Grote broer in NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Grote broer in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:31

Captain

Re: Grote broer in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:36

Zal je [***] maar zijn... :')
'Dit staan wij niet toe.'

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:55

Captain schreef:
Zal je werk maar zijn... :')
'Dit staan wij niet toe.'

Het is héél listig dit.
Veel mensen zijn tegen vuurwerk en dus voor de aanpak dus positief over deze actie.

Éven nadenken echter; het is ook van toepassing op een fimpje gemaakt bij 140 op de snelweg bijvoorbeeld.
Dat is strafbaar, brengt anderen in gevaar en zet aan tot ...blabla...
Etcetera.

Nogmaals; dit is nu zichtbaar omdat de publieke opinie dit een goede actie vindt, doch het is het zichtbare topje van de overheid onder ieders vingeraanslag.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:59

Er is tegenwoordig een groot aantal rechercheurs, die het internet afstruint naar "verboden" handelen op filmpjes.
In dit geval lijkt het overdreven, maar er wordt ook vaak (zinloos) geweld gefilmd en op internet geplaatst en de politie probeert dan de daders te achterhalen en eventueel te laten vervolgen, vind ik prima.
In genoemd voorbeeld is het de bedoeling om te voorkomen dat anderen (kinderen) dit nadoen/namaken en probeert de politie slachtoffers te voorkomen t.g.v. vuurwerk. Het komt wat betuttelend over, maar met het doel is niets mis, IMO.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:56

Electra63 schreef:
Er is tegenwoordig een groot aantal rechercheurs, die het internet afstruint naar "verboden" handelen op filmpjes.
In dit geval lijkt het overdreven, maar er wordt ook vaak (zinloos) geweld gefilmd en op internet geplaatst en de politie probeert dan de daders te achterhalen en eventueel te laten vervolgen, vind ik prima.
In genoemd voorbeeld is het de bedoeling om te voorkomen dat anderen (kinderen) dit nadoen/namaken en probeert de politie slachtoffers te voorkomen t.g.v. vuurwerk. Het komt wat betuttelend over, maar met het doel is niets mis, IMO.

Het is niet ´betuttelend´maar VEEL fundamenteler.
Het staat op een glad, hellend vlak.
Dat het nu een ´goed doel´ dient is listig.
Als je over het doel nádenkt echter wordt het anders:
Waarom niet gewoon helemaal verbeiden en gemeentelijk siervuurwerk?
Vuurwerk levert de overheid nú VEEL geld op, versus kosten bij gemeenstelijk afsteken!
Ondertussen is er over een twijfelachtig onderwerp maatschappelijk draagvlak voor twijfelachtige inmenging.
WIN-WIN voor de overheid; geld uit een gevaarlijke situatie én maatschappelijk draagvlak voor internetcensuur.
De burger? Die zit nog steeds met vuurwerk door alleman én een overheid die weer een stuk landjepik heeft gedaan.

Internet is een nieuw medium en een overheid die bestanden wist is als boekverbranding. Dat leek de meute ook altijd een goed idee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:07

Wanneer is ´voor eigen bestwil´ censuur?

De film van Le Prince Noir over de périphérique parisien is een klassieker, een stuk cultuurgeschiedenis.
Die verdwijnt al járen telkenmale van het web om er dan weer door een ander opgezet te worden.

De grootste grap is dat de rit over de hele wereld op de televisie in de journaals uitgezonden is :D

Wat is hier en de gewraakte vuurwerkfilpjes nu zo anders aan dan Hollywood of de ´reality tv´ achtervolgingsscenes of ´most dangerous´ programmas?
´Jackass´ook maar verbieden?
Oh, en scheikundeboeken? zeker ook alleen te koop met vergunning?!

En wat mbt http://www.ghostridermovie.net/666/
On line te koop. Ook in NL. Gaat dat voor ip adressen in NL op slot?
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-01-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:22

Je draaft door :D :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:45

Electra63 schreef:
Je draaft door :D :D

Dat vínd jij.
Ik vind dat het struisvogelpolitiek is om dat te vinden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:02

Ik weet dat de politie d.m.v. filmpjes op Youtube daders van mishandeling van een meisje hebben gevonden en opgepakt. Dan vind ik dat het doel de middelen heiligt. Ik vind het prima als "misdadigers" gepakt worden aan de hand van filmpjes, die zij zelf op internet plaatsen.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:07

Vind het nogal dom om strafbare feiten op youtube te zetten. Dat is vragen om problemen.
En sja, het is misschien kinderachtig zo, maar je moet ergens een grens trekken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:23

Het leuke van een rechtstaat is dat de politie zo'n filmpje kan plaatsen, maar dat ze niet bepalen of iemand daarvoor bestraft wordt en wat voor straf die persoon krijgt. Daar hebben we namelijk de rechter voor. Als je het voor de rechter laat komen, dan is de kans natuurlijk levensgroot dat je met dit bewijsmateriaal veroordeeld wordt voor het maken van een vuurwerkbom. Dat is namelijk bij de wet verboden en daar kan ik me ook het nodige bij voorstellen, dat mensen geen bommen mogen maken en afsteken. Maar tegelijkertijd is de kans heel groot dat het uitzenden van het filmpje niet verboden wordt. De juridische basis daarvoor is namelijk flinterdun.

Conclusie, de politie, die geen deel is van de trias politica, doet gewoon waar ze voor betaald wordt. Namelijk preventief proberen gevaarlijk gedrag te voorkomen. Daar lijkt me op zich weinig mis mee. Maar ze kunnen geen censuur uitoefenen, omdat ze daar de macht niet voor hebben, dat moet door een rechter beslist worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:33

Karl: +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 16:17

Karl66 schreef:
Namelijk preventief proberen gevaarlijk gedrag te voorkomen. Daar lijkt me op zich weinig mis mee. Maar ze kunnen geen censuur uitoefenen, omdat ze daar de macht niet voor hebben, dat moet door een rechter beslist worden.

Lopen ze dan met de youtube actie en -boodschap niet een béétje intimiderend op de feiten vooruit?

Ik weet nog een leuke om tegen op te treden. Hoe een pieperschieter te maken met een regenpijp, duct-tape, spuitbus haarlak, batterij en ´bougie´?
http://www.youtube.com/watch?v=bP8oCvac ... re=related
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... dsI2_i5e9U

Hop de volgende taakgroep tegen opgevoerde brommers, motorrijders die een wheely filmen en trick skateboarders met straatmeubilair...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:46

Vind jij die Youtube-aktie van de politie intimiderend dan? Kleine crimineeltjes/vandalen lachen daarom, die laten zich tegenwoordig niet snel intimideren.

Maar jij was toch tegen een verhoging van de maximum snelheid? Maar niet tegen opgevoerde brommers of motorrijders die een wheely uitvoeren? Hmmm, wat een tegenstelling.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:18

Ik snap je punt niet helemaal. Vind jij nou dat gedrag niet strafbaar moet zijn? Vind jij dat filmpjes die mensen zelf van hun strafbare gedrag op internet plaatsen, niet als bewijsmateriaal gebruikt mag worden? Of vind jij dat de politie niet preventief op mag treden en mensen niet mag waarschuwen dat de politie dit soort filmpjes als bewijsmateriaal zal gebruiken?

Wat ik in ieder geval wel snap is dat je titel in relatie tot het onderwerp dat je aansnijdt niet klopt. Dit zijn filmpjes die mensen zelf gemaakt hebben en zelf geplaatst hebben en dat is diametraal anders dan de alles controlerende big brother overheid van Orwell. Dan denk ik namelijk eerder aan het excessief afluisteren door de overheid en overkill aan camera's die ze overal neerhangen en waarbij ze al een aantal keren teruggefloten zijn, wegens oneigenlijk gebruik van die informatie. Dat is wat mij betreft direct een discussie waard, omdat de overheid echt op een hellend pad zit met het gebruik van deze technieken.
Wat ik ook snap is dat het filmpje uit de OP weinig met censuur te maken heeft. De politie heeft o.a. de taak om mensen preventief aan te spreken en dat is wat ze in dat filmpje doen. Het zou pas censuur worden als de politie het plaatsen van zo'n filmpje zou verbieden of zou kunnen verbieden. Dat is alleen niet het geval, want de politie kan dit niet verbieden, dat kan alleen een rechter en ik moet nog zien gebeuren dat een rechter het plaatsen van zo'n filmpje verbiedt. Je moet als plaatser alleen niet klagen als het als toelaatbaar bewijsmateriaal wordt beschouwd. Je hebt het als plaatser tenslotte zelf op het openbare internet gezet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:07

Karl66 schreef:
Wat ik ook snap is dat het filmpje uit de OP weinig met censuur te maken heeft.

We verschillen van mening.

De onderwerptitel is m.i. correct want er blijkt uit dat de overheid meekijkt en zich ermee bemoeit.
Ja dat is de taak van de overheid en de uitvoerder van die taak is de politie.
Ja, in dit geval lijkt het een goede zaak te dienen.
Het in míjns inziens een ingezeept hellend vlak.

Ik heb liever dat de politie haar taak in de werkelijke wereld uitvoert dan inmenging in de virtuele wereld welke zeer ingrijpend IS ook al ´snap´ jij dat niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:58

Welkom in de virtuele wereld, weet jij wel hoeveel misdrijven er via of door de virtuele wereld worden gepleegd of worden opgelost. Big Brother is watching, vaak is dat nadelig, maar soms heeft het ook voordelen. De politie gaat dus met haar tijd mee. Goede zaak. Alleen zij moet zich niet teveel op het hellende vlak bevinden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:16

Dus als ik iemand neerschiet en daar een filmpje van maak en op internet plaats, dan vind jij dat dit niet als bewijsmateriaal gebruikt mag worden? Ik heb het filmpje tenslotte in de virtuele wereld geplaatst en daar hoort de politie niet te zoeken, want dat is een hellend vlak.

Je zou nog een discussie aan kunnen gaan of de ernst van het vergrijp groot genoeg is om internet af te speuren. Maar vuurwerkbommen kunnen levensgevaarlijk zijn en als je kijkt naar het aantal ongelukken dat er elk jaar met vuurwerk gebeuren, dan is extra preventie alleen maar toe te juichen. Vooral omdat veel ongelukken juist door het verkeerde en gevaarlijke gebruik van vuurwerk.

Het feit blijft heel simpel, de politie is niet stiekem en ongeoorloofd aan het snuffelen geweest. Het gaat hier om een openbaar filmje waarin in iemand laat zien dat hij een strafbaar feit pleegt. Er wordt al zolang, ook op Bokt, gewaarschuwd dat je moet oppassen met wat je op internet plaatst, internet is een deel van de openbare ruimte geworden en alles wat je daar plaatst kan door iedereen gelezen worden. Dus ook door de politie als je daar filmpjes van je strafbare feiten plaatst. Het zou wat mij betreft big brother en een glijdende schaal worden als de politie surveillance camera's gebruikt om kinderen op te pakken die een dag te vroeg vuurwerk afsteken.

Oh, ik bedenk me net dat er natuurlijk nog een reden is waarom de politie dit niet zou moeten doen. Als je zo dom bent om strafbare feiten te plegen en dan het filmpje daarvan trots op internet te plaatsen. Dan is die domheid eigenlijk al straf genoeg :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:17

Karl,
Ik neem aan dat jij het tegen HC hebt?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:21

Klopt, ik had het tegen HC, hij vindt dat de politie niet op zoek mag naar virtueel bewijsmateriaal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:24

Ok, ik ben het namelijk met jou eens. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:34

Ok, help me even: dit filmpje waarin die agent zo indringend in de camera kijkt en dreigende taal spreekt, is dat dan in de plaats gekomen van een ander filmpje waarin kennelijk een strafbaar feit openbaar gemaakt wordt, of wordt het ernaast gezet of zo?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:50

Randalinpony, dat klopt. Maar vind jij oom agent intimiderend en dreigend?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:05

Ik moest eigenlijk nogal lachen om de manier waarop hij dat probeert (met dat indringend in de camera kijken en benadrukken van woorden als strafblad en gevangenisstraf), en ik weet ook niet zeker of het op het soort jongeren dat toch al dit soort streken uithaalt en ze ook nog op internet zet, het beoogde effect heeft hoor. :') :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 12:29

Karl66 schreef:
Klopt, ik had het tegen HC, hij vindt dat de politie niet op zoek mag naar virtueel bewijsmateriaal.

En wéér maak jij iets heel anders van wat ik schrijf en ventileert een in joúw brein vervormde versie van wat jij denkt wat ik wat ik vind als zíjnde wat ik vind _O-