Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:20

De meest gehoorde negatieve opmerkingen over uitkeringstrekkers zijn:
Mensen die van een bepaalde uitkering leven:
- willen niet werken, zijn lui en gemakzuchtig en maken misbruik van de samenleving
- ontvangen bijna meer geld dan een minimumloon dus kun je beter in de bijstand gaan dan gaan werken

Even los van het feit dat er altijd mensen zullen zijn die misbruik maken van het systeem zoals dat bestaat, en dus ook van uitkeringen... kan ik uit de uitspraken niet zozeer opmaken wat voor persoon degene is die de uitkering ontvangt maar des te meer wat voor persoon degene is die de opmerkingen maakt. Impliciet beweert diegene namelijk dat:
- werken is niet leuk
- in de bijstand zitten is leuk en makkelijk want dan hoef je niet te werken
- uitkeringstrekkers verdienen geen vakantie
- alle mensen die van een uikering leven maken misbruik van de samenleving en het systeem.

Mijn vraag is nu:
1. hoe komt het dat mensen menen dat anderen niet willen werken?
2. hoe komt het dat mensen menen dat in de bijstand zitten wel leuk is?

Is het antwoord misschien:
1. de antwoordgever heeft zelf een hekel aan werken en zou liever in de bijstand zitten
2. de antwoordgever ervaart werken als "moeten" en niet als uitdagend, zinvol, interessant, een mogelijkheid tot ontplooiing, een plaats voor het aangaan van sociale contacten, een manier om trots te kunnen zijn op je eigen verdiende inkomen, etc.
3. de antwoordgever ziet de bijstand als een gunst, een verlichting, een prettige situatie.

Als ambitieus en gedreven persoon met grote dromen als het gaat over een toekomstige baan, vanuit enthousiasme en de behoefte mezelf nuttig te maken en aan de samenleving bij te dragen, vraag ik mij af hoe het komt dat mensen die zulke oordelen hebben over mensen die leven van bijvoorbeeld een Wajong-uitkering, ervan uitgaan dat die uitkeringstrekkers het fijn vinden om in de bijstand te zitten en geen zin hebben om te werken.

Is dit een typisch voorbeeld van projectie misschien? Zijn het de critici zelf die liever niets zouden hoeven doen voor hun inkomen? Halen zij geen voldoening uit hun eigen werk? Zien ze het als een moeten? Leven ze de hele week naar het weekend toe? Staan ze met moeite op om naar hun vreselijke baan te gaan, wetende dat er ook (overigens chronisch zieke of gehandicapte) mensen zijn die in bed mogen blijven liggen en de hele dag tv mogen kijken om welke reden dan ook?

Hoe komt het dus dat een uitkering als iets prettigs, makkelijks en leuks wordt gezien, en vanwaar die haatdragende opmerkingen vol onbegrip jegens mensen die tot een uitkering veroordeeld zijn? Vraag ik me zomaar af.

(wellicht ten overvloede: op de misbruikmakers na zijn er maar weinige mensen die het leuk vinden om niet deel te kunnen nemen aan de maatschappij)

Anoniem

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:24

Dus eigenlijk vraag je je af of die opmerkingen niet gewoon door jaloezie gemaakt worden? Door jaloezie niet, maar misschien wel door een bepaalde wrevel vanwege onevenredigheid. Bovendien is het makkelijk om zoiets aan te grijpen om je negativiteit in te gooien, je kan er bijna niet mee mis. Projectie dus inderdaad.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:24

Ik kan je hier helaas geen antwoord op geven omdat ik zelf ook heel nieuwsgierig ben naar de antwoorden en inzichten van de anders denkenden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:29

Je gooit in je ene stelling net zoveel vooroordelen als je anderen van beticht, en dat siert je absoluut niet!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:33

Ik denk dat dat komt omdat je zelf heel hard moet werken voor een niet alte hoog loon en er zoveel geld ingehouden wordt of betaald moet worden waarvan er ook een deel wordt gebruikt voor de mensen met een uitkering. Uiteraard zijn er ook echt mensen die in die oliebol zitten en heel graag willen werken..
Maar je hoort ook vaak een hoop om je heen met mooi makkelijk. Voor die 200 euro meer houd ik liever dit als een fulltime baan.

Ik denk dus dat het meer frustraties en irritaties zijn en het een makkelijk
Onderwerp is om de schuld te kunnen geven.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:34

Ik vraag mij af waar je je stellingen op baseert. Over hoeveel mensen heb je het dan die volgens jou die beweringen doen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:38

Misschien omdat de mensen die misbruik maken van het systeem eerder opvallen?

Ik vind het wel een interessante vraagstelling. Zie hier op bokt ook wel eens ten onrechte uitkeringsgerechtigden aangevallen worden. Buiten dat plaats ik ook zelf wel eens mn twijfels bij een situatie waarin mensen voor een uitkering kiezen, maar vaak heb je niks te kiezen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:39

Caira schreef:
Je gooit in je ene stelling net zoveel vooroordelen als je anderen van beticht, en dat siert je absoluut niet!

Nou, vertel :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:40

Ik doe wel eens zulke beweringen dat geef ik hartstikke eerlijk toe, maar níet over iedereen of zelfs de meesten die een uitkering heeft, dat heet namelijk over 1 kam scheren.

Maar ik heb bij het bedrijf serieus mensen voor het bureau gehad die smeekten of ze ontslagen konden worden zodat ze de WW in konden. Binnen dit bedrijf doe je zittend werk en kan je zelf je uren indelen. Wil je een avondje/ochtendje werken? Prima, wil je om 12 uur kinderen ophalen? Prima. Maar nee hoor, ze kiezen voor de hand ophouden, niet naar ander werk zoeken, naar de hand ophouden om geld te krijgen van mensen die er wel voor werken.

En dan zien op tv dat er een bedrijf wordt gesloten en al die aangeslagen mensen die gedwongen ontslagen worden. :n

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:40

Referentiekader zal er ook mee te maken hebben.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:47

@ tjady: de clou is juist dat ik dit topic niet richt op welke mensen en hoeveel dat vinden, maar op waarom het groepje die dat vindt, die zonder achtergrondinformatie over de uitkeringstrekker deze opvattingen heeft, tot deze uitspraken komt.

Mijn stelling is dus in feite: als je werk ziet als een prettige invulling van je leven, een mogelijkheid tot zelfontplooiing, een plaats voor een opdoen van sociale contacten, etc. Zou een reactie als: "wat vervelend dat die ander niet kan werken" (arbeidsongeschikte/ gehandicapte/ chronisch zieke) dan niet logischer zijn?
Als je werk als iets positiefs ziet, is het logischer om het sneu voor een ander te vinden als die niet kan werken om welke reden dan ook.

Nogmaals: er zijn mensen die misbruik maken van het systeem. Maar als je ALLE uitkeringstrekkers ziet als mensen die het systeem misbruiken, zegt dat dan niet juist iets over je eigen opvattingen over werken? Dat is dus de vraag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:52

Lovely schreef:
Dus eigenlijk vraag je je af of die opmerkingen niet gewoon door jaloezie gemaakt worden? Door jaloezie niet, maar misschien wel door een bepaalde wrevel vanwege onevenredigheid. Bovendien is het makkelijk om zoiets aan te grijpen om je negativiteit in te gooien, je kan er bijna niet mee mis. Projectie dus inderdaad.

Jaloezie kan er best bij komen.
Die mensen hebben zoveel vrije tijd, terwijl ik 40 uur per week voor mijn centjes moet werken. Dat je in de bijstand veel vrije tijd hebt, maakt nog niet dat je er iets (leuks) mee kan.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:53

Maar ik denk juist dat niemand alle uitkeringstrekkers zo ziet...
Er zijn altijd wel mensen die echt niet kunnen werken en waar begrip voor is.
Maar er zijn een ook een hoop waarvan ik denk kom op schoudertjes eronder of in ieder geval meer controle zodat mensen als het haalbaar is ook weer meteen aan de slag gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:56

Ik maak die aannames ook wel, maar wel over mensen waar ik de situatie goed van ken. Dus echt een vooroordeel is het daardoor niet, eerder een gefundeerde mening.
En ja, ik vind het erg krom dat mijn vriend net zoveel verdiende met 40 uur keihard werken als 1 van hen, die in de bijstand zat en daadwerkelijk gelukkig was dat ze naar de voedselbank kon :+ dan schiet de bijstand z'n doel voorbij. Dat stoort mij.
Helemaal als ze ook nog gaat klagen over de inhoud van haar voedselpakket. Dan is het begrip snel weg :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-02-12 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:57

Zat mensen waarvan je aan de neus echt niet ziet dat geen werkgever ze wil/durft aan te nemen. Ik zie er ook zo op het eerste gezicht gezond uit en kan kennelijk wat. Dat ik makkelijk 10 uur slaap nodig hebt en de pot zaldiar naast mijn ontbijt heb staan ziet niemand. Soms is het makkelijker om een duidelijk zichtbare aandoening te hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:04

We noemen mijn vriend ook wel eens profiteur van de samenleving := . Maar hij zou niets liever doen dan 1) bij de politie gaan of 2) jongeren/maatschappelijk werker worden, ware het niet dat hij 1) reuma heeft, dus moeite met sporten maar ook vaak met simpelweg naar school toe gaan en 2) dyslexie heeft, waardoor uit boeken leren moeilijk tot onmogelijk is voor hem.

Tja. Hij zou heel graag een baantje hebben, maar wie neemt hem nou aan? En het leuke is, hij verdient ook niet meer al zou hij nu 20 uur betaald werk gaan doen. Dus ja. Hij kan kiezen tussen zichzelf naar zijn werk moeten slepen, en daarbuiten niks meer kunnen doen omdat hij te moe is of teveel pijn heeft, of thuis zitten met een uitkering. Kan je het hem dan kwalijk nemen dat hij voor optie 2 kiest?
Voor iedereen hier bovenop springt, hij doet wel 2 halve dagen vrijwilligerswerk :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:11

Waar rook is is vuur.
Je ziet beide, de slechte verpesten het voor de goede dat is altijd zo.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:16

Vuurneon, je blijft altijd een gat houden waar uitkeringsgerechtigden 'voordeliger' uit zijn dan lage inkomens. Dat blijf je altijd houden, je moet ergens een grens trekken. Dat ze gaan klagen snap ik ook niet, wees blij met alle hulp die je krijgt. Want dat is veel hier in Nederland

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:19

Hanneke84;
Je sais :j
Daarom doe ik alleen die aannames over mensen die ik echt ken. Het is jammer dat zij echt het voorbeeld is van; zo was het niet bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:21

Misschien is het ook wel zo dat bij de laag die met werken rond hetzelfde inkomen krijgt als met een uitkering de positiviteit en de neiging om met jezelf aan de slag te gaan minder is. Misschien door een bepaalde ingesleten klaagcultuur (Nederlanders he, die doen dat) waardoor er een soort aangeleerde afkeer tegen werken wordt gecreeerd? We kennen toch allemaal het beeld van de afgetobde werkende die zich dagelijks naar zijn werk sleept? Misschien zou de overheid eens iets aan dat beeld moeten doen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:22

Boras schreef:
Referentiekader zal er ook mee te maken hebben.

Dat denk ik ook. Toen ik student was, was mijn referentiekader op dit punt ook anders dan dat het nu is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 10:08

Sommigen gebruiken het woord jaloezie. Maar dan is mijn vraag dus: waarom zou je uberhaupt jaloers zijn op iemand die in de bijstand zit? Wat maakt dat je daar jaloers op moet zijn? Wat maakt dat dat beter is dan werken? En zo kom ik dus op mijn visie: komt dat wellicht omdat je werken als niet leuk, onprettig, moeten beschouwd?

Hoe komt het dat met jaloers is op de vrije tijd van bijvoorbeeld Wajongers die niet kunnen werken? Hoe komt het dat sommigen zeggen dat het "niet eerlijk" als een ander 40 uur hard moet werken?
Waarom zeggen die mensen bijvoorbeeld niet: "het is niet eerlijk dat sommigen niet kunnen/ mogen werken vanwege bijvoorbeeld handicap of chronische ziekte, omdat we het die mensen gunnen dat ze wel zouden kunnen werken".

Zien jullie wat ik bedoel? Of moet ik het anders formuleren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:51

Gummie, wat je bedoelt is wel duidelijk, maar ook een utopische gedachte. Even ter illustratie: hier op kantoor zei vandaag iemand dat we nu in het schrikkeljaar een dag extra moeten werken, gratis. Het is niet mijn mentaliteit hoor, maar je hoort dat soort dingen wel eens om je heen en hoeveel mensen komen er niet zuchtend en steunend binnen?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:09

Dat begrijp ik.... Maar een utopie is het niet.... Volgens mij gaan mensen idd te veel uit van hun eigen belevingen, en houden ze er geen rekening mee dat een ander er wel eens heel anders over denkt.
Dat je zelf aangeeft "het is niet mijn mentaliteit hoor", bewijst exact wat ik bedoel. Namelijk dat de mentaliteit van mensen verschillend is, en dat volgens mij zo'n reactie soms meer zegt over de mentaliteit van de persoon die reageert, dan over de mentaliteit van de uitkeringstrekker.

Ik hoor mensen om me heen wel eens zeggen: heerlijk joh, altijd vakantie? Terwijl diegene die "altijd vakantie" heeft, daar niet altijd happy mee is en gefrustreerd raakt omdat er niet gewerkt of gestudeerd kan worden. De voordelen van werken boven het vangen van een uitkering worden totaal onderbelicht, komen niet aan de orde, of bestaan volgens sommigen kennelijk niet.
Aanleiding voor dit topic was een niet nader te noemen site waar op een Wajonger werd gereageerd met:
- je bent gewoon te lui om te werken
- je kunt je best als prostituee aanbieden, dan verdien je tenminste je eigen geld
- ik werk keihard voor een minimumloon en jij krijgt gewoon hetzelfde door je handje op te houden
- etc.

Er was slechts 1 iemand die vroeg wat Wajong eigenlijk inhield.Er was NIEMAND die vroeg waarom de persoon Wajong kreeg. Mensen die reageerden hadden geen idee van:
- reden van de uitkering
- hoogte van de uitkering
- persoonlijke situatie
- mentaliteit en ervaringen van de uitkeringstrekker

Ik vind het gewoon vreemd dat sommige mensen oordelen zonder kennis te hebben over de concrete situatie. En aangezien de opmerkingen bijna allemaal in de richting van handje ophouden, meer verdienen dan minimumloon, en veel vrije tijd gingen, ben ik me gaan afvragen waar die opmerkingen vandaan komen. Want als het niet gebaseerd is op kennis van de concrete situatie, moet het wel gestoeld zijn op eigen referentiekader, interpretaties, vooroordelen of ervaringen met anderen uitkeringstrekkers.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:14

Ben ik er jaloers op mijn kennis? Nee. Mijn vriend ook niet, ik ben er juist trots op dat hij een gezonde arbeidsethos heeft en het stoort mij dat zij last van haar werkspier heeft. Ze weigert zelfs vrijwilligerswerk, dat was ons voorstel; eenzame ouder bezoeken. Kost amper tijd en maar maak je wel het verschil voor diegene.
Dat is voor mij de utopie; mensen met uitkering die het kunnen, ook verplichten tot vrijwilligerswerk :) al is het maar een half uurtje in de week.