De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 21:09

De spreuk van de lerarenstaking die gister plaatstvond in de beurshallen in Utrecht.

In de media wordt het afgetekend als ''die leraren die van hun 12 weken vakantie geen 11 willen maken, die vinden dat ze toch écht 7 weken vakantie moeten hebben, en niet 6''. Niets is echter minder waar
Wat is er nu precies aan de hand? En waarom staken die docenten nu?

Eerst moeten we even kijken hoe het momenteel in elkaar zit. Docenten moeten 1000 uur werken, krijgen echter al maar voor 960 uur betaald. Nu willen ze dit dus verhogen naar dat ze 1040 uur moeten werken, maar uiteraard nog stééds maar 960 uur krijgen betaald.

Veel mensen beseffen niet dat de 7e week van de zomervakantie door docenten al gebruikt wordt voor oa. het afsluiten van wat laatste dingen, of alles in orde maken voor 't nieuwe schooljaar etc. Ook zitten docenten vaak hele dagen in het weekend nog na te kijken en lesvoorbereidingen te maken. Ook is dit het geval voor overige vakanties waar ze nog steeds gewoon werken, om hun lessen, vergaderingen etc. voor te bereiden. Die 12 weken? Die zijn er in praktijk niet, die ene week, die is al weg.

Echter dit is als er zogezegd 1000 uur moet worden gewerkt, als het naar 1040 moet worden verhoogd betekend dit óók meer lessen en dus nóg een extra week die gebruikt moet worden voor andere zaken die ook nog gedaan moet worden. Dan gaat het niet van 12 naar 11, maar in de praktijk naar 10 weken. Voor meer lessen moeten immers meer voorbereidingen gedaan worden en is er dus nog meer werk.

De minister heeft het maar over 'tijdsdrukverlagend', maar hier is echter geen sprake van, tijdsdrukverlagend? Waar? Niet in het onderwijs! Ook willen ze het onderwijs verbeteren, het onderwijs wordt op deze manier echter echt niet verbeterd. Die 1000 uur zijn al niet haalbaar om hier góed onderwijs te verschaffen, ja uiteraard kunnen ze het op papier realiseren dat die uren zijn gemaakt. Maar verbeteren deze uren het onderwijs? Nee. Die uren worden opgevuld met 'contacturen' of 'inkopuren' oftewel, leerlingen worden bijv. in het olc gezet met de computers, en de docent? Daarmee kunnen ze contact opnemen via de e-mail. Of er is 1 docent die let op 80 leerlingen. Dit is natuurlijk ver weg van een verbeterd onderwijs. Dit is puur uren vullen omdat het anders niet haalbaar is. Dan hebben we het dus over 1000 uur, nog niet eens over 1040.

Goed, hoe denken jullie daar nu over? Als mensen die niet in het onderwijs werken, of juist wel. Ben benieuwd naar jullie mening over deze situatie!
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 27-01-12 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mayniac_val

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:24

Maar het IS op het moment toch al 1040 uur? Of word ik gek?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 21:27

Nee, het is 1000, ze hebben het hier al eerder over gehad om er 1040 van te maken (dat was toen ook met die giga leerlingen stakingen) maar dat is toen niet doorgegaan. Nu hebben ze het er weer opnieuw over.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:27

Maar uit onderzoek is gebleken dat de helft van de scholen al op de 1040 uur zitten, dus voor de helft is het allang werkelijkheid. Dus ik snap het niet heel erg moet ik zeggen...
Maar goed, ik houd al die stakingen niet echt meer bij... Elke week staat er weer een nieuwe groep te klagen :+ er wordt wel veel gestaakt tegenwoordig :=
(en ik weet dat er ook een flink aantal docenten bij mij in de buurt gewoon thuis aan het staken was. Dan denk ik, maar een statement en ga dan naar Utrecht ipv een vrije dag!)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 21:31

Ik heb even m'n bericht aangepast. Prima, 1040 uur al? In hoeverre wordt dat nu écht opgevult met uren die nuttig zijn? Met fatsoendelijk onderwijs? Dit is al gewoon simpelweg niet haalbaar met 1000 uur laat staan 1040. Die extra uren verbeteren het onderwijs niet en op 't eind van de dag is dát toch de bedoeling?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:32

Ik ben het helemaal met jou post en het standpunt van de docenten eens. Dus ik heb niet zoveel toe te voegen! Ik denk dat de tijd dat lesgeven buiten de daadwerkelijke les altijd onderschat wordt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:33

Mensen beseffen denk ik niet dat docenten net zo veel uur moeten werken als hun, alleen in veel minder weken :j En nu wil de minister dat de docenten nóg meer uur gaan werken in meer weken, maar hier nog steeds niet meer voor betaald gaan krijgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:37

De tijd buiten het lesgeven wordt inderdaad onderschat. Daarbij is de werkdruk belachelijk hoog.
Onze school moet bezuinigen, dat betekent minder leerkrachten en grotere klassen, dus minder individuele aandacht. Daarbij komen er meer en meer zorgkindjes in de klassen omdat ook daarin de regels gaan veranderen.
Daar maak ik me meer zorgen over dan over 1 week extra werken. Want laten we wel wezen, 12 weken vakantie in een jaar is bijzonder veel. Die ene week minder overleef ik wel.

Ik werk op een middelbare school en ben niet gaan staken. Daar moet ik bij zeggen dat niemand is gaan staken bij ons want..... er is ons verboden te staken. (leuk, stakingsrecht enzo....Gaat nergens over)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:48

Ja, klopt de demonstratie was (in minder mate wellicht) ook daarvoor. Voor die zorgkindjes die opeens die zorg niet meer kunnen krijgen. Zo hebben de 'rugzak' leerlingen met een rec 3 of 4 (of zijn er nog andere?) nu een begeleider en die begeleiding moet de school nu zelf gaan doen, of dat is het idee. Echter hebben die er niet voor gestudeerd. Ter informatie voor andere, rugzak leerlingen en leerlingen met een rec 3/4 zijn leerlingen die bijv. lichamelijk gehandicapt zijn (dit is volgens mij rec 4) en leerlingen met autisme en adhd etc. (die zijn rec 3, maar ik kan 't net ook omdraaien)

Ik weet dit trouwens allemaal omdat allebei mijn ouders in het onderwijs werken. Mijn moeder werkt trouwens in het speciaal onderwijs, en zelf studeer ik aan de lerarenopleiding Engels. Dus ik schud deze informatie echt niet allemaal uit m'n mouw.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:51

Goof schreef:
De tijd buiten het lesgeven wordt inderdaad onderschat. Daarbij is de werkdruk belachelijk hoog.
Onze school moet bezuinigen, dat betekent minder leerkrachten en grotere klassen, dus minder individuele aandacht. Daarbij komen er meer en meer zorgkindjes in de klassen omdat ook daarin de regels gaan veranderen.
Daar maak ik me meer zorgen over dan over 1 week extra werken. Want laten we wel wezen, 12 weken vakantie in een jaar is bijzonder veel. Die ene week minder overleef ik wel.

Ik werk op een middelbare school en ben niet gaan staken. Daar moet ik bij zeggen dat niemand is gaan staken bij ons want..... er is ons verboden te staken. (leuk, stakingsrecht enzo....Gaat nergens over)

Beláchelijk!

Ik ben met bijna al mijn collega's naar Utrecht gegaan. De staking zelf vond ik met Harm Edens echt te lacherig gedaan. Mooie praatjes en goede grapjes, maar ik had het liever wat serieuzer. Desondanks ben ik wel blij dat ik gegaan ben, want ik wilde graag mijn standpunt maken. :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:54

Als ik echt had gewild had ik me overigens niets aangetrokken van dat verbod en had ik gewoon gegaan.
Niemand van mijn collega's, ook niet van onze andere locaties, is gegaan. Ik ben wel blij dat er zoveel docenten waren gisteren om hun standpunt duidelijk te maken.
Een ding is duidelijk en dat is dat het vreselijk rommelt in het onderwijs.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 23:04

dat mogen ze je toch niet zomaar verbieden? Zoals je zelf zegt, stakingsrecht?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:25

Ze mogen onze waarde regering weleens voor de klas zetten, weten ze meteen wat het is :=
Kijk, die ene week maakt in principe niet zoveel uit. Maar de lerarentekorten en bezuinigingen zijn wel een groot probleem.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:07

Rutte geeft wekelijks een middag les, toch? ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:18

's zomers 6 weken door bijv. Frankrijk kunnen trekken en weten dat je in oktober en december alwéér even thuis kunt zijn (of in het buitenland) lijkt me een goede troost...

let wel: ik vind het supergoed werk wat leraren verrichten en het lijkt me zwaar maar die gegarandeerde rustpunten elke 8 weken heeft verder niemand!

ik vind het een ergernis dat de middelbare schoolleerlingen zo lang vrij zijn in de zomer, zoveel tussenuren hebben van leraren die zich 2/3 weken na de kerstvakantie alweer ziek melden...

maar dit zal wel een knuppel in het hoenderhok zijn....sorry! Y;(

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:30

Ik ken maar weinig leraren die het zich kunnen veroorloven om 6 weken door Frankrijk te trekken, dan verkijk je je toch wat op het salaris, vrees ik :')

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:37

Hoe kan het dat docenten maar 1000 uur werken? :')
1440, 1520 of 1600 lijkt me meer in de richting komen van een fulltime baan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:38

Amalarab schreef:
ik vind het een ergernis dat de middelbare schoolleerlingen zo lang vrij zijn in de zomer, zoveel tussenuren hebben van leraren die zich 2/3 weken na de kerstvakantie alweer ziek melden...

Als het je kennelijk opvalt dat er zoveel zieken zijn enkele weken na twee weken vakantie gehad te hebben, kun je je misschien ook voorstellen dat de belasting simpelweg (te) zwaar is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:41

Muisbal schreef:
Hoe kan het dat docenten maar 1000 uur werken? :')
1440, 1520 of 1600 lijkt me meer in de richting komen van een fulltime baan?

Je hebt de uren die ze voor de klas staan, dat zijn de uren die hier geteld worden. Vergaderingen, nakijkwerk, voorbereidingen, dat wordt hier allemaal niet bij opgeteld.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:45

Ik word dat gepiep zo zat, wordt dan geen leerkracht! Een ander werkt ook fulltime en hebben een zware baan in de bouw en dergelijke of in de zorg. Sorry hoor, altijd dat gezeur en gezever!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:46

Die vakanties heb je ook echt wel nodig om weer op te laden. Mijn vriend is leraar en hij is elke avond bezig met nakijken, toetsen maken, planners maken, enz. Verder zijn er regelmatig vergaderingen, ouderavonden, open dagen, presentatie avonden, enz waarbij je ook alemaal aanwezig moet zijn onbetaald en in je vrijetijd. En daar verkijken mensen zich op, ik dacht toen ik zelf nog op school zat ook dat leraren een luizen baantje hadden maar nu weet ik echt wel beter. Het is gewoon mega zwaar en de werkdruk is enorm hoog.
Tevens betekenen die vaste vakantie weken wel dat je tussendoor nooit vrij kunt nemen, wij hebben de mazzel gehad dat onze oudste dochter in de zomervakantie is geboren en dat we de tweede ook in de zomervakantie hebben kunnen 'plannen' zodat mijn vriend toch nog wat van de babytijd heeft meegekregen maar was dat niet gelukt had hij na twee dagen gewoon weer aan het werk gemoeten... Omdat onze dochter een week te vroeg was geboren moest het laatste nakijkwerk nog afgemaakt worden en de laatste rapportvergaderingen nog gehouden worden. Want dat gebeurt ook gewoon in de zomervakantie. En dat werk kun je moeilijk overdragen aan een ander dus dat gaat dan gewoon door.
Ik vind heb erg veel moeite met het heersende beeld maar ik begrijp ook wel dat het moeilijk te veranderen is omdat je het pas echt snapt als je het zelf ervaart.

Oja ik heb zelf in de zorg gewerkt dat is inderdaad ook best zwaar maar als ik daar een verslag moest schrijven kreeg ik daarvoor wel een dag ingeroosterd. En als ik dan vrij was was ik ook echt vrij en hooefde ik niet 's avonds thuis ook nog de hele avond bezig te zijn.
En je kunt het ook omkeren, als iedereen leraar zo'n luizenbaantje vindt waarom is er dan een tekort aan leraren? Mijn vriend heeft een universtaire opleiding en had kunnen kiezen voor een baan met een veel hoger salaris in het bedrijfsleven maar vanwege de passie voor zijn vak en het grote tekort aan docenten in zijn vakgebied (natuurkunde) heeft hij er voor gekozen om voor de klas te gaan staan. Hij vindt zijn baan ontzettend leuk en kan echt genieten van de interactie met zijn leerlingen maar alles wat je er naast meot doen is gewoon echt veel en zwaar.
Laatst bijgewerkt door Swift op 28-01-12 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:47

MamboBeach schreef:
Ik word dat gepiep zo zat, wordt dan geen leerkracht! Een ander werkt ook fulltime en hebben een zware baan in de bouw en dergelijke of in de zorg. Sorry hoor, altijd dat gezeur en gezever!

Je begrijpt duidelijk niet helemaal waar het over gaat ;)
Het gaat niet alleen om die vakanties (en ik vind die al helemaal onbelangrijk), maaar de kwaliteit van het onderwijs gaat ernstig achteruit. En dat is wel erg belangrijk, daar moet iets aan gedaan worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:48

Het gaat de meeste leerkrachten hier dan ook niet om de zware uren, maar om de kwaliteit van het onderwijs die achteruit gaat door de maatregelen, MamboBeach. Alleen is dat moeilijker te meten en voor veel mensen ook nóg moeilijker te begrijpen.
Verder: wees blij met de mensen die leerkracht willen worden, want ze zijn hard nodig. Laten we zeggen dat we vaak een groot deel van de opvoeding van andermans kind voor ons rekening nemen :')

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:54

Citaat:
Die vakanties heb je ook echt wel nodig om weer op te laden. Mijn vriend is leraar en hij is elke avond bezig met nakijken, toetsen maken, planners maken, enz. Verder zijn er regelmatig vergaderingen, ouderavonden, open dagen, presentatie avonden, enz waarbij je ook alemaal aanwezig moet zijn onbetaald en in je vrijetijd. En daar verkijken mensen zich op, ik dacht toen ik zelf nog op school zat ook dat leraren een luizen baantje hadden maar nu weet ik echt wel beter. Het is gewoon mega zwaar en de werkdruk is enorm hoog. Tevens betekenen die vaste vakantie weken wel dat je tussendoor nooit vrij kunt nemen,

Ik kom pas net kijken, werk sinds kort fulltime. Afgelopen weken op 3 scholen per week gewerkt 2 deeltijdbanen en een losse invaldag. Ik wist werkelijk waar van gekkigheid niet waar ik mijn tijd vandaan moest halen.. Ik ben vaak om 8.00 op school tot een uur of half 6 wanneer er geen vergaderingen of besprekingen zijn. Ik probeer mijn weekend zo veel mogelijk vrij te houden maar toch ontkom je er soms echt niet aan. Ook in de vakanties kom ik terug om dingen te organiseren in de klas. ( opruimen, schoonmaken etc). Wat vakanties betreft tussendoor inderdaad geen mogelijkheden om vrij te nemen, dus altijd volle mep qua prijzen. De vakanties tussendoor zijn vaak hard nodig om even bij te tanken, en ook in deze vakanties wordt er door veel leerkrachten doorgewerkt.. Doordat de klassen groter worden draai je in de voorbereidingen van lessen ook overuren omdat je toch ieder kind op zijn of haar eigen niveau zo goed mogelijk les wil kunnen geven..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:16

Vind dat er in deze sector ook erg veel gepiept wordt!
Denk dat veel leraren/leraressen gewoon verwend zijn,eigenlijk zouden ze eens in een andere sector moeten gaan werken,kijken hoe snel ze terug willen!

Gewoon te belachelijk voor woorden hoelang en hoevaak men vakantie's heeft en de salarissen zijn ook echt niet slecht,zitten nooit in de kou of verrichten lichamelijk zware arbeid,natje en droogje bij de hand,hooguit enkele dagen per jaar ouderavonden of vergaderingen en daartegen zie ik nog al eens wat tussenuren bij de kinderen en atv dagen en ziektedagen voorbij komen.

Gewoon minder weken vakantie dan kun je wat meer kwaliteit bieden en is de tijdsdruk niet zo hoog ,ook voor de kinderen want van 7 weken zomervakantie worden ze alleen maar vervelend en lui!

Normaal gesproken werkt een gemiddelde fulltimer 2080 uur per jaar, is het dubbele, met aftrek van 24 vrije dagen is 192uur en daarbij maken ze ook nog lange reistijden of overuren ernaast voor een heel wat minder salaris!
Plus dat er bij die mensen ook nog onregelmatige diensten en nachtdiensten zitten,dus wat zeuren ze nou,kan me daar echt kwaad om maken en dan leveren ze ook nog slecht werk af wanneer je kijkt naar het niveau in Belgie en Duitsland!