Citaat:In Griekenland wordt volgens de Britse zender BBC steeds meer melding gemaakt van ouders die hun kinderen achterlaten. Dat schrijft de Nederlandse Volkskrant. Familiebanden gelden nochtans als erg sterk in het Zuid-Europese land. Niet zorgen voor je kinderen wordt dan ook gezien als sociaal onacceptabel.
Een kleuterleidster in Athene vond een paar weken geleden voor Kerstmis een briefje bij een van haar kleuters. "Ik kom Anna vandaag niet ophalen, want ik heb geen geld om voor haar te zorgen."
Antonios is een jonge orthodoxe priester die in de Griekse hoofdstad een jeugdcentrum leidt. Hij vond de laatste twee maanden al vier kinderen voor zijn deur, waaronder ook een baby van slechts een paar dagen oud.
Ondervoede baby's
Een ondervoede vrouw benaderde een liefdadigheidsorganisatie omdat ze haar tweeling geen borstvoeding kon geven. Haar baby's lagen zelf ondervoed in het ziekenhuis.
Dergelijke voorvallen choqueren Griekenland, vooral omdat aan de zorg van kinderen zoveel waarde wordt gehecht. Het tegendeel komt in de werkelijkheid echter steeds meer voor. De orthodoxe priester in Athene liet weten dat hij het afgelopen jaar honderden ouders over de vloer kreeg die hun kind(eren) bij hem wilden achterlaten omdat ze de zorg niet meer aankonden.
Geen geld, onderdak of voedsel
De ouders hadden meestal geen geld, onderdak of voedsel voor hun kroost. "Voor de crisis uitbrak in Griekenland gebeurden dergelijke oproepen ook, maar nu worden de kinderen veel vlugger aan hun lot overgelaten", aldus Antonius.
Het gaat wel om hun eigen vlees en bloed!!! Ik hoop dat het geen truc is om geld af te troggelen via adopties enz...
maar het blijft erg dat het armoedegrens blijft stijgen in Griekenland!