Niet verhuizen?Dan geen(minder) uitkering!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Niet verhuizen?Dan geen(minder) uitkering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:14

Citaat:
http://www.nu.nl/economie/2670454/werkl ... uizen.html

'Werkloze moet voor baan verhuizen'
Laatste update: 17 november 2011 13:11 info .DEN HAAG - Werklozen met een uitkering die niet bereid zijn om te verhuizen voor een baan, wil minister Henk Kamp (Sociale Zaken) harder aanpakken.

Dat geldt ook voor mensen met een uitkering die niet hun verslaving willen aanpakken om hun kansen op werk te vergroten. Werklozen die ''onvoldoende inspanning'' leveren en een verkeerde houding hebben om aan de slag te komen, gaan dat voelen in hun uitkering.

Dat zei Kamp donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over handhaving in de sociale zekerheid.

De minister gaf aan de afgelopen tijd geïrriteerd te zijn door berichten uit gemeenten met veel jonge mensen in de bijstand waar bedrijven desondanks Polen inhuren om kerstpakketten in te pakken. Volgens hem kunnen mensen in de bijstand dit werk prima doen.

Cultuurverandering

VVD-Kamerlid Malik Azmani had Kamp gevraagd wat hij gaat doen om een ''cultuurverandering'' te bewerkstelligen. Azmani was op zijn beurt geschrokken dat werkzoekenden in de regio Rijnmond nauwelijks reageren op initiatieven van gemeenten om ze aan de slag te krijgen in de Rotterdamse haven, waar ondernemers juist naarstig op zoek zijn naar personeel.

De groep werklozen die niet wil, zei Kamp ''nadrukkelijk in beeld'' te hebben bij een aanscherping van het regime, waaraan hij met staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken) nog werkt. De hardere aanpak moet in 2013 ingaan.

Regeringspartijen VVD, CDA en gedoogpartner PVV hebben afgesproken dat uitkeringsgerechtigden die door hun gedrag of kleding verhinderen om aan het werk te komen, dit sneller moeten voelen.

Tuinbouw

Volgens Azmani moeten gemeenten en uitkeringsinstituut UWV ook nog een slag maken. Zo is hij teleurgesteld dat het nog nauwelijks lukt werklozen in te zetten in de tuinbouw, waar veel buitenlanders werken.

Argumenten dat het bijvoorbeeld voor werkzoekenden in Rotterdam geen doen is om naar de kassen in het Westland te gaan, snijden volgens hem geen hout. ''Er worden nu ook al busjes ingezet. Als er werk is, moeten mensen aan de slag of de uitkering wordt ingetrokken.''

Wat vinden jullie hiervan?
Imo geheel terecht, als je hierover na gaat denken is het idd te gek voor woorden dat dit überhaupt kan....

zonnebloem18

Re: Niet verhuizen?Dan geen(minder) uitkering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:22

Ergens terecht, maar er zijn ook zat bedrijven die de Nederlanders minder graag aan het werk hebben als de Polen.
En verhuizen vind ik dat je niet zomaar kan dwingen, als mensen schoolgaande kinderen of een partner die wel werk kan je niet van ze verlangen dat ze gaan verhuizen.
Verder kost verhuizen een hoop geld, denk aan vloeren, gordijnen, behang, verf, je kan niet zomaar alles meenemen en passend maken in je nieuwe huis.
Daarbij heb je niet zomaar ergens anders een woning gaat de overheid de verhuizing voor je betalen en het helpen met zoeken naar een woning ook?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:28

Het verplicht verhuizen vind ik te ver gaan. Ze kunnen je toch moeilijk dwingen om je koopwoning (evt. met verlies) te verkopen, om elders een (duurder?) huis te moeten kopen. Met de huidige woningmarkt is het uberhaupt afwachten of je je huis verkocht krijgt.
En trouwens, ook bij sociale woningbouw lijkt het me kansloos, hoe moet je in vredesnaam bij wachtlijsten van 5+ jaar voor elkaar zien te krijgen dat je een andere woning vindt?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:39

Verhuizen verplichten vind ik ook te ver gaan. Ook idd met het oog op eventuele verhuiskosten. EN...wie zegt dat als je verhuist bent, je die baan een half jaar later nog hebt. Je kunt niet blijven verhuizen, lijkt me.

Het verplichten van mensen om van hun verslaving af te komen is een goeie, maar de mensen zelf moeten ook willen.
Wij hebben een aantal keren langdurig werkelozen in dienst gehad, maar helaas hebben we ze allemaal moeten laten gaan, want ze demotiveerden het gewone personeel zo erg (die wisten niets van hun achtergrond), dat we uiteindelijk meer geld eraan kwijt waren, als dat we eraan verdienden. Eentje was zo gewiekst dat hij ons voor heel veel geld heeft bestolen. Maar daar kwamen we pas veel later achter...helaas. Hij bleek dus gokverslaafd te zijn.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:55

Wat een vreemd artikel, alleen in de eerste regel wordt gezegd werklozen moeten verhuizen, verder wordt er daar helemaal niet inhoudelijk op ingegaan apart.

Maatregelen treffen bij de andere voorbeelden die worden gegeven kan ik mij helemaal in vinden. In de tuinbouw of bij seizoenswerk kunnen best werklozen uit de regio ingezet worden, al helemaal als er zelfs vervoer wordt geregeld. Als een werkloze voor de keus wordt gesteld tussen werken in de tuinbouw (zelfs daarnaartoe gebracht worden) of minder uitkering. Kan ik mij niet voorstellen dat mensen dan niet aan het werk gaan, ookal is het geen leuk werk.

Maar gedwongen verhuizen voor een baan? Nee. Het lijkt mij een beter idee om werkgelegenheid te creëren in gebieden met een hoog percentage werklozen. Oost Groningen is hier een goed voorbeeld van. Het percentage werklozen ligt daar veel hoger dan in de rest van Nederland. Maar er is ook weinig werkgelegenheid (de laatste jaren wordt dat wel iets beter) moeten die mensen dan verhuizen?

Of geef mensen (die het willen) ondersteuning bij die verhuizing, help ze een baan te vinden, een huis, een school voor hun kinderen etc. Maar niet: Je hebt 4 maanden om een baan te vinden in de Randstad verhuis daar maar naartoe en anders krijg je minder uitkering.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:58

Verplicht verhuizen vind ik te ver gaan. Sancties opleggen als je niet genoeg moeite doet om weer aan het werk te komen prima.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:13

Tsja lastig... Sowieso vind ik ook het verhuizen te ver gaan en het lijkt me ook zeker niet haalbaar. En het is leuk dat je mensen in bijv. de tuinbouw aan het werk wilt zetten, maar als je werkloos raakt nadat je een goede baan had, met bijv. een hypotheek daarop gebaseerd, is dat toch niet te doen? Want zoveel verdient het in de tuinbouw ook niet. Dan komen die mensen toch ontzettend in de knoei om hun vaste lasten te kunnen betalen? Opzich ben ik zeker voorstander van sancties opleggen voor mensen die niet genoeg moeite doen, maar het moet wel reeël blijven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:22

Verplicht verhuizen? 8)7 Wie zal dat betalen, zoete lieve Henkie? Ik ben niet werkloos, maar stel dat ik nu wel werk zou moeten gaan zoeken - ik heb een man die qua werk vooral hier in de Brainport-regio goed zit - én twee schoolgaande kinderen én een koophuis. Dat is allemaal niet zo simpel als Kamp hier voorstelt... Probeer je huis maar eens te verkopen in deze tijd. Laat staan een nieuwe hypotheek krijgen...

Veel werknemers kiezen voor Polen, ook als er wel Nederlanders in de buurt zijn. En waarom? Ze zijn goedkoper en hun werkmentaliteit is anders - ze hebben niet zoveel noten op hun zang als de gemiddelde Nederlander.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:39

Haha :D .

Als vadertje staat mij mijn kosten netjes betaalt die ik heb aan zo'n verhuis dan doe ik het met plezier voor werk hoor. Maar dat zal er wel weer niet bij inbegrepen zijn. Wel zolang er geen kinderen zijn, want stel dat ik er 2 of 3 heb, en ik zou ze elk jaar moeten vertellen dat ze weer een andere juf en andere vriendjes krijgen, omdat mama geen vast werk vindt en enkel met tijdelijke contracten werkt. Of wat als mjn man/vriend dat wel ergens werk heeft? Betalen ze mij dan mijn eigen huis zodat hij hier kan blijven en ik daar kan gaan werken? :+

Mijn vader is zelfstandig en heeft ooit van pure ellende ook iemand uit de Oost-bloklanden aangenomen. De gewone Belg wilde wel werken, maar wel met een hoop eisen 'ik doe wel niet dit, en ik wil wel minstens zoveel verdienen, en in de zomervakantie(juist de drukste periode) moet ik zes weken vrij hebben want ik ga daar naartoe...' :evaw: Enkele jaren later nog eens geprobeerd met een werkloze jongere. Hij is welgeteld een dag komen werken en vanaf toen enkel miserie (ik kan niet komen want mijn rijbewijs is afgepakt, ik kan niet komen want de bus rijdt niet,ik kan niet komen want ik ben ziek...). Daarentegen opnieuw een -toevallig Pool-die ondanks alle problemen wel in weer en wind klaarstaat. Als je als bedrijf moet kiezen, dan kies je voor iemand die niet om het minste beetje mekkert maar die tegen een stootje kan, en dan kijk je niet naar nationaliteit.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:10

Verhuizen kost niets? Betaalbare woningen liggen voor het oprapen? Ach, mensen die het zelf zo goed hebben, kunnen zo makkelijk praten. Verhuizen , omdat er nu kerstpakketten ingepakt moeten worden? Hoeveel weken werk? Staat dat tegenover de kosten en leed die verhuizing heet? Mogen werklozen geen vriendenkring opbouwen en moeten ze maar gaan leven als zigeuners? Asperge steken, bollen pellen?
Nou, ik heb in de bollenstreek gewoond. De advertenties met vraag naar personeel waren summier. Evenals de betaling!!!Is er laatst niet iemand opgepakt die allemaal buitenlanders op haar terrein had en eigenlijk daar waardeloos onderdak hadden en onder asociale omstandigheden moesten werken?
Nee, de regering mag eerst wat aan de werkgevers doen, die tijdelijk werk aan bieden. Kijken of er normaal uitbetaald word en of er goede arbeidsvoorwaarden zijn.
Dan mogen ze zich best eens verdiepen, in wat het met een mens doet als hij/zij werkeloos wordt. De nevenbaantjes die mensen in de 1e en 2e kamer er betaald bij hebben , kunnen ze best teruggeven aan werklozen . Werkgevers met tijdelijke banen, mogen best wat vaker adverteren dat ze werk hebben. Niet iedereen heeft internet.
Maar wel een baan hebben en niet willen verhuizen....ja dat vind ik wel wat!(grapje)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:27

Verhuizen verplicht, kartonnen doos bijgeleverd. :D

Trouwens, verhuizen is leuk, maar krijg je dan ook gelijk een vaste aanstelling? Zal de meeste mensen niet gebeuren, zeker niet vanuit een langdurige uitkeringssituatie lijkt me zo.
Maar goed ik ken ook zat mensen die wél voor een baan verhuisden en waar dat prima is uitgepakt. :)

Wat betreft Polen en landbouw: er is ene verschil tussen 'niet zeuren' en bijvoorbeeld normale werkomstandigheden vragen.
Mijn moeder was 20 jaar geleden al de enigste! werknemer die van haar baas eiste dat hij de gifspuiten in de kassen uitdraaide, voor de werkneemsters erin gingen.....

Lang leve de Polen die onder het minimum werken en de ARBOregels in Nederland niet eens kennen. :Y)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:53

Verhuizen hoort voor mij bij een nieuwe baan. Maar ja, verhuizen naar het westland om tomaten te mogen plukken is een beetje onzin. Dus de vraag is hoe nuttig die gedachte is.

Er is een groot verschil voor alleenstaande huurders die moeten verhuizen of voor iemand in een gezinssituatie met een werkende partner.

Maar niet-werkwillenden mogen voor mij best wel aangepakt worden, ik heb alleen geen idee hoe groot die groep is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:18

Het zijn weer loze kreten!
Hoe wil en kan je iemand verplichten om te verhuizen? Met vooral de problemen op de huizenmarkt.
In het Rotterdamse havengebied (Botlek, Europoort en Maasvlakte) is bijv. bijna geen OV, er rijden wel wat bedrijfsbusjes, maar niet aangepast naar de verschillende werktijden van werknemers van de verschillende bedrijven. Je hebt dus een auto nodig, vaak hebben langdurig werkelozen geen auto of geen geld om deze aan te schaffen. Uitbreiding van het OV zou dus al een verbetering zijn, ook voor het fileprobleem op de A15. Hetzelfde geldt wel voor de bereikbaarheid van het Westland met het OV. Al geloof ik zeker, dat werkgevers liever Polen aannemen in sommige branches. Ze maken lange dagen, stellen weinig vragen/eisen en je kan er gemakkelijk vanaf, indien nodig.
Tevens zijn de subsidies voor het aannemen van langdurig werkelozen sinds 1 juli 2011 afgeschaft. Wij namen regelmatig deze mensen aan omdat het begeleiden vaak veel tijd kost, maar door de subsidies nog wel aantrekkelijk was. Nu nemen wij liever een ervaren en/of gekwalificeerd persoon aan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:27

En dan is verhuizen naar het Rotterdamse havengebied nog makkelijk, containers zat :D .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:44

Maflinger_S schreef:
En dan is verhuizen naar het Rotterdamse havengebied nog makkelijk, containers zat :D .

Ik wacht ook op deze oplossing vanuit dit kabinet :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:07

Electra63 schreef:
Hoe wil en kan je iemand verplichten om te verhuizen? Met vooral de problemen op de huizenmarkt.

Welke problemen? Het is al jaren niet meer zo goedkoop geweest om een huis te kopen ;) Kamp geeft je vast wel een hypotheekgarantie :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:09

Als je je eigen huis verkocht krijgt zonder een ton verlies, ja :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:14

joostvangestel schreef:
Electra63 schreef:

Welke problemen? Het is al jaren niet meer zo goedkoop geweest om een huis te kopen ;) Kamp geeft je vast wel een hypotheekgarantie :D

Indien je een koophuis hebt, moet je dit maar zien te verkopen, anders heb je dubbele lasten en dat als langdurig werkeloze ;) . En dan moet je direkt een vaste aanstelling krijgen bij je nieuwe werkgever aan de andere kant van Nederland, want een hypotheek met een tijdelijk contract is ook niet gemakkelijk te krijgen. Ik begrijp altijd dat de wachttijden voor (betaalbare) huurwoningen ook soms wel oplopen tot 5 jaar, dus? Er dan maar vanuit gaand dat de genoemde langdurig werkeloze ook een (vrijblijvende) thuisblijvende partner heeft. Anders heeft de werkeloze een baan en is zijn werkende partner inmiddels werkeloos door de verhuizing.

Nee, heerlijk de oplossingen van dit kabinet *\o/*

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:17

Ach ja deze loze opmerkingen hoor je eens in de zoveel jaar weer terug. Dan nog is er weinig werk, en als er wel is vragen ze vaak hoge opleidingen, 10 jaar werk ervaring en niet ouder dan 20 aub anders wordt je te duur.

Kerstpakketen inpakken leukkkkkkkkk doe mij maar een baantje. Maar ik ben te duur dus, jongeren zijn dat niet en een hoop polen enzo ook niet.

Nee weer een hoop l*lkoek om in de picture te komen.

En verplicht verhuizen? Ronduit belachelijk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:48

Electra: was vooral cynisch bedoeld :P

Overigens: dat met verlies verkopen is iets dat iedereen met een beetje hersens had in moeten/kunnen calculeren. Ik heb 5 jaar geleden ook een huis gekocht. Ik had ook kunnen huren. Als ik dat had gedaan, had ik (veel) hogere maandlasten gehad. Het verschil per maand is hoger dan het verlies dat ik per maand heb geleden.

Als ik een nieuw huis wil kopen, dan is dat gelijk ook een stuk goedkoper dan een huis in een stijgende markt. Kwestie van tevreden zijn met de marktprijs. Mensen die hun huis moeten lozen zullen iets meer moeten nadenken over hoeveel ze per maand afgeschreven hebben.

Overigens, iemand die hun huis langer dan 10-15 jaar geleden heeft gekocht, maakt helemaal geen echt verlies, hooguit een boekhoudkundig verlies. Dat haal je er bij het volgende huis wel weer uit mits je slim inkoopt.

De staat zou in zo'n geval gewoon tegemoet moeten komen en de overdrachtsbelasting kwijtschelden. Dat is een van de weinige echte verliesposten als je in vastgoed handelt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:51

Blue_Eyes schreef:
Verplicht verhuizen? 8)7 Wie zal dat betalen, zoete lieve Henkie? Ik ben niet werkloos, maar stel dat ik nu wel werk zou moeten gaan zoeken - ik heb een man die qua werk vooral hier in de Brainport-regio goed zit - én twee schoolgaande kinderen én een koophuis. Dat is allemaal niet zo simpel als Kamp hier voorstelt... Probeer je huis maar eens te verkopen in deze tijd. Laat staan een nieuwe hypotheek krijgen...

Veel werknemers kiezen voor Polen, ook als er wel Nederlanders in de buurt zijn. En waarom? Ze zijn goedkoper en hun werkmentaliteit is anders - ze hebben niet zoveel noten op hun zang als de gemiddelde Nederlander.

Ik wilde exact hetzelfde zeggen! Alleen Gerritje ipv Henkie. :D

Ik vind het helemaal nergens op slaan, kindjes uit hun omgeving, woning verkopen, verhuiskosten.
Zinloos plan dus!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:55

Goh.... ben net verhuisd.... kost me een geld, zeg..... en een energie...... daar gaat allemaal niet zo goed samen met net uit een uitkering komen en een nieuwe baan, volgens mij. Daarnaast wil ik in de buurt blijven wonen van mijn ex i.v.m. het co-ouderschap van ons kind en is het ook handig dat er opa's en oma's in de buurt zijn om op mijn kind te passen, als ik werk. Want als je ziet wat je kwijt bent aan de na-schoolse. Dan sta je niet te lachen.... Ben blij dat ik niet hoef te verhuizen voor een baan. :n
Want de meneertjes/mevrouwtjes in de politiek doen er geen ruk aan om het voor een alleenstaande moeder makkelijker te maken!!!

PS: Ik heb gelukkig een baan, hoor!! Je zult maar in zo'n positie zitten van geen baan hebben.....

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:14

Fijne vooruitzichten..
Hier in oost-groningen is het erg moeilijk iets te vinden.
Vaak maar tijdelijk. En hoe zou het moeten met een gezin, en schoolgaande kinderen?
Zijn hier zat mensen die maar al te graag willen werken, en er ook wel per keer uur/anderhalf willen rijden heen en zelfde tijd terug. maar nee, polen etc. gaan structureel voor.
En vindt als 35+ na een ontslag door bv. Faillisement nog maar weer elders een baan.
Is haast niet te vinden.

Ik heb geen baan meer, mede door ernstige rugklachten en uitvalverschijnselen.
de oudste gaat naar school, en dan woning maar moeten verkopen met verlies ,gezien je snel kwijt moet zijn. Richting westen, waar je ipv. Vrijstaand hier, in een klein rijtjeshuis of flat moet wonen, zonder zekerheid van vaste aanstelling? Terwijl je heel graag wil werken, maar niet mag van de specialisten...

Ben benieuwd hoeveel miljarden ons dat allemaal gaat kosten, en wanneer wij als nederland in problemen zitten zoals italie etc. Dit lokken ze zelf uit. en de gemiddelde arbeider is er de dupe van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:21

joostvangestel schreef:
Electra: was vooral cynisch bedoeld :P

.

Bedankt Joost, dat had ik niet door :D .

Ik begrijp alleen niet dat Kamp zich irriteert aan jonge mensen in de bijstand. Ik dacht dat bijstand niet meer mogelijk is voor mensen onder de 27 jaar?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:26

Kamp heeft lekker praten met zijn status en leeftijd, dat 'ie zich niet meer druk hoeft te maken. ;)
Ik word zo moe van al die rechtse gasten die op TV maar roepen dat iedereen moet werken. Zorg dan voor vacatures!!! Ken zoveel goede mensen die na jarenlang werken er uit gegooid zijn (re-organisatie is de grootste reden) en nu op oudere leeftijd niet meer aan de bak komen, hun huis moeten verkopen, een betaalbaar huurhuis is er niet in dit land en dan wat???? Het is zo makkelijk om zo te banketstaaf, maar hij komt niet met de oplossing aan (genoeg werk bijvoorbeeld). Nee, dan gaan ze roepen dat je maar kerstpakketten in moet gaan pakken. Yeah, right. En daarvoor moet je dan gaan verhuizen? :+