Citaat:DM BREAKING NEWS Een Belgische autobus, met kinderen uit Lommel en Heverlee aan boord, is gecrasht in een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre. De dodentol is volgens de autoriteiten van het kanton Wallis opgelopen tot minstens 28, onder wie 22 kinderen van rond de twaalf jaar. Er kwamen ook zes volwassenen om, onder wie de twee buschauffeurs. Minstens 24 kinderen raakten daarenboven gewond, waarvan enkele ernstig. Zij werden met ziekenwagens en helikopters overgebracht naar verschillende ziekenhuizen. Buitenlandse Zaken heeft een crisiscentrum geopend.
Een Belgische skibus reed gisteravond rond kwart over negen op de A9 tussen Sierre en Sion, maar week af van zijn traject. De bus raakte eerste de rechterkant van de baan alvorens op de tunnelwand in te rijden ter hoogte van een nis met veiligheidsstrook.
De precieze oorzaak is vooralsnog niet duidelijk, maar Zwitserse bronnen melden dat er geen andere voertuigen betrokken waren. "Zonder andere wagens of bus", zei minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders vanochtend op de VRT-radio. Het ongeval vindt hij dan ook "onbegrijpelijk". "Dit is een heel trieste dag voor heel België", reageerde premier Elio Di Rupo intussen. Hij reist vandaag nog naar Zwitserland.
Crisisnummer
Buitenlandse Zaken installeert een nieuw noodnummer voor informatie over het busongeval in Zwitserland. Dat nummer, 02/501.40.00, zal vanaf 9 uur operationeel zijn. Tot dan is er het contactcentrum van de Zwitserse politie. Dat is bereikbaar op 0041 848 112 117.
In de betrokken bus zaten 52 mensen die op terugweg waren van een skivakantie in le Val d' Anniviers. De slachtoffers zijn vooral kinderen van twee scholen, basisschool 't Stekske in Lommel-Kolonie en basisschool Sint-Lambertus uit Heverlee. Er zijn ook leerkrachten bij betrokken, zo laat de schepen van Onderwijs van Lommel Geert Jansen weten. "Het is een zeer tragisch ongeval. We zijn volop bezig de leerkrachten te contacteren."
Twee legervliegtuigen
Buitenlandse Zaken legt twee legervliegtuigen in om ouders van de betrokken kinderen naar de plaats van het ongeval te brengen en eventueel gewonen terug naar ons land te vliegen. Aan boord van de vliegtuigen is psychologische begeleiding voorzien.
In de bus zat ook een aantal kinderen uit de Sint-Lambertusschool in Heverlee. De Leuvense politie heeft alle ouders verwittigd en uitgenodigd zodat ze kunnen opgevangen worden door de dienst slachtofferhulp en door psychologen van het universitair ziekenhuis Gasthuisberg. Daarvoor is ook het medisch interventieplan van de stad Leuven in werking gesteld.
Onzekerheid
Volgens een politiewoordvoerder is het nog niet duidelijk hoeveel kinderen uit Heverlee bij het ongeval zijn omgekomen en hoeveel er gewond geraakt zijn. "Op dit moment is de informatie nog zeer schaars", zegt de woordvoerder. "Dat maakt het er voor de ouders niet makkelijker op. Iedereen is zeer ongerust en de onzekerheid knaagt. Daarom hebben we ook beroep gedaan op zoveel mogelijk medische en psychologische bijstand zodat iedereen voldoende kan ondersteund worden."
"Toch mis ik jullie"
De leerlingen van de Sint lambertusschool uit Heverlee hielden op internet een weblog bij van hun ski-vakantie.
Extra schrijnend om nu te lezen zijn de teksten die de kinderen aan hun ouders schreven: "Liefste mama en papa. Het is hier heel tof. Het eten is zeer lekker. Het skiën lukt al zeer goed. Maar toch mis ik jullie wel".
De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. De gewonden zijn overgebracht naar vier ziekenhuizen in Wallis. Twee gewonden werden met de helikopter naar het universitair ziekenhuis van Lausanne gebracht, een derde naar een ziekenhuis in Bern. De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.
Psychologische bijstand
Mensen van de Belgische ambassade in Zwitserland zijn ter plaatse. De families van de slachtoffers zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.
Vlaams minister-president Kris Peeters betuigde deze ochtend zijn diepste medeleven.
"Woorden schieten te kort voor dit verschrikkelijk ongeval. Ik wens mijn diepste medeleven uit te drukken aan alle slachtoffers van deze ramp: kinderen, leerkrachten, ouders, broers, zusjes, familie en vrienden. Ook aan de betrokken scholen wens ik mijn steun uit te drukken. Intussen hoop ik dat de gewonde slachtoffers de beste zorgen krijgen toegediend", zegt Peeters in een korte mededeling.
De Zwitserse autoriteiten laten nog weten dat alle dodelijke slachtoffers Belgen zijn.
Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... IBUS.dhtml