EU beweert: water voorkomt geen uitdroging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

EU beweert: water voorkomt geen uitdroging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:23

Nou ja zeg! Gisteren las ik tot mijn stomme verbazing dat in Amerika het congress de pizza tot groente had bestempeld omdat er tomatenpuree op zit.
Dan denk je nog: 'Ach ja... Amerikanen', je zucht een keer en schudt meelijdend je hoofd.
Maar laat ik nu vandaag moeten concluderen dat niet alleen de Amerikanen meer dan een paar steken los hebben. Hier om de deur in ons eigen Europa lees ik nu dat de Europese Commissie heeft besloten na een onderzoek dat 3 jaar heeft geduurd dat het niet bewezen is dat water uitdroging helpt voorkomen! :oo

Pardon? Een 3 jarig onderzoek???!!! Kosten á ... €???

Citaat:
EU bans claim that water can prevent dehydration
Brussels bureaucrats were ridiculed yesterday after banning drink manufacturers from claiming that water can prevent dehydration.
NHS health guidelines state clearly that drinking water helps avoid dehydration, and that Britons should drink at least 1.2 litres per day

By Victoria Ward and Nick Collins

6:20AM GMT 18 Nov 2011

EU officials concluded that, following a three-year investigation, there was no evidence to prove the previously undisputed fact.

Producers of bottled water are now forbidden by law from making the claim and will face a two-year jail sentence if they defy the edict, which comes into force in the UK next month.

Last night, critics claimed the EU was at odds with both science and common sense. Conservative MEP Roger Helmer said: “This is stupidity writ large.

“The euro is burning, the EU is falling apart and yet here they are: highly-paid, highly-pensioned officials worrying about the obvious qualities of water and trying to deny us the right to say what is patently true.

“If ever there were an episode which demonstrates the folly of the great European project then this is it.”

bron: http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... ation.html

Celiien

Re: EU beweert: water voorkomt geen uitdroging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:27

_O-
Af en toe vraag ik me echt af welke staatsmongole dit verzinnne :')

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:44

Nou wie het weet mag het zeggen.
Wat een stel randdebielen!

Het artikel is een stuk groter trouwens, te zien als je de bron aanklikt en daar staat o.a. een leuke reactie van een UKIP lid in en ik kan er niets aan doen maar ik mag die lui wel.

Citaat:
Ukip MEP Paul Nuttall said the ruling made the “bendy banana law” look “positively sane”.

He said: “I had to read this four or five times before I believed it. It is a perfect example of what Brussels does best. Spend three years, with 20 separate pieces of correspondence before summoning 21 professors to Parma where they decide with great solemnity that drinking water cannot be sold as a way to combat dehydration.

“Then they make this judgment law and make it clear that if anybody dares sell water claiming that it is effective against dehydration they could get into serious legal bother.

De UKIP draagt normaal gesproken echt het hart op de tong. Ik lach me vaak rot om die lui en niet omdat ze rare dingen zeggen maar juist omdat ze rake dingen zeggen :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:46

Pfff

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:00

Interessant is eerder hoe dit soort idee de wereld in kwam. In West-Europa is water in flessen feitelijk oplichterij. Flessenwater staat onder minder controle dan het water wat we hier uit de kraan kunnen drinken. Dat maakt kraanwater per definitie veiliger dan flessenwater.

Ik kan alleen maar wat vermoeden, maar ik neem aan dat dit iets met deze aktie te maken heeft. Drinken van water uit flessen voorkomt dehydrateren geen bal meer dan het drinken van water uit de kraan. Ook is het zo dat de minima het zich simpelweg niet eens kunnen veroorloven om hun drinkwater uit de supermarkt te halen.

Een ander vermoeden is dat er ook iets anders is wat je kan drinken (wat overigens weer wel water bevat) om gehydrateerd te blijven, dan mag puur water de claim niet alleen op zich nemen.

En als laatste is het misschien wel zo dat je ook electrolyten moet innemen en dat water alleen niet voldoende is om gehydrateerd te blijven.

Dus ik weet het niet. Feit is dat een drie jaar durend onderzoek rondom belachelijk is. "dehydrateren" betekent letterlijk zoiets als "water verliezen". De enige manier om te hydrateren is door (een product met) water tot je te nemen.

Ik zou de echte conclusies wel eens willen lezen, want ik neem aan dat het hier eerder of een dwaling van juridische interpretatie is. Lijkt me ook een leuk plot voor een late Monty Python film ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:44

Was vorig jaar al zoiets op TV een onderzoek met een tweeling die exact hetzelfde at en dronk alleen de ene dronk daarnaast 3 liter water en de ander niet en ze bleken precies dezelfde waardes vocht in hun lichaam te hebben. Maar dat onderzoekje duurde geen 3 jaar :n

Ik weet ook dat water uit een fles meestal nep is, maar ik vind het nu eenmaal lekker, hou niet van frisdranken

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 12:31

sarabande, het vochtgehalte in beide lichamen mag dan hetzelfde zijn geweest maar weet je ook toevallig of er meer is onderzocht? Zo is bekend dat water drinken hoofdzakelijk belangrijk is om je nieren te ondersteunen zodat ze gifstoffen uit je lijf af kunnen voeren.
Je lichaam is niet meer nodig dan een bepaalde hoeveelheid water maar met meer water drinken geef je het wel beter de kans zichzelf te kunnen opschonen.

Het gehalte aan vocht in je lichaam zal niet eerder dalen dan dat je onder de minimumgrens komt. Dus als iemand normale hoeveelheden drinkt zal je geen uitdroging zien en iemand die meer drinkt zal hooguit wat meer naar het toilet moeten en meer afvalstoffen lozen.
Maar zolang je boven de minimumgrens blijft met vochtinname zul je qua vochtgehalte idd geen verschil zien.

Ik heb trouwens ook heel veel verschil in water en vind kraanwater absoluut niet lekker.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:19

joostvangestel schreef:
Interessant is eerder hoe dit soort idee de wereld in kwam. In West-Europa is water in flessen feitelijk oplichterij. Flessenwater staat onder minder controle dan het water wat we hier uit de kraan kunnen drinken. Dat maakt kraanwater per definitie veiliger dan flessenwater.

Hier in Nederland inderdaad wel, maar voor zover ik weet is kraanwater uit Frankrijk nog steeds niet echt super qua drinkbaarheid :) .

Maar inderdaad wel weer achterlijk dat ze daar weer 3 jaar over moeten doen. Dat onderzoek zal ook wel weer het nodige gekost hebben vermoed ik zo := .