Zorgdeclaraties miljard te hoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:59

door Arnoud Boer en Patricia Boon
Citaat:
AMSTERDAM - Zorgverzekeraars vergoeden op grote schaal behandelingen die patiënten helemaal niet hebben gekregen

Veel declaraties zijn uit de lucht gegrepen of worden zodanig uitgebreid dat een veel grotere beloning voor de behandelend arts of instelling overblijft. Ook zijn de manieren van declareren vaak zo ingewikkeld, dat het bijna onmogelijk is om een rekening zonder fouten in te leveren. Koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie bevestigen de misstanden.

In 2010 wisten zorgverzekeraars voor ruim een miljard euro aan fout gedeclareerde rekeningen boven water te krijgen. Sindsdien lijkt het slechte declaratiegedrag alleen maar toe te nemen. Iedere Nederlander betaalt hierdoor meer zorgpremie dan nodig is.

---------
Dit is overigens al vele jaren aan de gang. Misdadig gewoon. Wanneer wordt hier eens iets aan gedaan?
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 23-02-12 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Artikel in quote gezet.

Sok

Re: Zorgdeclaraties miljard te hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:43

Niet.. Hoogstwaarschijnlijk.
Denk dat van al die declaraties ook wel een deel naar de overheid gaat. Het is natuurlijk loon voor de artsen, dus er wordt vast ook wel btw over betaald...

Heb je trouwens nog een linkje naar het originele artikel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:03

great... en wij maar jaarlijks meer premie betalen :7

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:01

Maar die miljard zijn de dingen waarvan ze erachter komen dat ze fout zijn hè, dit zegt op zich niks over het deel dat ze niet ontdekken..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:58

Tessa_1 schreef:
Maar die miljard zijn de dingen waarvan ze erachter komen dat ze fout zijn hè, dit zegt op zich niks over het deel dat ze niet ontdekken..

En hoe moeten zorgverzekeraars erachter komen of er gefraudeerd wordt? Daarvoor zijn ze afhankelijk van de klant. Daarom krijgt de klant ook declaratieoverzichten. Als er behandelingen op staan die niet zijn geweest kan er actie op ondernomen worden. Dus bij deze van mijn kant het verzoek; check die brieven en leg je agenda ernaast. Staan er behandelingen of medicatie op die niet zijn geleverd, trek dan aan de bel. Dan kan er ook gecheckt worden of er fouten zijn gemaakt of dat er fraude is gepleegd.

Die miljard verwondert mij niet; ik werk bij een grote zorgverzekeraar. Veel declaraties worden automatisch verwerkt op een basis van vertrouwen tussen de partijen. Als je alles moet controleren kost dat nog vele malen meer. Als dat vertrouwen wordt beschadigd en wij kunnen het keihard bewijzen dan zijn de gevolgen niet misselijk voor de fraudeur. Dat geldt voor zorgverleners net zo goed als voor verzekerden die frauderen met declaraties.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:12

Annie, vraagje, ik heb 4 wkn in 3 verschilende zks gelegen, 4 x met ambulance vervoerd, geopereerd, maar van niets een declaratie-overzicht ontvangen, dus er valt niets te controleren. Is dat normaal bij een zkh-opname? Ik zie normaal wel andere declaraties.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:54

Electra63 schreef:
Annie, vraagje, ik heb 4 wkn in 3 verschilende zks gelegen, 4 x met ambulance vervoerd, geopereerd, maar van niets een declaratie-overzicht ontvangen, dus er valt niets te controleren. Is dat normaal bij een zkh-opname? Ik zie normaal wel andere declaraties.

Ja, da's normaal. Die behandelingen hebben nl. niet allemaal betrekking op je eigen risico. Alleen die nota's zie je terug op de declaratieoverzichten. Dat kan bij andere zorgverzekeraars overigens wel anders zijn. Maar je kan ze altijd opvragen via mail of telefonisch. De meeste mensen doen dit overigens niet, die vinden het prima als er betaald wordt en als ze maar genezen. Daar hebben ze ook een goed punt natuurlijk.

In jouw geval zullen er meerdere behandeltrajecten (DBC's) gedeclareerd zijn. DBC's zijn complete behandelingen die een standaard tarief toegekend hebben gekregen.
Ik vergelijk ze weleens met een rit met de stadsbus; de een kan na een halte alweer uitstappen, de ander kan naar de andere kant van de stad voor hetzelfde geld.
De arts kan er dus voor kiezen om een patient een dag langer opgenomen te houden terwijl een ander sneller ontslagen kan worden maar het tarief blijft hetzelfde.

Het UMC heeft daar mooie voorbeeldjes van op de site staan in PDF formaat: http://www.umcutrecht.nl/NR/rdonlyres/0 ... enkelv.pdf
Dit zijn de tarieven voor enkelvoudige hernia en wat er door hun dus gedeclareerd mag worden bij de zorgverzekeraar voor 2011.

Leggen we voor de aardigheid de tarieven voor een borstverkleining er even naast: http://www.umcutrecht.nl/NR/rdonlyres/A ... eining.pdf

Dan is ook ineens duidelijk waarom er voor die laatste behandeling een medische noodzaak moet zijn en er vooraf een machtiging moet worden aangevraagd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 02:02

Ok, bedankt voor de uitleg. Ik ben best wel nieuwsgierig hoeveel ik mijn zkv heb gekost. Ik zal dus niet klagen over de premies.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:13

Electra63 schreef:
Ok, bedankt voor de uitleg. Ik ben best wel nieuwsgierig hoeveel ik mijn zkv heb gekost. Ik zal dus niet klagen over de premies.

Ik weet niet waar je verzekerd bent maar bij de meeste verzekeringen kun je het online terug zien alle kosten die gedeclareert zijn (bij menzis igg) ook voor BV aftrek van de belasting is het erg handig om te hebben :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:43

Ik ben IZZ verzekerd, kan wel inloggen en mijn persoonsgegevens en pakket zien, maar geen declaraties en vergoedingen zien die IZZ voor mij betaald heeft.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:58

En toch vind ik het vreemd dat ik als klant aan het werk gezet wordt om te gaan controleren of er mensen zijn die frauderen terwijl ik degene ben die de hoge premie's betaald :? Daarbij vind ik de gemiddelde verzekeraar een legale oplichter. Nee dat mogen jullie niet van jullie betalende klanten verwachten.

Fictieve situatie, ik lig 2x in de week bij de fysio op de tafel, nu kom ik erachter dat de fysio behandelingen declareert die ik niet gehad heb, dan ben ik degene die mijn fysio aan moet gaan geven bij de verzekeraar? Zoekt de verzekeraar dan voor mij een minstens zo'n goede vervanger voor mij? Die op dezelfde afstand van mijn huis zijn praktijk heeft want bij de fysio die ik aan gegeven heb hoef ik uiteraard niet meer terug te komen. Vraag is dus : Zorgt de verzekeraar nadat jij als klant een tip hebt gegeven over fout gedeclareerde rekingen van je behandeld fysio ook voor een vervanging of mogen wij dit als klant ook zelf op gaan lossen?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:49

Bassenqua schreef:
En toch vind ik het vreemd dat ik als klant aan het werk gezet wordt om te gaan controleren of er mensen zijn die frauderen terwijl ik degene ben die de hoge premie's betaald :? Daarbij vind ik de gemiddelde verzekeraar een legale oplichter. Nee dat mogen jullie niet van jullie betalende klanten verwachten.

Fictieve situatie, ik lig 2x in de week bij de fysio op de tafel, nu kom ik erachter dat de fysio behandelingen declareert die ik niet gehad heb, dan ben ik degene die mijn fysio aan moet gaan geven bij de verzekeraar? Zoekt de verzekeraar dan voor mij een minstens zo'n goede vervanger voor mij? Die op dezelfde afstand van mijn huis zijn praktijk heeft want bij de fysio die ik aan gegeven heb hoef ik uiteraard niet meer terug te komen. Vraag is dus : Zorgt de verzekeraar nadat jij als klant een tip hebt gegeven over fout gedeclareerde rekingen van je behandeld fysio ook voor een vervanging of mogen wij dit als klant ook zelf op gaan lossen?

Natuurlijk vinden er steekproeven plaats of declaraties terecht zijn maar alles controleren kost veel meer en levert naar verhouding veel minder op dan tips van verzekerden.

Maar wil je als verzekerde willens en wetens onder behandeling blijven bij een therapeut die de boel oplicht en er indirect voor zorgt dat jij maandelijks zo'n hoge zorgpremie moet betalen dan onderneem je geen actie en houdt op die manier de fraude in stand.

Je hebt altijd een keuze, alleen de basisverzekering is verplicht als je daar recht op hebt. De rest heb je zelf in de hand.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 14:59

Ik zou graag een antwoord krijgen op mijn vraag of de verzekeraar een vervangende fysio voor mij regelt die minstens zo goed is en net zo dichtbij huis is als ik mijn oude fysio aangegeven heb als oplichter ?

Ja als de fysio mij goed behandelt, ik baat heb bij zijn behandelingen en ik het werk voor de verzekeraar moet gaan doen blijf ik bij mijn oude fysio, zou toch wat zijn zeg als ik dat allemaal moet gaan regelen en uit moet gaan zoeken, zorg dan eerst maar dat daar een vergoeding tegenover staat waardoor mijn premie zakt, dán heb ik er absoluut géén problemen mee om dat werk te gaan doen maar nu ? Nee, ik vind dit de omgekeerde wereld en zoals met alles wordt de verantwoordelijk weer bij de betalende partij gelegd. :n Doe ik niet aan mee, premie gaat toch never nooit niet omlaag want altijd zal er weer een ander excuus zijn om mensen geld af te troggelen, zoals ik al zei, voor mij zijn de verzekeraars de legale oplichters!!!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:37

Ruim 98% van de premie die binnenkomt gaat rechstreeks aan declaraties er weer uit. Het resterende deel moet ik o.a. mijn werk van doen.

En ja, je wordt geholpen met een nieuwe fysio maar garanderen dat die op dezelfde afstand van je huis ligt wordt lastig. Als je frauderende fysio een straat verder zit en het alternatief 3 straten verder moet je iets verder van huis.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:49

Electra63 schreef:
Ik ben IZZ verzekerd, kan wel inloggen en mijn persoonsgegevens en pakket zien, maar geen declaraties en vergoedingen zien die IZZ voor mij betaald heeft.

Ik weet niet hoe het bij IZZ zit, maar bij ons kan je ook per mail je overzicht kunnen opvragen. Messchien ook een idee voor jou? of anders even bellen :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:55

Mijn dochter heeft net haar beugel eruit.
Kosten verwijderen beugel 170 euro
Waren volledig verzekerd, beugel 100 % vergoed.
Krijgen we brief terug van de verzekering, tandarts geeft verkeerd tarief, kunnen we zelf even 71,30 betalen.
Ze moet ook nog voor eindcontrole, worden diverse foto's gemaakt, ik geloof dat we dat maar afzeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:57

kirri schreef:
Electra63 schreef:

Ik weet niet hoe het bij IZZ zit, maar bij ons kan je ook per mail je overzicht kunnen opvragen. Messchien ook een idee voor jou? of anders even bellen :)

Ach, ik heb het nergens voor nodig, ik was alleen nieuwsgierig naar wat ik heb gekost :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:06

haha ok! ik vind het altijd erg handig haha (tot nu toe heb ik zelf nog niet veel gekost := gelukkig!)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:38

kirri schreef:
haha ok! ik vind het altijd erg handig haha (tot nu toe heb ik zelf nog niet veel gekost := gelukkig!)

Ik normaal ook niet, maar die ene keer was genoeg, denk ik