Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evanescence

Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 12:30

Hallo :)

Ik moet voor Nederlands een presentatie maken over de stelling:
Mensen met een laag IQ mogen geen kinderen krijgen.

Nu was ik benieuwd naar wat de mening is van andere.

Zelf vind ik dat dit niet verboden kan worden, want wanneer heeft iemand een laag IQ of is iemand 'dom'

Ik ben benieuwd naar de mening en argumenten van anderen.

Marleen.

verootjoo

Re: Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:32

Dan zou ik eerst je stelling wat nuanceren... Wat is een laag IQ? Heb je het dan over mensen die niet hoogbegaafd zijn? Of mensen met een IQ onder de 120? 100? 80? 60?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:34

ik vrees dat het ook niet verboden KAN worden, maar bv mensen die niet zelfstandig kunnen wonen en niet voor een kind kunnen zorgen zouden imo wel aan de prikpil mogen.
heb ooit een documentaire gezien en de tranen springen in je ogen. En dat was alleen nog met echt kleine kindjes, emotioneel lijkt het me ook veel te zwaar voor die kids als ze ouder worden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:34

je hebt ook nog zwak begaafden of verstandelijke gehandicapten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:35

IQ zegt niet (altijd) wat over het functioneren van een persoon.

Je hebt mensen met een (zeer) hoog IQ die het moeilijker doen in de samenleving dan mensen met een (zeer?) laag IQ.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:36

linnie050 schreef:
je hebt ook nog zwak begaafden of verstandelijke gehandicapten

Dat zijn dus mensen met een laag IQ ;) Neem iig aan dat daar het topic over gaat, maar dat moet wel genuanceerd worden in de stelling.

sanne1221

ik vind dat mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, geen kinderen moeten krijgen.. (onafhankelijk van hoogte IQ)
Laatst bijgewerkt door sanne1221 op 25-11-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

ik neem toch aan dat topicstarter dat bedoeld.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 12:37

verootjoo@ Ik kan de stelling niet aanpassen. Zo heb ik hem gekregen.. en zo moet deze blijven.
Dus vandaar dat ik vraag om de mening van andere. :) Maar inderdaad waar ligt de grens van het IQ.

fokfanaat @ Bedoel je dat ze deze mensen de prikpil moeten verplichten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:38

daarom heb ik ze ook niet :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:39

als het aan mij zou liggen wel, maar dat zijn niet "minder slimme "mensen maar echt zwak begaafden of verstandelijke gehandicapten.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:39

Ik vind de stelling zo 'breed' geformuleerd dat je daar geen uitspraken over kunt doen.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 12:41

Brainless schreef:
IQ zegt niet (altijd) wat over het functioneren van een persoon.

Je hebt mensen met een (zeer) hoog IQ die het moeilijker doen in de samenleving dan mensen met een (zeer?) laag IQ.

Hier ben ik het zelf wel mee eens. Alleen waar wordt de grens dan getrokken. Ik denk dat hier de meningen heel erg over verdeeld zijn.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:42

Dit is een gevoelige kwestie.

Als je t mij vraagt mag iedereen kinderen krijgen,
echter ik merk in mijn werk (met mensen met een verstandelijke beperking, met een iq zo tussen de 60 en 70)
dat dit toch vaak zorgelijke toestanden teweeg brengt.
Ik generaliseer bewust (er zullen uitzonderingen zijn) als ik zeg dat deze mensen vaak geen lange termijn beslissingen kunnen nemen
en snel geneigd zijn egoistische beslissingen te nemen.

Ik ben van mening dat als mensen met een beperking kinderen willen,
er zowieso Jeugdszorg of andere instantie op gezet moet worden,
die de boel goed (in het belang van het kind) in de gaten houdt.

Erg moeilijk, want een kind vraagt er niet om om op de wereld gezet te worden
en hoe erfelijk is de beperking van de ouders?
maw wat voor kindje zet je op de wereld?

Uit voorzorg aan bijvoorbeeld de prikpil vind ik ook een goede optie als mensen echt niet in staat zijn een kindje goed op te voeden. Maar ook dat ligt erg gevoelig.

Ook mensen met een beperking hebben een biologische klok en kinderwens.

Ben erg benieuwd naar de meningen op bokt.

:)
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 25-11-11 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:43

Dat is altijd een heel erg moeilijke materie. Wel is het belangrijk om bij je vraagstelling inderdaad als eerste laag IQ beter te classificeren. Je hebt te maken met het verbaal IQ en het performaal IQ.
Een persoon die een lage woordenschat heeft kan wel heel erg goed zijn op het performale vlak. Maar krijgt bij een IQ test wel een laag IQ.

Uit eigen ervaringen zie ik 'slimme' mensen die de kinderen slecht verzorgen en juist mensen die erg laag scoren alle verantwoordelijkheden en tijd voor het kind nemen.
Mijn antwoord is dus nee. Je moet kijken naar het totaalbeeld van de personen die kinderen willen krijgen. Pas daarna is het mogelijk om bijv. een keuze te maken voor de prikpil.

Brainless

Een grens in IQ is heel moeilijk te maken.
Stel je zegt 60, dan zal dit voor vele wel "gelden, maar je hebt dan altijd nog een percentage die zich heel goed volledig zelfstandig redden.
Het ligt eraan op welk vlak de beperking het meest openbaart.

Citaat:
>130 Hoogbegaafd
116-130 Boven gemiddeld begaafd
101-115 Begaafd
100 Gemiddeld
85-99 Beneden Gemiddeld
70-84 Moeilijk lerend
55-69 Lichte verstandelijke beperking
40-54 Matige verstandelijke beperking
25-39 Ernstige verstandelijke beperking
< 25 Diepe verstandelijke beperking

fokfanaat

tja maar wat weegt dan zwaarder, een biologische klok, of een heel zwaar en moeizame jeugd voor een kind.
bovendien moet de maatschappij voor de kosten opdraaien van extra verzorging/ondersteuning

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:45

Ik vind eerst dat ze aan voorlichting moeten gaan doen. Feit is wel dat bij laagopgeleiden veel vaker ongewenste zwangerschappen voorkomen omdat men een voorbehoedsmiddel is 'vergeten' of dacht dat je hef allemaal wel zo kan plannen dat je niet zwanger raakt. Verhaal antibiotica in combinatie met de pil hoor je ook nog wel eens.

Op deze manier zorg je ervoor dat mensen met een wat lager IQ beter worden voorgelicht zodat er misschien minder kinderen worden geboren bij ouders met een laag IQ én die ook nog niet klaar zijn voor het ouderschap.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:46

heb een documentaire gezien van iemand met een zware beperking met een baby, die heel veel hulp had, tot die ziek was en er wat misging met de vervanging, kindje was zwaar uitgedroogd (bijna overleden) omdat moeder "vergeten " was steeds het flesje te geven, toen er geen hulp was.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:47

Ik vind de stelling veel te kort door de bocht. Heel eerlijk gezegd denk ik dat degene die de stelling zo geformuleerd heeft zich nog eens achter de oren zou moeten krabben.

Maar goed, het IQ is denk ik onvoldoende richtinggevende maat voor een beslissing of iemand wel of geen kinderen kan opvoeden (want daar heb je het in feite over). Er zijn ook genoeg mensen die weliswaar een laag IQ hebben, maar wel degelijk over de vaardigheden beschikken om een kind op te voeden. Anderzijds zijn er ook mensen met een hoog IQ die dan weer niet over die vaardigheden beschikken.
Uiteindelijk ontkom je er denk ik niet aan om het van persoon tot persoon te bekijken.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:50

Zulke beslissingen nemen op basis van IQ is onmogelijk, en de IQ test ook niet voor gemaakt. IQ scores meenemen in je uiteindelijke beslissing kan weer wel, maar dan zou (voor mij) zelfredzaamheid, zelfzorgzaamheid en de capaciteit om voor een kind te zorgen belangrijkere punten zijn.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 25-11-11 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:51

Het is inderdaad wel een breed geformuleerde stelling. Daarnaast, IQ is maar een getal, geen bewijs wat je "goed genoeg" maakt om voort te planten. Er zijn talloze mensen die misschien geen hoog IQ hebben, maar wel op andere vlakken enorm uitblinken. Zo zijn er artiesten die wellicht onder het gemiddelde IQ scoren, maar die je toch niet zo willen missen in de samenleving. En denk aan mensen die heel goed zijn in het verzorgen of aanvoelen van andere mensen; ook dit kan compleet los staan van het getal IQ.

Ik ben wel van mening dat mensen die nauwelijks voor zichzelf kunnen zorgen vanwege een verstandelijke beperking, eigenlijk geen kinderen zouden moeten krijgen. Heel hard gezegd schiet het kind er niets mee op en heeft de ouder te weinig besef om enige meerwaarde van het ouderschap te hebben.

Maar dan blijft de vraag.....waar trek je de grens?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:52

Ik denk dat je de presentatie kunt doen over de stelling op zich, zoals hierboven geschreven is, je moet het nuanceren of concreter maken om er een steekhoudend verhaal over te kunnen doen.

Dus stel de vragen die hier ook gesteld worden en je kunt afsluiten met de conclusie dat de stelling zoals ie is niet voldoende concreet is om hier een helder antwoord op te kunnen geven, maar dat er eerst heel veel vragen beantwoord zullen moeten worden om er wat zinnigs over te kunnen zeggen!

Aanvulling: en dan werk je een aantal antwoorden uit, dus je zegt:

1. Ik ben het er mee eens. En dan vervolg je met: maar hoe ziet dit er dan in de praktijk uit? en dan werk je alle voors en tegens die je tegenkomt uit.

2. Ik ben het er niet mee eens. En dan werk je hiervan alle voors en tegens uit.

Stukje over ethiek erbij en de keuzevrijheid van de mens (en als je ver wilt gaan leg je de link naar de 2e wereldoorlog en de ideeen over een superieur ras) en je bent zo anderhalf uur verder!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:56

ik denk dat als je gaat kijken naar het gemiddelde kind dat misbrikt wordt ( op welke manier dan ook) dat deze uit een gemiddeld begaafde familie komt. Dat iemand geestelijk misschien onder de norm valt, wil niets zeggen over zijn vermogen om van een kind te kunnen houden. Misschien dat deze groep het financieel wat moeilijker heeft, maar dat heeft de gemiddelde alleenstaande vrouw met meer dan 1 kind ook!
Dat bepaalde groepen extra hulp kunnen gebruiken,daar kan ik me geheel in vinden. Maar het vermogen om een kind emotioneel te geven wat deze nodig heeft, is niet aan I.Q. geboden, maar aan E.Q.
Dus als ze op I.Q. zouden gaan selecteren, dan vind ik ook dat er op E.Q. geselecteerd moet worden en ook gelijk gekeken moet worden naar de sexuel voorkeuren van de ouders ( dus niet homo of hetero, maar op voorkeur voor jonge kinderen... want het overgrote gedeelte pedofielen zijn toch echt van gemiddelde begaafdheid of hoger.)

@fokfanaat... en ik heb ook genoeg nieuwdberichten gezien van moeders die hun kinderen,door hun drukke leven, vergaten in de auto en die op die manier om het leven zijn gekomen.

Pauline

Re: Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:03

Eens met wat iemand zei net: als je niet voor jezelf kunt zorgen, om welke reden dan ook, dan ook geen kinderen.