Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LindyH schreef:Volgens mij gaat het niet zozeer om de belasting die over dit bedrag betaald moet worden. Het gaat erom dat die vrouw gekort wordt op sociale voorzieningen als zorgtoeslag etc.
Die voorzieningen zijn er omdat mensen anders niet rond kunnen komen. De belastingbetaler betaalt daarvoor. Deze vrouw kan die dingen door het smartegeld wel gewoon zelf betalen, dus hoeven andere mensen dat niet voor haar te doen.
Dit geldt bijvoorbeeld ook voor mensen die alimentatie ontvangen.
Ik vind het echt heel lastig wat ik hiervan moet vinden.
Citaat:In Nederland wordt het inkomen belast in drie verschillende zogenoemde boxen[1] (hier met de cijfers voor 2011):
Box 1: Inkomsten uit werk en woning - progressief belast, 4 schijven: 33%, 41,95%, 42% en 52%; dit is bij de eerste en tweede schijf inclusief de premies volksverzekeringen (Anw, AOW en AWBZ). Voor personen van 65 jaar of ouder geldt, door het wegvallen van de premie AOW, een verlaagd tarief in de eerste (15,1%) en tweede schijf (24,05%).
Box 2: Inkomsten uit aanmerkelijk belang - tarief is 25%
Box 3: Inkomsten uit sparen en beleggen - er wordt uitgegaan van een fictief rendement van 4%; het tarief is 30%, dat is dus 1,2% van het vermogen - dit is de vermogensrendementsheffing. Ingaande 2011 is de enige peildatum 1 januari van het betreffende jaar. [2]
Amy77 schreef:Belachelijk dit..
Zo gaat het toch ook met ervenissen..degene die het geld nalaat, die heeft er al eens belasting over betaald, hetzij via werkgever, hetzij via inkomsten belasting, hetzij via onroerend goed en de nabestaanden?? die mogen er wederom belasting iover gaan betalen...met alle gevolgen van dien voor de huurtoeslag en zorgtoeslag.
Hier ook, eigen bedrijf, geld uitgekeerd gekregen na een ernstig ongeval na aantal jaar, huppa, werd als inkomsten gezien en daarover mocht ook weer betaald worden als IB.
Krom systeem allemaal..
Anne_GTI schreef:Belastingstelsel is heel eerlijk blijkt hier uit..... Iedereen betaald ongeveer 42% van zijn inkomen aan belastingen. Waarom zou dat voor een holocaustoverlevende anders moeten zijn?