Belgische treinstakingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SV1992
Berichten: 350
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: België

Belgische treinstakingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:44

Dat ze niet tevreden zijn, de werknemers van het Belgisch spoor, is onderhand voor iedereen wel duidelijk. Dat ze wss een reden hebben om niet tevreden zijn kan ik best geloven maar waarom de reizigers er steeds voor gestraft worden daar kan ik steeds minder begrip voor opbrengen.
In mijn ogen hebben ze namelijk een verantwoordelijkheid tegenover de reiziger, die naar zijn bestemming brengen. Er zijn zoveel reizigers die enkel het spoor hebben om op hun werk te geraken, etc... Die kan je toch niet zomaar in de kou laten staan??? >;)

Gewoon om even een vergelijking te maken: stel de volledige Belgische brandweer, politie of het volledig medisch personeel het werk gedurende een dag zou neerleggen dan laten zij hun verantwoordelijkheid toch ook vallen? Dus als zij staken (wat zelden gebeurt) zorgen ze altijd voor een minimale bemanning wat het minste is lijkt mij. Het spoor en de hulpdiensten zijn natuurlijk 2 verschillende soorten dienstverlening maar in essentie komt het op hetzelfde neer: beiden hebben een verantwoordelijkheid tegenover de burger.

Staakt het spoor in NL ook om de haverklap en wat vinden jullie daarvan? En wat vinden de Belgen onder jullie van het Belgisch spoor? Als er Nederlanders zijn die ook wat te zeggen over het Belgische spoor, hoor ik het graag! :j

Schuur_

Berichten: 5417
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Belgische treinstakingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:54

Ik werk zelf als treinbegeleidster bij de NMBS en als eerste wil ik duidelijk maken dat het grootste deel van het personeel en de vakbonden tegen wilde stakingen is. Hier hangen ook enorme consequenties aan vast en zorgt voor een slechte naam en onbegrip bij de reizigers. Een geplande staking wordt ongeveer een maand op voorhand aangekondigd wat in mijn ogen genoeg tijd biedt om een alternatief te zoeken. Ook wil ik even vermelden dat niet iedereen staakt, er zijn genoeg tbg die willen werken en komen werken maar niks kunnen doen, zij delen echter ook in de klappen.
De reden dat er gestaakt wordt is dat er alleen geluisterd wordt naar onze boodschap. Om een voorbeeld te noemen: de actie in Vilvoorde waar bijna 150 treinbegeleiders in hun VRIJE tijd een boodschap kwamen verkondigen zonder de reizigers te willen hinderen. Niemand spreekt er over, niemand heeft het begrepen. Zo zit ik nu een week thuis door agressie in een vol rijtuig en het enige wat mij gevraagd (eigenlijk op een boertige manier geëist) werd was of ze hun aansluiting konden halen.
Je kan de hulpverlening niet vergelijken met de spoorwegen maar je mag best weten dat er stemmen opgaan om voortaan bij een staking minimale IC verbindingen te houden tussen grote steden.

Urielle

Berichten: 50120
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Belgische treinstakingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:50

Voor mij wordt er uberhaupt zoveel gestaakt door elke branche om elke muizekeutel die scheef zit, dat het totaal zijn effect gaat verliezen. Ipv me af te vragen wat de boodschap is van de stakers denk ik voortaan alleen 'wat een eikels!'

Lynn_Noname

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:17

Schuur_ schreef:
Een geplande staking wordt ongeveer een maand op voorhand aangekondigd wat in mijn ogen genoeg tijd biedt om een alternatief te zoeken.


Nou, ja, maar niet iedereen heeft de middelen om via een alternatieve manier op school/werk te geraken en terug...? Daar wordt net iets te weinig aan gedacht.

Nu ben ik blij dat ik eindelijk van school af ben en dus niet meer elke dag naar Gent toe moet want ik heb wel even genoeg van de NMBS, of er zijn niet voldoende zitplaatsen, of hele vieze treinen, of vertragingen, of stakingen, of ..., er is ELKE dag wel iets.

Ik denk dat het voor de treinbegeleiders en ander personeel ook niet altijd even prettig is en vaak een hele boel over zich heen krijgen door onbegrip van de reizigers, terwijl jullie er natuurlijk niet aan kunnen doen en het wellicht ook graag anders zien. Maar de stakingen, tja, ik denk inderdaad dat het gewoon zijn effect gaat verliezen. Ik ben wel voorstander dat je mag staken, maar er zou misschien een bepaalde grens moeten komen, want het is de laatste tijd wel erg aan het worden... Maar dan is de vraag, waar trek je de grens natuurlijk...

SV1992
Berichten: 350
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 13:48

Schuur_ schreef:
Ik werk zelf als treinbegeleidster bij de NMBS en als eerste wil ik duidelijk maken dat het grootste deel van het personeel en de vakbonden tegen wilde stakingen is. Hier hangen ook enorme consequenties aan vast en zorgt voor een slechte naam en onbegrip bij de reizigers. Een geplande staking wordt ongeveer een maand op voorhand aangekondigd wat in mijn ogen genoeg tijd biedt om een alternatief te zoeken. Ook wil ik even vermelden dat niet iedereen staakt, er zijn genoeg tbg die willen werken en komen werken maar niks kunnen doen, zij delen echter ook in de klappen.
De reden dat er gestaakt wordt is dat er alleen geluisterd wordt naar onze boodschap. Om een voorbeeld te noemen: de actie in Vilvoorde waar bijna 150 treinbegeleiders in hun VRIJE tijd een boodschap kwamen verkondigen zonder de reizigers te willen hinderen. Niemand spreekt er over, niemand heeft het begrepen. Zo zit ik nu een week thuis door agressie in een vol rijtuig en het enige wat mij gevraagd (eigenlijk op een boertige manier geëist) werd was of ze hun aansluiting konden halen.
Je kan de hulpverlening niet vergelijken met de spoorwegen maar je mag best weten dat er stemmen opgaan om voortaan bij een staking minimale IC verbindingen te houden tussen grote steden.


Ik heb ook nergens in mijn post gezegd dat hulpverlening en treinvervoer hetzelfde is maar ik heb gezegd dat in de essentie ze wel allebei een verantwoordelijkheid hebben tegenover de burger. Dat die agressie moet stoppen tegenover treinbegeleiders daar ben ik het volledig mee eens en dat niet iedereen wil staken maar zijn werk niet naar behoren kan uitvoeren door de stakers dat snap ik ook. Maar de stakingen bij de NMBS worden een beetje teveel van het goede, kunnen de reizigers er dan iets aan veranderen dat jullie werkomstandigheden niet zijn wat ze moeten zijn?
En geplande stakingen zorgen ervoor dat er alternatieven zijn? Ten eerste heeft niet iedereen een alternatief en meestal (met uitzondering van 30 januari) als je dan toch de auto neemt dan sta je vast in de file, leuk alternatief! Die staking in de vrije tijd is wel op het nieuws gekomen en ik denk dat ik niet de enige ben die het heeft begrepen. Het zijn niet de reizigers die het moeten begrijpen, het zijn degenen die in de overheid zitten en degenen die aan de top van de NMBS staan die het moeten begrijpen. De reizigers willen gewoon de trein kunnen nemen op het uur dat de trein er zou moeten zijn en iedere dag dat de trein er zou moeten zijn. De reizigers kunnen er ook niks aan doen dat jullie werkomstandigheden niet zijn zoals ze zouden moeten zijn dus is het zinloos van hen keer op keer te straffen.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Belgische treinstakingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:51

Al die stakingen zijn gewoonweg belachelijk imo, op voorhand gepland of niet..

Het is een vicieuze cirkel volgens mij. Men staakt (als ik het goed begrepen heb?) naar aanleiding van de economie die niet loopt zoals het moet. maar staken is toch minder inkomsten, dus nog slechter draaiende economie? of zie ik dat verkeerd?

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:58

Denk dat gratis reizen voor de mensen beter werkt.. Heb je de trein bedrijven harder mee en de klant is nog steeds blij.

SV1992
Berichten: 350
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 14:00

Joycebunny schreef:
Het is een vicieuze cirkel volgens mij. Men staakt (als ik het goed begrepen heb?) naar aanleiding van de economie die niet loopt zoals het moet. maar staken is toch minder inkomsten, dus nog slechter draaiende economie? of zie ik dat verkeerd?


Nee dat zie je niet verkeerd, stakingen zorgen voor een groot economisch verlies en eigenlijk is dat ook wel logisch als je er even over nadenkt. En ja, meestal staken ze als het economisch slecht gaat wat geen logische denkwijze is idd. Nu er bestaat een recht op staken maar de laatste tijd is het er wel over vind ik zelf .

xLies

Berichten: 4367
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: België

Re: Belgische treinstakingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:00

Vind het beetje overdreven worden, en de nmbs staken, is maar een van de zovele problemen bij de nmbs.
Vieze treinen, onvriendelijk personeel, gigantische vertraging, als er iemand voor de trein springt word je ergens gedropt en moet je zelf maar een trein zien te vinden, of in de zomer naar zee? 2uur rechtstaan, echt TOP.

Begin het een beetje beu te raken, het is het een na het ander, en de volgende staking was deze maand al ergens? Heb er zelf niet superveel last van, ofja ben 30januari gewoon thuis gebleven.

We lijden allemaal onder de economische crisis, ik ben 17, hoelang ga ik moeten werken? Als er nu al gestaakt wordt.. Denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat er iets moet gebeuren (zoals bv. lonen van de politici omlaag maargoed), beetje spijtig dat de nmbs door een staking veel mensen die wél willen werken hen de mogelijkheid niet geven (geldt ook voor alle rode mannekes die voor de ingang van grote fabrieken zoals vanhool stonden).. Het wordt er alles behalve beter op zo..

Laulitz

Berichten: 8757
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Belgische treinstakingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:09

Het zij niet zo zeer de stakingen an sich wat de mensen irriteert over de NMBS.. Het probleem is gewoon dat er ALTIJD IETS is met de NMBS.. Vertragingen, spoor kapot, trein kapot. Tuurlijk zijn dat dingen die een keer voorkomen maar ik heb zo het idee dat het bij de NMBS wel héél erg veel voor komt. Ik heb jaren met de Lijn gereisd, en was daar altijd heel erg tevreden over, ondanks dat daar ook wel eens iets mis ging. Maar nog stukken minder dan bij de nmbs!!! Loop op het spitsuur hier een willekeurig station binnen en zie wat voor problemen er allemaal wel niet zijn... En dan gaan ze daarboven op ook nog is staken.. Tja, dan zijn de mensen het al rap beu hoor...

SV1992
Berichten: 350
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:07

LauEef schreef:
Het zij niet zo zeer de stakingen an sich wat de mensen irriteert over de NMBS.. Het probleem is gewoon dat er ALTIJD IETS is met de NMBS.. Vertragingen, spoor kapot, trein kapot. Tuurlijk zijn dat dingen die een keer voorkomen maar ik heb zo het idee dat het bij de NMBS wel héél erg veel voor komt. Ik heb jaren met de Lijn gereisd, en was daar altijd heel erg tevreden over, ondanks dat daar ook wel eens iets mis ging. Maar nog stukken minder dan bij de nmbs!!! Loop op het spitsuur hier een willekeurig station binnen en zie wat voor problemen er allemaal wel niet zijn... En dan gaan ze daarboven op ook nog is staken.. Tja, dan zijn de mensen het al rap beu hoor...


Daar heb je zeker een goed punt, maar als je ziet welke treinen er nog rijden voor de NMBS dan stel ik mezelf de vraag of het niet beter is om is te investeren in nieuwe modellen, in plaats van eindeloos nieuwe systemen op die oude te steken??? Dat kost ook geld en het is niet zo dat er nog maar een paar van die "old-timers" op het Belgische spoor aanwezig zijn...
De communicatie naar de reizigers toe schiet ,in mijn ogen, ook tekort. Soms sta je eerst 15min stil voordat je te horen krijgt wat er aan de hand is en vaker krijg je dan eigenlijk gewoon te horen dat ze vertraging van zoveel tijd hebben opgelopen, waarom dat wordt er niet altijd bij vermeld. Of je staat op het perron en 2min voor de normale aankomst van de trein krijg je te zien dat deze 45min vertraging heeft. De reden? Die krijg je pas te horen als de trein er uiteindelijk is...
De Lijn heeft idd ook wel is problemen en loopt ook wel is vertraging op maar het is een stuk minder dan bij de NMBS. Trouwens is het verbazend dat de bussen af en toe is wat vertraging hebben als je ziet hoeveel wegenwerken en files er in België zijn?