De Krom: taal vereiste voor krijgen van bijstand'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

De Krom: taal vereiste voor krijgen van bijstand'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 01:21

Ik vraag me af hoe hij dat wil doen,er zijn immers bulten Friezen ,Groningers,Limburgers ,Twenten,enz,die absoluut onverstaanbaar zijn.

bron:het parool

Citaat:
Staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken) werkt al aan een wetsvoorstel, waardoor het spreken van de Nederlandse taal of het leren daarvan een vereiste wordt voor het krijgen van bijstand. Dat hield de VVD-bewindsman vandaag zijn partijgenote Cora van Nieuwenhuizen in de Tweede Kamer voor tijdens een debat over het aantal allochtonen in de bijstand.

De VVD kondigde begin 2010 een initiatiefwetsvoorstel aan, waardoor het beheersen van de Nederlandse taal een voorwaarde wordt om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering.

Volgens Van Nieuwenhuizen wordt dit voorstel nog uitgewerkt op advies van de Raad van State. Het VVD-Kamerlid hoopt dat de wet nog dit jaar door de Tweede en Eerste Kamer wordt behandeld en per 1 januari 2013 kan ingaan. Zij waarschuwde De Krom op haar beurt voor 'onnodig werk'.

De staatssecretaris streeft ernaar nog voor de zomer met zijn wetsvoorstel te komen. Hij wil gemeenten verplichten om mensen in de bijstand die niet hun best doen om aan het werk te komen, te korten op de uitkering. Dat geldt ook voor mensen die niet bereid zijn om hun Nederlands bij te spijkeren als dat hun kansen op een baan vergroot.

PvdA-Kamerlid Mariëtte Hamer schamperde dat er 'een wedstrijd lijkt te ontstaan: welke VVD'er het eerste met de wet komt'. Bovendien is er volgens de PvdA, SP en GroenLinks sowieso sprake van onnodig werk, omdat mensen in de bijstand al verplicht zijn hun best te doen om een baan te bemachtigen.

Sancties
De Krom wees erop dat gemeente nu een bevoegdheid hebben om sancties op te leggen aan mensen in de bijstand die niet meewerken. Daarvan wil hij een verplichting maken. Volgens hem treden gemeenten nu nog verschillend op.

Volgens Van Nieuwenhuizen is het VVD-voorstel ook bedoeld om de taaleis echt voor iedereen te laten gelden. Daarbij wees ze op het toenemend beroep op de sociale zekerheid door Polen en arbeidsmigranten uit andere lidstaten van de Europese Unie (EU). (ANP/Redactie)

--------------------------------------------------------------------------------

shilady

Re: De Krom: taal vereiste voor krijgen van bijstand'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:27

Mijn vriend is een echte limburger maar als hij is met mij langs mijn moeder gaat dan praat hij gewoon normaal nederlands hoor.. Ze krijgen ook nederlands op school ;)

Zou hem ook kwa opdrachten voor zn bedrijf geen goed doen als hij gewoon in het limburgs blijft praten terwijl degene aan de telefoon erges uit zuid-holland komt en er nauwelijks wat van verstaat :P

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:54

Je hebt gelijk PPG. Ik vind die taaleis heel erg vreemd. Zo kan ik, als Fries, gemakkelijk naar Turkije gaan en daar een uitkering claimen omdat ik geen werk daar kan krijgen vanwege mijn slechte taalbeheersing (lees: ik ken geen woord turks). Het is daar heel normaal dat je de taal niet leert en dan zielig je handje ophoudt. Als een groep turken hiertegen protesteert worden ze vanzelf gecorrigeerd door andere turken die mij niet in staat achten de taal te leren (Hoe dom denken ze wel niet dat ik ben, ik zou dat aangeven bij het buro voor aangifte van discriminatie. Per saldo ben ik niet anders dan zij zijn. Maar goed, ik krijg daardoor wel maandelijks mijn centjes op de rekening gestort. Daarom strijk ik over mijn hart en koester mijn slaafjes.) Bovendien zijn daar alle folders die me erop wijzen dat ik recht heb op die uitkering in het Fries vertaald en heb ik bijna onbeperkt recht op een tolk aldaar. En dan kan ik lachen dat die gekke turken ervoor zorgen dat ik genoeg geld krijg en niets hoef te doen. Leuk, al die rechten zonder enige verplichting. Toch?

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:00

ik neem aan dat je sarcastisch bent kanniet :P moeilijk te lezen vanaf een scherm ;)

maar ik vind het wel iets hebben....idd wat shilady zegt, iedereen krijgt nederlands op school, dus iedereen zou het moeten kunnen. Mensen die hierheen verhuizen, moeten integreren en de taal kunnen is daar een belangrijk onderdeel van. Als je de taal goed beheerst, is er ook weer meer kans op normaal werk, en zal je dus niet heel je leven een uitkering hoeven krijgen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:10

Ik vrees dat je er nog van zou schrikken hoe weinig geboren Nederlanders er met goed
Gevolg een NT2 examen niveau b1 zouden kunnen afleggen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:32

Dan gaan die toch ook allemaal lekker op les, want het lijkt echt nergens meer naar tegenwoordig, zelfs in folders, mailings, kranten, overal kom ik stomme fouten tegen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:34

Ik zou willen dat ze dat deden.... :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:18

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... dheid.html

Als je hier leest, hoeveel Nederlanders er nog laaggeletterd of analfabeet zijn en dat zijn niet allemaal Turken, Kanniet (en natuurlijk ook niet allemaal bijstandtrekkers)

Ik vind het normaal, dat er eisen worden gesteld aan alle mensen die een bijstandsuitkering ontvangen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:22

Dat weet ik Electra, maar Turken hoeven geen NL te leren, ook niet om een baan te vinden om uit de bijstand te kunnen komen. Dat is van opperhand bepaald. Bovendien heb ik maar random iets genomen. Kon ook Roemeen, Marokkaan, Amerikaan, Est, Let, Pool enz. genoemd hebben. Jullie hebben het trouwens over schrijftaal. Ik ken geen Nederlandse Nederlander die geen nederlands spreekt. En als je de taal spreekt dan heb je kans om een baan te vinden. Als je het niet spreekt ben je kansloos.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:20

kanniet schreef:
Dat weet ik Electra, maar Turken hoeven geen NL te leren, ook niet om een baan te vinden om uit de bijstand te kunnen komen. Dat is van opperhand bepaald. Bovendien heb ik maar random iets genomen. Kon ook Roemeen, Marokkaan, Amerikaan, Est, Let, Pool enz. genoemd hebben. Jullie hebben het trouwens over schrijftaal. Ik ken geen Nederlandse Nederlander die geen nederlands spreekt. En als je de taal spreekt dan heb je kans om een baan te vinden. Als je het niet spreekt ben je kansloos.

Ja, sommigen zijn kansloos, ook sommige Nederlanders die wel Nederlands schrijven, spreken en lezen.

Ik ken helemaal geen buitenlanders die helemaal geen Nederlands spreken, op wat oude vrouwen na, maar die trekken geen bijstand, dat zijn gewoon huisvrouwen/moeders.

Ach, het is weer net zo'n fantastisch voorstel als het verplicht verhuizen voor een baan. Leuk in theorie, maar niet in de praktijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:32

Ik ken wel wat buitenlanders die geen Nederlands spreken, maar die zitten dan bij mij op les en doen hun stinkende best om het te leren! :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:32

Ben ik voor! Geen Nederlands praten? Dan geen uitkering!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:25

Blue_Eyes schreef:
Ik ken wel wat buitenlanders die geen Nederlands spreken, maar die zitten dan bij mij op les en doen hun stinkende best om het te leren! :=

+:)+

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 08:58

Waarom dan die ophef van de "tegenstanders"? Het is toch echt geen enkel probleem om dit in te voeren als alle inwoners NL spreken? Het raakt dan niemand en de toekomstige niet-nederlands-sprekende bijstandstrekkers weten meteen waar ze aan toe zijn.
Veel verzet om niets of verzet om het verzet? Vreemd hoor.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:58

kanniet schreef:
Waarom dan die ophef van de "tegenstanders"? Het is toch echt geen enkel probleem om dit in te voeren als alle inwoners NL spreken? Het raakt dan niemand en de toekomstige niet-nederlands-sprekende bijstandstrekkers weten meteen waar ze aan toe zijn.

Om dat dit voorstel twee problemen oplevert.
1:Dit zou moeten gelden voor iedereen,dus ook voor het friese boertje dat echt geen nederlands spreekt,en vergis je niet daar zijn er meer van dan je denkt.
2:als iemand geen werk of uitkering heeft ,maar hier wel is,zal hij toch in zijn levens onderhoud moeten voorzien,of aan geld moeten komen om terug te keren,deze persoon wordt dus haast gedwongen,dit op ilegale wijze te doen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:59

papagroom schreef:
kanniet schreef:

Om dat dit voorstel twee problemen oplevert.
1:Dit zou moeten gelden voor iedereen,dus ook voor het friese boertje dat echt geen nederlands spreekt,en vergis je niet daar zijn er meer van dan je denkt.
2:als iemand geen werk of uitkering heeft ,maar hier wel is,zal hij toch in zijn levens onderhoud moeten voorzien,of aan geld moeten komen om terug te keren,deze persoon wordt dus haast gedwongen,dit op ilegale wijze te doen.

1. Is geen probleem omdat dat boertje wel gewoon werkt, anders is het geen boer.
2. Iemand die hier is en hij/zij heeft geen werk of uitkering heeft is toerist, en kan dan terug. In alle andere gevallen is diegene illegaal hier en heeft dan geen recht op uitkering. Een vorm van eigen keuze trouwens, om hier te zijn zonder geld. En dan nog kan hij zich melden bij zijn eigen ambassade alhier.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:05

En hoe gaan ze dat doen met mensen die extreem dyslectisch zijn, een intellectuele achterstand hebben, blinden etc? Gaan ze daar uitzonderingen op maken, of mogen die dan gewoon geen uitkering meer omdat ze geen goed nederlands spreken/typen?
Ik vind het een absurd idee...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:24

Daar zouden ze dan een uitzondering voor moeten maken, net zoals het gaat met dislecctysche mensen in de klas. Maar allochtonen die geen nederlands willen spreken? Die mogen van mij geen uitkering meer krijgen. Er zou dan een onderzoek moeten komen naar de taalbarriere van de persoon. Werd tijd dat het ingevoerd werd. En nu nog even alle polen en oostbloklanders terug naar land van herkomst bij geen werk en geen uitkering laten genieten. *alleen zijn ze wel goed voor het bieromzet...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:27

Airborn schreef:
En hoe gaan ze dat doen met mensen die extreem dyslectisch zijn, een intellectuele achterstand hebben, blinden etc? Gaan ze daar uitzonderingen op maken, of mogen die dan gewoon geen uitkering meer omdat ze geen goed nederlands spreken/typen?
Ik vind het een absurd idee...

Gaat om spreken, dus dyslectisch is dan geen probleem. Laag iq schuif je weg via wajong (aangeboren handicap) Blindheid heeft ook geen invloed op spraak. Grofweg gaat alles wat aangeboren gehandicapt is richting wajong, dus niet bijstand, wat vanuit werk stuk gaat hoort in de wia (pak uwv maar eens aan, want die durven/willen niet af (te) keuren) en blijft er dan een kleine groep over die bv wegens bedrijf failliet, scheiding of toch stuk in de bijstand beland. Van die groep is een deel vrij snel weer weg als de economie aantrekt en de rest is om wat voor reden dan ook onbemiddelbaar en krijgt daarom vrijstelling sollicitatieplicht (wegens hopeloos en kosten ambtenaren). Als er bij genoeg werk dan nog mensen die niet in de wia horen in de bijstand zitten mag je die groep inderdaad aanpakken, maar stap 1 is dat er werk moet zijn.

Ik kan de achterliggende gedachte begrijpen, nl : asielzoeker die hier heen komt om hand op te houden. NL heeft van europa ongeveer de hoogste bijstand (rest loopt zo tussen 300-500 euro en geen/weinig subsidies), maar wat nu al in nederland woont en nl paspoort heeft moet je niet op fouten van vorige regeringen willen aanpakken. NL had ipv alles te vertalen meteen in 1950 toen de eerste groepen voor werk deze kant op kwamen al moeten eisen dat die nl leerden. Denk dat het aanpassen van de overheid m.b.t. talen rap exit moet. Nederland spreekt men nederlands, zeker met overheidsinstanties. Ipv vertaalde folder gewoon nederlandse folder met woordenboek en leer het maar.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:02

Eindelijk, echt, eindelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen buitenlanders, sterker nog, ik denk dat dit een oplossing is die veel buitenlanders gaat helpen.
Ik ben van mening dat de kans dat je een baan vind op het moment dat je amper een paar woorden Nederlands spreekt nihil is. Door deze mensen onze taal te leren spreken, geef je ze een kans op de banenmarkt. Geef je ze die kans, dan worden ze minder buitengesloten, worden meer mensen ermee geconfronteerd dat het ook normale mensen zijn, dus minder discriminatie. Daarbij word hun inkomen hoger, waardoor koopkracht toeneemt, waardoor ze eerder zullen kiezen voor een 'betere' buurt, dan een armzalige buurt waar ze allemaal bij elkaar gepropt zijn. Hierdoor groeien hun kinderen op met meer autochtone kinderen waardoor ze minder achterstand oplopen t.o.v. autochtonen, hierdoor in mindere mate crimineel gedrag gaan vertonen, want wie door de maatschappij achtergeplaatst word, zal zich uiteindelijk ook zo gaan gedragen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:03

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:04

RusselNuwell schreef:
Eindelijk, echt, eindelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen buitenlanders, sterker nog, ik denk dat dit een oplossing is die veel buitenlanders gaat helpen.
Ik ben van mening dat de kans dat je een baan vind op het moment dat je amper een paar woorden Nederlands spreekt nihil is. Door deze mensen onze taal te leren spreken, geef je ze een kans op de banenmarkt. Geef je ze die kans, dan worden ze minder buitengesloten, worden meer mensen ermee geconfronteerd dat het ook normale mensen zijn, dus minder discriminatie. Daarbij word hun inkomen hoger, waardoor koopkracht toeneemt, waardoor ze eerder zullen kiezen voor een 'betere' buurt, dan een armzalige buurt waar ze allemaal bij elkaar gepropt zijn. Hierdoor groeien hun kinderen op met meer autochtone kinderen waardoor ze minder achterstand oplopen t.o.v. autochtonen, hierdoor in mindere mate crimineel gedrag gaan vertonen, want wie door de maatschappij achtergeplaatst word, zal zich uiteindelijk ook zo gaan gedragen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

2/3 van de bijstandtrekkers is autochtoon, wat ga je aan deze mensen doen, zodat zij weer kunnen/willen werken?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:07

Electra63 schreef:
RusselNuwell schreef:

2/3 van de bijstandtrekkers is autochtoon, wat ga je aan deze mensen doen, zodat zij weer kunnen/willen werken?

Strengere sollicitatieplicht, controle op sollicitaties. Als ik met een minimumloonbaantje net zo veel verdien als met een bijstand, bij wijze van spreken, ja, dan zou ik ook snel zorgen dat ik de bijstand in kon, met de sollicitatieplicht die we nu hebben zou ik gewoon met opzet banen uitkiezen waar ik niet voor in aanmerking kom, gigantische spelfouten in mijn sollicitatiebrief zetten, waar nodig nog even wat koffie morsen, en hoppa, daar is mijn bijstand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:11

Dus dat betekent, dat ook al spreek je de taal en nog genoeg mogelijkheden zijn om niet te (willen) werken en in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering.

Werkgevers zitten ook niet op ongemotiveerde (en ongeschoolde) medewerkers te wachten.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:14

Ja, die zijn er, maar je hoort mij niet zeggen dat het goed is, want de mensen die wel de moeite doen om te werken zijn hier absoluut de dupe van.
Ik denk dat we veel meer moeten werken naar het Amerikaanse/Engelse systeem. De kans om daar een uitkering te krijgen is veel kleiner, en als je al bijstand krijgt, krijg je het voor een paar maanden. Je moet maar zorgen dat je rondkomt zonder die bijstand, dan ga je toch maar heel snel een baan zoeken, en ben je daar toch wel gemotiveerd voor.