Waarom zijn vooroordelen negatief?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Waarom zijn vooroordelen negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:08

Sorry mods, als hij verkeerd staat. Ik wist niet zo goed waar ik hem moest plaatsen.

Voor mijn profielwerkstuk ben ik druk bezig met het verslag. Ik loop alleen vast bij mijn inleiding. Waarom zijn vooroordelen vaak negatief? Hoe kan dit?
Ik kan het zelf niet verklaren, en op internet kan ik er te weinig over vinden. Hopelijk kan iemand mij hier helpen?

Bedankt alvast!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:09

Omdat het veiliger voelt om negatief ingesteld te zijn? Het is een soort zelfbescherming.

DeHP

Omdat je iets al veroordeeld voor je weet wat er feitelijk aan de hand is.

Sheran

Wij tegen zij kweekt een band. Dat was heel vroeger ook al zo. Wij goed en de rest slecht.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:10

eens met StillAngel, behoudend zijn is vaak ter bescherming van jezelf

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:11

Maar er zijn natuurlijk ook veel positieve vooroordelen. Waarom zijn ze over het algemeen dan negatief? Door zelfbescherming zeggen jullie? Dus zelf ben je 'goed' en alles wat anders is, dat is 'slecht'?

Lolacabana

Re: Waarom zijn vooroordelen negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:13

Omdat een vooroordeel niet op feiten is gebasseerd en er dus een grote kans is dat het niet waar is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:15

Noem eens een voorbeeld van een positief vooroordeel?

Edit: Valt me net eentje binnen: dikke mensen zijn gezellig.

Ik dacht eerst even dat vooroordelen altijd negatief zijn, maar het is gewoon een mening die niet op feiten gebaseerd is.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 03-01-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:16

Moet een vooroordeel altijd negatief zijn dan?

vuurneon

Ik kijk er anders tegenaan, een vooroordeel is een shortcut in je hersenen omdat je immers nooit alle informatie kan opslaan en voorhanden kan hebben. Dus maak je kortere associaties.
Maar, het wordt negatief als je alleen vasthoudt aan een vooroordeel en niet open staat voor andere informatie. Tunnelvisie.

Een leven zonder vooroordeel lukt ook niet :)

Tiffany

GamblersCup schreef:
Noem eens een voorbeeld van een positief vooroordeel?

Die persoon zal vast heel aardig zijn.

Dat is ook een vooroordeel terwijl het die persoon helemaal niet zo aardig is :')

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:19

Nou, ik vind een vooroordeel in zekere zin altijd negatief (ookal hoeft een vooroordeel niet negatief te lijken), omdat je van tevoren een oordeel trekt over iemand of een bepaald soort mensen, zonder dat je naar het individu kijkt/verder kijkt dan je neus lang is.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:20

ander vooroordeel die ik wel eens hoor: "zwarte" mensen kunnen mooi zingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:21

xJolien schreef:
Maar er zijn natuurlijk ook veel positieve vooroordelen. Waarom zijn ze over het algemeen dan negatief? Door zelfbescherming zeggen jullie? Dus zelf ben je 'goed' en alles wat anders is, dat is 'slecht'?

omdat je niet objectief kunt waarnemen als je bevooroordeeld bent. En dat kan leiden tot tunnelvisies en verkeerde (destructieve) conclusies.

maargoed, er zijn ook wel voordelen te bedenken van vooroordelen hoor. Ik ben niet zo anti-vooroordeel eigenlijk. :D . Zolang je maar objectief naar de feiten kunt blijven kijken :j

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:22

Onder een vooroordeel valt de mening die je over iets/iemand hebt, zonder dat dit op waarheid is gebaseerd.

Met een positief vooroordeel bedoel ik inderdaad: zij lijkt me gezellig, hij lijkt me aardig etc. Een positieve karaktereigenschap.
Een negatief vooroordeel vind ik: alle Belgen zijn dom, mensen van de .... vereniging zijn losers etc, en natuurlijk de in Nederland vaak voorkomende: alle Marokkanen zijn criminelen.
Een negatief beeld van iets of iemand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:23

Zonder vooroordelen heb je het verrekte lastig, je hersens functioneren nu eenmaal zo :')
Je moet ze alleen wel kunnen herkennen, maar ze kunnen bv wel voor veiligheid zorgen.

Man, met capuchon in een donker steegje kan niets zijn, maar ook gevaar. Ik geef snel het vooroordeel dat het wel een engerd kan zijn en loop om. Kan fout vooroordeel zijn, maar ik loop geen risisco.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:29

Adamootje schreef:
Nou, ik vind een vooroordeel in zekere zin altijd negatief (ookal hoeft een vooroordeel niet negatief te lijken), omdat je van tevoren een oordeel trekt over iemand of een bepaald soort mensen, zonder dat je naar het individu kijkt/verder kijkt dan je neus lang is.

maar je kunt ook een vooroordeel over een groep oid. hebben hè :D ... bv. 'VWO'ers zijn beter in het leren van theorie dan VMBO'ers ' . Dat is een vooroordeel omdat je vast ook vmbo'ers hebt die heel goed theorie kunnen leren en bv. minder goed in de praktijk leren.

Maar als docent voor een nieuwe klas is zo'n vooroordeel best handig, mits er een kern van waarheid inzit. Want die kiest andere stof uit voor een VWO-klas als voot een VMBO-klas.... Alleen als die docent dan een vmbo'er treft die toevallig veel beter in de theorie leer als in de praktijk. Dan moet zo'n docent niet vast blijven houden aan het idee dat vmbo'ers beter in praktijk leren, omdat dat nou eenmaal het vooroordeel was. Dát is pas het punt waarop het hebben van een vooroordeel een negatieve zaak wordt.

Door vooroodelen te hebben, veralgemeniseer je eigenlijk een groep mensen wat ook heel núttig kan zijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:31

Ik geloof ook dat vmbo praktische leerweg ook meer kinderen zullen zitten die meer moeite hebben met leren direct uit boeken dan op het vwo. Denk ook dat het voor mij niet echt een voordeel is, maar een logische redenatie.
Maakt inderdaad voor mij niet uit, ik heb niet direct met die groep te maken :j voor de klas staan is het inderdaad anders.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:34

Menino schreef:
Adamootje schreef:

maar je kunt ook een vooroordeel over een groep oid. hebben hè :D ... bv. 'VWO'ers zijn beter in het leren van theorie dan VMBO'ers ' . Dat is een vooroordeel omdat je vast ook vmbo'ers hebt die heel goed theorie kunnen leren en bv. minder goed in de praktijk leren.

Maar als docent voor een nieuwe klas is zo'n vooroordeel best handig, mits er een kern van waarheid inzit. Want die kiest andere stof uit voor een VWO-klas als voot een VMBO-klas.... Alleen als die docent dan een vmbo'er treft die toevallig veel beter in de theorie leer als in de praktijk. Dan moet zo'n docent niet vast blijven houden aan het idee dat vmbo'ers beter in praktijk leren, omdat dat nou eenmaal het vooroordeel was. Dát is pas het punt waarop het hebben van een vooroordeel een negatieve zaak wordt.

Door vooroodelen te hebben, veralgemeniseer je eigenlijk een groep mensen wat ook heel núttig kan zijn!

soort mensen, groep mensen... je begrijpt vast wat ik bedoel. Ik vind vooroordelen als docent juist niet handig. Iedereen is anders. De lesstof is overigens vaak al bepaald door de school. Vanuit daar kun je bepalen hoe hoog je de lat legt en dat is weer afhankelijk van het niveau van de klas.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:35

Adamootje schreef:

Leg deze eens uit aan de hand van het voorbeeld: dikke mensen zijn gezellig?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:40

Het is niet per se negatief. Het is gewoon een soort overlevingsmechanisme waardoor we het allemaal wel een beetje hebben. Het wordt pas negatief als je er door je vooroordelen niet meer openstaat je mening bij te stellen of te herzien.

De hardnekkigste vooroordelen ontstaan denk ik doordat we verkeerde verbanden leggen en daardoor ons vooroordeel als een soort feit gaan beschouwen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:41

haha, nou, niet alle dikke mensen zijn gezellig (zij zijn óók gewone mensen). Dat valt nou vies tegen als je nu net een gezette dame tegenkomt die all the way aan het schelden is! :D Maar ik zei ook dat het vooroordeel zelf misschien niet negatief bedoelt is, maar ik vind het over het algemeen gewoon negatief dat je al een oordeel over iemand klaar hebt.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 03-01-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:41

@vuurneon

ja, je hebt een punt. Ik heb even de exacte definitie erbij gezocht en dat is iets van: het baseren van een mening of afkeer op een gebrek aan kennis of zoiets ( kan het niet letterlijk kopiëren op ipaddie :D )

en het voorbeeld wat ik aanhaalde heeft niets met gebrek aan kennis te maken ( al is dat wel meteen de reden waarom vooroordelen als negatief gezien worden denk ik :+ het is dus niet gebaseerd op feiten, maar op eigen invullingen) ....

dusss... daar gaat mijn standpunt over het positieve gedeelte van vooroordelen :') .

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:43

Maar ik heb het niet over de negatieve kant van vooroordelen, maar over negatieve vooroordelen. ;) Klein verschil in woordkeus, groot verschil in betekenis!

edit: iedereen in ieder geval ontzettend bedankt voor het meedenken :j

vuurneon

Re: Waarom zijn vooroordelen negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:45

Omdat het te maken heeft met onze overlevingsdrang; je kan beter iemand negatiever inschatten voor je eigen veiligheid (bv moslims zijn terroristen) dan dat je te snel positief inschat ivm overleven en veiligheid.
Daarom zijn vooroordelen sneller negatief.