Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Twiggy2008 schreef:Ik vind dat er een sociaal stelsel moet zijn voor mensen die tegen hun zin werkloos zijn.
joostvangestel schreef:Als je even afzet dat de gemiddelde mens rond de 40 jaar zou moeten werken, staat 4% gelijk aan 1,6 jaar werkloosheid in je hele carrière. Dat klinkt al een stuk minder rampzalig. Voor mensen waarbij de werkloosheid langer dan die 1,6 jaar duurt, wordt het verhaal echter wel een groot probleem.
Maar waar we ook rekening mee moeten houden is dat het geld dat de werkloze toebedeeld krijgt ook weer gebruikt wordt in de economie. De werkloze koopt eten, betaalt huur en wie weet wat nog meer. Een deel van het geld komt direct in de schatkist terug via belastingen zoals btw, accijnzen, energiebelasting en wat dies meer zij. Scholing van een werkloze betekent weer werk voor andere mensen, dus ook dat geld bespaart weer premie voor iemand anders die anders werkloos zou zijn.
Het hele rekenmodel is dus heel interessant, ik weet niet over daar ook allemaal rekening mee wordt gehouden.
edit:Twiggy2008 schreef:Ik vind dat er een sociaal stelsel moet zijn voor mensen die tegen hun zin werkloos zijn.
Dit is een beetje onzin.. In principe is iedere werkloze tegen zijn zin werkloos. Anders moeten ze direct de uitkering weghalen
Overigens gaat het verhaal hierboven niet helemaal op als de werkloze inkopen gaat doen over de grens of op vakantie gaat naar het buitenland.
Krips schreef:Het geld dat werkloze krijgen aan uitkeringen komen uiteindelijk natuurlijk wel onze economie in.. Wordt dat ook meegerekend?
Twiggy2008 schreef:Nou, lijkt me geen onzin. Ik heb ooit iemand gekend lang geleden die het prima vond om ww te vangen. In die tijd (begin jaren 90) waren de regels niet zo streng als nu, ok, maar blijkbaar zijn er wel mensen (geweest) met zo'n mentaliteit. En dan vind ik het wat anders. Maar iemand die werkloos is en juist graag wil werken, maar continu afwijzing op afwijzing krijgt op sollicitaties, hoort gewoon netjes een uitkering te krijgen. Het is geen vetpot en het is wat jij zegt, het komt terug in onze economie.
MaaikeMo schreef:Twiggy2008 schreef:Nou, lijkt me geen onzin. Ik heb ooit iemand gekend lang geleden die het prima vond om ww te vangen. In die tijd (begin jaren 90) waren de regels niet zo streng als nu, ok, maar blijkbaar zijn er wel mensen (geweest) met zo'n mentaliteit. En dan vind ik het wat anders. Maar iemand die werkloos is en juist graag wil werken, maar continu afwijzing op afwijzing krijgt op sollicitaties, hoort gewoon netjes een uitkering te krijgen. Het is geen vetpot en het is wat jij zegt, het komt terug in onze economie.
En in een geval, waarbij iemand werkloos is, en niet wil werken, omdat iemand hier doodongelukkig van wordt? Hoort deze dan niet netjes een uitkering te krijgen? Vindt jij dat die persoon dan net zoveel recht heeft op een uitkering als iemand die heel graag wilt werken?
MaaikeMo schreef:Twiggy2008 schreef:Nou, lijkt me geen onzin. Ik heb ooit iemand gekend lang geleden die het prima vond om ww te vangen. In die tijd (begin jaren 90) waren de regels niet zo streng als nu, ok, maar blijkbaar zijn er wel mensen (geweest) met zo'n mentaliteit. En dan vind ik het wat anders. Maar iemand die werkloos is en juist graag wil werken, maar continu afwijzing op afwijzing krijgt op sollicitaties, hoort gewoon netjes een uitkering te krijgen. Het is geen vetpot en het is wat jij zegt, het komt terug in onze economie.
En in een geval, waarbij iemand werkloos is, en niet wil werken, omdat iemand hier doodongelukkig van wordt? Hoort deze dan niet netjes een uitkering te krijgen? Vindt jij dat die persoon dan net zoveel recht heeft op een uitkering als iemand die heel graag wilt werken?
MaaikeMo schreef:En in een geval, waarbij iemand werkloos is, en niet wil werken, omdat iemand hier doodongelukkig van wordt? Hoort deze dan niet netjes een uitkering te krijgen? Vindt jij dat die persoon dan net zoveel recht heeft op een uitkering als iemand die heel graag wilt werken?
Ersina schreef:@ joostvangestel. Wat heb je eraan als je gemotiveerd bent en er is geen werk voor je?
MaaikeMo schreef:En in een geval, waarbij iemand werkloos is, en niet wil werken, omdat iemand hier doodongelukkig van wordt? Hoort deze dan niet netjes een uitkering te krijgen? Vindt jij dat die persoon dan net zoveel recht heeft op een uitkering als iemand die heel graag wilt werken?
joostvangestel schreef:MaaikeMo schreef:En in een geval, waarbij iemand werkloos is, en niet wil werken, omdat iemand hier doodongelukkig van wordt? Hoort deze dan niet netjes een uitkering te krijgen? Vindt jij dat die persoon dan net zoveel recht heeft op een uitkering als iemand die heel graag wilt werken?
Sorry, maar zo iemand hoort in een psychiatrische inrichting thuis. Krijgt ie mooi etenen een praatje met de psycholoog. Verder niks extra's. Ik denk dat je daar op den duur wel van gemotiveerd
raakt om te gaan werken.
Boras schreef:Ik ben helaas een werkloze. Velen met mij zijn dat niet voor hun lol en buiten hun schuld.
Het kan iedereen overkomen, vooral nu.
Ik ben van de geneneraties die jarenlang ww-premie hebben betaald. Toendertijd werd er door werkgevers en werknemers teveel betaald aan ww-premie, waardoor er een overschot van miljarden in de spaarpot ontstond. Met als gevolg dat de ww-premie (voor werknemers) werd afgeschaft. Nu raakt het potje leeg.
Liever die premie voor het werknemersdeel opnieuw invoeren dan de ww afschaffen of nog meer inkorten.
Electra63 schreef:Je kan merken Joost dat jij niet vaak in een psychiatrische instelling geweest bent. En het wordt er niet beter op in de toekomst door alle bezuinigingen in de GGZ.
Electra63 schreef:Er is IMO een verschil in werkeloos zijn, arbeidsongeschikt zijn en in de bijstand zitten. Het verschil zit in de duur en de hoogte van de uitkeringen.
joostvangestel schreef:Ik heb er zeker ook dagen bij dat ik met tegenzin naar het werk ga. Maar ik werk ook niet om het gezellig te hebben. Ik werk omdat ik aan allerlei verplichtingen moet voldoen. En dan word ik er blij van dat ik mag werken om daaraan te voldoen. Daarnaast weet ik ook dat ik altijd maar hooguit 2-3 maanden verwijderd ben van werkloosheid. Ik heb al vaak genoeg in een reorg gezeten om te weten dat het een keer fout kan gaan. En het is weer bijna kerst, dus die aankondigen komen er helaas weer aan.
Huertecilla schreef:Joost, sta jij vakken te vullen met een HBO diploma?
Of wat dacht je van kuikens sexen? Kuch, kuch...
Of ´staaf en draad´ bij de hoogovens?
Er zijn HEEL veel mensen met werk wat echt loonslavernij is.
Citaat:Of heb jij op je 55ste na 30 jaar op kantoor verplicht een betonvlechterscursus moeten volgen om dan te horen te krijgen dat je van Breda naar R´dam moet verhuizen?
Citaat:Oh, je kan je huis nog niet verkopen voor 80% van de hypotheek? Gut wat rut. Wat wil je niet?
KORTEN die werkonwillige!
Citaat:Mensen die (bepaald niet onbegrijpelijk) gewoon niet in loondienst willen en ook geen andere inkomsten hebben, krijgen niet zómaar een zak met geld of een vaste woon/verblijfpaats van de staat
Citaat:Dat is hoe dan ook geen vetpot van schandalig profiteren.
Citaat:Dat itt een bonus van miljoenen voor speculeren met de toekomst van de loonslaven.
Wat de bankbobos opgestreken hebben is genoeg voor een heel léger armoedige steuntrekkers
joostvangestel schreef:Ik ben me er wezenloos van geschrokken wat een WW uitkering inhoudt, ik denk dat ik redelijk snel ga solliciteren bij de Mac Donalds als het niet beter kan....