griekse ouders dumpen hun kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

griekse ouders dumpen hun kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:02

bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... aker.dhtml

Citaat:
In Griekenland wordt volgens de Britse zender BBC steeds meer melding gemaakt van ouders die hun kinderen achterlaten. Dat schrijft de Nederlandse Volkskrant. Familiebanden gelden nochtans als erg sterk in het Zuid-Europese land. Niet zorgen voor je kinderen wordt dan ook gezien als sociaal onacceptabel.
Een kleuterleidster in Athene vond een paar weken geleden voor Kerstmis een briefje bij een van haar kleuters. "Ik kom Anna vandaag niet ophalen, want ik heb geen geld om voor haar te zorgen."

Antonios is een jonge orthodoxe priester die in de Griekse hoofdstad een jeugdcentrum leidt. Hij vond de laatste twee maanden al vier kinderen voor zijn deur, waaronder ook een baby van slechts een paar dagen oud.

Ondervoede baby's
Een ondervoede vrouw benaderde een liefdadigheidsorganisatie omdat ze haar tweeling geen borstvoeding kon geven. Haar baby's lagen zelf ondervoed in het ziekenhuis.

Dergelijke voorvallen choqueren Griekenland, vooral omdat aan de zorg van kinderen zoveel waarde wordt gehecht. Het tegendeel komt in de werkelijkheid echter steeds meer voor. De orthodoxe priester in Athene liet weten dat hij het afgelopen jaar honderden ouders over de vloer kreeg die hun kind(eren) bij hem wilden achterlaten omdat ze de zorg niet meer aankonden.

Geen geld, onderdak of voedsel
De ouders hadden meestal geen geld, onderdak of voedsel voor hun kroost. "Voor de crisis uitbrak in Griekenland gebeurden dergelijke oproepen ook, maar nu worden de kinderen veel vlugger aan hun lot overgelaten", aldus Antonius.

Het gaat wel om hun eigen vlees en bloed!!! Ik hoop dat het geen truc is om geld af te troggelen via adopties enz...

maar het blijft erg dat het armoedegrens blijft stijgen in Griekenland!

mick75

Re: griekse ouders dumpen hun kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:49

Dit is een van de gevolgen van de crisis daar. Gezondheidszorg is onbereikbaar, het Rode Kruis en Artsen zonder grenzen zijn al maanden geleden ingeroepen om zorg te leveren aan de immer groeiende onderklasse. Voedselprijzen liggen er hoger dan hier, terwijl de inkomens er fors lager zijn. Werk is er nagenoeg niet meer, las laatst nog dat de werkloosheid er met een beetje pech over een paar maanden 40! procent is! En daar registreren ze ook niet elke werkloze.

Plus dat er een stuk moeilijker wordt gedaan over anticonceptie, condooms zijn duur en niet overal verkrijgbaar en veel grieken zijn zo religieus als de neten, daar komt de pastor dus 9 maanden na een huwelijk nog altijd vragen hoe het zit met de kindertjes en zo.

Een oliebol van kindertjes dus, wat op geen enkele manier ontmoedigd wordt en anticonceptie die onbetaalbaar is (plus ook nog eens slechte voorlichting over anticonceptie) en de ellende is compleet. Mensen die niets maar dan ook niets meer hebben, raken wel zwanger. Abortus is daar ook lastiger dan hier, en moet voor betaald worden. Van geld dat er niet is. Dus kindje wordt geboren en het leed is compleet.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:50

gezien de crisi snap ik eht maar zo je kind achterlaten never!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:53

Hm.. boete zetten op het dumpen van je kind en dan zo hoog dat je m niet kwijt wil >;)

Maar het is inderdaad wel erg triest.. (aan de andere kant hebben ze de eu bezuinigingen nauwelijks doorgevoerd..)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:56

mick75 schreef:
Dit is een van de gevolgen van de crisis daar. Gezondheidszorg is onbereikbaar, het Rode Kruis en Artsen zonder grenzen zijn al maanden geleden ingeroepen om zorg te leveren aan de immer groeiende onderklasse. Voedselprijzen liggen er hoger dan hier, terwijl de inkomens er fors lager zijn. Werk is er nagenoeg niet meer, las laatst nog dat de werkloosheid er met een beetje pech over een paar maanden 40! procent is! En daar registreren ze ook niet elke werkloze.

Plus dat er een stuk moeilijker wordt gedaan over anticonceptie, condooms zijn duur en niet overal verkrijgbaar en veel grieken zijn zo religieus als de neten, daar komt de pastor dus 9 maanden na een huwelijk nog altijd vragen hoe het zit met de kindertjes en zo.
Een oliebol van kindertjes dus, wat op geen enkele manier ontmoedigd wordt en anticonceptie die onbetaalbaar is (plus ook nog eens slechte voorlichting over anticonceptie) en de ellende is compleet. Mensen die niets maar dan ook niets meer hebben, raken wel zwanger. Abortus is daar ook lastiger dan hier, en moet voor betaald worden. Van geld dat er niet is. Dus kindje wordt geboren en het leed is compleet.

Het valt tegenwoordig wel mee hoor. Men trouwt nog wel in de kerk en de kinderen worden nog wel gedoopt, maar verder is de jonge generatie heel modern.
Het gaat hier om kinderen die al geboren zijn en verwekt voor de crisis. Niemand had verwacht dat de crisis en de gevolgen daarvan zo erg zou zijn.
Verder weet ik dat er ontzettend veel Albanezen en zigeuners woonden en werkten in Griekenland, vooral zwart. Dus ook onder die bevolking zal de crisis hard toeslaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:58

Tessa_1 schreef:
Hm.. boete zetten op het dumpen van je kind en dan zo hoog dat je m niet kwijt wil >;)

Maar het is inderdaad wel erg triest.. (aan de andere kant hebben ze de eu bezuinigingen nauwelijks doorgevoerd..)

Verdiep je eens in de echte cijfers. Hele hoge werkeloosheid. Salarissen die wel 25-35% achteruit zijn gegaan. Belastingen omhoog, boodschappen duurder, zorg duurder enz. enz. Huizenmarkt ook daar ingestort, hoge schulden.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:33

Maar als je op dezelfde manier blijft doormodderen krijg je toch ook geen verbetering, dan wordt het alleen maar erger. Bezuinigingen zorgen misschien eerst voor meer problemen, maar daarna zou het land/de economie gezonder moeten gaan worden.. Al heeft de normale Griek daar natuurlijk helemaal niks aan op dit moment, want die hebben het inderdaad al moeilijk genoeg, dat ontken ik ook niet..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:40

Tessa, bezuinigingen die de gewone griek vooral in de lopende uitgaven treft, zoals loonsverlagingen, helpen natuurlijk nergens voor. En ik neem aan dat als de huizenmarkt instort je ook met idiote schulden achterblijft als de bank je huis onder de hypotheekprijs verkoopt, omdat je de hypotheek niet meer kunt betalen van een inkomen dat ineens een derde minder is.

Ik kan het mij niet voorstellen dat mensen hun kind afstaan, en ook weer wel.

Als je het zelf alleen de hongerdood als perspectief kunt bieden, hoop je toch dat anderen je kind wel een toekomst kunnen/willen geven.

Het geeft wel aan hoe wanhopig mensen zijn. En dat Griekenland een soort derdewereldland is geworden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:04

larissa288 schreef:

Dus liever je kind laten verhongeren?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:15

Zo die crisis gaat wel serieus door in Griekenland zeg! Vind het verschrikkelijk voor die ouders dat ze hun kinderen maar zo ten vondst moeten leggen om rond te kunnen komen maar aan de andere kant ook heel onbegrijpelijk. Het is wel je eigen vlees en bloed, je weet niet hoe het terecht komt als je andere mensen ermee opzadeld. En hoe is het gesteld met de seksuele voorlichting in Griekenland? Als je geen geld hebt om van te leven, waarom begin je dan aan kinderen? Oke ik heb makkelijk praten vanaf hier, condooms en de pil zullen daar ook wel niet zo standaard zijn als hier.
Blijf erbij dat er daar toch echt wat moet gaan gebeuren. Hoe dan ook. Want als mensen hun kinderen te vondeling gaan leggen wordt het wel heel erg.
Al is het misschien een beetje een schets van wat Griekenland doet, je problemen bij de ander neerleggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:22

maai_ke schreef:
Zo die crisis gaat wel serieus door in Griekenland zeg! Vind het verschrikkelijk voor die ouders dat ze hun kinderen maar zo ten vondst moeten leggen om rond te kunnen komen maar aan de andere kant ook heel onbegrijpelijk. Het is wel je eigen vlees en bloed, je weet niet hoe het terecht komt als je andere mensen ermee opzadeld. En hoe is het gesteld met de seksuele voorlichting in Griekenland? Als je geen geld hebt om van te leven, waarom begin je dan aan kinderen? Oke ik heb makkelijk praten vanaf hier, condooms en de pil zullen daar ook wel niet zo standaard zijn als hier.
Blijf erbij dat er daar toch echt wat moet gaan gebeuren. Hoe dan ook. Want als mensen hun kinderen te vondeling gaan leggen wordt het wel heel erg.
Al is het misschien een beetje een schets van wat Griekenland doet, je problemen bij de ander neerleggen.

Ik weet niet hoe jij bent voorgelicht? Maar de kinderen die nu en vorig jaar ter vondeling zijn gelegd, zijn verwekt nog voor de ernst van de crisis zichtbaar was. Iedereen dacht dat het wel mee zou vallen.

Er worden ook ontzettend veel zelfmoorden gepleegd in Griekenland, sinds de crisis. Dit is een groot taboe, mede door de Griekse Kerk.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:24

Wat erg!! Dan ben je wel erg wanhopig als je je kinderen "dumpt".

Zielig van die vrouw die ondervoed was en haar tweeling geen melk kon geven, echt heel triest..

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:40

Electra63 schreef:
maai_ke schreef:

Ik weet niet hoe jij bent voorgelicht? Maar de kinderen die nu en vorig jaar ter vondeling zijn gelegd, zijn verwekt nog voor de ernst van de crisis zichtbaar was. Iedereen dacht dat het wel mee zou vallen.

Er worden ook ontzettend veel zelfmoorden gepleegd in Griekenland, sinds de crisis. Dit is een groot taboe, mede door de Griekse Kerk.

Als het gaat om jonge baby's zal dat wel iets anders liggen. De crisis was toen ook wel uitgebroken in Nederland etc. Voor de oplettende mens dus een idee. Daarbij denk ik niet dat die mensen het toendertijd wel breed hadden. ;)
Maar dat is een andere discussie.
Er rust een taboe op zelfmoord plegen? Hoe moet ik dat zien?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:12

Ehm, ik heb veel contact met grieken. Daar komt, buiten de steden, de pastor nog gewoon op bezoek 9 maanden na de bruiloft om eens te kijken hoe het met de kindertjes zit.

De steden zijn modern, maar ook daar zijn voorbehoedsmiddelen duur, voorlichting beperkt en abortus lastig. Dan kan je dus wachten op veel kindertjes, die ook gevoed moeten worden. En dat kan weer steeds minder. Dus zien ouders geen andere keuze dan hun kinderen afstaan, wat ook lastig is, of ze achterlaten, wat minder lastig is, of laten verhongeren. Dat is de realiteit daar. Voedsel is zo duur dat er amper nog aan te komen is op een legale manier, net als een dak boven je hoofd. Plunderingen en diefstal zijn aan de orde van de dag, omdat mensen anders NIETS te eten hebben, NIETS. Dus nog geen korrel rijst of korrel meel. En daarvan moet je dan ook je kind voeden... Veel succes!

Ik denk dat niemand graag z'n kind achterlaat, maar die mensen het achterlaten als de enige mogelijkheid zien om hun kind in elk geval te eten te geven. Een wanhoopsdaad. Een noodkreet dat de constante stroom bezuinigingen op gewone mensen ook gevolgen heeft. Grote gevolgen.

Ga binnenkort wel even navragen hoe het zit met kindersterfte daar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:18

mick75 schreef:
Ehm, ik heb veel contact met grieken. Daar komt, buiten de steden, de pastor nog gewoon op bezoek 9 maanden na de bruiloft om eens te kijken hoe het met de kindertjes zit.

De steden zijn modern, maar ook daar zijn voorbehoedsmiddelen duur, voorlichting beperkt en abortus lastig. Dan kan je dus wachten op veel kindertjes, die ook gevoed moeten worden. En dat kan weer steeds minder. Dus zien ouders geen andere keuze dan hun kinderen afstaan, wat ook lastig is, of ze achterlaten, wat minder lastig is, of laten verhongeren. Dat is de realiteit daar. Voedsel is zo duur dat er amper nog aan te komen is op een legale manier, net als een dak boven je hoofd. Plunderingen en diefstal zijn aan de orde van de dag, omdat mensen anders NIETS te eten hebben, NIETS. Dus nog geen korrel rijst of korrel meel. En daarvan moet je dan ook je kind voeden... Veel succes!

Ik denk dat niemand graag z'n kind achterlaat, maar die mensen het achterlaten als de enige mogelijkheid zien om hun kind in elk geval te eten te geven. Een wanhoopsdaad. Een noodkreet dat de constante stroom bezuinigingen op gewone mensen ook gevolgen heeft. Grote gevolgen.

Ga binnenkort wel even navragen hoe het zit met kindersterfte daar.

Ik heb familie en vrienden in Griekenland wonen. In mijn kennissenkring daar heeft iedereen maar gemiddeld 1 kind, sommigen zelfs geen kinderen. Ik zie eerlijk gezegd geen of weinig verschil met jonge mensen daar als hier in Nederland. Bijna alle vrouwen werken, oma past op de kinderen en voorbehoedsmiddelen zijn normaal verkrijgbaar. In sommige bars krijg je bij de cappucino condooms :D . En mijn familie woont niet op een toeristeneiland. :D

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:20

kan er geen land een groot transport met voorbehoedsmiddelen aan griekenland laten bezorgen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:20

Vjestagirl schreef:
larissa288 schreef:

Dus liever je kind laten verhongeren?

Mijn gedachte inderdaad. Die ouders moeten door een hel gaan om hun kinderen af te staan...
Dat doe je echt niet zomaar!

Mijn hart breekt bij dit soort berichten -O-
'k Zou bijna zeggen dat ze ze maar hier moeten brengen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:21

Dakario schreef:
kan er geen land een groot transport met voorbehoedsmiddelen aan griekenland laten bezorgen?

Lees even het hele topic ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:21

randalinpony schreef:
Als je het zelf alleen de hongerdood als perspectief kunt bieden, hoop je toch dat anderen je kind wel een toekomst kunnen/willen geven.

Er zullen ongetwijfeld totaal verschillende/andere voorbeelden te geven zijn doch dit kan inderdaad een motivatie zijn.
Juist in het perspectief van de hoge waarde van het gezin wordt dan eigenlijk geïllustreerd hoe hoog de nood bij die mensen is en hoeveel leed dat die ouders moet doen.

Hoge boetes zoals hier voorgesteld is echt totáál van elke realiteitszin los.