Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:07

AfbeeldingBron: http://www.rtl.nl

Henk Bleker (CDA) zal in Nederland niet meer in dure hotels overnachten.

Dat meldt de woordvoerder van de staatssecretaris van Economische Zaken woensdag naar aanleiding van declaraties die RTL heeft gepubliceerd.

Daaruit bleek dat de bewindsman voor 392,09 euro een nacht doorbracht in het Okura in Amsterdam, terwijl hij beschikt over een pied à terre in Den Haag en een auto met chauffeur. Volgens zijn woordvoerder bestaat er geen 'directe noodzaak' voor overnachtingen in dit type hotel als ook goedkopere overnachtingen mogelijk zijn.

De woordvoerder van Bleker benadrukt dat de staatssecretaris al veel eerder heeft aangegeven dat hij in NL "niet in dit soort luxe hotels hoeft te zitten". Er zou voor een verblijf in Amsterdam zijn gekozen omdat hij wegens een televisie- en een radiooptreden de avond ervoor en de ochtend erna in de hoofdstad moest zijn.

Regeringsvliegtuig
Uit de bonnetjes blijkt verder dat Bleker zich door het regeringsvliegtuig heeft laten ophalen en afzetten in Groningen, waar hij woont. Het regeringsvliegtuig KBX steeg daarvoor op vanuit Amsterdam of vloog op de terugweg via een tussenlanding in Groningen terug naar de hoofdstad.

Volgens Blekers woordvoerder worden hierdoor geen extra kosten gemaakt, omdat de standplaats van het regeringsvliegtuig Amsterdam is en de meeste dienstreizen vanuit Rotterdam worden gemaakt. De KBX moet dus sowieso vaak een tussenlanding maken, aldus de zegsman.

Washandjes
Uit de declaraties blijkt dat de meeste bewindslieden voornamelijk kosten declareren voor zaken als vluchten, hotelovernachtingen en relatiegeschenken. Bleker declareerde ook de inrichting van zijn Haagse appartement. Daaraan gaf hij ruim drieduizend euro uit, blijkt uit een bonnetje van Ikea.

Ook de vele bonnetjes voor het wassen van zijn beddengoed liet de staatssecretaris uitbetalen. Een keer liet hij zijn dekbed reinigen, naast de gebruikelijke wasjes voor de dekbedhoezen, badhanddoeken, badlakens, washandjes en slopen. Ook werd het appartement schoongemaakt op kosten van de staat.

De woordvoerder van Bleker benadrukt dat de staatssecretaris dit appartement in die staat aangeboden heeft gekregen, en de bonnetjes onder zijn naam zijn geboekt. "De staatssecretaris is niet zelf naar Ikea gegaan."

Bleker declareerde in totaal ruim 97 duizend euro. Hij staat daarmee op de zesde plaats in de lijst van bewindslieden, blijkt uit het overzicht van RTL, dat de bonnetjes van alle ministers en staatssecretarissen heeft opgevraagd. Bovenaan staat minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal (VVD), die in zijn eerste jaar als minister 325 duizend euro declareerde. Daarna komt staatssecretaris van Buitenlandse Zaken Ben Knapen (CDA) met 202 duizend euro.

Burger King
Drie en vier op de lijst zijn minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) en minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA), met 181 duizend en 139 duizend euro. De Jager heeft een voorliefde voor Chinese en Indonesische restaurants. Ook diende hij bonnetjes in van de Burger King en diverse slijterijen en wijnhandels. Verhagen kocht voor ruim 45 duizend euro nieuw kantoormeubilair.

Bron: http://www.nu.nl

Alle bonnetjes te vinden op: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/02_februari/29/binnenland/alle-bonnetjes-onkosten-kabinet.xml
Laatst bijgewerkt door Squawk op 01-03-12 10:29, in het totaal 4 keer bewerkt

ashley1

Re: Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:11

Ik vind 't gewoon vuile ratten als ik eerlijk mag zijn.
En maar nog meer bezuinigen, en reuma als niet-chronisch aanmerken (als reuma niet meer chronisch, wat dan wel?!), en nog een hogere zorg-premie betalen, en nog minder vergoed krijgen, en nog meer bezuinigen op de uitkeringen, en nog meer banen schrappen, en nog meer geld naar Griekenland brengen.

Wij kunnen de broekriem aansnoeren, al vanaf 2008... en zij? Zij leven als God in Frankrijk.

Kan iemand mij dat uitleggen?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:11

%) Dit is toch om misselijk van te worden?!
Waar kan ik m'n declaraties indienen?

Dit moet echt een halt toegeroepen worden. Maar hoe.....?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:12

Het huidige kabinet heeft in één jaar tijd 3 x meer uitgegeven dan het vorige kabinet. Wat nou crisis???

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:13

Triest :n

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:13

Actie ondernemen Sok, door heeeeeel veel Nederlanders. In heel veel andere landen zou dat gebeuren maar wij Nederlanders blijven braaf..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:15

tja,
Ik verbaas mij keer op keer, over het declaratie gedrag van de ministers (en andere mensen uit gemeentes etc)
Wij blijven keer op keer inleveren, als gewone burgers, terwijl ministers een aburt hoog bedrag verdienen, en dan ook nog alles moeten gaan declareren!
Het opschroeven van een hogere belasting voor mensen met een flink inkomen doen ze niet, omdat ze dan ook zichzelf nog pakken!
Maar om nou met een vliegtuig van amsterdam naar groningen te vliegen, terwijl er een auto met chauffeur klaar staat (en dat is het zelfde als met de hotel overnachtingen) vind ik echt achterlijk!

Ik vraag mij inderdaad af, waneer nederland nu eens de ballen krijgt om als burger tegen de regering in te gaan. Het hoeft niet op dezelfde manier als in het middenoosten, maar laat die ministers maar eens voelen!
ik bedoel, 300 euro per nacht uitgeven, terwijl er mensen leven die van 40 euro per week moeten rond komen!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:15

:x Ik weet niet wat ik hiervan moet zeggen. Wat een aanfluiting!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:16

_O- Het zal maar op tafel liggen voor hoeveel je besteed bij de Burger King & de Chinees. Ze maken zichzelf mooi belachelijk.

Serieus: meer dan bespottelijk dat er zoveel onnodig wordt gedeclareerd :(

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:19

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:20

Ik vind dat als je een appartement aangeboden krijgt van de staat dat dat dan inderdaad ook ingericht moet worden op kosten van de staat. Het wassen van je beddengoed ed. door de staat laten betalen is bijzonder kinderachtig, maar goed, blijkbaar is het wel allemaal legaal.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Deze mensen hebben een ontzettend verantwoordelijke functie, zijn veel van huis, worden hoe dan ook met de nek aangekeken, en blijkbaar mogen dit soort dingen gewoon... Ik vind het niet zo gek dat ze er gebruik van maken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:22

Maar je eten declareren? :=

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:23

Squawk schreef:
Actie ondernemen Sok, door heeeeeel veel Nederlanders. In heel veel andere landen zou dat gebeuren maar wij Nederlanders blijven braaf..

En hoe zie je dat voor je? Heb je ideeën over hoe we dat dan zouden moeten doen?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:24

Ehm en hun salaris dan Vjestagirl? Verdienen zat. Zo heel serieus zijn ze nou ook niet altijd bezig. En staan ze echt voor het volk? Nee, vind ik niet. Reiskosten krijgt ook niet iedere werknemer in NL vergoed, laat staan met een vliegtuig terwijl je een auto + chauffeur ter beschikking hebt. En dan beweren dat het niets extra's kost, amehoela. Bezuinigen dit, bezuinigen dat en zelf? Nee joh, we maken gewoon het geld van de belastingbetaler op. Als het ze niet bevalt, zoeken ze maar een andere baan..mja dan kunnen ze niet meer genieten van ONS belastingsgeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:24

eenitraM schreef:
Maar je eten declareren? :=

Is doodnormaal als jij buiten de deur moet eten doordat je voor je werk niet thuis kan eten.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:26

robeer schreef:
Squawk schreef:

En hoe zie je dat voor je? Heb je ideeën over hoe we dat dan zouden moeten doen?

De straat op! Bekend maken hoe we er over denken! Online petitie is ook een optie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:28

Squawk schreef:
Ehm en hun salaris dan Vjestagirl? Verdienen zat. Zo heel serieus zijn ze nou ook niet altijd bezig. En staan ze echt voor het volk? Nee, vind ik niet. Reiskosten krijgt ook niet iedere werknemer in NL vergoed, laat staan met een vliegtuig terwijl je een auto + chauffeur ter beschikking hebt. En dan beweren dat het niets extra's kost, amehoela. Bezuinigen dit, bezuinigen dat en zelf? Nee joh, we maken gewoon het geld van de belastingbetaler op. Als het ze niet bevalt, zoeken ze maar een andere baan..mja dan kunnen ze niet meer genieten van ONS belastingsgeld.

Hun salaris, prima. Maar als jij voor je baas naar weet ik het waar moet dan declareer je toch ook het hotel, je reiskosten en het restaurant? Je zou wel gek zijn als je het niet doet :+.

Ze zijn gekozen door het volk en staan daarmee voor wat het volk wil. Of je het daarmee eens bent kun je lang en kort over discussieren, maar dat is hoe de staat werkt. Goed doen ze het toch nooit, er zijn altijd mensen tegen. En heel veel mensen zijn tegen vanalles zonder van de hoed en de rand te weten.

Dat niet iedereen reiskosten vergoeding krijgt: dat zijn nou secundaire arbeidsvoorwaarden, daar kun je over onderhandelen. Doe je dat niet, of wil je baas niet meewerken dan is het nog altijd je eigen keuze ergens te gaan werken. Zij hebben blijkbaar betere secundaire arbeidsvoorwaarden geregeld toen ze hier kwamen werken.

Ik vind dat de mensen die ons land besturen, die hun best doen om er voor ons te zijn (want echt niet dat minister zijn een 40 urige werkweek heeft) best een extratje mogen. En ja, ik vind het ook onzin om een vliegtuig heen en weer naar Groningen te laten gaan om iemand op te halen als die een auto met chaufeur heeft, maar er zijn zat andere dingen die ik wel vind kunnen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:29

Ik ben altijd stomverbaasd als RTL weer met de cijfers over het declaratiegedrag van de politici komt. Echt niet te geloven. :x Hoe kunnen ze zulke uitgaven doen op kosten van de staat en dan allerlei bezuinigingen die ten koste gaan van oa de zorg, het onderwijs en de natuur in Nederland verantwoorden?! Je was laten doen op kosten van de staat, kom op zeg. :x

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:29

Goh zijn jullie wakker, dit spéélt al jaren en is echt niet nieuw hoor!

Nee de bewoners van Nederland mopperen alleen maar en doen verder niks, sta er verbaasd van dat de snelwegen hier bijv nog niet dicht gezet zijn met die achterlijke brandstof prijzen, vast zetten die handel want het grootste bedrag wat wij per liter betalen verdwijnt in de staatskas, nee wat doen wij in Nederland, we gaan om 12 uur in de middag met zijn allen 3x toeteren. _O- Goh laat dat nou toch geen verschil hebben gemaakt, snap je dat nou?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:31

Jemig... dan doet Mark Rutte het nog best netjes! Vanuit zijn positie vind ik het heel normaal dat hij meer declareert aangezien hij voor afspraken keer op keer op reis is. Maar dan andere ministers...? Asociale honden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:34

|o
Vjestagirl schreef:
Maar als jij voor je baas naar weet ik het waar moet dan declareer je toch ook het hotel, je reiskosten en het restaurant? Je zou wel gek zijn als je het niet doet :+.

Volgens mij zit niemand te klagen over het feit dat ze eten of ergens willen slapen, maar schijnt crisis te zijn, moet dat dan allemaal zo duur? Ik vind het een onredelijk signaal tegenover het volk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:34

Squawk schreef:

Wat ze verdienen valt wel mee hoor, niet te vergelijken met andere functies met vergelijkbare verantwoordelijkheden.
Zeker van een staatssecretaris voor buitenlandse zaken vind ik het niet vreemd dat de declaraties oplopen: die moet immers veel reizen. Of stel je voor dat zo iemand dat op eigen kosten moet doen? Moet je in het bedrijfsleven eens mee aan komen, dan word je meteen uitgelachen.

Bij Bleker zitten er idd gekke dingen tussen, zoals dat hotel in Amsterdam en die waskosten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:38

Pikeur schreef:
|o
Vjestagirl schreef:
Maar als jij voor je baas naar weet ik het waar moet dan declareer je toch ook het hotel, je reiskosten en het restaurant? Je zou wel gek zijn als je het niet doet :+.

Volgens mij zit niemand te klagen over het feit dat ze eten of ergens willen slapen, maar schijnt crisis te zijn, moet dat dan allemaal zo duur? Ik vind het een onredelijk signaal tegenover het volk.

Wat had je dan gewild? Er is iemand die naar de burgerking gaat en die wordt vierkant uitgelachen hier. Dan zou ik ook zoiets hebben van 'nu kun je het krijgen'.

Ik vind het van de meesten heel erg meevallen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:38

En wij betalen over ieder ding dat we kopen, verkopen en zelfs over ons, wel drie keer belasting om deze ratten te betalen.
Ook de zorgpremie is schrikbarend en dan gek vinden dat er zoveel wanbetalers (jaja zo noemen ze dat) zijn.
Die mensen kunnen het allemaal niet meer betalen.
Er word altijd gepraat over corruptie in andere landen, maar geloof me Nederland doet daar niks aan onder misschien bestaat er geen corruptere regering dan Nederland.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:40

@ Wendy Dingen declareren oké, soms moet dat. Maar die absurde dingen of dingen tegen absurde bedragen, nee sorry dat gaat er bij mij niet in :n zeker niet ten tijden van crisis. Wie van ons zou 1 nacht in een hotelkamer van a bijna 400 euro overnachten terwijl je een auto met chauffeur ter beschikking hebt? Of had een goedkoper hotel gepakt, die zijn er ongetwijfeld.