Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xJolien schreef:Maar er zijn natuurlijk ook veel positieve vooroordelen. Waarom zijn ze over het algemeen dan negatief? Door zelfbescherming zeggen jullie? Dus zelf ben je 'goed' en alles wat anders is, dat is 'slecht'?
Adamootje schreef:Nou, ik vind een vooroordeel in zekere zin altijd negatief (ookal hoeft een vooroordeel niet negatief te lijken), omdat je van tevoren een oordeel trekt over iemand of een bepaald soort mensen, zonder dat je naar het individu kijkt/verder kijkt dan je neus lang is.
Menino schreef:Adamootje schreef:Nou, ik vind een vooroordeel in zekere zin altijd negatief (ookal hoeft een vooroordeel niet negatief te lijken), omdat je van tevoren een oordeel trekt over iemand of een bepaald soort mensen, zonder dat je naar het individu kijkt/verder kijkt dan je neus lang is.
maar je kunt ook een vooroordeel over een groep oid. hebben hè... bv. 'VWO'ers zijn beter in het leren van theorie dan VMBO'ers ' . Dat is een vooroordeel omdat je vast ook vmbo'ers hebt die heel goed theorie kunnen leren en bv. minder goed in de praktijk leren.
Maar als docent voor een nieuwe klas is zo'n vooroordeel best handig, mits er een kern van waarheid inzit. Want die kiest andere stof uit voor een VWO-klas als voot een VMBO-klas.... Alleen als die docent dan een vmbo'er treft die toevallig veel beter in de theorie leer als in de praktijk. Dan moet zo'n docent niet vast blijven houden aan het idee dat vmbo'ers beter in praktijk leren, omdat dat nou eenmaal het vooroordeel was. Dát is pas het punt waarop het hebben van een vooroordeel een negatieve zaak wordt.
Door vooroodelen te hebben, veralgemeniseer je eigenlijk een groep mensen wat ook heel núttig kan zijn!
Adamootje schreef:Nou, ik vind een vooroordeel in zekere zin altijd negatief (ookal hoeft een vooroordeel niet negatief te lijken), omdat je van tevoren een oordeel trekt over iemand of een bepaald soort mensen, zonder dat je naar het individu kijkt/verder kijkt dan je neus lang is.