Belasting betalen O.K. maar dit is belachelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Belasting betalen O.K. maar dit is belachelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 00:55

Hier gaat de vaderlandse belastingdienstnaar mijn mening toch echt te ver!!!
bron:RTL6

Fiscus pakt smartengeld Holocaust-overlevendenDe Duitsers betalen al jaren smartengeld aan overlevenden van de Holocaust. Geld dat stelselmatig in de zakken verdwijnt van de Nederlandse fiscus.

Dat zegt het verbond dat de belangen van slachtoffers behartigt. Ook Vera Schwarzmann uit Arnhem krijgt van onze oosterburen elke maand keurig 270 euro gestort. Maar omdat de belastingdienst het smartengeld ijskoud verrekent met haar zorgtoeslag en sociale premies, houdt Vera onder de streep er bijna niets aan over.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Belasting betalen O.K. maar dit is belachelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:16

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:27

Gevoelsmatig klinkt het niet eerlijk, maar het zijn inkomsten, dus betaal je belasting

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 01:35

Tja, dat geldt voor iedereen die toeslagen ontvangt. Zodra je op één of andere manier meer geld verdient/krijgt, gaan je toeslagen omlaag en houd je er dus netto nauwelijks iets aan over. Niet zo leuk, maar wel logisch.

Al vind ik wel dat smartegeld niet 100% als inkomen zou moeten worden gezien, zodat er een deel vrijgesteld bijft. Ik weet niet precies hoe dat nu geregeld is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:50

Smartegeld wordt uitgekeerd voor een groot leed dat iemand is aangedaan. Door het smartegeld wordt deze persoon financieel gecompenseerd voor het geleden leed. Waneer je dat geld indicrect weer af gaat pakken mist het smartengeld zijn doel. En daarmee ontken je ook het leed dat het slachtoffer is aangedaan.
In het kader van het belastingrecht is het legitiem dit geld terug te vorderen, moreel gezien is het abject en infaam.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:21

Volgens mij gaat het niet zozeer om de belasting die over dit bedrag betaald moet worden. Het gaat erom dat die vrouw gekort wordt op sociale voorzieningen als zorgtoeslag etc.

Die voorzieningen zijn er omdat mensen anders niet rond kunnen komen. De belastingbetaler betaalt daarvoor. Deze vrouw kan die dingen door het smartegeld wel gewoon zelf betalen, dus hoeven andere mensen dat niet voor haar te doen.
Dit geldt bijvoorbeeld ook voor mensen die alimentatie ontvangen.

Ik vind het echt heel lastig wat ik hiervan moet vinden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 00:26

LindyH schreef:
Volgens mij gaat het niet zozeer om de belasting die over dit bedrag betaald moet worden. Het gaat erom dat die vrouw gekort wordt op sociale voorzieningen als zorgtoeslag etc.

Die voorzieningen zijn er omdat mensen anders niet rond kunnen komen. De belastingbetaler betaalt daarvoor. Deze vrouw kan die dingen door het smartegeld wel gewoon zelf betalen, dus hoeven andere mensen dat niet voor haar te doen.
Dit geldt bijvoorbeeld ook voor mensen die alimentatie ontvangen.

Ik vind het echt heel lastig wat ik hiervan moet vinden.

dat weet ik wel.....smartegeld is een goedmakertje voor iets wat gebeurd is....een cadeautje dus.....dit cadeautje wordt hier afgepakt,dat vind ik onredelijk,daar komt bij dat er niet veel mensen uit deze periode meer in leven zijn,,,,,het gaat dus in zijn totaliteit niet om kapitalen....maw....waar hebben we het over,,laat die oudjes het lekker houden...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:55

Citaat:
In Nederland wordt het inkomen belast in drie verschillende zogenoemde boxen[1] (hier met de cijfers voor 2011):

Box 1: Inkomsten uit werk en woning - progressief belast, 4 schijven: 33%, 41,95%, 42% en 52%; dit is bij de eerste en tweede schijf inclusief de premies volksverzekeringen (Anw, AOW en AWBZ). Voor personen van 65 jaar of ouder geldt, door het wegvallen van de premie AOW, een verlaagd tarief in de eerste (15,1%) en tweede schijf (24,05%).
Box 2: Inkomsten uit aanmerkelijk belang - tarief is 25%
Box 3: Inkomsten uit sparen en beleggen - er wordt uitgegaan van een fictief rendement van 4%; het tarief is 30%, dat is dus 1,2% van het vermogen - dit is de vermogensrendementsheffing. Ingaande 2011 is de enige peildatum 1 januari van het betreffende jaar. [2]

volgens hun eigen regels is het nieteens inkomsten... Triest dit. Zelfs een vrijwilliger mag nog een bepaald bedrag aan onkostenvergoeding bijverdienen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:17

Tja, net zoiets als een ontslagvergoeding. Als je het meteen laat uitkeren wordt het als inkomsten gezien en mag je aftikken bij de belastingdienst.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:40

Belachelijk dit..
Zo gaat het toch ook met ervenissen..degene die het geld nalaat, die heeft er al eens belasting over betaald, hetzij via werkgever, hetzij via inkomsten belasting, hetzij via onroerend goed en de nabestaanden?? die mogen er wederom belasting iover gaan betalen...met alle gevolgen van dien voor de huurtoeslag en zorgtoeslag.
Hier ook, eigen bedrijf, geld uitgekeerd gekregen na een ernstig ongeval na aantal jaar, huppa, werd als inkomsten gezien en daarover mocht ook weer betaald worden als IB.
Krom systeem allemaal..

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:30

Tja de belastingdienst, mooier kunnen ze het u niet maken. In dit geval zouden ze personen die smartegeld waar dan ook voor krijgen helemaal met rust moeten laten. Ze hebben leed gehad veroorzaakt door een ander, en nu krijgen ze nog een keer met leed te maken omdat de belastingdienst zo nodig hun toelage gaat afpakken. Bah bah. :(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:56

Amy77 schreef:
Belachelijk dit..
Zo gaat het toch ook met ervenissen..degene die het geld nalaat, die heeft er al eens belasting over betaald, hetzij via werkgever, hetzij via inkomsten belasting, hetzij via onroerend goed en de nabestaanden?? die mogen er wederom belasting iover gaan betalen...met alle gevolgen van dien voor de huurtoeslag en zorgtoeslag.
Hier ook, eigen bedrijf, geld uitgekeerd gekregen na een ernstig ongeval na aantal jaar, huppa, werd als inkomsten gezien en daarover mocht ook weer betaald worden als IB.
Krom systeem allemaal..

Kan nog leuker: De overledene heeft een testament opgemaakt op de langstlevende. Kinderen krijgen wel alvast een acceptgiro van hun kindsdeel; moeten dus dokken maar overgebleven partner beheerd het geld. Als deze vervolgens een nieuwe partner tegenkomt die heel goed geld kan uitgeven kan je als kind fluiten naar de centen maar het betaalde deel krijg je ook niet terug; dan had je het kindsdeel maar moeten opeisen....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:05

Ehm... ik zie nu eigenlijk pas de bron. Hoe serieus moeten we dit nemen?
:=

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:05

Hmm..idd Lindy..bestaat RTL 6 wel?? hihi

Anne, walgelijk..dat dit gewoon zomaar mogelijk is he.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:28

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:30

Anne_GTI schreef:
Belastingstelsel is heel eerlijk blijkt hier uit..... Iedereen betaald ongeveer 42% van zijn inkomen aan belastingen. Waarom zou dat voor een holocaustoverlevende anders moeten zijn?

Omdat de Nederlandse overheid nou niet echt goed is geweest voor de overlevenden van de holocaust, wie er uberhaupt terugkwam uit de kampen of van een onderduikadres had geen huis of spullen meer, geconfisqueerd of van andere mensen, en ze moesten vooral hun gezeur houden want dat paste niet in de 'joepiejee wij zijn net bevrijd, nu de schouders eronder voor de wederopbouw!'-sfeer. Pas in de jaren '60 konden mensen uberhaupt met hun verhaal komen. Geldelijke vergoeding hebben we het dan niet eens over.