Vrijspraak voor thuis lesgeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Vrijspraak voor thuis lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:24

Ja hoor.....wat is er mis met openbaar onderwijs....je kan toch moeilijk voor elke stroming een school openen......

bron:parool

Citaat:
Als iemand bedenkingen heeft over een school, en er in de buurt geen redelijk alternatief is, dan mag iemand zijn of haar kinderen thuishouden. © ANP

Een vader die zijn kinderen thuis onderwijs geeft omdat hij geen school kan vinden die bij zijn geloofsovertuiging past, heeft de Leerplichtwet niet overtreden. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam donderdag geconcludeerd. De man is vrijgesproken.
De vader schreef zijn kinderen niet in op een school. Hij en zijn gezin leven volgens het Sedevacantisme, een conservatieve stroming in de Katholieke Kerk. Volgens de man is er in de buurt geen enkele school die deze overtuiging uitdraagt of bevordert en hij heeft bedenkingen tegen scholen die deze richting niet voeren. Als iemand bedenkingen heeft over een school, en er in de buurt geen redelijk alternatief is, dan mag iemand zijn of haar kinderen thuishouden.

De kantonrechter sprak de man eerder al vrij. Het Openbaar Ministerie (OM) was het daar niet mee eens en ging in hoger beroep. Het had een boete van 1000 euro geëist.

De man vond op zijn beurt dat hij niet vervolgd had mogen worden, maar daar was het hof het niet mee eens.
(ANP/Redactie)

Authentic

Re: Vrijspraak voor thuis lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:27

Ik geloof dat het voor de ontwikkeling van een gemiddeld kind nieteens goed is om thuis onderwijs te krijgen, het is in mijn ogen veel beter om in een klas met leeftijdsgenootjes te zitten en in een groep (niet te groot) onderwezen te worden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:31

En wie controleerd of het onderwijs dat paps geeft op nivo is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:52

De mogelijkheden voor thuisonderwijs zijn niet bepaald nieuw... Het is niet alsof voor deze vader een uitzondering gemaakt wordt of zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:54

op de zorgboerderij waar ik kom , krijgen 2 kinderen les van personeel en stagaires. ik vindt het sneu dat ze niet met leeftijdsgenootjes in contact komen , soms weet ik wel zeker dat ze wat missen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:57

ARgh wanneer schaffen ze ondrwijs op basis van geloof nu eens af? In Frankrijk bestaat niets anders dan openbaar.

Geloof is prima......... in je eigen tijd :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:53

Arabesk schreef:
ARgh wanneer schaffen ze ondrwijs op basis van geloof nu eens af? In Frankrijk bestaat niets anders dan openbaar.

Nee,dat is niet waar,en er is steeds meer vraag naar privé-onderwijs wegens de beroerde resultaten van 'openbaar' :D

Citaat:
Als iemand bedenkingen heeft over een school, en er in de buurt geen redelijk alternatief is, dan mag iemand zijn of haar kinderen thuishouden.

Zo is het nu eenmaal.Gelukkig nog een beetje vrijheid.
En er wordt wel degenlijk gecontroleerd of het thuis-onderwijs goed gaat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:01

Bij ons in belgië kan je wanneer je geloofsovertuiging niet strookt met het aanbod altijd een aanvraag indienen. En dan krijg je les van de bevoegde van die stroming, terwijl de andere godsdienst of levensding hebben.
Dat was toch bij ons zo :)

Verder is in mijn overtuiging school toch een stuk beter, lijkt me zo eenzaam elke dag thuis school.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:30

Authentic schreef:
Ik geloof dat het voor de ontwikkeling van een gemiddeld kind nieteens goed is om thuis onderwijs te krijgen, het is in mijn ogen veel beter om in een klas met leeftijdsgenootjes te zitten en in een groep (niet te groot) onderwezen te worden.

In een klas op een klassiek school zitten vaak 30 leerlingen. Kleinere klassen zie je zo goed als niet. En dan wordt er verwacht dat de lesstof alle 30 leerlingen voldoende uitdaagd en tegelijkertijd voor iedereen te volgen is. Dat lukt niet. Ook zitten er vaak enorme hiaten in de opgedane kennis, omdat er tegenwoordig opgevoed moet worden in plaats van lesgegeven.

Contact met leeftijdsgenoten is natuurlijk wel belangrijk. En het feit dat je je kiinderen les wil geven, maakt je helaas niet meteen een goede leraar. Ik vraag me af in hoeverre er controle is op de kwaliteit van het thuisonderwijs.

Over publiek onderwijs vs bijzonder onderwijs ... Tsja, ik ben voor bijzonder onderwijs hoor! Dat omvat namelijk o.a. ook Montessoi-, Dalton en Jenaplan-scholen, die zich richten op een bepaalde lesmethode en daarmee ook op het persoonlijk niveau van de leerling, de zelfredzaamheid en bij Jenaplan ook het vermogen tot samenwerken. Ik ben maar wat blij dat ik naar zo'n school ben gegaan, want ik vond klassikaal onderwijs stierlijk vervelend. En ik kan begrijpen dat ouders hun kinderen graag naar een school met een bepaalde geloofsovertuiging sturen. Daar krijgt het kind toch bepaalde normen en waarden mee die door de ouders belangrijk worden gevonden. Zelf ben ik niet zo voor confessionele scholen, maar ja, ik ben wel voor scholen die bepaalde leermethodes aanhangen, dus dan moet ik scholen die een bepaalde geloofsovertuiging/levensovertuiging aanhangen accepteren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:16

Arabesk schreef:

Amen :+ :D

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:50

Arabesk schreef:

helemaal mee eens ............en dan wil je niet weten wat het kost om al die kinderen naar school te brengen....met een TAXI!!
ik heb gewerkt bij een touringcar bedrijf dat ook schoolvervoer deed, dan haalde ik kinderen op die naast een gereformeerde school woonde om ze drie dorpen verder naar een andere gereformeerde school te brengen want die was net iets strenger dan de school waar ze naast woonde......... schiet mij maar lek 8)7
en allemaal voor het grootste deel op kosten van de belastingbetaaler :$

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:54

Privé-onderwijs is prima. Maar dan wel door bevoegde personen. Ik betwijfel of paps een Pabo-diploma heeft.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:59

mmmmmmmmm dat pabo diploma zegt mij weinig, het onderwijs op de basisschool is ook niet echt super te noemen, ik weet niet of het zo slecht is om je kind zelf les te geven.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:10

sassefras schreef:
mmmmmmmmm dat pabo diploma zegt mij weinig, het onderwijs op de basisschool is ook niet echt super te noemen, ik weet niet of het zo slecht is om je kind zelf les te geven.

Je realiseert je wel dat je nu alle basisscholen van heel Nederland over 1 kam scheert...
Heb je enig benul van de hoeveelheid vrije tijd die een onderwijzer|(es) in school steekt?? Heb je zelf een Pabo diploma?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:12

Mee eens,met Sas! Niveau vrij bedroevend. Ik zou het trouwens niet kunnen, ze zelf lesgeven, niet gedisciplineerd genoeg, de kinderen vooral (nu pubers, dus v.o.) Begeleid wel intensief hun huiswerk, maar met onwillige pubers is het kwaad repetities leren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:19

Akhal_Teke schreef:
Privé-onderwijs is prima. Maar dan wel door bevoegde personen. Ik betwijfel of paps een Pabo-diploma heeft.

Prima als je er dit soort meningen op nahoudt, maar volgens de wet hoeft iemand die thuisonderwijs geeft niet te beschikken over zo'n diploma.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:39

Volgens de wet moet er getoetst worden met onafhankelijke toetsen. Een ouder kan niet zomaar een CITO toets opvragen. Dat zou helemaal makkelijk zijn, dan kan iedereen thuis lekker oefenen met zijn of haar kind.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:11

Akhal_Teke schreef:
sassefras schreef:

Je realiseert je wel dat je nu alle basisscholen van heel Nederland over 1 kam scheert...
Heb je enig benul van de hoeveelheid vrije tijd die een onderwijzer|(es) in school steekt?? Heb je zelf een Pabo diploma?

nee geen pabo diploma, maar ik steek gemiddeld 500 euro per maand in een RT er omdat ze op school niet de tijd ( kennis ) hebben om de kinders bij te houden, de IT er lukt het met 1 uur per week wel, dat zegt mij genoeg. jou niet ???????????

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 01:11

Misschien moet je kind gewoon beter opletten tijdens de les en minder kletsen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 01:15

Akhal_Teke schreef:

:')

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 09:15

Akhal_Teke schreef:

ook de pabo gedaan zeker :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:03

Akhal_Teke schreef:

Dit gedrag kan ook een reden hebben en wordt door leerkrachten vaak niet herkend: een kind kan zich vervelen omdat de stof te makkelijk is. Er zitten bij mijn zoon in de klas, naast mijn zoon zelf, een aantal leerlingen die hoogbegaafd zijn. Ouders van deze kinderen strijden al jaren voor betere begeleiding (of een aparte klas), maar de leraren vinden het - even het budget buiten beschouwing gelaten - maar "lastig", net als dat ze deze kinderen maar "lastig" vinden. Wat blijkt: de leerlingen zijn vaak slimmer dan de leerkracht zelf...

Vorig jaar had mijn zoon een top-leerkracht. Deze ging met de kinderen die "voor" zijn dieper op de stof in. Zodra de andere leerlingen aan het werk gingen, nam hij deze leerlingen apart. Soms na schooltijd, omdat er anders geen tijd/ruimte voor was. Deze groep kinderen had een waanzinnig leuk leerjaar en de kinderen die op gemiddeld niveau zitten, hadden hierdoor geen last van het gedrag van de voorlijken. We hebben gepraat als brugman of deze leerkracht het volgende jaar deze groep weer kon begeleiden, maar dat was volgens het bestuur niet mogelijk. De leerkracht moest in een andere bouw zijn werkzaamheden gaan verrichten. Nu hebben ze een leerkracht die ze 2 jaar geleden ook hebben gehad en wat toen een rampjaar was. Deze leerkracht kan namelijk een grote groep niet aan en maakt het de leerlingen heel lastig door ze bij de minste kick al een straf op te leggen. Zelfs als iemand zijn vinger opsteekt om wat te vragen en mevrouw is met haar gedachten ergens anders. Het is een chaos in de klas en de voorlijken worden als "zeer lastig" gezien. Deze vragen alleen maar om dieper op de stof in te gaan, maar wat blijkt: deze leerkracht weet het zelf niet eens... Ze spreekt nauwelijks Engels, verdieping in rekenen kan ze niet aan, filosoferen kost teveel tijd (en vindt ze te ingewikkeld), etc. etc.
Gelukkig is dit het laatste schooljaar voor mijn zoon en mag hij eindelijk naar de middelbare school (inderdaad: HAVO/VWO), alwaar hij een paar proefles-middagen heeft gehad. Hij was helemaal op zijn plaats, hoewel hij de stof op dat moment nog vrij makkelijk vond. Ik heb hem uitgelegd dat ze dat expres hebben gedaan en dat het in de loop van het schooljaar moeilijker gaat worden. De begeleiding van voorlijke leerlingen is op de middelbare school vele malen beter geregeld.

Wat heeft dit te maken met zelf thuis lesgeven? Wij hebben onze zoon tussen de bedrijven door zelf het een en ander geleerd, aangepast aan zijn interessegebied. Zo wilde hij vanaf zeer, zeer jonge leeftijd al het grote mensen nieuws volgen. Ook spreken we vanaf zijn geboorte regelmatig Engels thuis en heeft hij twee jaar terug (om zijn schooljaar toch maar wat interessanter te maken) privéles Engels gehad van een "native". Verder kijkt hij veel technische programma's en filosoferen we erop los thuis. Zelf lesgeven heeft niet mijn voorkeur, omdat ik het belangrijk vind dat hij op sociaal-emotioneel gebied contact moet hebben met andere leeftijdgenoten (hoewel hij de voorkeur geeft aan grotere kinderen, omdat zijn leeftijdgenoten vaak niet met hem mee kunnen denken). Maar het niveau waarop wij hier thuis met hem omgaan is vele malen hoger dan het werk- en denkniveau van de gemiddelde basisschool leerkracht.

Tot slot hebben we onlangs meegedaan aan een discussie-avond op school over o.a. dit soort leerlingen. Ook leerlingen die juist niet mee kunnen komen in het leren zijn behandeld. Ook al is dit het laatste jaar van mijn zoon en hebben we 8 jaar lang gestreden tegen de bierkaai, ik hoop oprecht dat toekomstige leerlingen beter begeleid zullen worden. Op welk niveau dan ook. En vooral: dat het werk- en denkniveau van de leerkrachten verbeterd wordt. Soms kan ik me levendig voorstellen dat ouders zeggen: dan doe ik het zelf wel.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:27

een meisje wat ik rijles geef (en een jongetje ook) krijgen thuis les, vanwege de zelfde reden.
Maar ik vind dat ze sociaal toch wel veel missen hoor, en erg sneu als je hoort dat ze zo graag gewoon naar school zouden gaan"