Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:45

Citaat:
Partij voor de Dieren wil verbod op vuurwerk
Een verbod op consumentenvuurwerk is nodig, omdat de gevolgen van het jaarlijkse geknal slecht zijn voor mens, dier en milieu.

Dat vindt de Partij voor de Dieren, die net als vorig jaar bij het kabinet aandacht vraagt voor de nadelen van vuurwerk.

Volgens de partij lopen jaarlijkse honderden mensen letsel op en leidt het geknal tot veel angst en stress bij dieren.

Vuurwerk bevat daarnaast stoffen die slecht zijn voor het milieu, aldus de partij woensdag. Vuurwerk zou wat de Partij voor de Dieren betreft alleen afgestoken mogen worden tijdens professionele vuurwerkshows.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/2702928/parti ... rwerk.html

Tja... :+ Hoewel ik het wel ergens begrijp denk ik niet dat dit haalbaar is. Ten eerste 'straf' je een hoop mensen die gewoon hun vuurpijltje afsteken, daarnaast vergroot je hier de illegaliteit rondom vuurwerk alleen maar. Ik denk dat strenger straffen bij misbruik effectiever is. Een taakstrafje bij Halt en een foei gaat dan niet helpen, een beste boete is denk ik effectiever. Maar een algemeen verbod? :n Ben zelf absoluut geen fan van vuurwerk maar dit is denk ik niet realistisch.

Wat vinden jullie?

Jilletje

Re: Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:47

vuurwerk word al afgestoken voor eeuwig door de chinzen.
echt onzin om het nu opeens te verbieden.
waar auto's rijden gebeuren toch ook ongelukken en vind er vervuiling plaats?
ik denk dat het een schreeuw om aandacht is

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:47

Vuurwerk hoort erbij. Zinloos om dat af te gaan schaffen. Dan gaat het alleen maar illegaal gebeuren.. Stoppen zal het toch niet.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:48

Vind het wel een hoop geld wat weggeknald wordt.. iedereen zou het moeten schenken aan de armen ofzo.
Verder moet illegaal vuurwerk beter aangepakt worden (gaan soms als ongeleide projectielen verkeerde kanten op uit gebrek aan controle op t vuurwerk en dat heeft o.a. gezorgd voor een deels blinde vader die knock out met de ambulance afgevoerd kon worden enkele jaren geleden!!!).
Maar vind het verbieden wel een beetje ver gaan (van normaal vuurwerk).
Laatst bijgewerkt door amsterdam_30 op 28-12-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

eefje_rudmer

ik vindt het aan de ene kant een beetje overdreven, aan de andere kant hebben ze wel een punt. We doen het omdat het erbij hoort en we het leuk vinden en niet anders weten, maar niemand die daarbij nadenkt wat dat elk jaar voor gevolgen heeft inderdaad. Mensen die vingers kwijtraken, ogen etc... Maar of je het kan verbieden? Denk niet dat dat gaat lukken.

kwpener

Jilletje schreef:
vuurwerk word al afgestoken voor eeuwig door de chinzen.
echt onzin om het nu opeens te verbieden.
waar auto's rijden gebeuren toch ook ongelukken en vind er vervuiling plaats?
ik denk dat het een schreeuw om aandacht is

daar heb je helemaal gelijk in :D
Laatst bijgewerkt door kwpener op 28-12-11 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

jaaaaaaaaaaaa eens! ik heb zo'n hekel aan vuurwerk....
wat een nutteloze bezigheid.
Daarbij, crisis? Zolang mensen wel geld hebben om aan vuurwerk uit te geven en niets om in ontwikkelingshulp te steken dan valt het allemaal wel mee met die crisis...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:49

Van mij mogen ze het per direct afschaffen :) Dat zit er alleen niet in denk ik

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:49

Waar kunnen we tekenen? Kan ik ook weer eens fijn oud en nieuw vieren!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:50

oh man, die bommen die hier af en toe worden afgestoken en de container in gaan... wat een herrie.
Van mij mag het echt wel stoppen. Het is nutteloos. Auto's zijn tenminste nog vervoermiddel, het nut van vuurwerk zie ik echt totaal niet in.
Maar vooruit, dan per gemeente 1 groot en mooi vuurwerk maar niet al die ellende die je nu om de oren vliegt met oud en nieuw...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:51

Ik snap het wel,maar dit krijgen ze er nooit door.
Vuurwerk leverd erg veel geld op voor de staat,dat gaan ze dus nooit verbieden.
Van mij mag het best verboden worden hoor,maar voor andere mensen weer niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:51

Maar doe het dan op 1 centrale plaats!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:53

Het is toch al in meer landen verboden? Daar worden shows gegeven door gemeenten.
Van mij mag het meteen,het kost elk jaar de gemeenschap klauwen met geld door vernielingen en gewonden. Of alleen carbiet schieten.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:57

ik ben geen fan van vuurwerk maar denk dat een verbod onhaalbaar is
het zou wel schelen als ze het een beetje aan banden kunnen leggen qua hoeveelheid
en de straffen op illegaal vuurwerk eens flink verhogen

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:58

Ja voor de beestjes zeg ik doen!
Nou zijn mijn beestjes gelukkig nier bang voor, maar voor de rest.
maar het is natuurlijk wel een beetje een doorgedraaid idee om vuurwerk te verbieden.
en tja over die goedw doelen geld geven, sorry maar dan koop ik ook liever iets voor me zelf dan dat alles ineen potje beland dan bij zo‘n directeurtje met miljoenen op zijn rekening

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:01

En ik wil een verbod op de PvdD. Zijn ze helemaal van de pot gerukt :\
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 28-12-11 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:01

Caira schreef:
Maar doe het dan op 1 centrale plaats!

Mijn idee! In de grootste steden van NL op een plein oid een vuurwerkshow met oud en nieuw.

Maar ik denk (wat de TS ook al zei) dat je dan ontzettend veel illegaal vuurwerk gaat krijgen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:02

Lusitano schreef:
jaaaaaaaaaaaa eens! ik heb zo'n hekel aan vuurwerk....
wat een nutteloze bezigheid.
Daarbij, crisis? Zolang mensen wel geld hebben om aan vuurwerk uit te geven en niets om in ontwikkelingshulp te steken dan valt het allemaal wel mee met die crisis...

En wie benjij om te bepalen waar ik mijn geld aan uit geef. :n

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:16

Lusitano schreef:

Volgens mij mag iedereen nog steeds zelf weten waar hij zijn geld aan uitgeeft?
Ik ben ook niet zo'n vuurwerkheld hoor, maar kan wel genieten van een paar mooie vuurpijlen etc.
En waarom zou iedereen dat geld maar weer moeten geven aan grote instanties waar het toch nooit bij de armen terecht komt omdat de rijke bazen het voor vuurwerk gaan gebruiken? (dat is overigens een andere discussie.)
Nee mijn mening, leven en laten leven.
Ieders zijn eigen ding! Als mensen hun ledematen kwijt willen raken aan illegaal vuurwerk, loat goan! :')
Ik vind het allemaal nogal overtrokken om voor die ene keer lol per jaar dit maar af te schaffen.
Zoals ik al eerder las: Een schreeuw om aandacht van de PVDD.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:22

De PvdD doet goed werk,maar soms gaan ze wel té ver en overdrijven ze behoorlijk.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:22

*zucht* Eerst het Sinterklaasfeest af willen schaffen (vanwege zwarte Piet), dan kerstversiering willen verbieden en nu ook vuurwerk?! Waarom schaffen we dan niet gelijk alle feestdagen en bijkomende vieringen af.. Word er zo moe van, tegenwoordig moet alles maar afgeschaft worden.
Ben voor zwaardere controle en straffen vanwege illegaal vuurwerk, maar 'normaal' consumentenvuurwerk afschaffen? Echt niet. Het hoort gewoon bij Oud & Nieuw.
Ik begrijp goed dat allerlei dieren (en mensen) er bang voor zijn, maar wat zou Oud & Nieuw nou zijn zónder vuurwerk. Ja, een nacht zoals alle andere nachten, maar daar is toch niks aan?!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:24

Citaat:
Partij voor de Dieren wil verbod op vuurwerk
Een verbod op consumentenvuurwerk is nodig, omdat de gevolgen van het jaarlijkse geknal slecht zijn voor mens, dier en milieu.

Dat vindt de Partij voor de Dieren, die net als vorig jaar bij het kabinet aandacht vraagt voor de nadelen van vuurwerk.

Volgens de partij lopen jaarlijkse honderden mensen letsel op en leidt het geknal tot veel angst en stress bij dieren.

Vuurwerk bevat daarnaast stoffen die slecht zijn voor het milieu, aldus de partij woensdag. Vuurwerk zou wat de Partij voor de Dieren betreft alleen afgestoken mogen worden tijdens professionele vuurwerkshows.

Als dat de redenen zijn dan kunnen we nog wel veel meer gaan verdienen wat slecht is voor mens, dier en milieu. Wat een gelul. Laat mensen die hier lol in hebben lekker 1 dag per jaar knallen...

En mensen die zeggen dat we het aan ontwikkelingshulp zouden moeten geven: mogen mensen alsjeblieft zelf verzinnen waar ze hun zuurverdiende geld aan uitwillen geven. Moralistisch en belerend geneuzel. Bah.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:40

Wat denken ze hier nou weer mee te gaan bereiken dan? :+

Ik wil een verbod op partijen die alleen maar rondtetteren wat ze willen en ik wil ook een miljoen op mn bankrekening :D

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:44

Onzin! Het is er nu al jaaaaren. Ze hebben de tijden waarin je vuurwerk af mag steken al ontzettend aangescherpt, prima, dat mag best. Maar kommop, veel kinderen kijken er ontzettend naar uit, veel volwassenen trouwens ook (als k mijn familie zo zie hahah :P) Maar goed, het is 1 dag per jaar, pfft. En zoals al eerder gezegd is, wat is oud en nieuw zonder vuurwerk? :S

En als er shows gegeven worden door de gemeenten.. ja lekker, groot veld, sta je met zn allen op elkaar gepakt, om stukje vuurwerk mee te kunnen kijken? Mij niet gezien. Vind het heerlijk om lekker de straat door te struinen, iedereen even gelukkig nieuwjaar te wensen, even wat vuurwerk kijken en lekker door slenteren. Heerlijk. En zelf vuurwerk afsteken hoef ik helemaal niet, maar het er naar kijken, geweldig. :)

Orchid : _/-\o_

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:48

Ik zou het niet verboden willen zien, maar wel veel beperkter qua hoeveelheid en met strengere regels op vlak van waar en door wie het afgeschoten wordt. Paar jaar geleden hebben 4 buren rondom ons vuurwerk gelanceerd en bijna alles kwam boven ons bos/de weide terecht. Eén vuurpijl ging richting eigen huis van de buren. Ronduit gevaarlijk.