Dodelijk busongeval in Zwitserland met Belgische bus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Dodelijk busongeval in Zwitserland met Belgische bus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:51

Woorden komen mij te kort als ik dit hoor en lees deze ochtend. Mijn gedachten gaan uit naar alle betrokkenen: kinderen, leerkrachten en vooral ouders en familie van de slachtoffers.

Citaat:
DM BREAKING NEWS Een Belgische autobus, met kinderen uit Lommel en Heverlee aan boord, is gecrasht in een tunnel op de Zwitserse snelweg A9 nabij Sierre. De dodentol is volgens de autoriteiten van het kanton Wallis opgelopen tot minstens 28, onder wie 22 kinderen van rond de twaalf jaar. Er kwamen ook zes volwassenen om, onder wie de twee buschauffeurs. Minstens 24 kinderen raakten daarenboven gewond, waarvan enkele ernstig. Zij werden met ziekenwagens en helikopters overgebracht naar verschillende ziekenhuizen. Buitenlandse Zaken heeft een crisiscentrum geopend.

Een Belgische skibus reed gisteravond rond kwart over negen op de A9 tussen Sierre en Sion, maar week af van zijn traject. De bus raakte eerste de rechterkant van de baan alvorens op de tunnelwand in te rijden ter hoogte van een nis met veiligheidsstrook.

De precieze oorzaak is vooralsnog niet duidelijk, maar Zwitserse bronnen melden dat er geen andere voertuigen betrokken waren. "Zonder andere wagens of bus", zei minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders vanochtend op de VRT-radio. Het ongeval vindt hij dan ook "onbegrijpelijk". "Dit is een heel trieste dag voor heel België", reageerde premier Elio Di Rupo intussen. Hij reist vandaag nog naar Zwitserland.

Crisisnummer
Buitenlandse Zaken installeert een nieuw noodnummer voor informatie over het busongeval in Zwitserland. Dat nummer, 02/501.40.00, zal vanaf 9 uur operationeel zijn. Tot dan is er het contactcentrum van de Zwitserse politie. Dat is bereikbaar op 0041 848 112 117.

In de betrokken bus zaten 52 mensen die op terugweg waren van een skivakantie in le Val d' Anniviers. De slachtoffers zijn vooral kinderen van twee scholen, basisschool 't Stekske in Lommel-Kolonie en basisschool Sint-Lambertus uit Heverlee. Er zijn ook leerkrachten bij betrokken, zo laat de schepen van Onderwijs van Lommel Geert Jansen weten. "Het is een zeer tragisch ongeval. We zijn volop bezig de leerkrachten te contacteren."

Twee legervliegtuigen
Buitenlandse Zaken legt twee legervliegtuigen in om ouders van de betrokken kinderen naar de plaats van het ongeval te brengen en eventueel gewonen terug naar ons land te vliegen. Aan boord van de vliegtuigen is psychologische begeleiding voorzien.

In de bus zat ook een aantal kinderen uit de Sint-Lambertusschool in Heverlee. De Leuvense politie heeft alle ouders verwittigd en uitgenodigd zodat ze kunnen opgevangen worden door de dienst slachtofferhulp en door psychologen van het universitair ziekenhuis Gasthuisberg. Daarvoor is ook het medisch interventieplan van de stad Leuven in werking gesteld.

Onzekerheid
Volgens een politiewoordvoerder is het nog niet duidelijk hoeveel kinderen uit Heverlee bij het ongeval zijn omgekomen en hoeveel er gewond geraakt zijn. "Op dit moment is de informatie nog zeer schaars", zegt de woordvoerder. "Dat maakt het er voor de ouders niet makkelijker op. Iedereen is zeer ongerust en de onzekerheid knaagt. Daarom hebben we ook beroep gedaan op zoveel mogelijk medische en psychologische bijstand zodat iedereen voldoende kan ondersteund worden."

"Toch mis ik jullie"
De leerlingen van de Sint lambertusschool uit Heverlee hielden op internet een weblog bij van hun ski-vakantie.

Extra schrijnend om nu te lezen zijn de teksten die de kinderen aan hun ouders schreven: "Liefste mama en papa. Het is hier heel tof. Het eten is zeer lekker. Het skiën lukt al zeer goed. Maar toch mis ik jullie wel".

De twee buschauffeurs zijn omgekomen in het ongeval. De gewonden zijn overgebracht naar vier ziekenhuizen in Wallis. Twee gewonden werden met de helikopter naar het universitair ziekenhuis van Lausanne gebracht, een derde naar een ziekenhuis in Bern. De verantwoordelijke arts sluit niet uit dat andere patiënten nog overgebracht zullen worden.

Psychologische bijstand
Mensen van de Belgische ambassade in Zwitserland zijn ter plaatse. De families van de slachtoffers zullen in de loop van de dag arriveren. Zij krijgen begeleiding van psychologen.

Vlaams minister-president Kris Peeters betuigde deze ochtend zijn diepste medeleven.

"Woorden schieten te kort voor dit verschrikkelijk ongeval. Ik wens mijn diepste medeleven uit te drukken aan alle slachtoffers van deze ramp: kinderen, leerkrachten, ouders, broers, zusjes, familie en vrienden. Ook aan de betrokken scholen wens ik mijn steun uit te drukken. Intussen hoop ik dat de gewonde slachtoffers de beste zorgen krijgen toegediend", zegt Peeters in een korte mededeling.

De Zwitserse autoriteiten laten nog weten dat alle dodelijke slachtoffers Belgen zijn.

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... IBUS.dhtml

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:52

Ik hoorde het onderweg in de auto naar mijn werk (in Brussel). Wat verschrikkelijk, het aller ergste wat je als ouder kan gebeuren, de ene dag sta je op met de gedachte dat je kind gelukkig is en plezier heeft en de volgende met de vraag of het nog wel leeft. Mijn gedachten gaan naar alle ouders, broertjes, zusjes, familie en bekenden van de kinderen en hun begeleiders

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/03_maart/14/buitenland/22-belgische-kinderen-omgekomen-bij-busongeluk-zwitserland.xml
Op de site van RTL staan foto's. Pas op, kunnen schokkend zijn. Van de bus is nagenoeg niets over.
(gehele link naar de adresbalk kopiëren)
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 14-03-12 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:52

Afschuwelijk, geen woorden voor.Mijn gedachten zijn bij de nabestaanden.

Babootje

Re: Dodelijk busongeval in Zwitserland met Belgische bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:55

Wat verschrikkelijk, het zal je kind maar zijn zeg.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:56

woorden schieten even te kort.......kippenvel

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:56

Het is afschuwelijk..... ;(

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:58

Echt verschrikkelijk, veel sterkte aan alle nabestaanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:05

Afschuwlijk .. Veel sterkte aan alle nabestaande

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:10

In shock...... wat afschuwelijk!!!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:24

wat een nachtmerrie, veel sterkte voor een ieder die
betrokken is......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:27

Verschrikkelijk ongeluk. Schijnen ook nog 7 Nederlandse kinderen bij betrokken geweest te zijn. Om gek van te worden als ouders zijnde.... arme mensen....

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:28

Kippenvel.. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen, wat een nachtmerrie..

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:32

Afschuwelijk. Ben er stil van. Heb mijn zoons van 11 en 13 maar even een flinke hug gegeven vanmorgen. (eh wat is er mam..) Nou ja, dit dus. Je wilt ze niet kwijt. Ben in mijn gedachten bij de nabestaanden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:33

Wat een afschuwelijk ongeluk. En wat zullen alle betrokkenen door een hel gaan, wat een afgrijselijke onzekerheid. Mijn gedachten gaan uit naar een ieder die hierbij betrokken is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:34

Wat een afschuwelijk ongeluk :\

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:36

Verschrikkelijk nieuws, zoveel jonge levens verloren en anderen voor het leven getekend met zoveel verdriet.

De ouders worden deze ochtend naar Zwitserland gevlogen, die weten zelf ook nog niet of hun kind het gered heeft of niet... die moeten nu echt door een hel gaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:36

Vreselijk, een nachtmerrie.

Vorig jaar is hier vlakbij ook een bus verongelukt met jonge kinderen, die op weg was naar de kerstmarkt. De buschauffeur heeft het overleefd, maar er zijn kinderen en ouders overleden. Later was een man op de radio, de vader van een overleden moeder en twee kinderen van hen lagen op de IC, zo erg.....

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:39

Wat verschrikkelijk! Die onwetendheid lijkt me echt ondragelijk. Pfff, ben er stil van Y;(

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:44

zo verschrikkelijk
ik hoorde het vanacht(moest werken) en schrok er enorm van

er is niks van die bus over en zoveel doden en gewonden |(
ze reden met 3 bussen en de andere 2 zijn gewoon doorgereden
ik ga er dus vanuit dat het de achterste bus is geweest die verongelukt is
ik hoop niet dat de kinderen in 2 andere bussen iets gezien hebben van het ongeluk, het is voor alle betrokkenen al verschrikkelijk genoeg

ik wens iedereen heel veel sterkte die er bij betrokken is :(:)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:53

Vreselijk... ook ik hoorde het vanochtend in de auto onderweg naar het werk.
Je zet de radio harder, je gedachten komen gelijk tot stilstand, je denkt nog maar aan één ding en een traan biggelt over je wangen. ;(
Mijn gedachten en medeleven gaan alle nabestaanden en betrokkenen.
Vooral voor de ouders moet dit een nachtmerrie zijn. Voor de anderen ook, maar ik denk als eerste aan de ouders.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:31

Verschrikkelijk...

Ik krijg net een sms-je van een stalgenootje.
Haar dochtertje zat in de bus....
Krijg er helemaal kippevel van en voel me helemaal naar.
Ze is nu op weg naar het vliegtuig. Ze weet niet veel, wel dat ze nog leeft.

Bij pap op zijn werk bij iemand in de straat 6 kinderen uit deze bus.
Ouders wisten om 8.30 nog niet of hun kindje het overleef heeft of niet.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:38

Wat ontzettend erg!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:44

Verschrikkelijk!!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:44

afschuwelijk!!
paar week geleden is mijn zoon ook met school wezen skiën in Oostenrijk....was erg blij dat hij veilig thuis was....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:50

Wat een vreselijk ongeluk ;( en wat erg, die onzekerheid. Sterkte aan alle familie, vrienden en betrokkenen!