Wateroverlast Woltersum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Wateroverlast Woltersum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:14

Citaat:
WOLTERSUM - In de vroege vrijdagochtend is besloten het gebied rondom Woltersum te evacueren. Er sijpelt zo veel water door de dijk van het Eemskanaal dat besloten is geen enkel risico te nemen en over te gaan tot een niet vrijwillige evacuatie.

De verzadigde dijk van het Eemskanaal bij Woltersum lekt sinds donderdagnacht kwelwater en tientallen inwoners zijn de hele nacht druk doende geweest zandzakken tegen de dijk te plaatsen om het doorsijpelende water te keren.

De verplichte evacuatie, waartoe de plaatsvervangend voorzitter van de Veiligheidsregio, Yvonne van Mastrigt, heeft besloten, betreft naast Woltersum (waar 330 mensen wonen) om Wittewierum ook delen van Ten Boer en Ten Post. Grofweg het gebied tussen de westzijde van het Eemskanaal en de N360.

In totaal gaat het om zo'n 800 mensen die hun huis hebben te verlaten. De evacuatie verloopt in fasen, te beginnen in Woltersum.

Assistentie van Defensie

Tientallen militairen, geassisteerd door leden van de Nationale Reserve zijn richting Woltersum gestuurd om bij de evacuatie te assisteren. Wanneer de politie bewoners waarschuwt te vertrekken hebben de bewoners een half uur om hun spullen te pakken.

Opvang

Die mensen die niet bij vrienden of familie terecht kunnen, worden opgevangen in sporthal de Tiggelhal in Ten Boer en sporthal Zernike in Groningen.

Vanaf vier uur vrijdagochtend vliegen er helikopters boven het gebied en rijden er ME-wagens door Woltersum.
Geplaatst: vrijdag 6 januari 2012 05:41
Gewijzigd: vrijdag 6 januari 2012 05:41

Kaartgegevens ©2011 - gebruiksvoorwaarden

Hopelijk gaat het goed... Momenteel is het te volgen op TV Noord.

WendyBZ

Re: Wateroverlast Woltersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:16

Ik heb radio Noord aan staan :) Ik ben aan het werk in Garmerwolde, één dorp dichter tegen de stad aan :=

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:28

M'n bijrijdpaardje staat in Ten Post en die van een bekende in Wittewierum..

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:29

Ziet er heftig uit! Vooral voor de dieren daar, ik hoop dat ze ze allemaal kunnen evacueren.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:42

Dat gaat sowieso niet lukken.. Staan een aantal boerderijen met per stuk meer dan 1000 koeien.. Geen beginnen aan..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:36

Ik geloof niet dat ik mijn werkdag hier af kan maken :=

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:44

De dijk schijnt op springen te staan... :\

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:58

Jeetje, ik kijk nu op tv Noord, maar wist niet dat het zo erg was daar...

Zijn er veel bokkers die ook weg moeten?

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:03

ik vind het echt eng...woon in assen, dus niet heel erg in de buurt, maar toch!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:06

Vanmorgen zeiden ze op het journaal dat als het zou misgaan er zo'n 100 hectare zal onderlopen en geen bodempje maar echt hoog water. Ben benieuwd Wendy, hou je ons op de hoogte?

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:08

dan kan het inderdaad 1,5 - 2 meter hoog worden, echt hoog gewoon!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:09

Jemig wat erg zeg, ik heb te doen met al die mensen daar die blijkbaar verplicht worden alles achter te laten. Ik geloof niet dat ik dat zou kunnen maar kun je weigeren te vertrekken?

En al die dieren.....

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:13

daffodil schreef:
Jemig wat erg zeg, ik heb te doen met al die mensen daar die blijkbaar verplicht worden alles achter te laten. Ik geloof niet dat ik dat zou kunnen maar kun je weigeren te vertrekken?

En al die dieren.....

Nee, in tolbert was het een vrijwillige evacuatie. Daar mocht je weg als je wou en dan gingen ze je helpen. Hier moeten de mensen weg, omdat de dijk al op springen staat. Ik hoop niet dat het is zoals ze zeggen, en dan Lauwersoog/Zoutkamp later op de dag aan de beurt komt, want dan zal ik ook niet meer naar huis mogen.
Klinkt heel raar maar ik ben gister op Lauwersoog geweest en het was machtig mooi om te zien hoe woest dat water oveer de kant sloeg en hoe alles onderloopt :+

Sterkte voor iedereen die weg moet, en duimen dat de dijk het houdt!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:14

Dit is de hoogte van het gebied, hier zie je ook wel wat er onder water komt, als de dijk door gaat.. Woltersum ligt halverwege Delfzijl-groningen.

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7181_n.jpg

Ik ben nu nog op de rwzi in Garmerwolde. Voor de ingang staat een peleton van zeker 6 brandweerauto's.. Die komen zandzakken brengen geloof ik.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:14

Ik geloof dat ik zo weg moet. Ga in ieder geval buiten kijken..

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:17

Nee idd verplicht om te vertrekken, risico is te groot....arme beesten allemaal die daar achter zijn gebleven...hopelijk kunnen ze die toch nog op tijd weghalen want met zoveel hoog water ineens kunnen ze echt geen kant op.... :\

Ik duim ook dat de dijk het houdt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:18

Sterkte voor de mensen die hun huis en haard moeten verlaten. Sterkte voor de mensen die hun dieren achter moeten laten. Ik hoop echt dat jullie snel weer terug kunnen...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:21

Spannend zeg! Ik ben wel heel benieuwd wat ze met alle dieren gaan doen, mocht de dijk doorbreken. Hebben ze daar al iets over gezegd?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:22

ze zeggen nu op tv dat ze ook gaan proberen het vee te evacueren..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:29

WendyBZ schreef:
Ik ben nu nog op de rwzi in Garmerwolde. Voor de ingang staat een peleton van zeker 6 brandweerauto's.. Die komen zandzakken brengen geloof ik.

Zit je daar :D :D. Dan zit je er met de neus bovenop.
Bij ons (gemeente) zijn ze ook in rep in roer. De gemeente beheerd de riolering van dat gebied.
Alweer een hoop kaarten uitgeprint.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:33

hier moet rekening worden gehouden met 60cm water. Putten worden nu dichtgegoooid.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:38

Wendy succes,

En wat betreft het vee, ze zullen eerst de mensen evacueeren, en dat het vee. Maar dat heeft vast niet de prioriteit, plus waar moet je met al die koeien heen?? Kijk een paar paarden kan je vaak wel even op een manege kwijt, maar koeien..

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:46

Ja tuurlijk eerst de mensen maar volgens mij is het gebied al leeg...idd waar moeten al die koeien heen, bah! :\
En makkelijk gedacht van die paarden kun je wel kwijt maar dan moet je ze wel op mogen halen, volgens mij lieten ze niemand meer toe ook geen bewoners.

Nou ja hopelijk heeft Barbabientje gelijk en kunnen ze in ieder geval een groot gedeelte vee evacueren nu! :j

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:47

Volgens mij waren er vanochtend al wel een paar grote schuren met koeien leeg. Goede vrienden van ons wonen er, en het leek er even op dat ze haar paarden achter moest laten. Kids waren al weg, gelukkig zijn haar dieren nu ook ondergebracht. Wel eng hoor allemaal.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:50

Oke goed nieuws in ieder geval dat alles goed ondergebracht is bij hun Sundral ook hun paarden! Hopelijk valt het allemaal mee en zijn ze gewoon op tijd voor alles en iedereen, ik duim door! :j