even een vraagje: Hebben jullie ook wel eens dat jullie om 12 uur s 'nachts buiten rijden/lopen of wat dan ook en jullie je verbazen over hoeveel jongeren van +/- 14 jaar er nog op straat rondlopen? En vragen jullie je dan ook gelijk af of dit soort vage dingen echt van deze tijd zijn? Of dat, dingen die wij nu normaal achten 50 jaar geleden niet erg raar was?
Ik heb dat namelijk wel. Af en toe denk ik dan van 'hoe was dat nou 50 jaar geleden, wat vonden zij toen raar en hoe reageerde men hierop? Voor mijn gevoel zijn de geschiedenisboeken teveel op de feiten gericht. Zo en zo was het en de mening die af en toe doorschemert in die boeken is erg gebonden aan de persoon of maatschappij die dit ooit geschreven heeft.
Toch zou ik graag te weten komen hoe het vroeger was, hoe men vroeger de jongelui die nog te laat op was aanpakte of dat dat gewoon getolereerd werd, maar dat ze zich elders ophielden, of misschien in huis, waar het niet zo duidelijk was dat ze nog zo laat op waren.
Zo zijn er nog duizenden andere dingen waarvan ik denk 'hoe was dat vroeger' en 'hoe denken de ouderen over wat er nu gebeurt' en 'tot hoeverre is de politieke geaardheid hieraan gebonden'.
Daarnaast zou ik ook graag mij ervaringen van nu met de toekomstige generaties willen delen. Zaken die nu van belang zijn (politiek gezien) of zaken die gewoon apart zijn, of een grote/duidelijke verandering teweeg brengen. Zodat de toekomstige generaties over 15 jaar terug kunnen kijken naar hoe mensen die, toen hun leeftijd hadden, dachten over hun als jonge tieners. En dit zo over alle generaties.
Nou wil ik hier graag een website over starten. Het idee is in feite vrijelijk topics te openen waarin iedereen het recht heeft zijn of haar mening te uiten over het betreffende onderwerp waarna de meest duidelijke en uiteenlopende meningen (zoals bijvoorbeeld verschillende nationaliteiten/geloven/leeftijden/politieke kanten) gedocumenteerd worden en bewaard op een website, gekoppeld aan het forum, waar men snel antwoord kan krijgen op zijn of haar vragen.
Deze uitkomsten zijn dan ideaal voor iedereen die het leuk vindt om terug te lezen over 'vroegah', misschien een stukje jeugdsentiment en in de toekomst zal het fungeren als een ideale plek voor het werven van informatie voor bijvoorbeeld geschiedeniswerkstukken.
Maar, de grote vraag blijft dan: Is er interesse om op een forum als dit te schrijven en serieus een mening bij te dragen aan de diverse beschikbare topics?
Als de mening van de schrijver teveel doorschemert in het boek, heb je een slecht werk Historici streven naar zoveel mogelijk objectiviteit (volledige is uiteraard nooit mogelijk, de keuze van een bepaald onderwerp getuigt al van subjectiviteit) maar een mening hoort niet gegeven te worden.
Tenzij meningen nu precies is wat je wil documenteren natuurlijk.
Gaby
Geplaatst: 31-01-12 23:43
Je wil dus met een forum werken en uit de topics de antwoorden plukken die je wil bewaren op de sie? Dat kan misschien wat problemen opleveren.
Als je aangeeft op de website dat je naar meningen zoekt, kan men in de topics met elkaar in discussie gaan over andermans mening. In hoeverre ga je hierin ingrijpen? [advocaat van de duivel] Mogen de reageerders/bezoekers op de man spelen en dergelijke dingen? En mogen ze op de man spelen als iemands mening enigzins, indirect of ronduit disciminerend, seksistisch of racistisch is? Als je ingrijpt op de gewenstheid van bepaalde meningen en de reacties op controversiele meningen, zal men misschien protesteren; jij wilde toch hun mening weten? En als er een forum is, en niet gewoon de mogelijkheid om een e-mailtje naar de webmaster te sturen met daarin je mening over een bepaald onderwerp, dan mag je toch in discussie met elkaar? Waarom censureer je dan; jij wilde toch mijn mening? [/advocaat van de duivel]
Je hebt immers 'meningen' en 'forumvriendelijke-meningen'. Als jij besluit, meningen mogen niet/niet zo-en-zo discriminerend zijn op het forum, dan censureer je eigenlijk meningen. Hoe authentiek wil je de meningen over een bepaald onderwerp hebben?
En waarom kies je die-en-die -mening niet uit om te bewaren? En die andere wel? Wat is de 'meest duidelijke mening'?
Mja daar heb je een goed punt, ik zat daar dus ook al mee te worstelen, hoe ver kan je gaan en hoe ver zal men gaan en zal mijn goede bedoeling niet gigantisch tegen me keren. Daar moet ik nog even goed over nadenken