Taste the waste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Taste the waste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 23:46

Dit filmpje zet je toch wel erg aan het denken,,,
Zeg eens eerlijk,wat doen jullie met een pak vla dat een dag over datum is,een appel met een plekje,of een bloemkool die niet meer hagelwit is?

nynke55

Re: Taste the waste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:51

Bij mij word dat allemaal opgegeten, heb geen probleem met een plekje, een iets te zachte bloemkool of vla een dag over de datum. Mijn probleem alleen is dat ik het zo lang laat liggen dat het echt niet meer te eten is en moet het alsnog de vuilnisbak in.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:51

Wij eten dingne die niet heel bederfelijk zijn tot het niet meer lekker smaakt, vla tot het niet goed meer ruikt of een week over de datum is en plekjes snijden we uit de appels. De datum is toch maar een verkoop-uiterste en geen echte houdbaarheid(weet dat product veel dat hij dan niet meer goed mag zijn)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:54

Mja, wel goed om even bij stil te staan en over na te denken. Even kijken, wat heb ik vandaag weggegooid... de schillen van een appel. Had ik paard blij mee kunnen maken :)*

En er zijn ook dagen dat ik meer weggooi ja, het begint toch bij jezelf. Van sommige beelden en feiten in het filmpje word ik best een beetje stil...

Appels met plekjes gaan sowieso al naar paard, bloemkool eet ik nog gerust als hij niet meer helemaal wit is en vla lust ik niet :') Qua zuivel gooi ik alleen eieren weg als ze over de datum zijn, of als een product raar ruikt of er raar uitziet.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:43

Ik ben inderdaad iemand die niks eet wat over de datum is.

Zéker geen zuivel etc... Maar houdbare dingen die over datum gaan gaan ook de kliko in..

Ik probeer er wel zoveel mogelijk op te letten dat producten geconsumeerd worden voordat ze over de datum gaan, omdat wij in het verleden echt veel weggooiden en das idd wel heel erg zonde.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:45

Ik werk in een supermarkt.....
En het is inderdaad ongelofelijk wat er op 1 dag allemaal al weg gegooid wordt...
brood van gisteren (niks mis mee en nog prima te gebruiken)
gebak, zuivel, groente.....om maar niet te spreken over andere producten die de tht datum hebben bereikt....

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:47

ik gooi alles weg wat de tht bereikt heeft!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:04

Er staat niet voor niets ten minste houdbaar tot op, en niet maximaal houdbaar tot.
Wij eten ook meestal alles op als het een dag over de datum is. Als het nu echt een week over de datum is of slecht ruikt/proeft is het natuurlijk wat anders.
Vieze plekjes worden idd ook uit het fruit gesneden, of het gaat naar de paarden als het niet te erg is.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:13

nynke55 schreef:
Bij mij word dat allemaal opgegeten, heb geen probleem met een plekje, een iets te zachte bloemkool of vla een dag over de datum. Mijn probleem alleen is dat ik het zo lang laat liggen dat het echt niet meer te eten is en moet het alsnog de vuilnisbak in.

Het is erg , maar zo gaat dat bij mij ook vaak .

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:36

Wij eten alles gerust op als het er nog goed uit ziet en goed ruikt.
Even hapje proeven (word je echt niet ziek van ;) ) en als het goed is gewoon eten :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:20

Bij ons hangt het er een beetje van af.
Ik koop eigelijk ook niks dat bijna over datum is en anders vries ik het in mits dat kan.
Ik koop altijd percies genoeg wat er die week ook opgaat, zo hoef ik bijna nooit wat weg te gooie.
Ik heb het wel een of twee keer gehad met kipfilet was nog voor de houdbaarheidsdatum maar het rook zo zuur dat ik het toch ma weggegooit heb. Met zuivel en kip denk ik toch nog altijd ff beetje na, daar ben ik soms wel wat huiverig voor.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:03

Ik koop niet meer dan ik in een week op eet, op diepvries spul na (ook verse groente, vlees). Als dat over datum is kan dat nog gewoon gegeten worden. Ik heb nog appels liggen van eigen boompjes, zijn verschrompelt maar nog steeds lekker.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:07

heerlijk, wij hebben schapen en kippen, dus voedsel gaat hier bijna nooit weg. Ben ik er zelf niet meer zo van gecharmeerd: in de wei zijn ze me hartstikke dankbaar.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:12

Wij doen hier ook overal erg zuinig met ons eten. Zo worden alle restjes altijd de volgende dag opgewarmt of in een ander gerecht gebruikt, snijden wij ook plekjes weg uit groenten/fruit en eten het gewoon op, etc. etc. Alles wat we overhouden aan groentes/fruit/brood/zuivel (zuivel enkel voor de kippen) gaat naar de kippen, paarden of konijnen. Wij gooien hier echt zeer minimaal voedsel weg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:17

Ik eet in principe gewoon alles of de schimmel moet er echt in vlokken op staan :Y) maar beurse plekjes ed. zijn makkelijk weg te snijden, en dingen die over de datum zijn ga je ook niet dood van. :) Restjes van het avondeten gaan hier de soep in of een ander gerecht.
Maar ik schrik er ook wel eens van hoeveel mensen weggooien... ook bij restaurants ed... :j

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:19

mijn kliko heet woef, ik gooi daarom enkel dingen als over datum jam en vissaus weg :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:24

Hier gooi ik ook alleen weg wat echt niet meer kan. Maar vind het wel erg dat wij zoveel weggooien en aan de andere kant van de wereld hebben mensen echt honger...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:28

dat het over de datum is wilt helemaal niks zeggen, het is alleen de garantie van het bedrijf dat het tot dan zeker goed is en verkocht mag woorden, winkels mogen t de dag erna niet meer verkopen omdat er geen garantie meer opzit. Echter kan slagroom/melk/vla etc allemaal nog goed eetbaar zijn na de verkoopdatum...

Ik heb eens een pak melk gehad dat nog LANG goed was en gewoon zuur was... er kan gewoon altijd wat fout gaan, in zoon geval (indien binnen de datum) kun je het bedrijf erover aanspreken, erna zijn ze niet meer aansprekelijk. betekent echter niet dat je het gelijk kan weg gooien...

mijn probleem is echter ook dat ik iets vergeet of te lang laat liggen zodat het idd echt niet meer eetbaar is.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:30

Fiffill schreef:
Ik eet in principe gewoon alles of de schimmel moet er echt in vlokken op staan :Y) maar beurse plekjes ed. zijn makkelijk weg te snijden, en dingen die over de datum zijn ga je ook niet dood van. :) Restjes van het avondeten gaan hier de soep in of een ander gerecht.
Maar ik schrik er ook wel eens van hoeveel mensen weggooien... ook bij restaurants ed... :j

ja bij winkels en resteaurants moet t wel...dat is dat stukje garantie weer... Je wilt niet weten hoeveel nog goed eten er in de afvalbakken van de winkel liggen (hier worden de producten die over de datum zijn ingegooit) hele pakken vla etc waar NIKS mis mee is buiten t getalletje op de verpakking, zonde aangezien veel mensen niet veel te besteden hebben en hun hiermee heel blij kunnen maken. Ken iemand die daar vroeger wel eens in ging kijken, tegenwoordig hebben ze het vaak opslot zitten dus er valt niks meer te halen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:32

Ja, maar dat is toch gewoon zonde? Geef het dan weg aan de daklozenopvang oid of verkoop het voor een lagere prijs (mag vast niet, maar zou beter zijn dan weggooien).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:35

ja dat bedoel ik!!! ik ken dr genoeg (geen daklozen) die het zwaar hebben en echt blij zijn dat ze eens iets anders kunnen eten dan t hoog nodige.. je kunt er zoveel mensen blij mee maken incl de daklozen idd.. snap gewoon niet dat ze t gewoon weg gooien. enige dat je vaker hebt is dat als iets DIE dag over de data gaat dat t dan in de aanbieding gaat... dag erna is t niks meer waar voor de winkel en weg gaat t dan weer.
Er staat notebenen een wachtrij voor de voetselbank!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:38

Bij ons op het werk gaat ontzettend veel weg. Ik werk op een broodafdeling in een supermarkt.
's avonds gaan alle broden die overzijn weer terug de vrachtwagen op.. maar dan wordt het gewoon weg gegooit. Zo zondde. kan je nog ontzettend veel mee doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:38

Fiffill schreef:

Bij mij precies zo. En als er een appel of winterpeen echt niet meer eetbaar is, vindt Nijn hem nog wel lekker. Dat gebeurt gelukig niet zo vaak, dat zou niet goed voor Nijn zijn :=

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:39

idd, als je het de dag erna in de diepvries legt heb je er nog lang plezier van :S

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:39

Veel mensen denken er erg licht over, op m'n vriend zijn werk was laatst een groep mensen lunchen en er waren broodjes over, die moesten ze maar weggooien werd ze verteld. Hij heeft het toen achter gehouden en weggebracht naar de daklozenopvang in de buurt, en dat waren dus niet eens dingen die over de datum waren maar gewoon verse lekkere broodjes. Dat ga je toch niet weggooien?

Maar idd, die dingen uit de supermarkt, die zouden ze eigenlijk gewoon in de aanbieding moeten doen oid. Maar goed, dat zullen ze waarschijnlijk niet eens willen, want dan kopen er misschien minder mensen de versere producten...