De 2de wereldoorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

De 2de wereldoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:49

Net zag ik weer 1 van de vele documentaires over de 2de wereldoorlog.
"De laatste 7 maanden van Anne Frank"
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1100828
Ik heb er natuurlijk wel vaker over nagedacht maar ik kom er niet uit daarom heb ik besloten een topic te openen over dit onderwerp.
Hoe heeft Hitler in godsnaam zoveel mensen zo gek gekregen dat er meer dan 60 miljoen doden vielen?
Op vele sites lees ik dat Hitler de Joden de schuld gaf van de slecht gaande economie in Duitsland maar wat hebben homoseksuelen, zigeuners en gehandicapte mensen daar mee te maken.
Wat ik ook heb gehoord is dat Hitler een volmaakt ras wilde creëren en daarom de homoseksuelen en gehandicapte mensen dood wilde hebben, maar hoe kunnen de andere mensen daar mee ingestemd??
Ik zou graag met andere mensen die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp hier over van gedachte wisselen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:53

Adolf Hitler wilde het perfecte ras. Het Arische ras. Daar passen geen homo's, zigeuners, gehandicapte, etc. bij volgens hem.

Hoe hij mensen zo ver heeft gekregen? Hij heeft eerst in de politiek gezeten. Het is niet zo dat het vanuit het niets op is gekomen.

Het is niet zozeer dat de slechte economie door je Joden kwam. Volgens Hitler werden de Joden te rijk.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:55

HorseTopShop schreef:
Adolf Hitler wilde het perfecte ras. Het Arische ras. Daar passen geen homo's, zigeuners, gehandicapte, etc. bij volgens hem.

Hoe hij mensen zo ver heeft gekregen? Hij heeft eerst in de politiek gezeten. Het is niet zo dat het vanuit het niets op is gekomen.

Ja maar dan nog! Als we nu iemand in de politiek hebben zitten en die pleit om alle gehandicapten mensen maar te vergassen dan zou daar toch NOOIT iemand mee in stemmen?
Waarom toen dan wel?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:56

Gek genoeg voldeed Hitler zelf helemaal niet aan aan wat hij perfect vond.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in de tweede wereldoorlog, heb er veel films over gezien en veel documentaires bekeken.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:57

Citaat:
Gek genoeg voldeed Hitler zelf helemaal niet aan aan wat hij perfect vond.

Ja inderdaad, ook dat nog is.....

eenitraM

Re: De 2de wereldoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:58

Ik lees mee.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:58

Arrabel schreef:
Hoe heeft Hitler in godsnaam zoveel mensen zo gek gekregen dat er meer dan 60 miljoen doden vielen?

Het is trouwens 6 miljoen ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:59

Ik heb mn veel boeken gelezen over woII. Geeft mij een beetje het idee dat er één groep was welke erin meegingen en de rest waren meelopers of werden dusdanig bang gemaakt en onderdrukt dat ze weinig keus hadden..

Mijn opa was een boer in monster vlakbij het strand.
De duitsers hadden zijn paard nodig en dus moest mijn opa werken voor de duitsers. Maar ja het werk op het land moest ook gebeuren, dus dat deden de duitsers dan voor mijn opa... Hij vertelde altijd dat de duisters ook liever gewoon naar huis wilde, maar dus niet echt een keuze hadden als ze hun familie weer terug wilde zien

Kwanyin

Je moet ook weten dat Duitsland in een diepe economische crisis verkeerde bij de opkomst van Hitler. De reden was de torenhoge schuldenberg en sancties van wereldoorlog een. Er waren verschrikkelijk veel werklozen. Hitler beloofde welvaart en werk. Hij is niet aan de macht gekomen door te roepen “stem op mij, ik roei alle joden uit en dood de homo’s!”, maar door mensen betere tijden te beloven. En dan gebeurt de overtuiging allemaal heel langzaam en met een berg propaganda die op het volk werd losgelaten.

HorseTopShop

Arrabel schreef:
HorseTopShop schreef:

Ja maar dan nog! Als we nu iemand in de politiek hebben zitten en die pleit om alle gehandicapten mensen maar te vergassen dan zou daar toch NOOIT iemand mee in stemmen?
Waarom toen dan wel?

Gehandicapte niet, maar je maakt wel een grote kans als je het over Moslims gaat hebben. We zitten nu natuurlijk in een andere tijd.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:00

Was het niet zo dat hij goede arbeidsvooruitzichten bood, en dat hij iedereen aan een baan wilde helpen (was nogal armoe troef daar, werkloosheid etc. in die periode) Dus iedereen stemde op hem, hij kreeg de meerderheid in de overheid en zo kon hij het uitbreiden. (ook samen met vervalste verkiezingsuitslagen later? Waren er uberhaupt wel verkiezingen, omdat hij zo ongeveer 10 jaar 'zijn gang gaan'..?)
Hoe dat zit met gehandicapten, zigeuners en Joden (was hij niet voor 1/4 jood via zijn moeder?) weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:02

Arrabel schreef:
HorseTopShop schreef:

Waarom toen dan wel?

Omdat Duitsland in een slechte economische situatie zat. En in die tijden wil je iemand de schuld geven en dat waren de joden. (beetje vergelijkbaar met wat Wilders doet, met de moslims) Verder is hij natuurlijk niet gelijk begonnen met vergassen. Maar heeft hij idd eerst een sterke positief veroverd..

Neem me niet kwalijk als ik iets zeg dat niet helemaal correct is, Zo veel weet ik er ook niet van

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:04

In die tijd ging het erg slecht met Duitsland (dankzij de 1e wereldoorlog) en dan komt er een enthousiaste gek op het podium die voorspoed beloofd... De economie herstelde, de werkloosheid verdween. De meeste Duitsers waren bereid de andere kant op te kijken als er razzia's waren op Joden.

Misschien een beetje kort door de bocht zo, maar zo is het wel gegaan...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:04

Arrabel schreef:
HorseTopShop schreef:

Waarom toen dan wel?

dat is niet zo gezegd toen mensen naar de stembus gingen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:06

patatkraam schreef:
Arrabel schreef:
Waarom toen dan wel?

dat is niet zo gezegd toen mensen naar de stembus gingen :Y)

Wel toch? Dat stond toch allemaal in zijn boek mein kampf(?), Iig zoiets heb ik begrepen. Heb het boek (uiteraard) nooit gelezen.

Edit: verkeerde titel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-01-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

patatkraam

Ik dacht dat die vergassingen in het begin een mysterie waren.

patatkraam

Bovendien was dat dus pas nadat de mensen op hem gestemd hadden

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:08

bedoel je de psychologische achtergrond? daar hebben wij het vorig jaar op school over gehad. daar ook een film gekeken genaamd 'the wave' (latere versie in het duits: Die welle, iets dramatischer uitgewerkt maar ook zeker de moeite waart om te kijken als dit onderwerp je interesseert), welke gebasseerd is op een waargebeurd verhaal (http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Derde_Golf).

The stanford experiment is ook interessant om je een beetje in te verdiepen
trailer van de moderne versie: http://www.youtube.com/watch?v=JlUkzfIT ... re=related , er zijn ook filmpjes te vinden van het echte experiment wat toch wel redelijk uit de hand gelopen is.
als je je hierin een beetje verdiept blijkt dat ieder mens in staat is om gekke dingen te doen. helemaal Die Welle vond ik erg ingrijpend, het engste is nog dat dit werkelijk met elke groep mensen mogelijk is mits goed opgebouwd. nogmaals, ik zou zeker Die Welle of The wave kijken als je wilt weten hoe dit ooit heeft kunnen gebeuren.
ik blijf dit topic wel even volgen, blijf het even interessant als afschuwelijk vinden wat er is gebeurt...

edit: wow wat reageren er veel mensen :+
Laatst bijgewerkt door beestenfreak op 18-01-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:08

HorseTopShop schreef:

Het is niet zozeer dat de slechte economie door je Joden kwam. Volgens Hitler werden de Joden te rijk.

In het kort:
Duitsland had de Eerste Wereldoorlog verloren. Toen heeft de internationale gemeenschap de fout gemaakt om Duitsland niet te laten deelnemen in de Volkenbond, en in Versailles alle schuld op Duitsland te schuiven. Duitsland moest enorme betalingen doen ter compensatie, en raakte daardoor volledig in het slop. Hitler was een charismatisch leider die perfect op de gevoelens van mensen kon inspelen.

Heb je de film 'The Wave' wel eens gezien? Heel interessant als je geinteresseerd bent in hoe je mensen zo ver kunt laten gaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:09

Kwanyin schreef:
Je moet ook weten dat Duitsland in een diepe economische crisis verkeerde bij de opkomst van Hitler. De reden was de torenhoge schuldenberg en sancties van wereldoorlog een. Er waren verschrikkelijk veel werklozen. Hitler beloofde welvaart en werk. Hij is niet aan de macht gekomen door te roepen “stem op mij, ik roei alle joden uit en dood de homo’s!”, maar door mensen betere tijden te beloven. En dan gebeurt de overtuiging allemaal heel langzaam en met een berg propaganda die op het volk werd losgelaten.

Dit dus. Plus het was een heel andere tijd en tijdgeest. De 'gewone' mens was amper beletterd en al helemaal niet geschoold. Er was geen internet of ook maar iets in die trant waar mensen in hun vrije tijd filosofische ideeën konden spuien.

Het was ploeteren en werken, op standje overleven. Als er dan iemand komt die je een betere toekomst voorspelt en vervolgens ook nog eens dat redelijk waarmaakt, dan ga je bijna als vanzelf wel achter die persoon staan (doen we vandaag de dag ook, op een ander niveau dan).

Dat er hier en daar dan wat slachtoffers vielen, tjah, dat was bijkomende schade waar mensen wel overheen wilden kijken. En zo is dat verder gegroeid denk ik. Tot op het punt dat opeens de nazi's alle macht hebben en er niets meer viel te zeggen tegen hun praktijken, als je leven je nog iets waard was.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:10

Hitler kwam voor hem op precies het juiste moment. Hij had al gestreden in WOI en daardoor was hij geïnspireerd over hoe het beter moest. Hij vond dat Duitsland moest laten zien hoe sterk en machtig het was. Omdat veel mensen het erg slecht hadden en hij beterschap en werk beloofde, gingen ze hem achterna. En wat hij deed met de Joden en andere mensen die naar de kampen gingen was natuurlijk niet te geloven. Wie gelooft het nou als ze tegen je zeggen dat al die mensen in dei trein naar een kamp gaan waar ze gemarteld en vergast worden? Niemand toch?

En daarnaast hebben ze in Nederland heel vreemd gehandeld. De Joodse Raad bijvoorbeeld had alle gegevens die zij hadden over Joden zo aan de Duitsers gegeven. Want: de Duitsers regeerden nu in NL dus dan moest je doen wat ze vroegen/zeiden. In Frankrijk zijn relatief gezien veel minder Joden op de trein gezet, want daar gaven ze de informatie niet zomaar vrij en ze maakten het de Duitsers veel moeilijker.

Uiteindelijk begrijp ik niet waarom die enorme groepen mensen zich zo lieten domineren door een paar Duitse militairen. Ik bedoel: er zaten honderden, zo niet duizenden mensen in een kamp. En hoeveel Duitsers zaten daar dan als bewaker? Was een massale opstand echt geen optie? Dat zijn dingen die ik mij dan afvraag..

Vind het nog steeds onbegrijpelijk dat het zo allemaal heeft kunnen gaan. Maar in oorlogstijden verandert alles. Wat ik zelf zou doen weet ik écht niet en volgens mij kan ik daar ook niet over oordelen omdat ik niet in die situatie heb gezeten. Maar ik word wel angstig van de gedachtengang van de PVV, die dus de Moslims de schuld geven van vanalles.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:12

Citaat:
Je moet ook weten dat Europa in een diepe economische crisis verkeerde. De reden was de torenhoge schuldenberg. Er waren verschrikkelijk veel werklozen. ****** belooft welvaart en werk. En dan gebeurt de overtuiging allemaal heel langzaam en met een berg propaganda die op het volk werd losgelaten.

hmmmmmmmmmmmmmmm, ik herken bepaalde dingen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:13

Arabesk schreef:
Citaat:
Je moet ook weten dat Europa in een diepe economische crisis verkeerde. De reden was de torenhoge schuldenberg. Er waren verschrikkelijk veel werklozen. ****** belooft welvaart en werk. En dan gebeurt de overtuiging allemaal heel langzaam en met een berg propaganda die op het volk werd losgelaten.

hmmmmmmmmmmmmmmm, ik herken bepaalde dingen...

Ik ook! Ellende van burgers is de kweekvijver voor verschrikkelijke types met vreemde ideen...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:14

Bovendien zijn wij vandaag de dag allemaal netjes in school gewezen op wat zo'n regime is en wat voor gruwelijks het kan teweegbrengen.

Daar was toendertijd geen sprake van. Het is niet zo dat al de mensen van te voren wisten dat hitler en co eventjes 6 miljoen mensen ging vermoorden in het proces om de halve wereld over te nemen en een nieuw ras te maken.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:15

Er is elke zondag om 21:00 interessante documentaires over hoe Hitler zo groot is geworden, misschien goed om dat terug te kijken? Het is ècht heel interessant.
Ik ben altijd erg geinteresseerd in de WOII en weet genoeg, maar hier kwamen dingen boven wat ik nog niet wist en wat wel een boel vragen verklaarde.

Edit; De documentaires zijn op National Geographic