PVV wil alimentatieplicht drastisch korten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

PVV wil alimentatieplicht drastisch korten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:41

Citaat:
PVV wil jarenlange alimentatieplicht drastisch verkorten
maandag 30 januari 2012 07:49

Als het aan de PVV ligt, hoeft na een scheiding nog maar maximaal vijf jaar alimentatie te worden betaald. Nu is dat twaalf jaar. Kamerlid Louis Bontes werkt aan een wetsvoorstel.

In Nederland eindigt een op de drie huwelijken in een scheiding
Lees ook: Stoppen met alimentatie betalen

'Mijn voorstel is in de eerste plaats bedoeld om de mensen tegemoet te komen die jarenlang op een houtje moeten bijten om hun bankhangende partner te kunnen financieren,’ legt Bontes uit.

Uit de tijd
De PVV'er vindt de oude termijn van twaalf jaar alimentatie ‘niet meer van deze tijd.’ ‘In vijf jaar kun je zelfs een nieuwe opleiding volgen, als dat nodig is.’

Dat er misschien een toename komt in het aantal bijstandsgerechtigden, wordt gecompenseerd door minder belastingteruggave, denkt Bontes. De partij wil kinderalimentatie niet verminderen.

Arbeidsmarkt
Er is waarschijnlijk wel een Kamermeerderheid voor het wetsvoorstel. VVD, PvdA en D66 werken ook aan voorstellen om de verplichte alimentatieduur te verkorten. D66 vindt drie jaar partneralimentatie genoeg. ‘Met alimentatie is er geen prikkel de arbeidsmarkt op te gaan. Dat vinden wij onwenselijk.’

Wie bij een scheiding langer dan vijf jaar was getrouwd, moet nu maximaal twaalf jaar alimentatie betalen. Bij een korter huwelijk zonder kinderen duurt de alimentatieplicht maximaal even lang als het huwelijk. Voor 1994 was alimentatieplicht levenslang.

In Nederland eindigt ongeveer een op de drie huwelijken in een echtscheiding.

bron: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... korten.htm

Voor het eerst ben ik het toch eens volledig eens met de PVV.
Ik snap ook niet dat dit al jarenlang zo door gaat.

Vrouwen 'vechten' al decennia voor emancipatie, tot het op een scheiding aankomt.
(ja in een scheiding kan het ook andersom zijn, dat weet ik, maar het is toch het gros mannen dat alimentatie betaald)
Ik heb het nooit goed begrepen denk ik, als je dan gaat scheiden, wil je toch niet op de zak van je ex blijven teren?
Een beetje vrouw voorkomt tegenwoordig toch wel dat ze afhankelijk is van haar man?

Kijk kinderalimentatie is een ding dat moet blijven, dat is logisch.
Maar betalen voor je ex-partner? Ik blijf het een raar gegeven vinden.
Dan trekken de mannen toch aan het kortste eind (net als bij vaderschapsbepaling bijvoorbeeld, maar dat is iets anders).

RusselNuwell

Re: PVV wil alimentatieplicht drastisch korten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:47

Alimentatie op zich (wanneer het gaat om financieren van de partner alleen), vind ik vrij absurd. Zeker in deze eenentwintigste eeuw, waar eigenlijk vrijwel iedereen een opleiding heeft en dus voor zichzelf zou moeten kunnen zorgen.

De regels voor kinderalimentatie daarentegen mogen van mij strenger, aangezien sommige regels echt alles slaan. Zo hoeft er minder alimentatie betaald te worden wanneer er een samenlevingscontract met de nieuwe partner is. Iets dat ik vrij absurd vind, want wat heeft die nieuwe partner (van de ouder die de kinderen niet bekostigt) te maken met het leven van de ouder die de kinderen wel bekostigt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:12

Vergeet niet dat er heel veel vrouwen van boven de 50 zijn die ooit naar de huishoudschool zijn gestuurd, daarna gelijk getrouwd zijn en kinderen hebben gekregen, en daardoor nog nooit op de arbeidsmarkt zijn geweest en nu door hun leeftijd en gebrek aan ervaring volledig kansloos zijn. Ik denk dat deze vrouwen wel een beetje beschermd mogen worden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:20

ik vind dat elke scheidende moeder wel beschermd mag worden eerlijk gezegd..12 jaar hoeft ook niet, maar ze de arbeidsmarkt opschoppen terwijl er een banentekort is. dit leidt tot meer bijstandsaanvragen, terwijl ex-man er vaak warmpjes bij zit...
dat past toch niet in het kader van de bezuinigingen!
wederom de zwakste groep benadeeld. en zoiets kost de samenleving vaak meer geld :+

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:23

Ik ben het er zeer zeker mee eens dat de duur verkort kan worden!
Ook zou ik het een goede zaak vinden als het per geval bekeken zou worden.
Het zou een bijdrage in levensonderhoud moeten zijn, geen volledig!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:31

ik zou dit een goede aanpassing vinden. Ik heb het ook altijd erg vreemd gevonden dat je nog op de zak van je ex-partner zou willen blijven teren. (vanuit gaande dat er geen kinderen zijn)
Ik ken vanuit mijn omgeving ook een aantal voorbeelden die echt te schandalig van woorden zijn en vrouwen die hun ex op die manier echt leegtrekken.
MAAR er is wel een keer zeide: ik heb wel medelijden met de categorie 50+ die heel hun leven thuis zijn gebleven en de kinderen hebben groot gebracht, man hebben bijgestaan en dan later worden ingeruild voor een jonger exemplaar. Voor deze groep vind ik wel weer sneu als de partner alimentatie flink ingekort word. Maar zoals het nu soms gaat kan ook echt niet, en al die jonge vrouwen (soms ook mannen) die op de zak van hun ex zitten te teren moeten echt aangepakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:35

Naar wat ik zie bij de 50+ vrouwen, is dat het gros van deze vrouwen ook gewoon werken zodra de kinderen de deur uit zijn...

De optie van per geval bekijken is wellicht een goede.
Maar waar trek je dan de grens?
Aan de hand van voormalig inkomen? Opleiding?
Dat is ook allemaal weer subjectief..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:37

Amalarab schreef:
ik vind dat elke scheidende moeder wel beschermd mag worden eerlijk gezegd..12 jaar hoeft ook niet, maar ze de arbeidsmarkt opschoppen terwijl er een banentekort is. dit leidt tot meer bijstandsaanvragen, terwijl ex-man er vaak warmpjes bij zit...
dat past toch niet in het kader van de bezuinigingen!
wederom de zwakste groep benadeeld. en zoiets kost de samenleving vaak meer geld :+

'... terwijl de man er vaak warmpjes bij zit?!' En 'de zwakste groep?'

Hallo! het is 2012! Emancipatie enzo.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:40

Kanelly schreef:
Naar wat ik zie bij de 50+ vrouwen, is dat het gros van deze vrouwen ook gewoon werken zodra de kinderen de deur uit zijn...

De optie van per geval bekijken is wellicht een goede.
Maar waar trek je dan de grens?
Aan de hand van voormalig inkomen? Opleiding?
Dat is ook allemaal weer subjectief..

Dat is ook zo, lastig beoordelen. Zal helaas zijn dat de 'goede' onder de kwade lijden.
In mijn omgeving ken ik iemand die expres dr 5 jaar huwelijk heeft uitgezeten om zo langer partner alimentatie te krijgen. Echt te schandalig van woorden, zulke mensen kunnen ze naar mijn idee echt niet hard genoeg aan pakken

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:43

Wat raar dat jullie het allemaal op de vrouwen gooien? Partner alimentatie is er niet alleen voor vrouwen...degene die het minst verdient krijgt partner alimentatie, dus dat is verder niet gender afhankelijk. Ik hoorde afgelopen week van een vrouw die haar ex had "afgekocht" met haar alimentatie betalingen en ik was zwaar verbaasd over de 12 jaar die ze noemde. Het lijkt me niet meer dan logisch om daar wat jaren vanaf te trekken, zodat je nog net genoeg overhoudt om iemand die bijvoorbeeld nooit een opleiding heeft gevolgd de kans te geven een studie te volgen, maar om het daar dan ook bij te laten.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:46

klopt dat het niet altijd de vrouwen zijn. Maar vaak wel denk ik. Wel echt belachelijk dat als je allebei verdiend dat je de ander moet betalen. Ik weet me nog te herinneren dat patty brard toen der tijd 1 van haar exen ook voor een paar ton heeft moeten afkopen.
In sommige gevallen vind ik zelfs 5 jaar te lang.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:46

Zijn ook genoeg mannen die zich scheel betalen aan alimentatie en zich een slag in de rondte werken.
Vrouw zit lekker thuis met de kinderen en kan 2x per jaar op vakantie.

Zal wel niet altijd zo gaan, maar zulke gevallen zijn er echt wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:30

Op zich wel goed denk ik. Er zijn vrouwen die zich zwanger laten maken door een rijke vent, de schijn ophouden en dan trouwen en daarna vaarwel zeggen. Die kunnen buiten de bezittingen waar ze aanspraak op kunnen maken (samen een huis bijv., dan kan man haar uitkopen) nu ook nog 12 jaar dik partneralimentatie trekken plus de kinderalimentatie die ook fors is bij een hoog inkomen. Die vrouwen zitten er warmpjes bij hoor.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:38

en als de vrouw een uitkering van de sociale dienst gaat krijgen dan gaat de sociale dienst ook nog ff bij de man checken als daar ook nog ff geld te vangen is. het is toch te zot voor woorden, dat moeten ze ook afschaffen!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:25

Suzanne F. schreef:
Op zich wel goed denk ik. Er zijn vrouwen die zich zwanger laten maken door een rijke vent, de schijn ophouden en dan trouwen en daarna vaarwel zeggen. Die kunnen buiten de bezittingen waar ze aanspraak op kunnen maken (samen een huis bijv., dan kan man haar uitkopen) nu ook nog 12 jaar dik partneralimentatie trekken plus de kinderalimentatie die ook fors is bij een hoog inkomen. Die vrouwen zitten er warmpjes bij hoor.

Je kan ook zeggen dat de ene carrière heeft kunnen maken omdat de ander daar (door zijn/haar eigen carrière on hold te zetten) in geïnvesteerd heeft. Als je jaren samen bent geweest en je partner een succesvolle onderneming heeft kunnen opzetten, hoe fair is het dan dat de ene op bijstandsniveau achter blijft en de ander 1,5 ton per jaar te besteden heeft?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:29

odetteke schreef:
Je kan ook zeggen dat de ene carrière heeft kunnen maken omdat de ander daar (door zijn/haar eigen carrière on hold te zetten) in geïnvesteerd heeft. Als je jaren samen bent geweest en je partner een succesvolle onderneming heeft kunnen opzetten, hoe fair is het dan dat de ene op bijstandsniveau achter blijft en de ander 1,5 ton per jaar te besteden heeft?

Oh ja eens hoor. Maar de vrouw heeft vaak (niet altijd) ook kunnen meeprofiteren van de financiele positie van de man.
Uiteraard zijn er ook vrouwen die alleen maar dienen en kinderen verzorgen, met de benen wijd moeten en eten koken. Maar er zijn ook vrouwen die een dure hobby kunnen uitoefenen, een luxe leven leiden, vakanties etc. En die besluiten dan weg te gaan en mogen alsnog doorgaan met profiteren.

Maar inderdaad zijn er ook vrouwen die jarenlang hun best hebben gedaan voor hun man en zijn carriere en dan als stank voor dank aan de kant gezet worden voor een jong knap ding.

Het heeft gewoon heel veel kanten. Je kan er geen standaard op los laten eigenlijk.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:45

Mmm...ligt aan de situatie. Mijn buurvrouw van 62 is 10 jaar geleden aan de kant gezet door haar man,een chirurg die er met zijn jongere collega vandoor ging. Mijn buurvrouw heeft eerst hun kinderen grootgebracht,daarna kon ze zijn ouders tot het graf toe verzorgen. Toen deze overleden waren kon ze plaatsmaken voor een andere vrouw. Ze doet al die jaren vrijwilligerswerk in de stervensbegeleiding,want ze wil wel graag werken. Omdat ze haar leeftijd niet mee heeft krijgt ze geen werk. Ze heeft het niet gemakkelijk gehad,terwijl haar ex en zijn nieuwe vlam al jaren de bloemetjes buiten zetten,en zijn nieuwe vrouw heeft er ook nog een handje van om haar in een dronken bui lastig te vallen. Het was dan ook een geweldige keus, die nieuwe vrouw van hem :D In dit geval vind ik dat die kerel haar haar leven lang moet betalen ,de smeerlap.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:59

annabell8 schreef:
Mmm...ligt aan de situatie. Mijn buurvrouw van 62 is 10 jaar geleden aan de kant gezet door haar man,een chirurg die er met zijn jongere collega vandoor ging. Mijn buurvrouw heeft eerst hun kinderen grootgebracht,daarna kon ze zijn ouders tot het graf toe verzorgen. Toen deze overleden waren kon ze plaatsmaken voor een andere vrouw. Ze doet al die jaren vrijwilligerswerk in de stervensbegeleiding,want ze wil wel graag werken. Omdat ze haar leeftijd niet mee heeft krijgt ze geen werk. Ze heeft het niet gemakkelijk gehad,terwijl haar ex en zijn nieuwe vlam al jaren de bloemetjes buiten zetten,en zijn nieuwe vrouw heeft er ook nog een handje van om haar in een dronken bui lastig te vallen. Het was dan ook een geweldige keus, die nieuwe vrouw van hem :D In dit geval vind ik dat die kerel haar haar leven lang moet betalen ,de smeerlap.

Hm ja precies. In dit geval is 12 jaar nog te kort.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:23

Dat de partneralimentatie aangepast moet worden , ben ik het wel mee eens.
Maar alimentatie voor dat 5 jaar voldoende is om je te herscholen en weer terug te gaan naar de arbeidsmarkt, is het voorspiegelen van iets wat niet mogelijk blijkt. Want hoeveel kansen heeft een mens, die vanaf haar 20 niet meer heeft gewerkt en op haar 50 moet herscholen? Ongeveer 3 % komt weer aan het werk! Dus naast de frustratie dat je huwelijk op de klippen is gelopen, krijg je ook de frustratie dat uitzendbureau's je niet in willen schrijven (je bent onbemiddelbaar) en je krijgt te maken met de instanties die je zolang uit moeten betalen (die echt niet allemaal even aardig zijn, want daar werken mensen, zoals hier op Bokt, die zelf een baan hebben en denken dat het heel makkelijk is even een baan te vinden. ) Op t.v laten ze een voorbeeld zien , van een man die er bekaaid af is gekomen. Maar er zijn ook schrijnende gevallen, dat de 1 met heel veel en de ander met vrijwel niets komt te staan.
Maatwerk zou eerlijker zijn, maar is natuurlijk veel te bewerkelijk.
Eigenlijk vind ik dat de priorteiten van dit kabinet helemaal verkeerd liggen (maar wie ben ik). Eerst moet er gezorgd worden voor voldoende werkgelegenheid. Dan zijn er ook minder uitkerende instanties nodig.
Alimentatie is voor de oudere generatie, die geen kansen heeft gehad op de arbeidsmarkt, broodnodig. Dat de hoogte (nu is het 55%-45%)kan aangepast, vind ik wel redelijk. Wij mensen horen te leven naar inkomsten. Dus als die terugvallen, kunnen we best een stap terug doen. Maar het moet wél mogelijk zijn.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:07

Nee die 12 jaar alimentatie werkt vooruitkijken in de hand. Ik ben het met je eens dat het echt geen gesneden koek is, maar ik geloof niet dat 12 jaar alimentatie nog iets van deze tijd is. En dan zou het ook gewoon helemaal afgeschaft kunnen worden en dat lijkt me ook geen goed idee.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:15

Wat mij betreft mag die hele alimentatieplicht afgeschaft worden. Het is weliswaar een ander verhaal bij 50+ dames, maar de jongere dames (en enkele man) gaan maar voor zichzelf zorgen ipv op de zak van hun expartner teren.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:26

odetteke schreef:
Vergeet niet dat er heel veel vrouwen van boven de 50 zijn die ooit naar de huishoudschool zijn gestuurd, daarna gelijk getrouwd zijn en kinderen hebben gekregen, en daardoor nog nooit op de arbeidsmarkt zijn geweest en nu door hun leeftijd en gebrek aan ervaring volledig kansloos zijn. Ik denk dat deze vrouwen wel een beetje beschermd mogen worden.

Eens met wat je schrijft, absoluut.
Maar er zijn ook andere situaties, een goede vriend van ons betaald een vermogen aan z'n ex die gewoon werkt, werken deed ze al voor de scheiding.
Ze probeert er ook heel bewust een slaatje uit te slaan en dat mag van mij best aangepakt worden en per situatie bekeken worden.
Vind het erg sneu voor hem dat hij haar 12 jaar moet onderhouden en hij geen cent overhoud en zij nu een luxe inkomen heeft en lekker ruim kan leven, die bedragen zijn geen kleinigheidje.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:27

Bellona_K schreef:
Wat mij betreft mag die hele alimentatieplicht afgeschaft worden. Het is weliswaar een ander verhaal bij 50+ dames, maar de jongere dames (en enkele man) gaan maar voor zichzelf zorgen ipv op de zak van hun expartner teren.

Het is natuurlijk wel zo, dat als er geen alimentatie meer betaald gaat worden, er een groot deel van de gescheidene mensen geen baan kunnen vinden en terug vallen op een uitkerende instantie.
Dus zorgen dat er meer banen komen, is heel wenselijk als de alimentatiepicht voor partner afgeschaft gaat worden. Anders komt er een ander probleem!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:35

Deze wet stamt nog uit een tijd dat vrouwen volledig afhankelijk waren van hun man, omdat ze geacht werden thuis te zitten en kinderen op te voeden.

Maar ik geloof dat we dat stadium inmiddels voorbij zijn :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:37

Het meer genuanceerde antwoord op dit voorstel van andere partijen vind ik een stuk beter en realistischer.
Verbindt de duur van de allementatieplicht aan de duur van het huwelijk. Op die manier worden de mensen op leeftijd die anders tussen wal en schip dreigen te raken door de verkeerde veronderstelling dat een ieder voor zichzelf kan zorgen tegenwoordig, beschermd. Deze mensen komen op de arbeidsmarkt niet meer aan een baan. In deze tijden van crisis (maar ook daarvoor) al helemaal niet.