Terug gaan naar de gulden is toch de beste oplossing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Terug gaan naar de gulden is toch de beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 11:25

Volgens deze onderzoek van Geert Wilders zal Nederland weer een stuk rijker worden als de ouwe Gulden terug komt.

http://nieuws.nl.msn.com/binnenlands-ni ... oordeliger

Zelf ik zie graag de Gulden terug komen maar of de prijzen zullen veranderen?
Dat betwijfel ik.
Misschien is dat alleen leuk voor de import/export mogelijkheden.

Citaat:
Copyright ANP 2012

Wilders: gulden blijkt voordeliger

DEN HAAG (ANP) - Onderzoek laat zien dat het voor Nederland beter is terug te keren naar de gulden in plaats van vast te houden aan de euro. Dat stelt PVV-leider Geert Wilders op basis van onderzoek dat op zijn verzoek is uitgevoerd door een Brits bureau.

De invoering van een Europese munt zou volgens het onderzoek de Nederlander 800 euro voordeel per jaar hebben opgeleverd. Maar door minder economische groei en de eurocrisis zou de euro ons jaarlijks 2700 euro per persoon kosten. Verder is ons land volgens de onderzoekers minimaal 127 miljard euro kwijt aan aanhoudende financiële reddingsoperaties voor landen als Griekenland.

Het verlaten van de eurozone kost eveneens miljarden euro's. Maandag presenteert Wilders alle cijfers, zaterdag gaf hij in De Telegraaf al een voorschot. Vorig najaar, toen de euro zwaar onder druk stond, besloot Wilders tot een onderzoek. Hij beschouwt de euro als een mislukt project en wilde weten of een terugkeer naar de gulden ons land uiteindelijk meer oplevert. Het onderzoek is uitgevoerd door het Britse onderzoeksbureau Lombard Street Research, dat als eurosceptisch bekend staat.

Wilders wil een referendum over een terugkeer naar de gulden
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 04-03-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Originele artikel toegevoegd

Grapjasjes12

Re: Terug gaan naar de gulden is toch de beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:29

Ik denk dat als we de Gulden weer zouden invoeren dat het niet meer dezelfde waarde zou hebben nu, in 2012. In principe is de Gulden 'relatief' geworden, alleen nog maar een naam. Aan de hand van de huidige economie zou het waarde hebben, niet aan de hand van hoeveel het vroeger waard was.
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Desondanks zou ik het heel erg leuk vinden!

Nog een kanttekening: Doet Wilders dit omdat ie weet dat de Gulden best wel een issue is bij de burgers? Is dit om in populariteit te stijgen? :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:30

Zal mij benieuwen wat het onderzoek precies zegt. Ik wil zelf liever niet terug naar de gulden. Euro is zo handig alleen al voor boodschappen doen net over de grens en vakantie maar ook wat betreft transport/handel etc.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:41

kensha schreef:
Volgens deze onderzoek van Geert Wilders zal Nederland weer een stuk rijker worden als de ouwe Gulden terug komt.

http://nieuws.nl.msn.com/binnenlands-ni ... oordeliger

Zelf ik zie graag de Gulden terug komen maar of de prijzen zullen veranderen?
Dat betwijfel ik.
Misschien is dat alleen leuk voor de import/export mogelijkheden.

ja.......over de rug van de burgers......

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:43

De Gulden terug? Al zal je betalen met kastanjes die hoge prijzen en bezuinigingen blijven er toch wel, welke munteenheid je er ook voor zet. Ik zie er het voordeel niet van in eerlijk gezegd. Alleen nog maar meer extra kosten om alles weer terug te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:07

Weer zo'n slim ononderbouwd truucje van Wilders om een boel medestanders mee te verkrijgen. Onrealistisch.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 12:14

Waarom is er per direct een negativiteit tegen over Geer Wilders?

Als uit de onderzoek blijkt dat wij juist het Gulden moeten terug draaien, waarom niet?

We hebben alleen helaas geen verdere details van de onderzoek om vast te stellen of dit nou echt zo negatief of positief zal zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:17

kensha schreef:

Als uit de onderzoek blijkt dat wij juist het Gulden moeten terug draaien, waarom niet?

We hebben alleen helaas geen verdere details van de onderzoek om vast te stellen of dit nou echt zo negatief of positief zal zijn.

Dat onderzoek is niet voor niets gedaan door een bureau dat falikant tegen de euro is en waarvan de uitslag al op voorhand bekend is.

Wilders is allemaal rookgordijnen aan het opgooien zodat zijn aanhang straks niet doorheeft dat hij weer voor verlaging in de zorg, onderwijs en veiligheid mee stemt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:27

Nou deze aanhang heeft dat al een poosje door!
De gulden terug zou helemaal niets helpen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:31

Ik denk dat de gulden terug niet gaat helpen, nooit op de euro overgestapt, dát had misschien geholpen (maar ook dat weet je niet...)

Ik kan mij niet voorstellen dat als de gulden terugkomt, dat we ook weer de prijzen van toen gaan betalen. Het is me altijd helder bijgebleven dat het op de markt het eerste zichtbaar was. Een kaaps viooltje koste vroeger 2,50 in guldens, kort na de invoering van de euro was het al € 2,50... en als het dan straks weer gulden wordt, blijft dat écht niet 2,50!
En aan de andere katn denk ik wel dat de euro ook voordelen heeft, vooral met handel met andere landen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:32

Mensen die de gulden terug willen, willen de prijzen van nu terug.. not gonna happen!
Het is alleen een naam nu,
ze zullen de koers dan aan de euro moeten hangen, dus heeft het alleen nadelen, geen voordelen..

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:39

Vele onderzoeken die gedaan worden zijn niet validair en betrouwbaar! Helaas weten veel mensen dit niet en geloven wat zo'n onderzoek vertelt. Wat mij betreft gaan mn haren van Wilders alleen al omhoog. Het omdraaien van de euro naar de gulden kost op zich al zoveel geld dat het gewoon niet logisch en rendabel is om te doen. Dat hij inspeelt op vaderlandse gevoelens om mensen te paaien doet mij alleen maar denken aan de praktijken van een bepaalde duitser.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:42

Nee de gulden hoeft voor mij niet terug
De kosten om dit te realiseren moet weer uit onze portemonee moeten komen
Nee ik zit niet op meer schulden te wachten

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:50

Kan dat uberhaupt wel.. :')

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:10

Ja, dat is heel handig, want dan wordt het helemaal drama met de economie. Misschien moet meneer Wilders eens een studie gaan volgen zodat hij goed onderbouwde opmerkingen kan maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:15

mayniac_val schreef:
Ja, dat is heel handig, want dan wordt het helemaal drama met de economie. Misschien moet meneer Wilders eens een studie gaan volgen zodat hij goed onderbouwde opmerkingen kan maken.

Waarom zou hij dan zou zijn aanhang hem niet meer bergijpen :+ :D :D

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:15

kensha schreef:

Er is een negativiteit tegen Wilders, omdat hij het onzinnige idee naar voren brengt.
Het onderzoek kost niet niks. Er wordt verzwegen door Wilders welke negatieve gevolgen het niet nakomen van afspraken teweegbrengt, wat het terugdraaien naar een andere muntsoort kost, hoeveel we erop achteruit gaan, doordat buitenlandse investeringen een andere wending gaan nemen. Hoe de koers zal zijn, de inflatie. Vele Nederlanders waren bang voor de komst van de euro, omdat de kosten dan zouden stijgen. Er werd beloofd dat dit niet ging gebeuren....de euro kwam, de kosten gingen stijgen. Ik werkte in die tijd in een winkel en wekelijks werden de prijzen aangepast (lees verhoogd) De komst heeft ook positieve dingen opgeleverd, we kunnen op vakantie, zonder iedere keer een andere muntsoort te kopen. Gaan we terug naar de gulden, dan blijven de dure prijzen, alles wordt nog duurder, want bedrijven moeten weer alles aanpassen op de gulden (kassa's, logo's, betaalautomaten, bankafschriften enzovoort) Deze aanpassingen/handelingen worden natuurlijk doorberekent.
Sommige mensen hebben een onderzoek nodig om alles te begrijpen en willen de gulden terug. Anderen gebruiken hun gezond verstand en willen misschien wel de gulden terug, maar weten dat het beter is stompzinnige onderzoeken te stoppen en de euro te houden. Dan heb je nog een groep mensen die helemaal niet terug wil naar de gulden. Meeste stemmen gelden...de euro wint.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:21

Ersina schreef:
Sommige mensen hebben een onderzoek nodig om alles te begrijpen en willen de gulden terug. Anderen gebruiken hun gezond verstand en willen misschien wel de gulden terug, maar weten dat het beter is stompzinnige onderzoeken te stoppen en de euro te houden. Dan heb je nog een groep mensen die helemaal niet terug wil naar de gulden. Meeste stemmen gelden...de euro wint.

_/-\o_

Ik denk dat de gulden voor veel mensen synoniem staat met veilig en een betere tijd, maar het terugbrengen van de gulden zal daar echt niet voor zorgen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:35

http://www.managerenliteratuur.nl/831/t ... for_wealth

Lees dit artikel eens, en dan zie je dat Europa (waar Nederland nog altijd deel van uitmaakt) geen schijn van kans zal hebben als het geen economisch en politiek blok zal kunnen vormen.

De VS is al zon beetje uitgerangeerd, Rusland heeft nog steeds geen stabiele politiek... Europa dat verdeeld wordt, en we geven de kaarten al uit handen.

Wat betreft die onderzoeken van Wilders: wie betaalt, bepaalt, geldt vaak voor de uitkomsten van zulke onderzoeken. :D
Dat zegt dus helemaal niets, behalve dan dat de opdrachtgever betaalt heeft voor deze uitkomst. ;)

De gulden was trouwens altijd al gekoppeld aan de Duitse Mark, dus als we net doen of we een eigen munt hebben, zal deze ongetwijfeld aan de Euro gekopppeld worden. Nou dat schiet lekker op. :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:44

Tja, Wilders en een goed, realistisch idee...
I rest my case :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:39

randalinpony schreef:
http://www.managerenliteratuur.nl/831/t ... for_wealth

Lees dit artikel eens, en dan zie je dat Europa (waar Nederland nog altijd deel van uitmaakt) geen schijn van kans zal hebben als het geen economisch en politiek blok zal kunnen vormen.

De VS is al zon beetje uitgerangeerd, Rusland heeft nog steeds geen stabiele politiek... Europa dat verdeeld wordt, en we geven de kaarten al uit handen.

Wat betreft die onderzoeken van Wilders: wie betaalt, bepaalt, geldt vaak voor de uitkomsten van zulke onderzoeken. :D
Dat zegt dus helemaal niets, behalve dan dat de opdrachtgever betaalt heeft voor deze uitkomst. ;)

De gulden was trouwens altijd al gekoppeld aan de Duitse Mark, dus als we net doen of we een eigen munt hebben, zal deze ongetwijfeld aan de Euro gekopppeld worden. Nou dat schiet lekker op. :Y)

_/-\o_
Merkel stapt echt niet uit de euro, zonder de Duitse Mark is de gulden niets waard, dus onzinnig idee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:41

Wilders heeft zijn politieke fingerspitzengefuhl weer helemaal terug. Iedereen praat opeens weer over de terugkeer naar de gulden (goed voor zijn zetelaantal) en de aandacht voor zijn meewerken aan de bezuinigingen is opeens flink gedaald (zou slecht zijn voor zijn zetelaantal)

De terugkeer naar de gulden heeft helemaal niks met economische realiteit te maken en wordt alleen maar gevoed door sentimenten. Het mooiste voorbeeld is de eeuwigdurende klacht dat door de invoering van de euro alles zoveel duurder is geworden. Terwijl als je naar de feiten kijken het blijkt dat de euro ervoor gezorgd heeft dat de inflatie afgeremd is. Als je de cijfers terug gaat kijken, dan zie je gewoon dat in de periode voor de invoering van de euro de inflatie veel hoger was en dat dat na de invoering die prijsstijging van daarvoor juist geremd werd. Maar in dit soort discussies zie je dat mensen hun gevoel veel belangrijker vinden dan de realiteit.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:42

De gulden laten terugkeren is volgens mij geen oplossing, net zoals het geen oplossing zou zijn om de Belgische Frank, le Franc Français, etc. terug in te voeren.
De Euro laat ons juist toe om een sterke monetaire eenheid te vormen tegen munteenheden zoals de dollar bijoorbeeld. Aangezien dat je tegenwoordig alles op wereldschaal (dus ook de economie) bekijkt zou de gulden echt heel weinig betekenen, net als iedere andere voormalige munteenheid van de landen uit de eurozone. Wat mensen blijkbaar niet inzien is dat de Eurozone en de EU er juist voor zorgen dat de EU-landen nog iets te betekenen hebben op economisch en politiek vlak. België of Nl alleen bijvoorbeeld zou veel minder gewicht in de schaal kunnen leggen als de EU dat kan binnen internationale discussies.
Mensen die niet inzien dat de EU en de Euro goed zijn voor ons die laten zich leiden door emoties en niet door de realiteit van vandaag.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:29

Een betere oplossing zou zijn de zwakke landen zoals griekenland, portugal spanje en wellicht een hoop ex oostblok landen uit de euro te zetten. Deze waren al gewend om bij tekorten gewoon geld bij te drukken....en nu hebben ze geen controle meer over hun munteenheid dus kunnen wij diep in de buidel tasten. Op een gegeven moment kunnen we dat niet meer opbrengen en kunnen we euro's gaan bijdrukken.

Griekenland vertegenwoordigt qua "product" maar 2% van europa....kun je nagaan wat er gebeurt als een groot land in de problemen komt!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:46

Mist schreef:
Een betere oplossing zou zijn de zwakke landen zoals griekenland, portugal spanje en wellicht een hoop ex oostblok landen uit de euro te zetten. Deze waren al gewend om bij tekorten gewoon geld bij te drukken....en nu hebben ze geen controle meer over hun munteenheid dus kunnen wij diep in de buidel tasten. Op een gegeven moment kunnen we dat niet meer opbrengen en kunnen we euro's gaan bijdrukken.

Griekenland vertegenwoordigt qua "product" maar 2% van europa....kun je nagaan wat er gebeurt als een groot land in de problemen komt!

De enige oplossing in de wereldhandel van de toekomst is een sterk en vooral groot en eensgezind Europa, als de leiders zo zouden denken als jij zou heel Europa snel failliet zijn, want na die landen die er uit gegooid worden komen er steeds nieuwe "zwakke" landen en het is niet ondenkbaar dat Nederland dan snel aan de beurt is.

Met ikke ikke ikke en de rest kan stikke kom je er niet