Japan investeert hulpgeld tsunami in walvisjacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Japan investeert hulpgeld tsunami in walvisjacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:22

Het verbaasd me dat er geen topic over is. Ik vind het belachelijk, ben erg kwaad. Dit kan toch niet?

Citaat:
'' Opmerkelijk nieuws uit het land van de rijzende zon: de Japanse overheid heeft miljoenen uit het fonds dat bestemd was voor slachtoffers van de tsunami gebruikt om de walvisvaart weer een nieuwe impuls te geven. Een beslissing die slecht is gevallen bij natuurbeschermers. Achttien organisaties hebben dan ook een woedende brief gestuurd aan de Japanse premier Noda. Ze eisen dat de 22 miljoen die nu naar de walvisvloot gaat besteed wordt aan andere projecten om het rampgebied er weer bovenop te helpen. De regering kiest voor investeringen in de vissersdorpen, omdat die zwaar zijn getroffen door de tsunami. Met het geld wordt de walvisvloot extra beveiligd en bewapend, zodat die de strijd op zee aan kan met de bevlogen en vastberaden activisten van Sea Shepherd. Een gemiste kans, want met de 22 miljoen uit het noodfonds was het ook mogelijk geweest om andere vormen van werkgelegenhied te stimuleren, bedrijfstakken en activiteiten die geen ecologische roofbouw op onze enorm waardevolle wereldzeeën plegen. ''

bron: http://dieren.blog.nl/opinie/2011/12/07 ... alvisjacht

Citaat:
Hulpgeld tsunami naar walvisjacht
De Japanse regering heeft miljoenen uit het fonds voor slachtoffers van de tsunami gebruikt om de walvisjacht te stimuleren.
Achttien milieu-organisaties hebben daarover een woedende brief (pdf) geschreven aan premier Noda.
Strijd
Ze eisen dat de 22 miljoen die nu wordt gestoken in de walvisvloot, besteed wordt aan andere projecten om het rampgebied er weer bovenop te helpen.
De regering kiest voor investeringen in de vissersdorpen, omdat die zwaar zijn getroffen door de tsunami. Met het geld wordt de walvisvloot extra beveiligd en bewapend, zodat die de strijd aan kan met milieuactivisten op zee.

Bron: http://nos.nl/artikel/319972-hulpgeld-t ... jacht.html

Wat vind bokt hiervan?

Macs

Re: Japan investeert hulpgeld tsunami in walvisjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:24

Wat ik hier van vind? Ik heb er gewoon geen woorden voor :n
Ook door dit soort acties willen mensen niet meer doneren (zoals ik). Je weet nooit waar het terecht komt..

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 17:29

Ja inderdaad. Dit is toch wel de druppel voor mij. Ik ga geen geld meer donaren :n Je weet nooit waar het terrecht komt. Ik wist niet wat ik las.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:32

Naja, belachelijk..
Ik hoop toch dat het verhaal nog een staartje krijgt.. dit kunnen ze toch niet maken?!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:35

en door dit soort dingen doneer ik dus niet meer

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:35

Dankzij de Sea Sheperd heeft Japan vorig jaar slechts 1/5e van de beoogde vangst behaald, dus ze willen natuurlijk niets liever dan dat volgend jaar voorkomen..met een slap excuus over de vissersdorpen. Volgens mij zijn dat veel meer locale vissers die niet op walvis jagen.

Een kortzichtig beleid van een regering die zich niet onder de duim wil laten houden door internationale wetten, mileuorganisaties en een Sea Sheperd. Zou ook nog iets te maken kunnen hebben met de trots en eer die zó hoog in het vaandel staan in Japan - het is tenslotte wel een blamage als je als rijk land zo wordt geschoffeerd door een kapitein met een boot, die zelfs een programma op Discovery krijgt..

Wel heel triest voor de inwoners. Die ook nog flink te lijden hebben, of gaan krijgen, onder de kerncentraleproblemen, verwacht ik.

Ik vind het wel apart dat er geen onafhankelijke organisatie is die het geld beheert. Zouden ze van mij best in mogen voeren. Mensen moeten in staat zijn hun geld te goeder trouw te doneren, en dit is een behoorlijke belediging voor alle mensen die dat hebben gedaan. Dan kan je dus beter doneren aan de hulporganisaties zelf ipv. giro 555, dan weet je in ieder geval dat het (deels) wél terecht komt bij de mensen die het nodig hebben..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:41

Volgens mij is het geen gedoneerd geld maar gewoon hun eigen (belasting)geld.
Maar dan nog -O-

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:42

Nog een reden om voortaan niet zomaar geld te storten aan ieder willekeurig 'goed doel'..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:46

Ik doneer ook niet, heb ik hiervoor ook niet gedaan. Ik ben werkeloos en doneer mijzelf...kan prima schilderen en een paar planken in elkaar timmeren lukt ook nog wel.
Wil ook wel meehelpen in de opvang voor dieren en ook voor mensen.

Zo weet ik precies waar mijn hulp terecht komt, kost ze alleen een retourtje japan. En als de KLM sponsort kunnen er nog 320 andere werkloze mee om zich nuttig te maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:47

daarom doneer ik nooit wat...of de directeur gaat er mee vandoor of erger nog,dit geval :(

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:47

Dat doe ik sowieso al niet meer.

Ik hoop dat die japanse overheid hier niet mee weg komt. Te belachelijk voor woorden

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:52

Het is hun eigen geld....

Citaat:
"We eisen dat de overheid geen belastinggeld meer verspilt aan de walvisvaart, maar aan projecten die mensen, gemeenschappen en regio's, die getroffen zijn door de ramp van 11 maart, echt helpen'', klinkt het in de brief.

http://www.hln.be/hln/nl/9736/Aardbevin ... acht.dhtml

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:57

geerke schreef:
daarom doneer ik nooit wat...of de directeur gaat er mee vandoor of erger nog,dit geval :(

Met die belachelijke bonussen ja. Een goed doel hoort het goede doel te vertegenwoordigen en niet de bankrekening van de directeuren e.d. Bonussen horen daar in ieder geval niet bij!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:59

Daarom doneer ik dus nooit, je weet gewoonweg niet waar het terecht komt.

Nog iets leuks, moet je maar eens gaan zoeken wat de directeuren verdienen van bijv: KWF, Unicef etc...belachelijk!

Overigens gooi ik wel altijd wat in de collectebus hoor.
Maar naar het buitenland gaat helemaal niks.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:02

Ik doneer verder ook niet, alleen collectebus. Maar niet als ik weet waar het geld eindigt :P Heb laatst zelf met zo'n ding rondgebanjerd. Uiteraard daar zelf ook wel iets in gedaan. (was voor een minder bekende stichting)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:04

Bah, maak me niet uit waar het geld vandaan komt. Maar die walvisjacht is echt wagelijk! Hoop dat de Sea Shepherd Conservation Society eens wat meer geld kreeg om deze waanzin te stoppen!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:05

Nou dan doneren we voortaan aan hun miss_lizje :P

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:06

geerke schreef:

Mijn gedachte :=

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:07

Dus nooit meer doneren voor goede doelen in Japan. Want daarmee steun je helaas ook de walvisvaart. Wat stom van die jappen zeg!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:14

Ondertussen ligt het halve land daar nog overhoop..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:28

Oké, in ieder geval positief dat het niet gedoneerd geld is maar belastinggeld. Al blijft het een zeer triest besluit.

Wat betreft directeuren - ik denk dat directeurschap van bijvoorbeeld het Rode Kruis of Unicef een hele zware baan is. De organisatie is enorm groot, werkt over de hele wereld en op allerlei verschillende gebieden (medische hulp, noodhulp, tentenkampen, voedselhulp, etc.), je moet enórm veel mensen aansturen, moet zware keuzes maken over waar je wel en niet helpt en hoe die hulp eruit ziet en met welk budget dat moet gebeuren.

Dan kan je niet zomaar de eerste de beste Pietje of Klaasje in dienst nemen, je moet wel iemand hebben die weet wat-ie doet. Immers, slechte beslissingen brengen zo'n organisatie in een behoorlijk kwaad licht en dat betekent concreet (veel) minder geld. Logisch toch, dat zo'n directeur dan ook een behoorlijk salaris verlangt? Anders gaat hij wel werken bij een 'gewoon' bedrijf wat hem 2 keer zoveel betaalt. In dat opzicht hebben die organisaties dus helemaal geen keus, zijn ze ook afhankelijk van het algemene bedrijfsklimaat. Als zij te weinig salaris betalen dan krijgen ze ook minder kwaliteit in het bestuur.

Nee hoor, ik zou het pas belachelijk vinden als zo'n directeur een heel minimaal salaris zou krijgen..ik zou ook goed betaald willen krijgen voor een zware baan met enorme verantwoordelijkheid.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:32

Ben ik niet met je eens. Een deel gaat rechtstreeks naar de directeur..nee bedankt. Zou meer respect hebben voor organisaties die het doen zonder een dik betaalde directeur doe ook nog eens een dikke vette bonus krijgen. Het is niet voor niets een 'goed doel'. Wil je goed betaald krijgen, zoek je maar een baan binnen een commerciële organisatie.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:35

Een van de redenen waarom ik niet doneer aan "goede" doelen en "hulp" organisaties. Zijn ze helemaal gestoord geworden..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:37

Ik geef nooit meer iets aan goede doelen omdat het geld meestal voor heel andere dingen gebruikt wordt. Kennis van me werft donateurs voor goede doelen, die verdiend er echt flink mee! Die heeft in een paar uurtjes langs de deuren lopen meer dan een weekloon van de meeste andere werkende mensen. Denk dat het grootste gedeelte van de geldstroom niet bij het doel zelf terecht komt. Daarom geef ik ook niets meer. Kan het geld zelf ook heel goed gebruiken.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:40

22 miljoen nog wel :?
Ik doneer ook niet aan dit soort dingen, volgens mij hoor je bij ongeveer elke ramp een poosje later dat er geld is verdwenen, niet is uitgegeven of in dit geval aan iets totaal anders uitgegeven is.
Ook echt naar de walvisjacht?! Als je er dan nog iets nuttigs mee zou doen was het misschien nog een ander verhaal..