Stadse fratsen....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Stadse fratsen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:55

Of te wel hoe millieuwetgeving kan door slaan....
Een prachtige column uit de Leeuwarder courant van vandaag.

Citaat:
Het had een plezierrit moeten worden zoals de zestig jarige Hille die wel vaker maakt in zijn felrode VW cabriolet uit 1955.
Een opvallende oldtimer,ook door de speciale banden met witte zijvlakken.
"even un rondsje nou",zegt Hille.
Vooral door het oude centrum.
Op naar de chicque Eewal.dè boulevard voor trotse liefhebbers van glimmende bolides.
Langzaam glijden ze op zonnige dagen langs de terrassen.
`maar niet su`n patserbak`stelt Hille.
'Meensen mutte der altyd om lache,finne ut skattech'
Op een zomerse zaterdag middag 15 oktober,tro Hille er dus weer op uit.
De ene hand aan het stuur,in de andere een rood gele elstar."Faak eet ik su`n appltsie met klokhus en al op"
Maar dit keer slingerde hij het afgeloven restant achteloos over zijn schouder,vol op genietend van de wind door zijn grijze haren en de rockmuzie uit de speakers van de originele blaupunt radio met ivoorkleurige noppen.
Maar Hille verstramde toen hij in zijn achteruitkijkspiegel `STOP`zag oplichten.
Politie.
Twee man sterk.
Of Hille wel wist waarom ze hem aanhielden?"Geen idee"zei Hille.
Eerst dacht hij nog aan de richting aanwijzers,uitklappende vleugeltjes met een lampje,ingebouwd in de deuren.
Daar was hij al eerder 300 aan kwijt geraakt omdat de politie vond dat de lampjes moesten knipperen.
Dat deden ze niet.Later ontdekte Hille dat dat helemaal niet persee hoefde,en dus liet hij het weer ongedaan maken.
Nee,dat was het niet,het was het weggegooide klokhuis dat hem een boete opleverde.
Hille plofte "hewwe jimme nix beters te doen?Gaan naar de Weaze"
Na de aanhouding hoorde hij weken lang niets,het zal wel loslopen ,dacht Hille.
Maar afgelopen dinsdag viel een roze bon op de mat.
Het procesverbaal sprak van de volgende overtreding:
Als particulier zich ontdoen van een affalstof door die buiten een inrichting op de bodem te brengen,,,,,sanctie bedrag €180.
Onbegrijpelijk,vindt Hille."Ik hew thús een appel-en prume boom in de tún staan.
Die late su faak fruchten oppe straat falle,mar daar hew i nog noait één over hoard"
Laatst bijgewerkt door papagroom op 10-11-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Florale

Re: Stadse fratsen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:58

en terecht..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:59

Je hoeft gewoon geen troep op de grond te gooien. Pech voor hem! En dat appels en pruimen van de boom vallen heeft er geen zak mee te maken..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:00

Ben het er helemaal mee eens, zelfde geld schrikt iemand zich een (letterlijk) ongeluk door en klokhuis tegen het raam. Was er niet dit jaar een vrachtwagen vol paarden afgebrand door een sigaret? Moest hij dat klokhuis maar opeten, en niet zielig gaan doen via de krant. Betalen en niet zeuren, je weet dat het niet mag.

En wat denk je van motor-rijders, als die zoiets tegen het hoofd krijgen is het maar de vraag of ze het kunnen navertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:01

Als je zo'n auto hebt kan je die boete ook wel betalen, niet zeiken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:02

Ja hoor, de appelboom laat z'n vruchten vallen op zijn erf. En hij gooit z'n klokhuis er ook bij? Had ie hem nu ook maar mee naar huis moeten nemen en op z'n eigen erf kwakken!
Wanneer leren mensen eens hun eigen rotzooi op te ruimen i.p.v het milieu en/of een ander er mee te belasten?

Terechte boete dus!

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:19

Terecht, ik erger me kapot aan al het afval op straat!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 19:25

ziet nou niemand de dubbele bodem van dit verhaal......
De grote vervuiler..lees industrie...kan zn gang gaan,maar jan met de pet,wordt genaaid....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:37

Als dat gebeurt is het ook niet goed, nee. Maar daarom moet er maar gedoogd worden dat iedereen z'n rotzooi op straat gooit? Onder het mom van 'ja maar dat andere is toch veel erger?!'
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En hou je rotzooi bij je!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:26

Een waarschuwing had dan toch ook kunnen volstaan? Ik vind deze boete erg overtrokken.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:26

sflj schreef:
Als dat gebeurt is het ook niet goed, nee. Maar daarom moet er maar gedoogd worden dat iedereen z'n rotzooi op straat gooit? Onder het mom van 'ja maar dat andere is toch veel erger?!'
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. En hou je rotzooi bij je!

Nou inderdaad. _/-\o_

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:44

Broccoli schreef:
Je hoeft gewoon geen troep op de grond te gooien. Pech voor hem! En dat appels en pruimen van de boom vallen heeft er geen zak mee te maken..

Ze vallen op straat en vervuilen dus ook de straat, dat heeft het er mee te maken.

Maar kom op zeg, praten we hier over natuurvervuiling? Nee, we praten over een appeltje, ik gooi ze ook vaak zat in de berm, hebben de dieren nog wat te smullen, en willen ze dat niet, ach dan is hij toch binnen de kortste weggerot...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het meer dan terecht dat mensen die afval op de weg gooien een boete kunnen krijgen, maar dan heb ik het wel over afval dat de natuur daadwerkelijk beschadigd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:20

In de eerste instantie dacht ik dat het zou gaan om dat hij met een oldtimer het centrum niet meer in mocht.
Toen het om de weggeslingerde appel bleek te gaan dacht ik: terecht een boete, je zal 'm maar tegen je hoofd krijgen!
Daarbij, we moeten eens ophouden met rotzooi achteloos op straat te gooien.
Nee, ik zag de dubbele bodem niet.
Maar je hebt wel gelijk, wij slaan hier door met allerlei milieumaatregelen voor burgers, terwijl ze op veel plekken op de wereld gewoon lekker gif in zee lozen, er drijft een enorme plasticzakjesberg in de oceaan waar niemand wat aan wil doen, olie wordt in zee gelekt, complete kernrampen voltrekken onder onze ogen. En wij maar betalen hier.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:36

In het kader van verkeersveiligheid vat ik hem wel. Maar hoorde laatst ook het verhaal dat iemand dezelfde boete kreeg, die een appel tijdens het wandelen op straat gooide. Ik ben ook erg kritisch, vind het belachelijk dat mensen blikjes en andere troep op straat gooien. Ik heb altijd van mijn moeder geleerd om dat bij me te houden. Maar een appeltje mocht wel op de grond, want snel verteerd en lekker voor de vogeltjes :j

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:41

RusselNuwell schreef:
Broccoli schreef:

Ze vallen op straat en vervuilen dus ook de straat, dat heeft het er mee te maken.

Maar kom op zeg, praten we hier over natuurvervuiling? Nee, we praten over een appeltje, ik gooi ze ook vaak zat in de berm, hebben de dieren nog wat te smullen, en willen ze dat niet, ach dan is hij toch binnen de kortste weggerot...

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het meer dan terecht dat mensen die afval op de weg gooien een boete kunnen krijgen, maar dan heb ik het wel over afval dat de natuur daadwerkelijk beschadigd.

Deze meneer gooit bewust zijn klokhuis op straat. Dat vind ik heel wat anders dat appels en pruimen die van een boom vallen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:56

Vergeten we niet dat beesten op de weg voor ongelukken kan zorgen?? appeltjes en andere snacks in de berm bij bv de veluwen zorgen ervoor dat groot wild zoals bv wilde zwijnen in de berm gaan staan. Kraai-achtigen zoals kauwtjes en roeken tegen je voorruit omdat hij niet optijd weg is, of jij niet kan uitwijken kunnen voor levens gevaarlijke travelen zorgen. DAT is dus een rede waarom je geen voedsel uit je raam mag flikkeren omdat je voor levensgevaarlijke situaties kunt zorgen. Maar als luie verwende westerlingen vergeten we dat stukje maar even, jij van je appel af.. wat kan jou de volgende mensen schelen right?? Denk na zou ik zeggen.

Als jij maar geen stinkende zooi in je auto hebt, heeft bambi ook wat te snoepen (niet voor gevoelige kijkers)
http://www.roadkillreporter.com/wp-content/uploads/2009/07/IMG_2791.JPG

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:36

Ik vind het wel een beetje uit verhouding, 180 euro voor n appel. Een waarschuwing, right, met bovengenoemde redenen als het overig verkeer. Maar omdat meneer het kennelijk kan veroorloven om in een leuk autootje te rijden met mooi weer dan kan die ouwe patser ook wel 180 euro voor n appel dokken :+ Het is volgens mij expres een beetje zo geschreven, autootje, muziekje enz enz.. Leuk hoe mensen reageren op de vorm van schrijven. Overigens is het zo te lezen helemaal niet de achterliggende gedachte van de agenten geweest, als je het hebt over afvalstof en bodem.. Er staat nergens iets over dat de appel op de weg lag. De dubbele bodem is me dan ook wel duidelijk :D Typisch gevalletje van 'ga toch boeven vangen joh' zoals mijn buurman, toen agent in burger, eens tegen zijn bonnenschrijvende mede agent de muggezifter zei :D

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:33

papagroom schreef:
ziet nou niemand de dubbele bodem van dit verhaal......
De grote vervuiler..lees industrie...kan zn gang gaan,maar jan met de pet,wordt genaaid....

Als jij denkt en kan aantonen dat een bedrijf dat doet, moet je bij het bevoegde gezag een handhavingsverzoek indienen. ;)

Is altijd zo makkelijk om naar een ander te wijzen maar niet naar jezelf. :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:27

Wat als het hier om een paard was gegaan dat tijdens een buitenrit had gemest op straat? ;)

Ik wil ook nog wel eens een appeltje eten in de auto, en inderdaad; ik kieper het klokhuis ook de auto uit. De berm in. Sorry Bambie

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:46

Juut schreef:
Wat als het hier om een paard was gegaan dat tijdens een buitenrit had gemest op straat? ;)
Paard aan de kant zetten en mest netjes naar de goot of berm verwijderen. ;)
En ja, ik gooi ook niets weg op straat, heb zelfs weleens een kwartier met een bananenschil rondgelopen omdat ik geen prullenbak kon vinden (okay, dit is idd misschien wel iets overdreven). Als je elke dag eerst alle rotzooi van anderen uit je weiland moet vissen voordat je er een paard kunt loslaten leer je het wel af om overal maar je rommel te dumpen. Als je plek genoeg hebt om iets mee te nemen naar buiten heb je ook plek genoeg om het weer mee terug te nemen...
Maar goed, eerlijk gezegd, 180 euro voor een appel vind ik ook wel wat fors en bovendien zie ik liever een klokhuis in de struiken dan plastic, aan de andere kant, idd de schade die verkeer zou kunnen oplopen als zo'n klokhuis verkeerd terecht komt...
Natuurlijk moeten de Grote Vervuilers ook aangepakt worden (enne, zijn die er niet toevallig bij de gratie van de consumerende mens? :)* ), maar dat neemt niet weg dat je zelf ook voor je omgeving mag zorgen, verbeter de wereld begin bij jezelf. Dus medelijden met die meneer? Nee, niet echt...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:37

Pluizebolpum schreef:
Juut schreef:
Paard aan de kant zetten en mest netjes naar de goot of berm verwijderen. ;)

En hoeveel ruiters zijn er in dit topic die niet van hun aard af kunnen stappen om mest weg te vegen? :+)