Eindrapport commissie Deetman seksueel misbruik RK kerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Eindrapport commissie Deetman seksueel misbruik RK kerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 20:45

Wat vinden de Katholieke Bokkers hier nou van? Kijk je nu anders tegen je geloof en je kerk aan?

Deetman: kerk wist van misbruik – ‘pijnlijk rapport voor kardinaal Simonis’

Commissievoorzitter Wim Deetman presenteert zijn rapport. Screenshot NOS

door Marije Willems
BINNENLAND Het misbruik van minderjarigen die hun jeugd tussen 1945 en 1981 doorbrachten in een katholieke instelling, was bekend binnen de ordes en bisdommen. Dat concludeert de commissie-Deetman vandaag in haar eindrapport naar misbruik in de katholieke kerk.
Tussen 1945 en 1981 zijn naar schatting 10.000 tot 20.000 kinderen het slachtoffer geworden, zo berichtte NRC Handelsblad eerder.

Update 14.07 uur: aartsbisschop Eijk heeft namens de bisschoppen spijt betuigd voor het seksueel misbruik van minderjarigen.

Deetman weerspreekt de stelling ‘we hebben het niet geweten’
Voorzitter Wim Deetman spreekt van een cultuur binnen de kerk van ‘niet de vuile was buiten willen hangen’:

“De stelling ‘we hebben het niet geweten’ kan niet staande worden gehouden. Men was erbij betrokken en wist zeker wat er aan de hand was. Men probeerde het op te lossen, maar dat is niet gelukt. Bij dat alles was een sterk oog voor de dader, eigenlijk niet voor het slachtoffer. Wat je daar ook van mag vinden. [...] Ook de gezagsfunctie van priesters speelde een rol. Sommigen konden niet gelóven dat priesters de fout in waren gegaan.”
Volgens Deetman was er binnen de kerk sprake van een verbrokkelde cultuur. De bisdommen informeren elkaar niet altijd. Als het kan vertel je niets aan collega’s, aldus Deetman.

‘Pijnlijk rapport voor kardinaal Simonis’
Onderzoeksjournalist Joep Dohmen, die voor NRC Handelsblad schrijft over het seksueel misbruik binnen de R.K. kerk, over het rapport:

“Voor één kerkbestuurder in het bijzonder is het rapport pijnlijk: kardinaal Simonis. Hij oogstte brede maatschappelijke kritiek met zijn uitspraak Wir haben es nicht gewusst bij het tv-programma Pauw & Witteman. Simonis zei slechts tien zaken in zijn achtendertig jarige carrière als kerkbestuurder op zijn bureau te hebben gehad. Al die zaken had hij ‘zorgvuldig’ afgehandeld. De onderzoekscommissie deed nauwgezet onderzoek en concludeert dat Simonis als bisschop van Rotterdam en later als aartsbisschop van Utrecht niet altijd zorgvuldig handelde. Zo drukte hij de wijding door van priesters ‘die ongeschikt bleken en zich aan misbruik overgaven’. Ook bezorgde hij ontspoorde en soms veroordeelde priesters nieuwe aanstellingen. Dat deed ook de opvolger van Simonis in Rotterdam, monseigneur Bär, die volgens de commissie ‘opmerkelijk veel’ homoseksuele jongemannen tot priesters wijdde.”
Het seksueel misbruik was bekend binnen de Katholieke Kerk, maar adequaat optreden bleef uit, evenals voldoende aandacht voor de slachtoffers. Dat blijkt uit archiefonderzoek bij zeven bisdommen en zestien congregaties en ordes. Van hulp of nazorg is weinig gebleken.

Deetman: dit is een vorm van geweld
Er zijn 800 daders geïdentificeerd, 105 personen zijn nog in leven. De commissie heeft zich niet de vraag gesteld wie consequenties moet trekken op basis van dit rapport:

“Wie de schoen past trekke ‘m aan. Ik sta niet in de schoenen van de minister. Dit is een vorm van geweld. Als je de verhalen hoort van de slachtoffers hoe het soms gegaan is. Dat is geweld. Wat is er met onze samenleving aan de hand dat we er niet meer van willen weten en geen grondig onderzoek doen? Dat leidt in feite tot aantasting van de kwaliteit van de samenleving.”
‘Seksueel misbruik breed maatschappelijk probleem, maar specifiek bij katholieke instellingen’
De commissie wijst er met nadruk op dat seksueel misbruik van minderjarigen een breed maatschappelijk probleem was en is, dat niet beperkt is tot de Rooms-Katholieke Kerk. Toch concludeert de commissie dat er “een specifiek probleem” was in de katholieke kindertehuizen, kostscholen, weeshuizen, internaten en seminaries. De kans om ongewenst seksueel benaderd te worden was voor kinderen in katholieke instellingen groter dan voor kinderen daarbuiten.

De kans op seksueel misbruik was met ongeveer 22 procent dubbel zo groot voor minderjarigen in een instelling als het landelijk gemiddelde van 9,7 procent. Er is geen ‘betekenisvol verschil’ tussen instellingen met en zonder katholieke signatuur. Voor deze schatting heeft de commissie een grootschalig onderzoek gedaan onder bijna 35 duizend Nederlanders van veertig jaar en ouder.

NRC-journalist Joep van Dohmen gisteravond bij Pauw & Witteman:

Update 12.29: Tien van de elf geanonimiseerde meldingen van misbruik in de katholieke kerk zijn volgens het OM verjaard, meldt persbureau Novum. De andere melding betrof het hoge aantal sterfgevallen in de katholieke psychiatrische inrichting Sint Joseph in het Limburgse Heel waar Deetman tijdens zijn archiefonderzoek op stuitte. Ook die zaken zijn verjaard, maar het OM stelt niettemin een strafrechtelijk feitenonderzoek in vanwege de omvang en impact van de kwestie.

LEES MEER OVER: COMMISSIE DEETMANKARDINAAL SIMONISROOMS KATHOLIEKE KERKSEKSUEEL MISBRUIKWIM DEETMAN

Anoniem

Re: Eindrapport commissie Deetman seksueel misbruik RK kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:31

Verschrikkelijk, zo heilig allemaal en ondertussen dit soort dingen doen en elkaar schijnheilig de hand boven het hoofd houden.. Bahbahbah :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:38

Zoals ik het zie doet het geloof er niet toe.
Wat ik zie is een (deel van een) organisatie waarin een 'probleem' (in dit geval pedofilie) aan het licht kwam. In plaats van dit probleem aan te pakken en zorgen dat dit niet meer gebeurde werden er bijna systematische doofpotpraktijken toegepast. Heeft in mijn ogen weinig te maken met geloof en meer met criminelen faciliteren.

Maar ik zal het ongetwijfeld te zwart-wit zien.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:42

Asyaa schreef:
Zoals ik het zie doet het geloof er niet toe.
Wat ik zie is een (deel van een) organisatie waarin een 'probleem' (in dit geval pedofilie) aan het licht kwam. In plaats van dit probleem aan te pakken en zorgen dat dit niet meer gebeurde werden er bijna systematische doofpotpraktijken toegepast. Heeft in mijn ogen weinig te maken met geloof en meer met criminelen faciliteren.

Maar ik zal het ongetwijfeld te zwart-wit zien.

Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben. Lastig vind ik het. Ik ben niet katholiek, maar goed, katholieken en gereformeerden belijden an sich dezelfde God en hoewel in véél minder grote mate komt dit natuurlijk ook weleens voor in andere kerken (en andere gemeenschappen).
Hoe dan ook is het triest dat er zo'n doofpotgevallen van gemaakt zijn, in plaats van dat er schuld beleden is en mensen geholpen zijn om hun leven weer op de rit te krijgen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:01

Nee , ik kijk niet anders tegen het geloof of de kerk aan. Dit omdat de kerk bij mij niet in een hoog vaandel heeft gestaan.
Het celibatair leven van geestelijken heeft altijd voor problemen gezorgd. Zelfmoorden onder geestelijken werden gepleegd , omdat een bisschop/priester zich er wel aan wilde, maar niet kón houden. Uit de kerk stappen, omdat een geestelijke toch wilde samenwonen/trouwen. Ja en nu is bekent dat er misbruik binnen de kerk was. Misschien als het celibatair leven afgeschaft wordt het misbruik ook kleiner wordt?
Maar de kerk krijgt wat deze verdient. Een terugloop van gelovigen. Het zijn immers niet de geestelijken en de kerken die je geloof bepalen. geloof zit IN de mens. Dat wordt niet aangetast. Daar kan niemand bij.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:27

Wat een smerig walgelijk zootje smeerlappen. Vies schijnheilig zootje die elkaar de hand boven het hoofd houden. Ik had altijd al een wantrouwen naar die kerkelijke hypocrieten,en terecht dus. Ze krijgen de kerken straks niet meer vol,en terecht,daar trapt een normaal mens toch niet meer in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:31

Ik vind dat de kerk als instituut in deze wel degelijk iets te verwijten was.

Het is handelen tegen de éigen normen en waarden, namelijk. Het is onder de paraplu van het katholieke geloof weten van onrecht, van geweld tegen kinderen, en het niet alleen in de doofpot stoppen, maar het ook niet verhinderen. En dat is ongelooflijk kwalijk.

Juist omdat er binnen het katholieke instituut bekendheid met het fenomeen was, maar om de goede naam en eigen gezag te redden geen korte metten is gemaakt met priesters die in de fout gingen en bléven gaan, is de katholieke kerk in deze zeker wel een verwijt te maken.

Dus niet het geloof op zich, maar wel de structuur van deze godsdienst. Dat 'anderen' ook deze fouten maken is niet van belang vind ik trouwens, dat vind ik een slap excuus.

Persoonlijk zou ik me, als ik katholiek was, per direct van dit geloof afkeren totdat iedere priester, waar dan ook, zijn excuses heeft aangeboden aan de slachtoffers. En de kerk zou kunnen aantonen dat ze dan toch in ieder geval bereid zijn hun verantwoordelijkheid te nemen in nieuwe gevallen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:37

randalinpony schreef:
Dat 'anderen' ook deze fouten maken is niet van belang vind ik trouwens, dat vind ik een slap excuus.

Dat is ook niet wat ik ermee bedoelde hoor, meer: ja, ik weet dat dominees het ook soms doen en daarom trek ik niet te hard van leer tegen het katholieke geloof an sich - meer tegen de mensen die het hebben gedaan en die een oogje dicht hebben geknepen/het hebben toegestaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:15

Tja, het is ook niet iets dat 'in katholieke priesters zit', dat wil ik ook niet zeggen hoor. ;) Bepaalde lieden doen dit nou eenmaal gewoon overal waar ze ermee kunnen wegkomen, en waar ze een machtspositie over kinderen kunnen opbouwen en misbruiken.
Het probleem met de katholieke kerk ís dat het een machtsstructuur had en dat die ook misbruikt werd, zoals alle machtsstructuren inherent het risico inhouden op misbruik ervan. En dat er geen controle werd ingebouwd op misbruik door de vertegenwoordigers van de structuur.

Ik vind wel dat katholieken nu de kerk ter verantwoording zouden moeten roepen. Een massaal opzeggen van het abonnement op deze kerk totdat er openlijk boete gedaan wordt en beterschap beloofd wordt zou de kerk heel vlug op de knieen dwingen.

Ik vraag me wel af wat de kerk nu gaat doen, zouden ze er nu ook weer zon 50 jaar of zo over gaan doen om te erkennen dat ze echt mensenlevens verwoest hebben?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:42

annabell8 schreef:
Wat een smerig walgelijk zootje smeerlappen. Vies schijnheilig zootje die elkaar de hand boven het hoofd houden. Ik had altijd al een wantrouwen naar die kerkelijke hypocrieten,en terecht dus. Ze krijgen de kerken straks niet meer vol,en terecht,daar trapt een normaal mens toch niet meer in.

:j Hier ben ik het volledig mee eens.
En ik kom uit een christelijk dorp en uit een christelijke familie (iig van vaders kant dan) maar heb er zelf dus helemaal niks mee :n