dijkdoorbraak De Burd in Grou

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

dijkdoorbraak De Burd in Grou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:02

wie heeft hier zijn paard staan en weet of die niet in d eproblemen zijn?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1124 ... rou__.html

GROU - Een dijk op het eiland De Burd bij Grou is donderdagavond iets na zes uur over een lengte van 200 meter doorgebroken. Dat heeft waterschap Friesland gemeld.

Het waterschap verwacht dat er maximaal anderhalve meter water komt te staan. De meeste huizen op het eiland staan hoger. De gemeente Boarnsterhim heeft een dringende oproep gedaan aan de mensen op het eiland hun huizen te verlaten. Volgens de politie gaat het om 26 bewoners en ruim 100 mensen in recreatiewoningen. Veel mensen hebben gehoor gegeven aan de oproep. Tien bewoners hebben aangegeven niet te willen vertrekken. Zij wonen hoger en hebben daar ook het vee ondergebracht.

De mensen die zijn geëvacueerd, worden ondergebracht in hotels. De waterpolitie bewaakt het eiland.

Caira

Re: dijkdoorbraak De Burd in Grou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:05

Voor alle betrokkenen sterkte, ik weet hoeveel onmacht geevacueerd worden met zich mee brengt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:05

Op de Burd staan in de winter geen paarden en het eilandje is formeel onbewoond.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:07

Omdat ON alleen bedoelt is voor nieuws over paarden verplaats ik dit topic naar NM.

ON --> NM

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:11

Dees schreef:
Op de Burd staan in de winter geen paarden en het eilandje is formeel onbewoond.

ah gelukkig.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:15

Jeetje, schrik ervan.
Ik hoop zo dat alle machines die speciaal ontworpen zijn om water buiten te houden het ook blijven buiten houden. Kan me nog goed herinneren dat Amerikanen in ons kikkerlandje kwamen kijken en verbaasd stonden hoeveel bewoonbaar land wij onder de zeespiegel hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:55

Ik woon daar niet, maar wel nu bij m'n ouders, letterlijk langs de Maas, opzich niet een van de meeste 'enge' gebieden op 't moment (gelukkig) maar moeten ons ook zorgen gaan maken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:14

Dees schreef:

Is een keer niet erg dat het onderwater schiet...Dan worden parasieten en ander onheil in de grond een keer flink de oren gewassen.
En volgend jaar een goed bemest land...

http://members.chello.nl/~j.coolen/paardenopfok.htm

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:36

Citaat:
Het eiland is doorweekt van het water, maar is vannacht niet ondergelopen. De pont is vrijdagmorgen nog in de vaart. Het water in het Prinses Margrietkanaal staat flink hoger dan de polder op het eiland. De dijk lijkt voldoende sterk om het water te weren.

http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... end-eiland

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:23

Dees schreef:

En de opfok van Jan Thalen dan? Daar staan / stonden de paarden 'swinters gewoon in loopstallen op het eiland, of is dat tegenwoordig niet meer het geval? En er wonen wel degelijk mensen.... ook formeel.

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:52

Een vriend van me en zijn ouders wonen op de Burd. En behoren tot de 10 mensen die niet wilden vertrekken omdat ze hoger wonen en vee hebben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:00

Ben zojuist even bijgepraat door een De Burd - bewoner :+ . De dijkdoorbraak is grote flauwekul (naar zijn zeggen) en de opfok van Thalen is verkocht. Althans, de winteropfok (stallen etc. etc.). Geen opfokpaarden-nood dus voor zover ik begrepen heb.
Hij evacueert niet, tenzij ze hem geboeid afvoeren :+ (laat het hem maar niet horen: man op respectabele leeftijd :D )

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:09

Is dat die man met die mooie boerderij die er al bijna 80 jaar woont? Die krijgen ze er idd niet weg!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:31

Nee, ik bedoel de eigenaar van het huis rechts naast de pont (vanaf Grou gezien). Hij woont er "pas" een jaar of ... 15 denk ik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:00

Jan Thalen / het paardenopfokbedrijf zit al jaaaaaren op De Veenhoop, dat is even buiten Grou. Daar staan de wintergebouwen. In het voorjaar worden alle paarden per pontje overgebracht naar het eiland en in oktober weer opgehaald.