Jongeren verwachten gouden bergen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Jongeren verwachten gouden bergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:28

Jongeren verwachten gouden bergen' UTRECHT (AFN) - Veel jongeren hebben een wel heel rooskleurig beeld van hun financiële toekomst. Van de 12- tot 15-jarigen verwacht 40 procent op zijn 35e een maandinkomen te hebben van 5000 euro netto. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nibud en EenVandaag waarvan de resultaten don...derdag zijn gepresenteerd. Hoewel de meeste jongeren doordrongen zijn van de slechte staat waarin de economie nu verkeert, verwacht een ruime meerderheid (62 procent) later makkelijk aan een goede baan te komen. De groep boven de 21 is daar wel wat somberder over. 44 procent van de jongeren denkt meer te gaan verdienen dan de ouders. Het onderzoek is in december en januari gehouden onder 1996 jongeren tussen de 12 en 24 jaar, afkomstig uit het 1V Jongerenpanel van EenVandaag.

Dit verbaast me helemaal niets. Het gemak waarmee jongeren nieuwe mobieltjes krijgen (van hun ouders) en het beeld dat ze hebben van 'later'.
Ik kan aan dit artikel nog wel toevoegen uit eigen ervaringen 'jongeren verwachten gouden bergen.... met een minimum aan inzet' tenslotte komt alles aanwaaien en krijgt iedereen later als ie groot is zo'n plastic pasje waarmee je geld uit de muur kunt halen.

Ik zie het zo veel om me heen; thuiswonende jongeren hebben over het algemeen geen flauw idee hoe veel (weinig) je verdient en hoe duur alles is (geworden) en hoeveel(hoeweinig) je overhoudt als je al je vaste lasten hebt betaald.

Dit gaat denk ik een heeeeeeeeele koude douche worden voor deze generatie... :7

eenitraM

Re: Jongeren verwachten gouden bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:30

Met optimisme bereik je heel veel! Je kunt het immers somber inzien, maar wat heeft dat voor zin?

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:31

Voor de mensen die dat zullen verwachten kan dit een koude douche worden, maar er zullen vast mensen zijn die wel hun dromen kunnen en willen waarmaken :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:31

eenitraM schreef:
Met optimisme bereik je heel veel! Je kunt het immers somber inzien, maar wat heeft dat voor zin?

Imo is er een verschil tussen optimistisch en ONrealistisch

5000 euro netto per maand :') _O- dat is voor een klein groepje misschien weggelegd, voor de harde werkers met geluk. De rest, het overgrote deel, zal het moeten doen van 1500 - 2500 euro netto per maand.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 16-02-12 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:32

ik kijk er nu al naar uit,naar de koude douche ;) verwaande gasten.....en verwend.
Maar goed,ik ben antiek,denk dat het daar aan ligt :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:32

Dit is wat ik heel graag zou willen voorkomen bij mijn eigen kinderen, maar hoe ik dat precies moet gaan doen weet ik nog niet, dat vind ik vrij lastig.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:33

Ik ben 19, zit in het derde jaar van een HBO opleiding en zoek af en toe wel eens op wat een realistisch startbedrag is voor een HBO student. Echter word je daar ook absoluut niet wijs uit dus ik snap opzich wel dat de mensen jonger dan mij die zich hier nog niet mee bezig houden echt geen idee hebben van wat ze kunnen verwachten en wat uberhaupt het verschil tussen netto en bruto is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:34

Wat moeten we anders dan positief zijn ;) ? We worden doodgegooid, iedere dag, met berichten hoe slecht het wel niet gaat met de economie, niets dan negatieve berichten... We kunnen ook bij de pakken neer gaan zitten, of proberen optimistisch te blijven en met volle moed de toekomst tegemoet gaan! En dat 'met zo weinig mogelijk inzet' klopt ook niet echt hoor, in mijn klas heeft zeker 80% al een baantje. We weten dus best dat geld niet 1-2-3 aan komt waaien. Beetje raar bericht.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:34

Of het realistisch is ligt ook aan de opleiding van de jongeren.
Iemand die universiteit heeft gedaan heeft meer kans om 5000 euro netto te verdienen dan iemand die van het mbo afkomt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:34

Dobel schreef:
en wat uberhaupt het verschil tussen netto en bruto is.

Ja de meesten weten niet dat je niet krijgt wat je verdient, letterlijk en figuurlijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:35

Maartenn schreef:
Of het realistisch is ligt ook aan de opleiding van de jongeren.
Iemand die universiteit heeft gedaan heeft meer kans om 5000 euro netto te verdienen dan iemand die van het mbo afkomt.

Alle WO-ers uit mijn vriendenkring zitten NIET op dat salaris; ook de arts niet in het rijtje.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:35

Vraag mij af of die kinderen uberhoud wel weten wat een 'normaal' startersloon is.
Ik wist dat namelijk niet op mijn 14de, had geen idee, dus had net zo goed 5000 euro kunnen zeggen.
Denk eerlijk gezegd dat het daar ook voornamelijk in zit :).

eenitraM

Arabesk schreef:
eenitraM schreef:

Imo is er een verschil tussen optimistisch en ONrealistisch

5000 euro netto per maand :') _O- dat is voor een klein groepje misschien weggelegd, voor de harde werkers met geluk. De rest, het overgrote deel, zal het moeten doen van 1500 - 2500 euro netto per maand.

Well, IMO kun je beter zo denken, dan denken boh, werken. Ik ga wel de staat leegtrekken en niet werken. Zoals ik veel in mijn omgeving zie >;)

BraveSpots

zonnebloem18 schreef:
Dit is wat ik heel graag zou willen voorkomen bij mijn eigen kinderen, maar hoe ik dat precies moet gaan doen weet ik nog niet, dat vind ik vrij lastig.

Open zijn over financiën. Ik wist al heel snel dat er geen goud in de bergen hier te vinden zijn ;) .

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:36

5000 euro netto?? Hoe komen ze dan aan die bedragen?
Oh wacht, 12 tot 15 jarigen....met alle respect hoor, maar die hebben toch ook nog geen flauw idee? En dat hoeft wat mij betreft ook helemaal niet, als je je dan al druk moet maken...

joyce_eddy

zonnebloem18 schreef:

dat is simpel
willen je kinderen iets hebben? dan sparen ze er maar voor!
doen ze maar klusjes, en een beetje zakgeld
Ik heb voor alles moeten sparen zoals rijbewijs, auto, scooter, paard, BE rijbewijs, kleding enzovoort

anais96

Arabesk schreef:
Dobel schreef:

Ja de meesten weten niet dat je niet krijgt wat je verdient, letterlijk en figuurlijk

Met en zonder belasting :D !

Eerlijk gezegd denk ik ook erg makkelijk over mijn toekomst. Ik pas dus aardig in het plaatje van de OP. Ik geef het maar eelijk toe ;) . Maarja ik ben nog maar 15 en moet nu al een opleiding gaan kiezen, dat zit me erg dwars omdat je dan al bijna je hele leven bepaalt.
Laatst bijgewerkt door anais96 op 16-02-12 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:37

Ik denk eerder dat ze op die leeftijd nog geen idee hebben van salaris, inkomen en de werkelijke waarde van geld

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:37

joyce_eddy schreef:
zonnebloem18 schreef:

dat is simpel
willen je kinderen iets hebben? dan sparen ze er maar voor!
doen ze maar klusjes, en een beetje zakgeld
Ik heb voor alles moeten sparen zoals rijbewijs, auto, scooter, paard, BE rijbewijs, kleding enzovoort

Ja precies. En niet zoals je tegenwoordig veel ziet 'oh mobieltje kwijt, dan krijg je een nieuwe'

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:37

Mri schreef:
Ik denk eerder dat ze op die leeftijd nog geen idee hebben van salaris, inkomen en de werkelijke waarde van geld

Die hebben geen flauw idee wat alles kost, want mama en papa betalen de boodschappen en houden het huishouden draaiende.

Komt tijd, komt geld.. eeh verstand.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:38

Arabesk schreef:
Ja precies. En niet zoals je tegenwoordig veel ziet 'oh mobieltje kwijt, dan krijg je een nieuwe'

Ik weet niet onder welke molshoop jij vandaan komt, maar dat heb ik hier nog niet meegemaakt :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:39

eenitraM schreef:
Mri schreef:

Die hebben geen flauw idee wat alles kost, want mama en papa betalen de boodschappen en houden het huishouden draaiende.

Komt tijd, komt geld.. eeh verstand.

Gelukkig maar, wat mij betreft. Is imo ook nergens voor nodig dat een 15 jarige zich druk maakt over wat de boodschappen kosten en hoeveel die later gaat verdienen.
Wat trouwens niet wil zeggen dat ze zomaar vanalles moeten krijgen hoor, dat is een ander uiterste. Maar op deze manier een onderzoek doen vind ik nou niet bepaald...nuttig.

Christiene

haha ik heb dat nog niets bruto daar werk ik wel min. 5 maanden voor..

ze bekijken het wel rooskleurig dan. of ze studeren allemaal voor advocaat?
Laatst bijgewerkt door Christiene op 16-02-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Arabesk schreef:
Dobel schreef:

Dit hoor je wel te weten rond je 14e ;) Vanaf je 3e leerjaar krijg je Economie waarin dit soort zaken uitgebreid behandeld worden. Vindt dat hier een beetje snel conclusies getrokken worden terwijl er weinig van jullie weten wat er écht omgaat.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:40

Ik weet niet of het met verwend zijn te maken heeft of dat de kinderen in deze leeftijdscategorie geen idee hebben wat een normaal inkomen is. Als je ze eerst had verteld wat modaal is en dan de vraag gesteld was er misschien wel een heel ander bedrag uitgekomen.