Boetes fors hoger, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Boetes fors hoger, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:52

Ik lasin de Stentor dat de boetes fors hoger worden. Nou was dat al bekend, maar dit zijn de exacte bedragen:

Citaat:
DEN HAAG - Volgend jaar gaan verkeersovertreders fors meer betalen voor fout rijgedrag. Het was al bekend dat de boetes in 2012 hoger zullen zijn, maar nu zijn dan ook de exacte bedragen bekend.

Dat meldt RTL Nieuws. Een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid bevestigde een lijst met veranderingen in boetes die RTL op de website bekendmaakte.

De boete voor het met lichtsignalen waarschuwen van tegenliggers voor snelheidsheidscontroles gaat met 15 euro omhoog naar 85 euro. De boete voor ten onrechte parkeren op een invalidenparkeerplaats gaat van 180 naar 340 euro. En de bekeuring voor bellen in de auto stijgt van 180 euro naar 220 euro.

Onnodig claxonneren 80 euro
Het OM lichtte de boete voor onnodig claxonneren vrijdag toe. De boete wordt niet verhoogd van 180 euro naar 340 euro zoals eerder gemeld, maar stijgt van 70 euro naar 80 euro in 2012. Onnodig geluid maken als bestuurder van een motorvoertuig wordt beboet met een bedrag van 340 euro.

Eerder al zeiden politievakbonden dat veel agenten boos en verontrust zijn over de verhogingen. "Je ziet nu al dat collega's de hoogte van de boetes als argument gebruiken om minder boetes uit te schrijven. En in januari, als de boetes fors omhoog gaan, zullen zij nog minder gaan schrijven", zei voorzitter Walter Welting van politievakbond ANPV.

Een overzicht van enkele boetestijgingen:
Afbeelding

Wat vinden jullie? Ik ben van mening dat als je geen boete wilt, je je dan maar gewoon aan de regels moet houden. Veel mensen zullen dat niet doen, dan zorgen ze hopelijk voor wat minder begrotingstekort. Maar dat is dan je eigen keus, zeg maar, en dan niet boos worden als je een dure bon krijgt.
Aan de andere kant mag oom agent in twijfelgevallen dan ook wel wat vaker iets door de vingers zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:54

Ik ga mijzelf in ieder geval nog beter in de gaten houden op de weg.. ik vind de bedragen absurd hoog worden, het is wel te merken dat het crisis is.

Anderszijds, als ze zo de rotte appels (de dikke audi's, bmws etc die ik elke dag echt met een noodgang mij zie inhalen, en dan rij ik ruim 120 als het niet 125 is) er uit kunnen halen dan is het wel fijn.. maar het is gewoon bizar.. lekker de staatskas spekken.. de politie wil er inderdaad niet aan meewerken had ik gelezen.

Ik leun ook wel eens per ongeluk op mijn toeter.. als ik stilsta om even wat van de grond te pakken.. of als ik stilsta en naar voren leuk om mijn telefoon uit de lader te vissen.. wordt een duur grapje als er een agent in de buurt is. :+

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:56

Ik vind het wel heel erg, dan zou het dus eigenlijk zijn dat als ik met mijn brommer fietsers wil inhalen en even toeter dat ik daarvoor een boete kan krijgen? Hoe moet ik ze anders in gaan halen, gewoon inhalen terwijl ze me niet verwachten met alle gevolgen van dien?

Ik vind het overdreven!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:58

Winkelwagen te ver van de winkel meenemen.... _O- Is er nog iets wat we wel mogen?

Ik parkeer mijn auto vrij ver van de supermarkt zodat mensen niet te pas en te onpas hun deur tegen mijn auto aankwakken,... dus heeft iemand een schatting van hoeveel meters, voordat Oom Agent vraagt wat ik met dat karretje ga doen? :')

Man,...man.... waar gaat 't heen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:59

Boetes zijn terecht, als je je aan de regels houdt is er niks aan de hand, maaar ik vind het niet meer in verhouding staan tot de regels.. Sommige boetes zijn echt belachelijk hoog ten op zichte van het eventuele gevaar..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:00

Ik ga ook zeker wel beter opletten in het verkeer....want die boetes zijn absurd duur...

bromfiets

Re: Boetes fors hoger, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:01

Tja, ze moeten het ergens vandaan halen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:01

Winkelwagentjes nam ik bij mijn ouders altijd mee naar huis.. die woonden om de hoek en dan was het sneller om even het wagentje mee te nemen.. zal mijn ouders maar eens inlichten dat dat wel eens heel duur boodschapjes doen kan worden :=

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:02

ben blij dit te zien. Mensen blijven het toch maar doen hopelijk gaan ze zich nu wel aanpassen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:03

Laten we dit anders ook even inkomensafhankelijk maken,... diegene die doorgaans de meeste snelheidsovertredingen begaan hebben vaak ook de dikste portemonnee :Y)

:D

Hanafubuki schreef:
Winkelwagentjes nam ik bij mijn ouders altijd mee naar huis.. die woonden om de hoek en dan was het sneller om even het wagentje mee te nemen.. zal mijn ouders maar eens inlichten dat dat wel eens heel duur boodschapjes doen kan worden :=

Ja Jans,... het is kiezen of delen,... of een parkeerbon of een winkelwagenbonnetje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:04

Cyntje schreef:
Laten we dit anders ook even inkomensafhankelijk maken,... diegene die doorgaans de meeste snelheidsovertredingen begaan hebben vaak ook de dikste portemonnee :Y)

:D

Hanafubuki schreef:

Ja [***],... het is kiezen of delen,... of een parkeerbon of een winkelwagenbonnetje :+

En de dikste auto :=

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:05

Ik wist niet eens dat er een boete op stond tegenliggers te waarschuwen voor snelheidscontrole :o

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:06

sommige zijn wel absurt hoog.. maar zoals iemand die de auto op de invalide parkeerplaats parkeerd.. is zijn eigen schuld door rood rijden ect ook..

bij dat onnodige geluid kunnen weleens discussie losbartsen..

iemand in een gebouw met een verrekijker bespieden 100 euro jemig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:08

Juut schreef:
Ik wist niet eens dat er een boete op stond tegenliggers te waarschuwen voor snelheidscontrole :o

Die wist ik wel :j kan ik me ook wel voorstellen.. zo waarschuw je iemand die eigenlik met iets strafbaars bezig is

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:16

Waauw wat hoog! Wildplassen 100 euro, zonder kaartje in OV 85! Dat was eerst 35 volgens mij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:23

Ik vind het niet erg, je hebt je gewoon te gedragen en niet handsfree bellen in de auto is best gevaarlijk en gebeurt nog steeds te veel.
De gedragingen die ze bekeuren vind ik op het winkelwagentje na niet onredelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:23

tja... ze moeten ergens meer geld vandaan halen. Bezuinigingen zijn al ver doorgevoerd, ik vind dit wel een goede manier om meer geld in het laatje te brengen. Beter dan de belastingen ophogen :=

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:25

Boetes zijn in mijn ogen nooit te hoog. Moet je je maar aan de regels houden en anders de concequenties maar aanvaarden. Iedereen die een overtreding begaat weet dat hij of zij fout is, uitzonderingen daargelaten.
Heb nog nooit een boete gehad gelukkig, laat ik afkloppen.
Het winkelwagentjegeval vindt ik wel apart. Ze zullen toch die oude mensjes niet gaan beboeten als die met hun karretje naar huis rijden. Zal Oom Agent toch wel begrijpen neem ik aan??!!
Dan kan de bonnenquota natuurlijk ook fors omlaag omdat de centen nu veel eerder binnen zijn. Elk nadeel heeft zijn voordeel toch?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:25

Winkelwagen te ver mee nemen kost je bijna even veel als hardrugs nemen?!!
Ongelooflijk..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:26

Ayasha schreef:
Winkelwagen te ver mee nemen kost je bijna even veel als hardrugs nemen?!!
Ongelooflijk..

huh...dat scheelt €110. Valt toch wel mee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:28

uh excuseer, als het jatten tot 50 euro. :o :o

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:48

jemig das bijna mijn halve maandsalaris bellen in de auto:)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:49

Cyntje schreef:

Sjonnie op z'n opgevoerde scooter en later in z'n gepimpte golf is vaak niet echt rijk hoor ;).

Ik vind het ergens wel terecht, zeker voor zoiets als door rood rijden. Daarmee breng je andere onnodig in gevaar, dus daar mag best een flinke boete opstaan. En ach, als je je aan de regels houdt, hoef je ook nergens bang voor te zijn.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:01

Ik vind die met zebra wel riskant... dat zijn wel dingen waar twijfel/onenigheid over en dan vind ik 340 euro wel erg happig. Het is echt niet altijd duidelijk of iemand nou wel of niet over stil steken. Sommigen maken ook gewoon geen aanstalten, maar officieel moet je dan al wel stoppen geloof ik, dus dat word dan een duur geintje voor iets wat in die situatie misschien wel helemaal niet duidelijk was. ZUlke dingen zijn toch altijd een moment opname en achteraf ben je altijd wijzer. Ik snap dat het gevaarlijk is als voetgangers niet worden voorgelaten maar zulke dingen kunnen best subjectief zijn en dan vind ik de boete wel te hoog als er twijfel ontstaat.

Aan de ene kant vind ik het goed dat boetes hoog zijn maar ik moet zeggen dat ik 340 euro wel een hele smak geld vind. Ik vond tegen de 200 al een hele hoop en denk ik ook wel genoeg.
EN als ze het al duurder maken, dan snap ik niet waarom graffiti maar 100 euro kost... maak daar dan ook maar 340 van dat is pas echt onzinnig.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat er met al dat extra geld gaat gebeuren. Straks ins eptember ook al die langstudeerstudenten die dikke boete kunnen gaan betalen. NL haalt het goed binnen dit jaar, hopelijk gaat niet alles naar ontwikkelingshulp en griekenland :x Hopelijk investeren ze ook weer wat in eigen land... leuk zo'n wildplas-boete, maar regel dan eerst eens fatsoenlijke toiletmogelijkheden, dan kan je dan ook hogere boetes voor wildplassen gaan heffen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:04

Vind het echt belachelijk!!
Maar gelukkig vind de politie dat zelf ook en zijn ze nog niet voornemens om deze achterlijk hoge boetes uit te schrijven!!