Kalf overleden na 'bevalling' met heftruck

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manuelamol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 09:48

Laatste update: 8 februari 2012 00:25 info

SCHIPHOL - Een kalf is dinsdagochtend overleden op Schiphol nadat beladingspersoneel de moeder had 'geholpen' met de bevalling.

Dat heeft de Koninklijke Marechaussee dinsdag gemeld.

De koe stond op een pallet te wachten tot zij ingeladen kon worden in een vliegtuig. Het personeel zag dat er pootjes van een ongeboren kalf uit de koe staken en besloot het dier met de bevalling te 'helpen' door het kalf met een heftruck uit de moeder te trekken.
Bij deze actie overleed het kalf. De Marechaussee spreekt van ''ondeskundig handelen''.

Koe
Een snel ter plaatse geroepen dierenarts kon nog wel het leven van de koe redden. De koe maakte deel uit van een transport van drachtige dieren.
De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) heeft een onderzoek ingesteld naar het incident. De Koninklijke Marechaussee ondersteunt de NVWA hierbij en heeft dinsdag negen betrokkenen gehoord.

BRON:http://www.nu.nl/binnenland/2735442/kalf-overleden-bevalling-met-heftruck.html

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:58

Las het net op nu.nl.
Vindt het schandalig, een transport speciaal voor drachtige dieren en dat dan zó oplossen!!!!
Op zijn minst hadden ze er een DA bij kunnen halen ipv zelf aan de klus te gaan.... teveel TV gekeken denk ik.
Wij helpen de koeien ook wel eens maar dat moet wel met beleid!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:59

Ik hoorde dit bericht gisterenavond op de radio toen ik in de auto zat, kreeg er gelijk de rillingen van, ze zullen het goed bedoeld hebben maar wat een gruwelijk domme actie zeg...

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:00

Ik snap al niet dat die dieren zo hoogzwanger nog op transport moeten. Laat ze dan eerst bevallen, of vervoer ze vroeger in de zwangerschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:00

Zoals ik het lees is ladingspersoneel wezen helpen. Volgens mij is dat alleen personeel wat de containers e.d. het vliegtuig in tillen? DA is er bijgehaald staat er maar kwam te laat voor het kalf.

Ik vind het onmogelijk oordelen hier over, het personeel heeft ongetwijfeld goede bedoelingen gehad. Gaat vast niet voor stoerdoenerij een kalf uit de moeder trekken.

Wat ik mij wel af vraag, wat is het doel van drachtige dieren laten vliegen? Lijkt mij niet gezond?

Vala

Re: Kalf overleden na 'bevalling' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:04

Geld, alles draait altijd om het geld.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:09

Diep triest, goede bedoelingen? Nagedacht: nee!

Arme beesten, snap ook niet waar de dierenverzorger waren op dat moment.
Er zijn toch altijd deskundigen die zo'n transport begeleiden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:09

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:12

Wat een debielen. Hebben die niet gehoord van de natuur zijn gang laten gaan. Je gaat toch niet met een heftruck een kalf eruit trekken! _-:( Die hebben gewoon de poten uit de kom getrokken of er zijn pezen of spieren afgeknapt. Daarbij is de moeder koe van binnen kapot getrokken. Dat die koe nu nog leeft wil niet zeggen dat ze niet alsnog dood gaat aan inwendige bloedingen.
Het is toch te vergelijken met een mensen geboorte. Je hebt weeën, je moet een goede ontsluiting hebben en dan kan het gaan beginnen. Zie je een bouwvakker al aankomen, 'ohw het hoofdje steekt er uit, ik pak even de touwen en dan gaan we het kindje eruit trekken'.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:12

Zijn ze niet helemaal lekker...? :roll:

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:13

Er is niet altijd een dierenarts aanwezig bij dergelijke transporten. Kan ook niet, weet je hoe ontzettend veel diervluchten er zijn?!?
Volgens mij zijn er vrij duidelijke regels m.b.t. het vliegen van drachtige dieren en wordt dat alleen gedaan tot een bepaalde tijd vd zwangerschap (dat is in ieder geval zo bij reguliere transporten). Want geloof me: NIEMAND zit er op te wachten dat een dier onderweg in de lucht gaat bevallen...
In dat opzicht kan ik me dus voorstellen dat het om een vroeggeboorte ging en de kans dat het kalf het zou overleven sowieso aanmerkelijk klein was. Blijft natuurlijk een feit dat er hier, als ik dit zo lees, onzorgvuldig met de zaak is omgegaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:17

wie komt er nu op het belagelijke idee om een bevalling met een heftruck te doen :? 8)7

al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat zo'n 20 jaar geleden er ook nog zat boeren waren die een kalf er met een (koeien)krik afhaalden zonder te beseffen wat de schade was aan de koe

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:21

Ik ben flabbergasted als je een vlucht speciaal voor drachtige dieren hebt dan weet je toch wanneer ze uitgerekend zijn en los daarvan moet je toch gewoon kundig personeel meesturen ik bedoel iedere "idioot" weet toch dat stress een bevalling op kan wekken

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:21

Brrrr krijg er rillingen van. Arme beesten!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:52

Aangezien dit niks met paarden te maken heeft, verplaats ik het topic van ON naar NM.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:31

Ik las dit inderdaad ook. Echt bizar hoe je op het idee komt... Vind je het gek dat ze dat niet overleven...

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:34

echt te gek voor woorden die mensen sporen echt. Hoe kan iemand die ooit in zijn hoofd halen echt belagelijk !
Ik ben blij dat ik er gisteren weer een levend de wereld opgeholpen heb daar kun je toch een stuk trotser op zijn !

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:36

welk ziek persoon heeft verzonnen om een kalfje er met een heftruck ''te helpen''?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:40

Tjonge jonge, ik weet nog als we vroeger wel eens een kalf met de krik haalde dat ik dat al geen mooi manier vond.
Maar ik weet wel dat er pas op een bepaald moment gekrikt mocht worden.
Als de koe deed persen mochten zij pas helpen.
Maar gewoon maar aan zo'n kalf gaan trekken met een heftruck, dat is toch niet normaal.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:41

jesito schreef:
Tjonge jonge, ik weet nog als we vroeger wel eens een kalf met de krik haalde dat ik dat al geen mooi manier vond.
Maar ik weet wel dat er pas op een bepaald moment gekrikt mocht worden.
Als de koe deed persen mochten zij pas helpen.
Maar gewoon maar aan zo'n kalf gaan trekken met een heftruck, dat is toch niet normaal.

inderdaad!!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:45

Bedoeling zal vast wel goed bedoeld zijn,enkel een stuk inzicht,ervaring,deskundigheid zullen ze wel gemist hebben (anders hadden ze vast wel een ander beroep gehad)
Wie weet was moederkoe wel zo aan het loeien/lawaai maken dat het personeel niks anders wist dan deze aktie. (paniek bij personeel kan rare gevolgen hebben)
Ze zullen echt niet hebben gedacht van ''nou laten we maar's ff lekker ruig doen''

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:28