Ik weet niet precies hoe het in Nederland zit maar in België geven ze in de media zelden aandacht aan paardensport. Vandaag las ik een interview over Evi van Acker een hele goede Belgische zeilster en maakt heel veel kans op een medaille in Londen. Dat vind ik persoonlijk heel goed van haar, ik bedoel ze werkt er ook heel hard voor net als iedere andere topsporter. Maar dat steekt nu net, als inleiding stond er "onze hoop op een medaille", ze maakt wss veel kans maar vele anderen ook! Nu zij is niet de enige die de laatste tijd vaak de titel krijgt hoop op medaille tijdens de spelen, zo ook Kim Clijsters en de broertjes Borlee. Kijk ik vind dat allemaal hele goede sporters echt hoedje af voor hun prestaties maar in België lijken ze te vergeten dat wereldkampioen Jumping een Belg is en de vorige (hoewel van afkomst Nederlands) ook. Ze komen wel is in de krant en wel is snel op het nieuws maar nooit zo uitgebreid of zo vaak als andere sporters en dat vind ik jammer voor hen en voor degenen die dat graag zouden willen volgen. Reactie sturen? Ja, heb ik al gedaan. Meestal komt het erop neer dat paardensport niet zoveel kijkcijfers op brengt omdat het geen volk-sport is zoals voetbal of wielrennen. Dus hoewel voetballers bakken geld verdienen is ruitersport nog steeds een snobsport waarvan de deelnemers zich beter voelen dan de rest, daar komt het op neer en heb het ook al zo gehoord. Ik weet niet wat jullie vinden maar ik vind dat topruiters in België best wel wat meer erkenning mogen krijgen en ik vraag mij af hoe dat eigenlijk in Nederland zit.
Gem
Geplaatst: 22-01-12 23:52
VVDD ---> NM
Gaby
Geplaatst: 23-01-12 14:18
Paardrijden is inderdaad geen volkssport. Als ik wil gaan voetballen of tennissen, koop/zoek ik een bal of een racket en teamleden/een partner en ik kan spelen. Of ik stap op mijn fiets en ik fantaseer dat ik een wielrenner ben. De snelste wint, degene die scoort doet het goed; je hoeft niet super veel regels te kennen om de basis te snappen en met plezier ernaar te kijken. In verenigingsverband trainen is ook relatief goedkoop. De instapeisen zijn dus super laag. Een paardrijdles kost minstens 12 euro, een eigen paard nog meer en een bijrijdpaard is ook niet goedkoop (en daarvoor moet je eerst veel van paarden weten.)
Ik zie eigenlijk alleen heel af en toe in het nieuws en op Eurosport aandacht voor paardrijden. Blijft wel dat veel paardrijdwedstrijden niet echt super interessant zijn om te zien. Je hebt dressuurwedstrijden, springen en de rest. Als je een een complete leek bent, manegeruiter bent, recreatief bezig bent met je eigen paard of enkel dressuur als basis beoefent omdat je in een andere sporttak (springen, TREC, endurance) actief bent, boeit dressuur op hoog niveau wellicht niet zo. Je weet er niet genoeg van. Alle dressuurproefjes lijken op elkaar. Natuurlijk vind ik het knap wat Rath en Minderhout kunnen, maar ik zie niet/nauwelijks of Rath het slechter doet dan Minderhout. Ja, na afloop, maar je wil ook spanning tijdens de proef. Bij een springparcours zie je sneller of men een fout heeft gemaakt (balk eraf), je kunt kijken naar tijden, hoe de hindernissen eruit zien, het 'rondje' gaat sneller ... De andere disciplines zijn te marginaal vertegenwoordigd om ze in het nieuws/op sportzenders vaak naar voren te brengen. En de paardenmensen-doelgroep/mensen die enigzins in paarden geinteresseerd (laat staan leken) zijn, weten niet altijd wat - zeg- TREC of endurance ook al weer precies is of waarom het leuk zou kunnen zijn om ernaar te kijken of wat er knap aan een bepaalde prestatie is. Opnames maken tijdens een TREc of endurancewedstrijd is misschien lastig en de opnames zijn wellicht saai. En ja, als het geen volkssport en/of kijksport is, dan is er voor bijzondere prestaties van topsporters ook minder aandacht. Ik lees ook nooit wat terug over bv. badminton.
In Nederland is paardensport ook een ondergeschoven kindje, ook wat betreft waardering. Je kunt nog zoveel medailles winnen, maar je zult niet de sporter van het jaar worden.
En het zal dan geen volkssport zijn, maar welke sport behalve voetbal is dat wel? Zeilen? Ik dacht het niet. Feit is wel dat qua bedragen van geld die er omgaan in de sport, paardensport ná voetbal op een goede tweede plaats staat!
Ik vind sowieso dat ze de sportuitslagen wat meer verdeeld mogen brengen. Dat onnozele snertvoetbal komt meer dan mijn oren uit, en wat er is gebeurd in de wedstrijd tussen Brugge en Anderlecht interesseert mij geen hol. Wielrennen zelfde verhaal. Ik betwijfel trouwens of ze met die sporten ZOOOOveel kijkers hebben. Voetbal misschien nog wel, een boel jongens op school hadden allemaal hun eigen supporterploeg, maar wielrennen enzo? Ik denk dat dat vooral zo lijkt net omdat er op televisie alleen maar geleuter is over deze 2 sporten. Daarbuiten krijgt enkel tennis wat aandacht maar niet irritant veel gelukkig. Kunstschaatsen is ook een vergeten sport waar wij nochtans wel wat mensen in hebben. Zelfde met onze volleybalploeg die het geloof ik niet zo slecht doet. Zijn ook niet 'mijn' sporten maar ik wil daar gerust zo nu en dan wat meer over horen.
Ik vind dat ze op het nieuws en in de kranten iets neutraler zouden mogen zijn. Het journaal gaat gewoon uit zodra ze met 'Sport' komen want meer dan 5 nieuwsberichten over voetbal (en dan nog niet eens topvoetbal, "Kamilapoepoe heeft zijn neus gebroken"...) is het toch niet. Wij moeten al onze info ergens anders zoeken, voetbalfreaks kunnen dat ook (en doen dat ook trouwens).
@xHaithi: Idd, mij zou het ook echt niet storen om is wat meer over zwemmen, volleyball en andere ondergewaardeerde sporten te horen en ik vind ook dat ze qua neutraliteit op vlak van sportberichtgeving serieuze steken laten vallen
Ik vind het prima, paardensport vind ik persoonlijk saai om te zien, springen daargelaten. Maar daar ga ik ook niet langer dan een kwartier naar kijken. Persoonlijk heb ik alleen wat met voetbal op tv. Schaatsen,fietsen en tennis en dergelijke vind ik gewoon saai om naar te kijken. Komt mss ook omdat ik me er nooit in verdiept heb en de regels niet helemaal ken.
Is anky nooit sportvrouw van het jaar geweest trouwens?
@ capopjekop: Het gaat niet om het kijken naar een sport he. Het gaat om het melden van interessante nieuwtjes over de sport. Jij vindt het dus enkel boeiend om te horen welke voetbalploegen hebben gewonnen? Of dat er één z'n been brak. Of een rode kaart kreeg.
Ja dat vind ik persoonlijk boeiender dan paardensport Ik volg de paardensport enkel tijdens de olympische spelen en dan is het volgens mij wel gewoon op tv?
Oke dan. Dat vind ik een nogal eenzijdige interesse, maar dat is jouw zaak natuurlijk. Ik niet, integendeel, en ik denk dat misschien meer mensen het boeiend vinden om van andere sporten wat uitslagen te krijgen ipv enkel voetbal. Niet enkel paardensport daarom, maar ook wat andere sporten, die ik voorheen al noemde
capopjekop
Geplaatst: 31-01-12 20:30
Dat zou best kunnen dat meer mensen het willen. Maar het heeft denk ik idd met de grootte van de sport te maken. Voetbal wordt door veel meer mensen gevolgd in Nederland dan andere sporten. Wij hebben overigens schotel, dus megaveel zenders. Ik kom dus wel regelmatig paardensport en andere sporten tegen. En als je graag paardennieuws wilt volgen zijn daar toch ook andere media voor? Op internet is zat te vinden volgens mij?
Ik heb het persoonlijk niet eens over paardensport op zich. Zelf ben ik niet zo geïnteresseerd in het sportgedeelte binnen het paardrijden. Ik ken meer Nederlandse ruiters dan Belgische omdat ik ze hier op bokt op de voorpagina zie langskomen Zegt dat genoeg? Ik persoonlijk zou het gewoon interessanter vinden als het Belgische journaal of de kranten (hetgeen waar TS het over heeft) wat neutraler zou zijn in zijn berichtgeving over sport ipv altijd maar voetbal en wielrennen. Misschien zijn veel mensen daarin geïnteresseerd, maar veel anderen zijn dat ook niet.
Wat er verder in de voetbalkringen gebeurt kunnen voetbalfanaten toch ook opzoeken? Ja, wij kunnen wel internet gebruiken, hoewel ik helemaal geen sites ken waar ik dressuurwedstrijden oid zou kunnen volgen, maar dat kunnen mensen die voetballen of wielrennen volgen net zo goed
Kleine sidenote: Ik heb geen digitale tv, noch schotel, dus zo belachelijk veel zenders heb ik hier niet. Gewoon de standaard. Ik lees hier soms wel vaker over zenders als animal planet en discovery channel, (ook ooit over een paardenzender dacht ik?) maar dat bestaat bij ons in België niet.
Wat mij zo verbaasd is dat er onzinnige verhaaltjes in de krant staan over voetballers uit noem maar eens Duitsland, die maar bij een minderheid van de Nederlanders bekend zijn. Terwijl er datzelfde weekend Nederlanders Europees/wereldkampioen zijn geworden in een kleinere sport.
Zelf ben ik een groot liefhebber van de roeisport. Nederland is een redelijk groot land in die sport, elk WK of Olympische Spelen worden er wel gouden plakken behaald. En als er dan weer Nederlanders een medaille hebben gehaald is het de volgende dag amper ergens te vinden.
Ik vind het vooral onderwaardering voor de sporters, die er zoveel tijd energie en geld in steken om hun land te vertegenwoordigen.
Ik weet niet waar jullie je nieuws volgen, maar als andere sporters een goede prestatie op een groot en belangrijk toernooi neer zetten hoor ik het altijd via diverse media? Toen de honkballers het wk wonnen was dat op het tvnieuws, op de radio en in de krant te zien. Volleybal, schaatsen, tennis, paardensport idem. Voetbal wordt idd veel groter belicht, maar dat is in ieder land bij de volkssport nr 1.
Ka_tje
Geplaatst: 01-02-12 17:53
XHaithi: ik ben het helemaal met je eens. Neutraler zouden ze echt wel mogen worden in het sportnieuws. Ik krijg het er ook helemaal van da Kim Clijsters al 7 keer sportvrouw van het jaar geweest! komaan, geef een ander ook een kans! Mss is er een vrouw in een totaal onbekende sport ook wel er goed. Als die sportvrouw zou worden, komt haar sport ook nog eens in de kijker. Is dat dan geen goede zaak? Owja, gelukkig is er nog hippoTv (Telenet) dan wordt je toch nog een beetje op de hoogte gehouden (en bokt natuurlijk )
@ capopjekop: op televisie, hier op bokt als het om paardensport gaat, en eventueel in de krant (ook online)
@ Ka_tje: Dat heb ik jammer genoeg niet. Is dat een onderdeel van digitale tv?
@ scooby: Dat van die onnozele verhaaltjes, dat vind ik dus ook. In onze kranten zijn er echt hele categorieën met énkel voetbalnieuws... Ondertussen bijna even dik als de krant met algemeen nieuws op zichzelf
@ Ka_tje: idd, gelukkig weten we waar we onze sport wel moeten vinden
@ capopjekop: als er al iets over een andere sport wordt gezegd dan zijn de daar in ieder geval een stuk korter over
Ka_tje
Geplaatst: 02-02-12 14:59
@xHaithi: Ja HippoTv is een onderdeel van digitale tv, het zijn afleveringen die je gratis kan bestellen. jammer genoeg komt er maar 1 keer in de maand een nieuwe aflevering. Je kan alle reportages ook bekijken via internet http://www.hippotv.tv/
In Bit heeft Karen Retera een interessant stuk hierover geschreven. In populariteit schijnt paardensport toch op een 2e plaats te staan. Maar het zou te elitair zijn, omdat als je ver wilt komen in deze sport, heb je toch veel geld nodig.
wij hebben thuis de NRC, en de sportpagina is eerder de voetbalpagina ): vreselijk. soms dan nog wel wat over schaatsen, maar daar blijft het bij. erg jammer!