Celstraf geëist voor verdunning babyvoeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Celstraf geëist voor verdunning babyvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:57

http://www.nu.nl/binnenland/2692247/cel ... eding.html

ZWOLLE - Een vrouw van wie de half jaar oude baby door ondervoeding bijna stierf, heeft dinsdag voor de rechtbank in Zwolle bijna 2 jaar voorwaardelijke cel tegen zich horen eisen.

Foto: ANP Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt de 34-jarige Brenda L. van poging tot doodslag.

De moeder heeft volgens het Openbaar Ministerie in het Universitair Medisch Centrum Groningen de voeding van het kind verdund. De baby stierf daardoor bijna aan ondervoeding. Nadat het kind van de moeder was gescheiden, begon ze weer te groeien, aldus de officier van justitie.

Mindfields

Re: Celstraf geëist voor verdunning babyvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:58

Ongelooflijk dit. Wat een sorry excuse for a mother ben je dan...

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:59

Jeetje. Wat een absurde situatie..
Wat zou die vrouw bewogen hebben om dit te doen? :\

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:00

Is dit een kwestie van bewust of onwetendheid? Neem aan/hoop het laatste geval, aangezien ze voorwaardelijk heeft gekregen?
Je weet natuurlijk de financiele situatie niet.

Blijft natuurlijk een vreselijke situatie.. Hoop dat het kind nu snel kan bijtrekken en er geen blijvende schade aan overhoud. :\

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:00

armoede? onwetendheid?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 15:01

Dat vraag ik mij dus ook af, ik had het ook geplaatst om te kijken als er meer mensen hier wat over wisten,

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:01

Syndroom van Munchhausen by proxy?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:01

maar komt dit kind weer bij de moeder terug? want anders is er weer een kind moederloos, en die zijn er al genoeg ;) btw: waar is de vader?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:02

Je weet de financiele situatie niet? Kom op zeg. Als je geen babyvoeding kunt betalen geef je toch borstvoeding, kost niks en is heel gezond. Als je een baby niet kunt betalen, doe dan een condoom om. Absurd dat mensen dit soort dingen proberen te vergoelijken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:05

Wat ik bijzonder vind.... Dit is in het ziekenhuis gebeurd terwijl het kind sondevoeding kreeg. De vraag is of deze mevrouw uberhaubt goede uitleg heeft gehad.

Kosten zullen geen reden zijn, in met ziekenhuis hoef je nietje eigen doos babyvoeding mee te nemen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:08

Ik probeer niks te vergoeilijken, vraag me wel af of dit een oorzaak kan zijn. Borstvoeding is ook niet altijd vanzelfsprekend.

Het is inderdaad zeer bijzonder dat dit in het ziekenhuis is gebeurd, is er geen toezicht op de patienten? :? Als een kind zoveel afvalt dat dit mogelijk is dan moet er toch iemand ingrijpen? Je zou idd een gevalletje Munchausen by Proxy denken... :=

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:24

Toezicht? :+ Nee hoor, tenminste, niet waar ik lag. Ik liep elke 3 uur de afdeling op, zwaaide naar het kantoor waar ze dossiers aan het bijwerken waren als ze daar zaten, deed alles zelf, vulde na afloop haar lijsten in, zwaaide nog een keer en ging weer weg. Soms kwam er iemand langs lopen met de vraag of alles goed gaat, maar ook heel vaak zag ik niemand.

Ik kan me goed voorstellen dat een vermoeide moeder het verkeerd onthoudt en plaats van 6 schepjes per 40 ml, 4 schepjes per 60 ml geeft.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 13-12-11 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:24

ik zou niet meteen uitgaan van het slechtste.

Andersom heb ik in mijn omgeving zien gebeuren, verpakking niet goed gelezen en dus teveel voeding met te weinig water. Kind had met 6 maanden al dusdanig overgewicht dat ze haar geen lekkers/eten mochten geven naast de (inmiddels correct gemengde) voeding.
Moeder had het niet bewust gedaan maar had absoluut meer begeleiding moeten hebben!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:46

Mindfields schreef:
Je weet de financiele situatie niet? Kom op zeg. Als je geen babyvoeding kunt betalen geef je toch borstvoeding, kost niks en is heel gezond. Als je een baby niet kunt betalen, doe dan een condoom om. Absurd dat mensen dit soort dingen proberen te vergoelijken.

Dat is niet vanzelf sprekend hoor! Er zijn best veel vrouwen bij wie borstvoeding gewoon niet lukt.
Soms heb je gewoon wat meer begeleiding nodig wat betreft voeding. Ouders moeten altijd zelf aankloppen voor advies, maar soms heb je niet door dat je wel wat sturing kan gebruiken.

Wat ik mij verder afvraag: Hoe lang heeft dat kind dan in het ziekenhuis gelegen dat het bijna stierf van ondervoeding?? Dat gebeurt ook niet in 2 dagen. Ik bedoel, mag toch aannemen dat er regelmatig verpleegkundige en/of kinderarts checkt of alles goed gaat? En was het wel boze opzet van de moeder, of wist ze niet beter?
Laatst bijgewerkt door Vanessa24 op 13-12-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:49

Mindfields schreef:

geldt deze mening ook voor mensen in Afrika bv :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:52

wat denk je zelf ;)

Ben benieuwd naar de toedracht hiervan, of het bewust is gedaan of niet.
Maar dat valt vast niet te bewijzen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:53

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie niet meteen doorhad dat dit in het ziekenhuis gebeurd was en ik ging er van uit dat het om gewone babyvoeding ging.

Toch schijnt de rechter ervan overtuigd geweest te zijn dat de moeder hier schuld aan heeft, ik ben ook benieuwd hoe het nu precies zit.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:55

odetteke schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat een vermoeide moeder het verkeerd onthoudt en plaats van 6 schepjes per 40 ml, 4 schepjes per 60 ml geeft.

En dit vind ik dan raar,als je in zo'n situatie zit,dan vraag je toch ook om hulp lijkt me?

Ik denk niet dat dit uit ontwetendheid komt,daarbij.. is dit gebeurd in het ziekenhuis? Of lag het kindje in het ziekenhuis omdat de moeder het kind vantevoren al te weinig voeding heeft gegeven,ziek werd en daarom naar het ziekenhuis moest?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:58

opisop_shop schreef:
wat denk je zelf ;)

ik denk zelf dat je niet kunt oordelen over de (financiele) situatie van een ander. ;)