Verzekeraars zwichten voor duurdere tandarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:42

Laatste update: 9 maart 2012 14:20 info
DEN HAAG - Enkele zorgverzekeraars zijn gezwicht voor de hogere kosten van tandartsen.
Foto: ANP VGZ en CZ hebben de maximale vergoedingen geschrapt en betalen nu de gehele rekening, terwijl andere zorgverzekeraars dat niet doen. Dat meldden verschillende woordvoerders.

Zowel VGZ als CZ kreeg veel klachten van klanten. Die moesten, ondanks een goede aanvullende verzekering, toch bijbetalen omdat de tarieven van hun tandarts veel hoger uitvielen dan de zorgverzekeraars hadden ingecalculeerd.

De verzekeraars vergoedden namelijk maar tot een vastgesteld maximum voor een specifieke behandeling. ''Je kan dat de klanten nauwelijks uitleggen. Vandaar dat we de maximale tarieven schrappen, al kost het miljoenen'', aldus CZ.

Achmea laat weten dat ze het te vroeg vindt voor deze maatregel, al zijn ''de tarieven wel onderwerp van gesprek''. Dat liet een woordvoerster weten. ''We moeten ook naar de langere termijn kijken. Je geeft een blanco cheque aan tandartsen om de tarieven opnieuw te verhogen.''

Bron Nu.nl

Kijk ik snap best dat mensen heel erg blij zijn nu...
Maar dit zo'n stomme stap! het is een vrijbrief om de prijzen nog meer omhoog te gooien!
wat vind bokt hier van?

kijk bij Menzis is het zo, wij hadden al geen maximum aan een xxx bedrag per jaar maar een vast bedrag per code, nu zijn wij al bezig met contract afspraken met tandartsen, waar de prijzen normaal zijn en de vergoeding gelijk is of minimale eigen bijdragen.

Maar dit is gewoon weg de kosten omhoog jagen :n

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:41

ik voel een premie verhoging volgend jaar..............maar minister schippers had toch gezegt dat door de marktwerking de prijzen juist zouden dalen..net als de tarieven van de notaris, het OV, de energie bedrijven en de kabelboeren ..........oh wacht die zijn allemaal gestegen ....fijn toch dat mijn salaris nog hetzelfde is 8)7 :x :r

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:49

Tandarts is niet duurder geworden (slechts 4 of 5% vd tandartsen) maar de verzekeringen hebben de vergoedingen verlaagd en hun premie verhoogd. Gevolg: patiënt is de dupe en tandarts krijgt de zwarte piet toegespeeld in de media door de grote verzekeringsmaatschappijen!

mick75

Re: Verzekeraars zwichten voor duurdere tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:23

Kan je dat ook onderbouwen? Ben zeer benieuwd daarnaar! Als dat namelijk echt het geval is dan is er iets grondig mis ergens.

Maar hoe ik ook zoek, ik kom alleen toch maar tandartstarieven tegen die fors hoger zijn dan vorig jaar, en een enkeling die de prijzen hetzelfde heeft gehouden. Bij mijn verzekering zijn de vergoedingen ook niet verlaagd, en bij die van m'n lief ook niet.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:35

Van mijn tandarts weet ik niet of hij de tarieven verhoogd heeft. Hij heeft eenvoudig geen tarieflijst in zijn praktijk hangen. Prijsvergelijking? Laat me niet lachen , er is nog geen 1 tandarts die de tarieven op internet geplaatst heeft in mijn woonplaats.
De verzekeringsmaatschappij gezwicht voor de klachten? Nee hoor, vele mensen hebben aangegeven zich niet meer tegen tandartskosten te verzekeren, als blijkt dat je toch moet bijbetalen. (Dat zou een groot verlies zijn) Vooral mensen die alleen 2 keer per jaar op controle gaan hebben dit besluit genomen, want ook in dit consult schijnt een prijsverschil te zitten.
De prijs omhoog drijven? Of we ons nu linksom om rechtsom bewegen, de prijs is toch altijd omhoog gegaan? Zorgverzekeraars zeggen nu dat de prijsverhoging van de tandarts er voor zorgen dat de premie omhoog moet. Maar wat wordt er intussen aan het schandaal gedaan dat er valse declaraties door ziekenhuizen ingediend worden? De zorg en tandartskosten wil men binnen de perken houden door mensen die er aanspraak op maken aan te wijzen als schuldigen. Het lukt nog aardig ook.
Maar wedden dat de premies evengoed omhoog gaan , als de tandartsen hun tarieven 1 jaar bevriezen ? De premies kunnen omlaag zonder de klanten te duperen. Maar ze doen het niet.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:31

mick75 schreef:
Kan je dat ook onderbouwen? Ben zeer benieuwd daarnaar! Als dat namelijk echt het geval is dan is er iets grondig mis ergens.

Maar hoe ik ook zoek, ik kom alleen toch maar tandartstarieven tegen die fors hoger zijn dan vorig jaar, en een enkeling die de prijzen hetzelfde heeft gehouden. Bij mijn verzekering zijn de vergoedingen ook niet verlaagd, en bij die van m'n lief ook niet.

Ben bang dat je het verkeerd begrijpt, de verzekering heeft niet het totáál bedrag waarvoor je verzekerd bent verlaagd maar het bedrag wat ze vergoeden voor een bepaalde behandeling ;)
Jij als patiënt ziet nu alleen dat je al of niet moet bijbetalen en hoeveel je over hebt aan vergoeding bij de verzekering, als dat zo is lijkt het dus of de tandarts duurder is geworden maar in feite zit hem de kneep in vergoeding van de verzekering waardoor voor de patiënt de tandarts als zodanig wel duurder is dan voorheen...

Daarbij is het (helemaal als leek) bijna niet te vergelijken met de tandartstarieven van vorig jaar omdat ook de codes zijn veranderd voor de behandelingen. Voorheen bestond een tarief voor een vulling bijvoorbeeld uit het aantal vlakken wat er gevuld werd, dan apart of je wel of niet verdoofd werd, apart een code voor onderlaag (etsen/bonding) al of niet gebruik van een cofferdam (rubber lapje) etc. etc.
Dat is nu één bedrag, onafhankelijk wat voor materialen er door de tandarts gebruikt worden. Een éénvlaksvulling is dus één bedrag wat vaststaat. Dus wil je goed kunnen vergelijken met voorgaande jaren moet je niet alleen het bedrag voor de vulling nemen maar ook de andere materialen. Daar gaat al een hoop mis.
Doordat de verzekeraars nu hebben bedacht eind vorig jaar "wat gaan wij vergoeden voor een behandeling?" hebben zij als het ware het tarief willen bepalen voor de tandarts...en dat dus soms lager gemaakt als dat het tarief voorheen was inclusief de bijbehorende dingetjes. Hierdoor zouden de verzeringsmaatschappijen dus een flinke vinger in de pap kunnen gaan krijgen. Stel, zij bepalen dat een vulling 30 euro kost en bedenken dan dat zij alleen 100% vergoeden als je naar grote groepspraktijk tandarts A gaat die bij hen aangesloten is (misschien wel mede eigendom??)en waarschijnlijk tandartsen in loondienst heeft en misschien wel een keten van praktijken... Een kleinere solo praktijk vraagt 35 euro en je zou als patiënt dan dus 5 euro moeten bijbetalen... Jij krabt je achter je oor en gaat over naar de praktijk waarvan 100% vergoedt wordt want bent geen dief van je eigen portemonnee en denkt, een vulling is een vulling toch?? Wat er op termijn met de solo praktijken gaat gebeuren kun je wel invullen denk ik.

Dan ook nog,prijsvergelijking is leuk, maar een vulling bij de ene tandarts kun je niet zomaar vergelijken met een vulling bij de andere, en er zijn er waar ik liever niet in de stoel ga liggen :D
Misschien interessant: http://www.tandarts.nl/tarieven-verzeke ... erzekering

Bekijk het als je naar kapper A of B gaat betaal je toch ook niet overal hetzelfde voor "een knipbeurt?", maar daar is het wel eenvoudiger om kwaliteit te vergelijken wat helaas lastiger is voor een patiënt bij een tandarts.

Bij mijn tandarts is het overigens praktisch gelijk gebleven aan vorig jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:31

kirri schreef:
Laatste update: 9 maart 2012 14:20 info
DEN HAAG - Enkele zorgverzekeraars zijn gezwicht voor de hogere kosten van tandartsen.
Foto: ANP VGZ en CZ hebben de maximale vergoedingen geschrapt en betalen nu de gehele rekening, terwijl andere zorgverzekeraars dat niet doen. Dat meldden verschillende woordvoerders.

Zowel VGZ als CZ kreeg veel klachten van klanten. Die moesten, ondanks een goede aanvullende verzekering, toch bijbetalen omdat de tarieven van hun tandarts veel hoger uitvielen dan de zorgverzekeraars hadden ingecalculeerd.

De verzekeraars vergoedden namelijk maar tot een vastgesteld maximum voor een specifieke behandeling. ''Je kan dat de klanten nauwelijks uitleggen. Vandaar dat we de maximale tarieven schrappen, al kost het miljoenen'', aldus CZ.

Achmea laat weten dat ze het te vroeg vindt voor deze maatregel, al zijn ''de tarieven wel onderwerp van gesprek''. Dat liet een woordvoerster weten. ''We moeten ook naar de langere termijn kijken. Je geeft een blanco cheque aan tandartsen om de tarieven opnieuw te verhogen.''

Bron Nu.nl

Kijk ik snap best dat mensen heel erg blij zijn nu...
Maar dit zo'n stomme stap! het is een vrijbrief om de prijzen nog meer omhoog te gooien!
wat vind bokt hier van?

kijk bij Menzis is het zo, wij hadden al geen maximum aan een xxx bedrag per jaar maar een vast bedrag per code, nu zijn wij al bezig met contract afspraken met tandartsen, waar de prijzen normaal zijn en de vergoeding gelijk is of minimale eigen bijdragen.

Maar dit is gewoon weg de kosten omhoog jagen :n

Als je nagaat dat ze de vergoedingen voor behandelingen naar beneden hebben geschroefd. Dat er behandelingen zijn, die qua prijs amper iets verhoogd zijn en eerder compleet vergoed werden en waar de klant nu voor moet bij betalen, dan klopt dat ook niet. Verder hebben ze de prijs van aanvullende pakketten wel in sommige gevallen met 10% verhoogd, maar je krijgt minder vergoed, omdat ze een conforme marktwaarde hanteren.

Kijk hier maar eens
http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1964/vergoeding-tandarts/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:32

mick75 schreef:

Zie de link in mijn post, daar wordt het prima uitgelegd.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:47

Mindim schreef:
mick75 schreef:

Zie de link in mijn post, daar wordt het prima uitgelegd.

;)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:29

maureen schreef:
Tandarts is niet duurder geworden (slechts 4 of 5% vd tandartsen) maar de verzekeringen hebben de vergoedingen verlaagd en hun premie verhoogd. Gevolg: patiënt is de dupe en tandarts krijgt de zwarte piet toegespeeld in de media door de grote verzekeringsmaatschappijen!

HELEMAAL MEE EENS!
Ik ben zelf tandartsassistente en mijn baas vind het belachelijk dat dit systeem is doorgevoerd. Zelf is ze niet heel erg omhoog gegaan in kosten (voorbeeld: Controle was eerst 19.63 euro, nu 20 euro. Een verschil van 37 cent) maar veel patienten klagen dat ze maar de helft vergoed krijgen.

Ikzelf heb mijn tandartsverzekering eruit gegooit. Ik betaalde jaarlijks hardstikke veel premie, zo rond de 480 euro per jaar en daarvan verbruikte ik maar hooguit 70 euro.

Iedereen wijst met hun vinger naar de tandartsen, en natuurlijk zullen er ook aardig wat tandartsen zijn die aardig duurder zijn geworden, maar de zorgverzekeraars mogen ook wel wat beter hun best doen. Denk je nou echt dat ze er niet op verdienen? Ze verdienen BAKKEN vol met geld omdat iedereen zich verzekerd, terwijl je eigenlijk beter zelf een potje kan maken met geld en dat kan op maken aan de tandarts.

STEL je bent voor 500 euro verzekerd bij de tandarts maar je verbruikt dat jaar maar voor 300 euro. Dan "geef" jij je verzekeraar 200 euro cadeau.
Plus vaak is de vergoeding maar 75 procent, dat betekend dat je zelf 25 procent alsnog zelf moet betalen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 23:39

nou mijn oude tandarts vroeg in eens 450 euro voor een kroon exclusief techniek en matriaal kosten, controle? die is 30 euro!

Ik werk bij Menzis en wij hebben gemiddeld de vergoeding genomen van vorig jaar, voor een kroon krijg je in totaal 240 euro terug. Vorig jaar zelfde vergoeding. Sorry hoor maar ik werk bij een verzekering en weet je hoeveel klanten ik aan de lijn hoor met bedragen waarvan je flauwvalt! tuurlijk niet elke tandarts is erg omhoog gegegaan maar het zijn er wel veel. Ik heb elke dag over de 100 mensen aan de lijn die bellen, gemiddeld zijn het er 25 over de tandarts, die met bedragen komen waar je U tegen zegt.

Bij menzis krijg je een maximale vergoeding per code, geen maximum bedrag van bv 500 euro in het jaar. al ga je voor 20 gaatjes per gaatje 1 vast bedrag.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:46

Ik heb donderdag van mijn ta een brief mee gekregen.
Zijn prijzen zijn het zelfde gebleven, de premies van de verzekering zijn omhoog gegaan en de vergoedingen omlaag.
Ipv dat mijn rekening direct naar de verzekering gaat komt die nu bij mij op de mat en zal ik niet het gehele bedrag terug krijgen waarschijnlijk.

Maar al zou mijn ta zijn prijzen omhoog gedaan hebben.... Dan nog zou ik niet naar een ander gaan.
Verzekeringen moeten is achter de oren gaan krabben!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:02

Zo kregen wij ineens een rekening van € 3,00 van de tandarts. Of we die nog even wilden overmaken, want dat gedeelte werd niet vergoed.
Het ging dus om een controle voor de beugel van mijn dochter.
Ik moet gemiddeld 1 keer per maand daarvoor naar de tandarts.
Heb ik ook gezegd tegen de tandarts: Ik geloof dat jullie nou helemaal gek zijn geworden!
Vecht dat mooi uit met de verzekering! En niet over de rug van de patient!
Een minderjarige zou zowieso altijd 100% vergoed worden en nou moet ik ineens gaan bijbetalen?
En wat kost het sturen van zo'n rekening wel niet? En dat voor € 3,00?
Moet ik elke maand achter de PC kruipen om € 3,00 over te maken?
Terwijl vroeger alles bij CZ gedeclareerd werd en het deel wat eventueel niet binnen de vergoeding lag, schreef CZ dan automatisch bij ons af.
Belde hij later terug: Hij had een notitie laten maken, dat de maandelijkse beugelcontrole voor ons € 3,00 goedkoper werd, dan hoefde ik tenminste niet elke maand achter de PC te kruipen.

Bij dezelfde tandartspraktijk (maar bij een andere tandarts) ging mijn schoonvader voor een kroon. Hij sloeg ook achterover van de prijs...iets van over de € 400. Toen hij zei: Laat maar zitten die kroon, toen zei die tandarts: Ach, dan doen we het toch wat goedkoper. Voor iets meer dan € 200 kreeg hij vervolgens een nieuwe kroon....ongelofelijk eigenlijk.

Ik zie het niet zitten om te gaan shoppen voor de goedkoopste tandarts.
Ik wil er gewoon eentje die in de buurt zit. Ik wil daar geen 20 km voor rijden (wat ook benzine kost) als ik er een in mijn dorp heb zitten en 1 in het dorp ernaast.
Tevens voel ik me op mijn gemak bij mijn huidige tandarts; daar durf ik ook wat tegen te zeggen, als het me niet aanstaat.
Als er over de prijzen moet worden onderhandeld, dan moeten de verzekeringsmaatschappijen dat maar doen. Daar betalen wij verzekerden ook meer dan genoeg voor.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:14

Ik vind sowieso de hele regelingen met verzekeringen en de tandarts echt knudde.

Mijn zus heeft alleen een basisverzekering en geen geld voor een aanvullende, omdat die premies gewoon te hoog zijn. Ze betaalt al met moeite de basis.

Ze had een wortelkanaalbehandeling nodig.. Pfoeh, dat arme kind had zo last. Ze kon het echter gewoon niet betalen en heeft vervolgens twee maanden met pijn gelopen voordat het geld er was. Om het nog erger te maken, moest uiteindelijk alles er maar uit. Het is slecht gesteld met haar tanden (door veel roken, als kind nooit poetsen, want dat hoefde niet van onze moeders en later drugs gebruik). Haar tanden waren wel te redden, maar dat was allemaal zo duur... De goedkoopste en dus enigste optie om haar pijn aan haar tanden op te laten houden was haar tanden eruit trekken en een gebit. Kind is 21 en heeft dus nu een gebit.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het slecht gesteld vind met de verzekeringen en de tandarts. En mijn zus is niet de enige die eronder lijd. Ik ken veel mensen die niet veel centen hebben en die gaan dus niet naar de tandarts, of ze nou gaatjes en kiespijn hebben of niet. Want het geld is er gewoon niet... En al word het wel verzekerd, de eigen risico word steeds hoger en is voor de minima al haast niet te betalen.

Straks word het hier net Engeland, waar je aan de staat van iemands tanden kan zien of ze geld hebben of niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:52

Ik heb gisteren de rekening van de verzekering ontvangen voor mijn kroon. Kroon was € 690 en ik krijg maar € 250 vergoed. Volgens IZZ was er wel één voordeel: ik mocht nu wel 6 kronen per jaar declareren en dan kreeg ik wel de maximale vergoeding van € 1500 (van de 6 x € 690 = € 4140). :D
De rekening van mijn lenzen voor een half jaar ad € 215 heb ik ook 2 weken geleden betaald en die krijg ik ook niet vergoed, dus deze maand gewoon ruim € 500 aan extra ziektekostenuitgaven en dan heb ik het duurst aanvullend pakket. :(
Ik denk, dat ik aan het eind van het jaar maar eens goed ga shoppen ;) naar een andere verzekeringsmaatschappij, al ben ik bang, dat dit niet echt uitmaakt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:58

Isabonny schreef:
Zo kregen wij ineens een rekening van € 3,00 van de tandarts. Of we die nog even wilden overmaken, want dat gedeelte werd niet vergoed.
Het ging dus om een controle voor de beugel van mijn dochter.

Niet waardat jeugd behandelingen altijd vergoed worden: beugels zijn altijd maar tot een maximumbedrag vergoed geweest en (afhankelijk van de verzekering) meestal met een eigen bijdrage. Ook voor jeugd !
Laatst bijgewerkt door Netje op 18-03-12 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:59

Ik vind het prima dat een verzekering bepaalde handelingen van een tandarts maar tot een bepaald bedrag vergoeden wil. Maar ik zou het idioot vinden als Achmea of wie dan ook gaat bepalen wat het zetten van een kroon, of het vullen van een gaatje moet kosten. Dat is een afspraak tussen de arts en patient. Vind jij dat jouw tandarts teveel vraagt, ga je naar een ander. Heb je het er wel voor over, omdat je je tandarts zo fijn vind, ook prima, maar daar betaal je dan ook wat meer voor.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:34

Isabonny schreef:
Bij dezelfde tandartspraktijk (maar bij een andere tandarts) ging mijn schoonvader voor een kroon. Hij sloeg ook achterover van de prijs...iets van over de € 400. Toen hij zei: Laat maar zitten die kroon, toen zei die tandarts: Ach, dan doen we het toch wat goedkoper. Voor iets meer dan € 200 kreeg hij vervolgens een nieuwe kroon....ongelofelijk eigenlijk.

Jammer dat door dit soort miscommunicatie er een fout beeld ontstaat....Dacht je nu echt dat de kroon van 400 euro eenzelfde kroon (materiaal) is als die van 200 euro? Beetje logisch nadenken zou fijn zijn..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:53

Abiola schreef:
Ik vind het prima dat een verzekering bepaalde handelingen van een tandarts maar tot een bepaald bedrag vergoeden wil. Maar ik zou het idioot vinden als Achmea of wie dan ook gaat bepalen wat het zetten van een kroon, of het vullen van een gaatje moet kosten. Dat is een afspraak tussen de arts en patient. Vind jij dat jouw tandarts teveel vraagt, ga je naar een ander. Heb je het er wel voor over, omdat je je tandarts zo fijn vind, ook prima, maar daar betaal je dan ook wat meer voor.

Daar ben ik het mee eens, tot op zekere hoogte.
Ik ben verzekerd via DSW, top verzekerd voor mn tanden. De laatste 2 jaren (sinds ik bij DSW zit) heb ik bv mn controle geheel vergoed gekregen. De tandarts heeft zijn tarieven niet verhoogd, deze zijn hetzelfde gebleven als vorig jaar.
Echter is mijn verzekeringspremie omhoog gegaan EN krijg ik ineens niet meer mn gehele controle betaald.

Ik heb netjes een brief meegekregen van de ta hierover (specifiek beteffend op mijn verzekeringsmaatschappij, deze had ik ruim 2 jaar geleden genomen op zijn advies omdat er nogal wat aan mijn gebit gedaan moest worden).

Ik vind niet dat de verzekering klakkeloos maar alles moeten gaan betalen, maar een jaarlijkse prijsverhoging (gebaseerd op de inflatie) is niet raar.
In mijn ogen zouden de vergoedingen van de vaste tarieven van vorig jaar gewoon verhoogd moeten worden met de inflatie (dus dezelfde prijs behouden als voorgaande jaren + 1,5 of 2% ofzo, weet niet wat de inflatie was, is je TA wel ineens 3 keer zo duur geworden, dan heb je pech... maar een TA die de zelfde prijs blijft hanteren is toch heel normaal???)

Als het niet gaat veranderen dan ben ik lekker weg bij de DSW per 2013. Dan zoek ik wel een verzekering die fatsoenlijke bedragen vergoed.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:58

maureen schreef:

Ook ik krijg sinds dit jaar beduidend hogere rekeningen van de tandarts, dus ik ben benieuwd waar je het op baseert.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:02

Isabonny schreef:
Moet ik elke maand achter de PC kruipen om € 3,00 over te maken?

Lijkt mij ook vreselijk hoor, drie euro per maand betalen. Dan kan je beter net als mij 50 euro per maand betalen voor de beugel, dan kruip je niet voor niks achter de pc. Of wil je ruilen met mij? :')

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:24

suikerp schreef:
maureen schreef:

Ook ik krijg sinds dit jaar beduidend hogere rekeningen van de tandarts, dus ik ben benieuwd waar je het op baseert.

Waar baseer jij op dat die hogere rekening van de tandarts komt i.p.v. minder vergoeding van de verzekering??????
Misschien even bovenstaande berichten plus link bekijken/lezen?? http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... -tandarts/

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:40

suikerp schreef:
maureen schreef:

Mijn man is tandarts en heeft dit jaar voor het eerst sinds een jaar of 10 zijn tarieven (geheel marktconform) omhoog gedaan, maar echt niet meer dan een paar procent en slechts voor de handelingen waar dat ook echt reëel voor was. Niet dat het écht veel meer is, want wat vroeger losse verrichtingen waren, is nu in één tarief begrepen. Vergeet niet dat een tandarts nu bij álle behandelingen die meer dan €150 kost een begroting moet aanleveren bij de klant (kost tijd en energie) en dat de klant die eerst moet goedkeuren. Terwijl sommige dingen niet vantevoren te begroten zijn: als je iets openmaakt zie je vaak pas wat je tegenkomt...

Daarnaast moeten tandartsen nu voldoen aan zóveel extra (hygiëne) maatregelen die in de praktijk heel veel werk opleveren, maar die het riscico (welk risico: heeft iemand wel eens gehoord van het feit dat iemand overlijdt bij de tandarts _-:( ) zou moeten verminderen, maar die wel heel wel kosten met zich meebrengen. Dit rechtvaardigt een kleine verhoging echt wel.

Dat de verzekeringen daarnaast gewoon belachelijk bezig zijn (vergoedingen gewoon omlaag) is ook een doorn in het oog van mijn man.

Om nog even terug te komen op hierboven: een kroon van €500 kan niet ineens €200 kosten: dan heb je het gewoon over appels en peren....

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:13

maureen schreef:
Waar baseer jij op dat die hogere rekening van de tandarts komt i.p.v. minder vergoeding van de verzekering??????

Omdat ik al een jaar of vijftien de rekeningen van de tandarts zelf betaal en het later terug declareer bij de verzekering. Dus daarom weet ik 200 procent zeker dat de rekening van de tandarts omhoog is gegaan, kwestie van vergelijken met de vorige rekeningen. Zo dom ben ik nou ook weer niet! :z

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:59

suikerp schreef:
maureen schreef:

Omdat ik al een jaar of vijftien de rekeningen van de tandarts zelf betaal en het later terug declareer bij de verzekering. Dus daarom weet ik 200 procent zeker dat de rekening van de tandarts omhoog is gegaan, kwestie van vergelijken met de vorige rekeningen. Zo dom ben ik nou ook weer niet! :z

Ik heb het niet over dom, maar ik mag hopen dat je de correcte bedragen vergelijkt zoals eerder aangegeven zijn de codes enorm veranderd (vroeger zaten er losse verrichtingen/materialen bij die nu verrekend zijn in één bedrag)en dat maakt het vergelijken niet direkt makkelijk. Maar misschien heb je ook gewoon domme pech en is jouw tandarts één van die weinigen die wél echt gestegen zijn.

@Netje, die WIP richtlijnen slaan inderdaad door...