Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Keet

Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:36

Vorige week ontvingen wij een brief van de kerk. Wij zijn geen kerkgangers, maar bij het verhuizen naar onze woonplaats heeft mijn partner zijn "geloof" op moeten geven. Sindsdien ontvangen wij kerkboekjes en eens per jaar post over Kerkbalans.

Echter valt de post van Kerkbalans mij elke keer weer op.

Ik zal even een quote uit het boekje hier neerzetten:

Citaat:
Om de kosten van de gemeente ook in 2012 te kunnen dekken vragen wij u met klem zorgvuldig te overwegen welk bedrag u voor de kerk kunt opbrengen.
Betaalt u minder dan 50 euro? Overweeg of u niet in ieder geval 50 euro kunt betalen. Bedenk wat het abonnement op een sportclub kost...
De gemiddelde bijdrage per pastorale eenheid in onze gemeente is zo'n 250 euro. Draagt u minder bij, overweeg dan of uw inkomenssituatie u in staat stelt om toch in ieder geval dat gemiddelde bedrag bij te dragen. Draagt u minder bij, dan is onze vraag uw bijdrage minimaal met het inflatiepercentage te doen goeien.

Bij deze folder zit tevens een brief + acceptgiro met daarin wat je het vorige jaar hebt bijgedragen en allerlei betalingsopties.
De brief met daarin hoeveel geld je geeft e.d. wordt persoonlijk door iemand van de kerk thuis bij je opgehaald.

Nu ken ik dit soort post niet vanuit mijn "kerk" (van vroeger), daar werd tijdens de dienst gecollecteerd. Kon je geven wat je wilde.

Wat vinden jullie bokkers hiervan? Geef ook even aan vanuit welk geloof/kerk je komt als je reageerd, ben erg benieuwd.

Annemeik

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:40

RK, en idd via collecte tijdens de dienst... Ik vind dit erg apart. En zou hier zelf geen goed gevoel van krijgen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:42

Wij geven een bedrag per maand aan de kerk waar we lid van zijn, de Nederlands Gereformeerde kerk (maar dan niet enig kerkverband, maar gewoon de plaatselijke). De onkosten moeten toch ook ergens van betaald worden (dominee, gebouw, materialen als papier voor kinderwerk, kerkblad etc etc etc). Ik moet zeggen dat ik zou moeten opzoeken hoeveel het precies is, maar rond de 100-120 euro per maand.

In de protestantse hoek is dit heel normaal. Kerkbalans, daar valt toch ook de PKN onder?

Collectes tijdens de dienst zijn vaak voor andere doelen zoals Red een Kind, diaconiedoelen, zending etc. Niet voor de onkosten van de kerk dus.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 09-01-12 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:43

B_E: ik begrijp inderdaad dat die kosten ergens van betaald moeten worden. Begrijp mij niet verkeerd.
Maar de manier waarop het wordt gebracht vind ik bijzonder vreemd.
Maar betalen jullie echt meer dan 1000 euro per jaar aan de kerk?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:44

Ik vind het nogal een rare gang van zaken. Vooral om je voor te rekenen wat je eigenlijk toch wel minimaal zou moeten betalen.

capopjekop

Hier halen ze het ook gewoon op tijdens de mis. Ik vind het zoals het hier staat toch wel wat 'dwingend' overkomen. Ik ben gedoopt enz, maar als ik moet kiezen tussen een sportclub of de kerk dan zou ik het wel weten.

MarliesV

Dit is bij ons in de kerk heel normaal. Ben Nederlands Hervormd.

Ik krijg sinds ik zelf lid ben van de kerk en ook zelfstandig woon ook elk jaar bericht van de kerkbalans.
Daarnaast krijg ik ook met mijn verjaardag een verzoek om een donatie voor het verjaardagsfonds.

De kerk kan het niet alleen maar redden van de giften in de dienst. Dat wordt gebruikt voor kerkenwerk/onderhoud ed maar niet voor bv gas/licht/dominee enz.

Als je dit niet wilt is het dan misschien een idee als je toch niet naar de kerk toe gaat om geen lid meer te blijven. Je kan je gewoon laten uitschrijven.
Natuurlijk ben je dan nog steeds welkom in de dienst als je daar behoefte aan hebt. Hoe het verder zit met evt. begraven/trouwen enz in de kerk dat weet ik niet. Maar als je geen belijdend lid bent zou je dus kunnen overwegen om er uit te stappen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:46

Rare gedachte hoor, maar hoe zouden ze reageren als je helemaal niets geeft? Of €10 ofzo? Word je er dan uit gezet?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:47

Ja, dat denk ik dan dus wel, meer dan 1000 euro per jaar. Maar het is inkomensafhankelijk, er wordt een richtlijn gegeven van 4% van je inkomen, geloof ik, zo uit mijn hoofd.
Kerken krijgen steeds minder subsidies en sommige ook minder leden, maar die onkosten stijgen. Ik vind de manier waarop niet zo vreemd. Ze geven aan dat ze geld nodig hebben, doen dat keurig per brief (dus staan niet aan de deur en hangen niet aan de telefoon), ik zie het probleem niet zo.

Je wordt er niet uit gezet, het heet bij ons Vaste Vrijwillige Bijdrage. Maar ze geven wel aan dat ze graag willen dat je wel betaalt, want het is nodig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:47

Ik heb dezelfde brief gekregen :j

Krijg jaarlijks die brief, is heel normaal; kerk kan niet draaien om alleen de collectes. Moeten ook nieuwe dingen worden aangeschaft.
Wil je niet betalen dan kun je overwegen je te laten uitschrijven.

En nee, ze zetten je er niet uit als je 10 euro geeft, ze kunnen immers niet kijken in je portomonnee. Maar ze geven wel een richtlijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:48

Als je post krijgt zoals de klank enzo sta je somehow ingeshreven. Een brief sturen dat je geen lid wilt zijn en geen associaties wilt, helpt. Dan krijg je ook niet meer de 'vraag' of je €50 wilt betalen.
Ik ben atheist dus van mij krijgen ze geen stuiver.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 09-01-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:49

Als jullie niet naar die kerk gaan en daar niet geregistreerd staan als kerkganger, is het rond uit een schooi brief. Lijkt mij ook niet dat ze jullie kunnen verplichten te betalen.

Ik ben paganist en heb met dit soort dingen gelukkig niet te maken. Als ik al naar een bijeenkomst ga bel ik van te voren op of ik iets mee moet brengen. Dit is meestal iets van eten\drinken of bloemen. Vind ik niet meer dan normaal, maar zoveel geld aan iets geven waar je niks mee hebt\doet? Nee, schooiers vind ik het.

Werden kerken niet ook voor een deel onderhouden door vadertje staat? Heb dat eens van iemand gehoord die een kerk schoonmaakt.

Vjestagirl

Maar om dan te zeggen dat de gemiddelde bijdrage €250 is, en dat je toch vooral maar goed moet kijken of je dat kan betalen, vind ik vrij... brutaal denk ik. Net als 'denk maar wat het abonement op te sportschool kost'.

blokjeJarig

Bij ons wordt doormiddel van het inkomsten berekend wat je moet/kan/wil betalen.

In ons geval is dat ongeveer 50 euro. Als je een kind hebt wordt het goedkoper omdat je dar ook geld aan je kindje kwijt bent. Kun je dit bedrag niet opbrengen dan komt de diakonie vragen waarom niet. Als je het niet kan ben je niets verplicht. Maar om de kerkdientsten etc te kunnen betalen moet er geld binnenkomen.
Bij ons gaat er standaard elke maand 50 euro naar de kerk en dan nog de collectes waar wij niet veel in gooien ik denk rond de 3 euro per zondag.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:50

Vjestagirl schreef:
Maar om dan te zeggen dat de gemiddelde bijdrage €250 is, en dat je toch vooral maar goed moet kijken of je dat kan betalen, vind ik vrij... brutaal denk ik. Net als 'denk maar wat het abonement op te sportschool kost'.

Het is geen verplichting, zit een blanco acceptgiro bij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:51

blokje schreef:
Bij ons wordt doormiddel van het inkomsten berekend wat je moet/kan/wil betalen.

In ons geval is dat ongeveer 50 euro. Als je een kind hebt wordt het goedkoper omdat je dar ook geld aan je kindje kwijt bent. Kun je dit bedrag niet opbrengen dan komt de diakonie vragen waarom niet. Als je het niet kan ben je niets verplicht. Maar om de kerkdientsten etc te kunnen betalen moet er geld binnenkomen.
Bij ons gaat er standaard elke maand 50 euro naar de kerk en dan nog de collectes waar wij niet veel in gooien ik denk rond de 3 euro per zondag.

Dus jij moet de kerk op de hoogte stellen van wat je verdiend?
En als je het niet op wil brengen, gewoonweg omdat je het te veel geld vindt, is dat dan een acceptable reden? Ik kan me namelijk best voorstellen dat je er geen €250 per jaar voor over hebt...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:51

aikon schreef:
Als jullie niet naar die kerk gaan en daar niet geregistreerd staan als kerkganger, is het rond uit een schooi brief. Lijkt mij ook niet dat ze jullie kunnen verplichten te betalen.

Werden kerken niet ook voor een deel onderhouden door vadertje staat?
Heb dat eens van iemand gehoord die een kerk schoonmaakt.

Zoals gezegd: steeds minder dus.
En je krijgt die brief niet als je niet geregistreerd staat als lid, en niemand verplicht je om te betalen :n Weet je? Ze kunnen wel iedere week vooraan in de kerk gaan staan turven wie er geweest is en alleen die mensen een brief sturen, maar dan ben je nog meer tijd en dus geld kwijt. Dat is niet te doen. Dus krijgt iedereen die als lid geregistreerd staat gewoon een brief.

@VG; bij ons wordt het ook berekend dmv je inkomsten. Maar dat doe je dan wel zelf.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:56

Vjestagirl schreef:
blokje schreef:

Dus jij moet de kerk op de hoogte stellen van wat je verdiend?
En als je het niet op wil brengen, gewoonweg omdat je het te veel geld vindt, is dat dan een acceptable reden? Ik kan me namelijk best voorstellen dat je er geen €250 per jaar voor over hebt...

Wij betalen trouw. We bezuinigen eerder ergens anders op dan op de kerk.
Maar wij zijn dan ook overtuigd gelovig. Gaan elke dienst heen en ons kindje wordt in het geloof opgevoed.
Geef met alle liefde die 50 euro per maand. Maar idd als ik het niet op zou kunnen brengen zou het niet hoeven.
Het is zelfs zo dat als ik het niet kan betalen en niet rond kan komen ze me financieel bij staan ;)

De kerk komt echt niet zomaar vragen wat je verdient. Elk jaar krijgen wij een jaar overzicht wat de kerk binnen krijgt en uitgeeft etc.
Dan zit er een tabel bij hoe je de Vaste Vrijwillige Bijdrage kunt uitrekenen.
Toen mijn man nog vrijgezel was betaalde hij echt veel aan de kerk. Maar hij kon het kwijt. Nu heeft hij het zelfde loon maar hebben we het bedrag naar beneden gebracht. Ik betaalde als student niets. Had er het geld niet voor.
Als ik dan wel geld had gooide ik het in de collecte ;)

De kerk komt ook niet zomaar langs als je niets betaald. Meestal is aan d emensen en hun levensstijl wel te zien of ze het kwijt kunnen of niet. Maar als ik dure kleren draag en een mooi huis + autotje heb. En ik geef geen cent aan de kerk. Dan komen ze denk ik wel vragen waarom ik de kerk niet steun.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:58

Mijn vriend en ik gaan naar een evangelische gemeente (België). Niemand wordt bij ons verplicht geld te geven en er wordt ook niet om gevraagd. Er wordt wel open kaart gespeeld over de uitgaven en inkomsten. Toch hebben ze veel inkomsten door vrije giften. Als het verplicht zou zijn, zou ik me er eigenlijk niet goed bij voelen, denk ik.
Ik vind dat onze gemeente heel goed omgaat met de inkomsten en ze zijn er ook erg zorgvuldig mee. Dat maakt alles wel vrij sober, maar het is net dat wat mij ook aantrekt, geen poeha.

De formulering van dat stukje tekst vind ik niet fijn. Lijkt me een beetje alsof ze op je geweten willen inspelen en je onder druk willen zetten. Als ik ergens niet tegenkan, is het wel druk. Zeker omdat het imo niet hoort te komen van een kerk.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:59

blokje schreef:

Wow, dat vind ik toch best apart, dat ze komen vragen waarom je het niet kan betalen. Misschien wilt diegene het niet betalen?
Ik snap best dat er geld voor nodig is om de diensten te kunnen houden, maar op zo'n manier vind ik het geen vrijwillige bijdrage.
Ben van huis uit katholiek, ga alleen al jaren niet meer naar de kerk, maar bij ons werd er toch echt alleen tijdens de dienst gecollecteerd. Misschien als je erg betrokken bent bij de kerk/gemeente dat je het niet erg vind dat ze je inkomsten weten, maar ze zouden bij mij aan het verkeerde adres zijn!!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:00

Wij krijgen ook jaarlijks een dergelijke brief van de gereformeerde kerk hier in het dorp. Wij zijn geen lid van de kerk en hebben daar ook geen behoefte aan. De brief die jij krijgt vindt ik al ernstig brutaal, maar die wij krijgen is nog veel erger. Er wordt verwacht ruim 10% van je jaarlijks inkomen af te dragen aan de kerk, tenzij je minder dan 10.000 per jaar hebt, dan mag je dat geven wat je kan missen. Hoe durf je geld te vragen aan mensen die zo weinig hebben!
Ik vind het hondsbrutaal om ons te sommeren (want de brief is bijzonder dwingend en er wordt gesuggereerd dat mensen die meer geven, meer in de genade van god vallen) vele duizenden euro's aan een kerk te geven waar wij geen lid van zijn. En zelfs als wij lid waren (en aan ons huis/auto/levensstijl istezien dat wij het goed hebben) hadik het als zeer ongewenst ervaren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:00

blokje schreef:
Wij betalen trouw. We bezuinigen eerder ergens anders op dan op de kerk.
Maar wij zijn dan ook overtuigd gelovig. Gaan elke dienst heen en ons kindje wordt in het geloof opgevoed.
Geef met alle liefde die 50 euro per maand. Maar idd als ik het niet op zou kunnen brengen zou het niet hoeven.
Het is zelfs zo dat als ik het niet kan betalen en niet rond kan komen ze me financieel bij staan ;)

De kerk komt echt niet zomaar vragen wat je verdient. Elk jaar krijgen wij een jaar overzicht wat de kerk binnen krijgt en uitgeeft etc.
Dan zit er een tabel bij hoe je de Vaste Vrijwillige Bijdrage kunt uitrekenen.
Toen mijn man nog vrijgezel was betaalde hij echt veel aan de kerk. Maar hij kon het kwijt. Nu heeft hij het zelfde loon maar hebben we het bedrag naar beneden gebracht. Ik betaalde als student niets. Had er het geld niet voor.
Als ik dan wel geld had gooide ik het in de collecte ;)

De kerk komt ook niet zomaar langs als je niets betaald. Meestal is aan d emensen en hun levensstijl wel te zien of ze het kwijt kunnen of niet. Maar als ik dure kleren draag en een mooi huis + autotje heb. En ik geef geen cent aan de kerk. Dan komen ze denk ik wel vragen waarom ik de kerk niet steun.

Bij ons ook zo inderdaad :j

marianne1980 schreef:
Wow, dat vind ik toch best apart, dat ze komen vragen waarom je het niet kan betalen. Misschien wilt diegene het niet betalen?
Ik snap best dat er geld voor nodig is om de diensten te kunnen houden, maar op zo'n manier vind ik het geen vrijwillige bijdrage.

Je maakt toch ook gebruik van de diensten van die kerk? Waarom zou je daar dan niet voor betalen?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 09-01-12 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:01

Ik heb ook al beklag gedaan bij mijn gemeente over die tekst.
Maar goed, dit jaar weer exact dezelfde tekst... Origineel :+

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:03

Je gift aan de Kerk hoort 10% van je inkomen te zijn. Maar via een brief en acceptgiro is wel heel apart.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:03

Vind het wel een bijzondere brief, best wel brutaal en ik kan goed begrijpen dat je geen 250,- per jaar over hebt voor een kerk waar je nooit komt.
Nooit geweten dat je 'lid' bent van een kerk. Mijn ouders hebben in het verleden wel zo'n soort brief gehad en gelijk iemand van de kerk erop aangesproken dat ze hier niet gediend van zijn zulke bedelarij, zij bepalen zelf wat ze de kerk geven, en anoniem, tijdens de collecte. Zo betaal je dus ook per keer dat je er 'gebruik' van maakt. Doe je bijvoorbeeld bij het zwembad toch ook?