Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Depende schreef:Basisbeurs terug betalen adv inkomen, na je studie(!) vind ik wel een mooie optie.
_Hedwig_ schreef:Depende schreef:Basisbeurs terug betalen adv inkomen, na je studie(!) vind ik wel een mooie optie.
Dus mensen die een studie zonder toekomstperspectief of pretstudie hebben gedaan betalen dan weinig terug en mensen die een studie met veel toekomst perspectief doen moeten veel betalen?
Ersina schreef:We gaan weer terug naar af, als de studiebeurs afgeschaft wordt. Studeren is dan alleen maar weggelegd voor mensen die rijke ouders hebben, of studerenden die ernaast ook een bijbaantje kunnen doen. Helemaal niet sociaal. Maar dat is deze regering ook helemaal niet.
Dat het aantal studerenden afneemt, dat denk ik niet. Maar het wordt geen afspiegeling van de samenleving. Toch zie ik niet alleen het negatieve. Een aantal beroepen is verziekt door de hoge dosis kaderpersoneel, managers, regels. Bedrijven gaan het nut weer inzien van ervaringsdeskundigen en trainingen binnen het bedrijf. Want er zijn toch wel bedrijven op de fles gegaan , door de hooghartige houding, dat men denkt dat hooggeschoolden alles zo goed kunnen . Hooggeschoolden zijn nodig. Maar mensen die alles uitvoeren ook! De bewering dat hooggeschoolden, kwalitatief beter personeel is, is niet altijd waar. Er wordt veel te veel geregeld in Nederland. Best mogelijk dat uitvoerend personeel helemaal het nut er niet van inzien , om alles in kaart te brengen en gewoon weer gaan doen waar ze goed in zijn.
Ik denk bijvoorbeeld aan de fysioterapeut die 5 minuten van de klantentijd heeft afgetrokken om het dossier op te stellen. Kleuterverblijven die hele dossiers van elk kind bij houden, alphahulpen die per 5 minuten opschrijven wat ze doen en ga zo maar door. Dat is allemaal bedacht door iemand die misschien wel hooggeschoold is, maar zeker niet deskundig!
AxS136 schreef:Kunnen ze beter eerst maar eens naar de uitkeringen kijken. Zijn genoeg mensen die beroerd zijn om te werken. Dit kunnen ze beter inkorten inplaats van studie financiering, hierdoor zullen er minder hoog opgeleide mensen komen, en zal een te kort aan geschoold personeel ontstaan, en zullen die mensen geen geld hebben voor de studie van hun kinderen, en zo krijg je een cirkel die bijna niet te doorbreken is,(kijk naar het extreme geval Afrika).
Mijn mening, bekijk de uitkeringen eerst nog maar eens goed.
QualityHorse schreef:AxS136 schreef:Kunnen ze beter eerst maar eens naar de uitkeringen kijken. Zijn genoeg mensen die beroerd zijn om te werken. Dit kunnen ze beter inkorten inplaats van studie financiering, hierdoor zullen er minder hoog opgeleide mensen komen, en zal een te kort aan geschoold personeel ontstaan, en zullen die mensen geen geld hebben voor de studie van hun kinderen, en zo krijg je een cirkel die bijna niet te doorbreken is,(kijk naar het extreme geval Afrika).
Mijn mening, bekijk de uitkeringen eerst nog maar eens goed.
Mee eens.
QualityHorse schreef:2 hiervan kunnen véél meer dan ze voordoen
en deze twee personen zouden ook zéker wel een (parttime) baan kunnen
doen. Naar mijn idee speelt luiheid hierbij een grote rol.