Wanhoopsdaden bij jongeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Wanhoopsdaden bij jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:28

In België zijn er de laatste paar weken véél gevallen geweest van zelfdoding bij jongeren. Er verdwijnen veel jongeren en worden dan even later dood teruggevonden, zonder enig spoor van geweld of moord. De conclusie is dan dat deze jongeren het dus zodanig niet meer zagen zitten dat ze een wanhoopsdaad pleegden. Je zou nog kunnen denken dat het gewoon meer in beeld wordt gebracht door de media de laatste jaren, maar ik heb het hier op een termijn van een paar maanden/weken.

Waar ligt dit aan? Aan de druk om te presteren die op jongeren gelegd wordt de laatste tijd? Heeft dit met de economische situatie in ons land te maken waardoor jongeren ook meer in de steek gelaten worden? Is dit in NL ook zo opvallend de laatste weken?

Ik vind het heel erg. De stijging is gewoon zo opvallend en ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Sleeper

Re: Wanhoopsdaden bij jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:32

Ik denk dat je er geen conclusie aan kan trekken. In de donkere dagen zijn mensen ook zwaarmoediger. Dus of er daadwerkelijk een toename is, in vergelijking met andere jaren, van het aantal zelfdodingen kan je niet zo stellen.

Het is heel verdrietig dat mensen zo wanhopig zijn dat ze maar 1 uitweg zien.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:36

Wel, de laatste paar weken zijn er toch wel echt opvallend veel in het nieuws hier geweest. Allemaal eerst verdwenen en een paar dagen of weken later dood teruggevonden. Vorig jaar is dit echt niet in deze mate gebeurd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:37

Eind december en begin januari zijn helaas de periodes dat de meeste mensen zelfmoord plegen, dat heeft te maken met het gebrek aan licht en de beladenheid van de feestdagen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:38

kan natuurlijk ook komen door de grotere vormen van werkeloosheid die door de crisis steeds erger worden. Veel mensen raken daarvan in een dusdanige dip dat ze het niet meer zien zitten. Daarnaast is de winter inderdaad ook nog eens een periode waarin veel meer mensen dan normaal in een depressie raken (ik merk het op mijn werk ook, veel clienten met psychiatrische/psychische problematieken komen met in deze tijd van het jaar gewoon niet opdagen omdat ze zichzelf in huis opsluiten en depressieve buien hebben)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:41

Inderdaad in de donkere wintermaanden geraken veel meer mensen depressief dan anders. Al zou ik bij zulke aantallen en die ook eerst vermist zijn toch twijfelen of het wel echt om zelfdoding gaat.
Het zou natuurlijk kunnen dat het meer in de media komt als anders, of dat het meer gebeurd doordat het in de media komt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:41

Dat het in deze periode meer voorkomt en zo, dat weet ik allemaal. Maar dit is gewoon te opvallend.

In België is dit de 2de meest voorkomende doodsoorzaak bij jongeren.
Wikipedia:
voor Nederland: "Dit komt neer op circa 82 tot 94 zelfmoorden per miljoen inwoners."
voor België: "Elke dag ontnemen gemiddeld zeven Belgen zich het leven wat neerkomt op 248 zelfmoorden per miljoen inwoners."

Toch een heel groot verschil. Moet toch ergens aan liggen wat verband heeft met de werking van dit land.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:44

lijkt me ook dan ja :=

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:49

Caira schreef:
Eind december en begin januari zijn helaas de periodes dat de meeste mensen zelfmoord plegen, dat heeft te maken met het gebrek aan licht en de beladenheid van de feestdagen

Onjuist, de meeste mensen plegen zelfmoord in de zomer :+

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... eegd.dhtml

edit: dit gaat over Nederland, maar zou het in België precies andersom zijn?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:51

Dat artikel is wel al 12 jaar oud, dus of het nog zo acuraat is, weet ik niet..?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:53

Hmm ik ben blijkbaar niet heel alert vandaag.

Maar ondanks het artikel, idd bizar dat België zoveel meer zelfdoden kent dan Nederland..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:04

Zeker onder jonge mensen zijn zelfmoordgolven niet raar. Daarom zijn ze (hier in Nederland althans) ook altijd erg huiverig om daarmee in de openbaarheid te treden. We hebben een paar jaar geleden hier in de stad ook een kleine zelfmoordgolf gehad, nadat een leerling van een middelbare school zelfmoord had gepleegd volgden er meer in de directe omgeving van diegene. Vaak inderdaad wanhoopsdaden; het zijn niet direct mensen die zelf op het idee zouden komen maar ze worden toch een beetje "aangestoken" door voorgangers.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:18

Ik heb die cijfers eerder gehoord. Ik denk ook echt dat het een cultureel verschil is.
Op een of andere manier heb ik (maar dat is persoonlijk) het gevoel dat Nederlanders een anders in het leven staan, een beetje luchtiger misschien?

Over die studenten, de examens komen eraan, das het enige wat ik kan bedenken. Meestal niet de leukste periode van het jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:33

VWB het verschil tussen Nederland en België.... Ik vind België altijd een PRACHTIG land, maar de dorpjes en steden vaak nogal grauw... Dat zal misschien meespelen?