Citaat:PVV wil jarenlange alimentatieplicht drastisch verkorten
maandag 30 januari 2012 07:49
Als het aan de PVV ligt, hoeft na een scheiding nog maar maximaal vijf jaar alimentatie te worden betaald. Nu is dat twaalf jaar. Kamerlid Louis Bontes werkt aan een wetsvoorstel.
In Nederland eindigt een op de drie huwelijken in een scheiding
Lees ook: Stoppen met alimentatie betalen
'Mijn voorstel is in de eerste plaats bedoeld om de mensen tegemoet te komen die jarenlang op een houtje moeten bijten om hun bankhangende partner te kunnen financieren,’ legt Bontes uit.
Uit de tijd
De PVV'er vindt de oude termijn van twaalf jaar alimentatie ‘niet meer van deze tijd.’ ‘In vijf jaar kun je zelfs een nieuwe opleiding volgen, als dat nodig is.’
Dat er misschien een toename komt in het aantal bijstandsgerechtigden, wordt gecompenseerd door minder belastingteruggave, denkt Bontes. De partij wil kinderalimentatie niet verminderen.
Arbeidsmarkt
Er is waarschijnlijk wel een Kamermeerderheid voor het wetsvoorstel. VVD, PvdA en D66 werken ook aan voorstellen om de verplichte alimentatieduur te verkorten. D66 vindt drie jaar partneralimentatie genoeg. ‘Met alimentatie is er geen prikkel de arbeidsmarkt op te gaan. Dat vinden wij onwenselijk.’
Wie bij een scheiding langer dan vijf jaar was getrouwd, moet nu maximaal twaalf jaar alimentatie betalen. Bij een korter huwelijk zonder kinderen duurt de alimentatieplicht maximaal even lang als het huwelijk. Voor 1994 was alimentatieplicht levenslang.
In Nederland eindigt ongeveer een op de drie huwelijken in een echtscheiding.
bron: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... korten.htm
Voor het eerst ben ik het toch eens volledig eens met de PVV.
Ik snap ook niet dat dit al jarenlang zo door gaat.
Vrouwen 'vechten' al decennia voor emancipatie, tot het op een scheiding aankomt.
(ja in een scheiding kan het ook andersom zijn, dat weet ik, maar het is toch het gros mannen dat alimentatie betaald)
Ik heb het nooit goed begrepen denk ik, als je dan gaat scheiden, wil je toch niet op de zak van je ex blijven teren?
Een beetje vrouw voorkomt tegenwoordig toch wel dat ze afhankelijk is van haar man?
Kijk kinderalimentatie is een ding dat moet blijven, dat is logisch.
Maar betalen voor je ex-partner? Ik blijf het een raar gegeven vinden.
Dan trekken de mannen toch aan het kortste eind (net als bij vaderschapsbepaling bijvoorbeeld, maar dat is iets anders).