de wereld van nu? wil niemand dan meer van elkaar leren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

de wereld van nu? wil niemand dan meer van elkaar leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 11:59

kan iemand mij uitleggen waarom wij (mensen) elkaar niks meer gunnen?
ik zie het in de stad, op het werk, op school, op facebook, op hyves... maar vooral op een forum als dit...
mensen posten wat/zeggen iets... en meteen valt iedereen over ze heen :?
terwijl niemand een uitleg oid heeft afgewacht waarin diegene mischien uitlegt waarom hij of zij dat heeft gedaan of dat doet of daar nog mee bezig is, en waarom het op die manier gaat...
ik zie het vooral veel in de paardenwereld en dan vooral heel veel bij mensen die aan nah doen en de mensen die aan het "gewone" rijden doen...
en dan over en weer...
alles doen ze/we maar om de ander te "bekeren" maar waarom eigenlijk?
iedereen heeft zijn eigen visie over hoe of wat, iedereen doet het op zijn eigen manier...
en de meeste doen het toch echt met het oog op wat het beste voor het paard is...
en dat willen we toch? een paard die blij is? of zoals de knhs dat noemt "een happy atlete"? en hoe dat doel wordt berijkt maakt toch imo niet uit? zoalng dat doel maar berijkt wordt...
maar toch... iedereen is maar voor zichzelf en zijn discipline bezig en we worden er zo... kortzichtig van...
waarom eigenlijk?
ik denk dat wij als beoefenaars van onze sport en hobby toch het meest naar het paard moeten kijken en niet naar de manier waarop?
gezien het feit dat een paard een individu is passen we onze stijl/discipline etc toch aan op het paard?

sorry lang verhaal, maar het frustreerd me soms zo...
dat iedereen elkaar maar probeert te "bekeren" etc en dat niemand meer naar elkaar wilt luisteren...
terwijl we zoveel van elkaar kunnen leren ook al is het compleet je stijl niet...

ik heb een paar maand lang op een stal stage gelopen waar ze endurance reden en dat alles op de nah manier deden... ik heb mijn pony er zelfs gehad (en ik beoefen de dressuur,spring en eventingsport met hem en doe niks aan nah met hem en heb zelf ook weinig met nah)... (wel is waar 1 week en toen heb ik hem weer naar huis gehaald wegens niet echt verzachtende omstandigheden maar toch :+) en oke, het is compleet niet mijn manier van doen...
maar toch heb ik er zoveel van geleerd...
ook dingen wat ik nu nog gebruik in de training van mijn poown die in de "sport" loopt...

ik begrijp het gewoon niet...
wil niemand meer leren oid?
zijn we allemaal te egoistisch geworden om nog naar elkaar te willen luisteren?
of vinden we ons zelf zo onwijs goed dat we alleen nog maar naar ons zelf luisteren...
dit is toch zonde?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:02

Vaak is het nog niet eens dát het zo gaat maar gewoon de toon erop. Er word hier regelmatig heel verwijtend naar elkaar gedaan, vanuit de NAH hoek word vaak beweerd dat de ''engelse'' sport slecht behandelen van je paard is, dat je je paard pijn doet oid, als je zoiets over iemand beweert dan lijkt het me logisch dat mensen niet meer openstaan voor andere manieren.

Van de andere kant, ieder zijn eigen manier toch? Zoals hier op bokt de strijd tussen NAH & engels, wat nou beter is, die zal wel door blijven gaan, lekker laten gaan lijkt me :j

M_D_H

Re: de wereld van nu? wil niemand dan meer van elkaar leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:05

dat is idd wel zo ja, ik merk ook dat ik vaak al mijn stekels op zet(ja ik doe het zelf dus ook :') ) als iemand weer eens een opmerking plaatst... maar dan idd de manier waarop:
v.b. topic over denkens en ik verteld hoeveel dekens ik heb... zonder verder iets te vragen volgt de opmerking: waarom denk je dat een paard een wintervacht heeft...
tsjah, niet even een vraagje waarom gebruik je die dekens, waarom scheer je hem oid...
nee baf, meteen gooien we er een opmerking in die insuineert dat ik (en vele met mij) ontzettend dom en onwetend zijn :') _O-

maar goed dat terzijde, ik blijf het zonde vinden... als iedereen zich open stelt voor elkaar, maar ook gewoon wat tacvoller wordt dan kun je zoveel meer leren...
en we willen allemaal het beste voor ons paard lijkt me :)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:06

Ben zelf van mening dat als je verder wilt komen, je niet genoeg hebt aan jezelf.
Of dit nu over paardrijden gaat of over je werk of dagelijks leven. Gelukkig ken ik genoeg mensen die die mening ook delen!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:09

Het helpt als je er zelf wat ontspannen instaat. Wind je niet op over andere mensen die elkaar de kop inslaan, vaak nemen ze het zelf zo serieus niet op als jij in je post laat blijken.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:10

bewijs dat het wél kan zijn mijn vriendin en ik.
zij rijdt al lang haar fries op klassieke manier ( ik ben de stroming even kwijt :P ) en doet ook vaak NH achtige dingen.
ik ben zelf neit zo van de NH, ik rijdt op de moderne manier noem je dat dan :P ik lees heel veel en pak hier en daar wat dingen mee uit andere stromingen, maar ik volg niet rigoreus een bepaalde stroming.
wij hadden laatst nog een discussie over trainingsmethoden, dan zijn we allebei best overtuigd van ons eigen gelijk, MAAR we kunnen wel luisteren naar elkaar. ik geef het toe als ik iets niet weet of twijfel ( ik ga niet arrogant doen alsof ik overal alles van weet ;) ) en zij ook. zo leren we van elkaar. ik moet nog altijd eens een lesje barebackpad-rechtrichten bij haar instructie volgen en zij moet eens een keertje meekijken bij mijn lessen of clinics. dat spreken we af met elkaar.
dus we zijn best aan elkaar gewaagd, maar we hebben wel respect voor elkaar ook als we het ergens niet met elkaar eens over kunnen worden. dan kunnen we toch nog gezellig een buitenrit met elkaar maken :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:11

dat is dus idd wat ik onder andere bedoel ja :)
in je eentje kom je er niet, je hebt toch mensen nodig van wie je leert, zowel in je opvoeding (ouders, familie, mensen om je heen), als in je opleiding (leraar, leerlingen, stagebegeleider) als bij je werk( collega's, baas etc etc) als in je sport( in ons geval dus instructeur, juryleden, mederuiters, stalhouder etc)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:15

inderdaad! zij maakt af en toe een heel valide punt en ik laat haar ook wel eens nadenken ;)

maar ik denk dat het ook anders kan hoor, wij gaan heel respectvol met elkaar om, maar ik denk dat ik ook heel vinnig kan reageren als iemand me zou beledigen ipv een valide argument aandraagt.
ik heb niks tegen fel discussieren, maar niemand hoeft gemeen te worden :)
we kunnen zoveel van elkaar leren! iedereen wil toch zoveel mogelijk weten over z'n favoriete hobby? :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:22

ja precies en als ik nu b.v. naar mijn omgaan met het paard kijk dan zie je daar zoveel verschillende dingen en stijlen in terug...
zo heb ik b.v. stage gelopen op een klassieke dressuuurstal in duitsland waar ze ook veel andere stijlen hadden...
njaa duitsland is al heel anders en klassieke dressuur voor mij ook... en ik gebruik nog zoveel dingen daar uit, maar tegelijkertijd rij ik ook modern, longeer ik volgens lammert haanstra, gooi ik los op de freestyl manier, maar ook gewoon met een slofje om enz enz enz...
uiteindelijk blijf ik erbij dat je niet 1 manier hebt van doen, maar meerdere manieren en je zoekt het geen uit waar jou paard(jou paard en niet jezelf) zich het beste bij voelt!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:44

ik heb zelf ook het idee dat als je je vasthoud aan één bepaalde rijstijl dat je dan een wereld van informatie mist! ik ben het niet eens met alles wat ik lees of leer, maar ik neem overal wat van mee. zou ik dat niet doen dan zou ik zoveel minder weten nu. een andere kijk of een andere discipline is soms zo verhelderend.
ik pas ook wel eens handigheidjes toe uit de springwereld en de endurance bij het dressuurrijden. ik gebruik dingen uit de klassieke wereld, vrijheidsdressuur, NH, fysiologie/anatomie.... allemaal netjes gebundeld onder een paraplu van gezond verstand ;)
ik zou niet anders willen!

ik ga ook regelmatig bij wedstrijden of keuringen stilletjes naast of achter een oud baasje staan om zo gewoon wat op te vangen. zo heb ik ooit een heel weekend in duitsland met een ECAHO lid meegelopen omdat die het zo leuk vond dat ik wat wilde weten. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:52

M_D_H schreef:

Geen idee.
Ik deel op mijn website(s) gratis een stuk kennis wat verder gaat dan de meeste paardenboeken.
Die website(s) is(zijn) belangenloos opgezet door twee paardenliefhebbers.

Wat mij eigenlijk meer verbaast is dat zo weinig mensen daarwerkelijk wíllen leren. Zodra het niet aan komt waaien is het teveel moeite.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 12:55

abeltje_xx schreef:
ik heb zelf ook het idee dat als je je vasthoud aan één bepaalde rijstijl dat je dan een wereld van informatie mist! ik ben het niet eens met alles wat ik lees of leer, maar ik neem overal wat van mee. zou ik dat niet doen dan zou ik zoveel minder weten nu. een andere kijk of een andere discipline is soms zo verhelderend.
ik pas ook wel eens handigheidjes toe uit de springwereld en de endurance bij het dressuurrijden. ik gebruik dingen uit de klassieke wereld, vrijheidsdressuur, NH, fysiologie/anatomie.... allemaal netjes gebundeld onder een paraplu van gezond verstand ;)
ik zou niet anders willen!

ik ga ook regelmatig bij wedstrijden of keuringen stilletjes naast of achter een oud baasje staan om zo gewoon wat op te vangen. zo heb ik ooit een heel weekend in duitsland met een ECAHO lid meegelopen omdat die het zo leuk vond dat ik wat wilde weten. :)

idd...
vooral dat oude baasje wat nog zo onwijs veel weet en ervaring heeft...
of juist die parcoursbouwer waar ik achter (of naast) ga zitten op de grote wedstrijden(waar ik dan heen moet voor school)
heerlijk die mensen zijn zo wijs!!

Huertecilla schreef:
M_D_H schreef:

Geen idee.
Ik deel op mijn website(s) gratis een stuk kennis wat verder gaat dan de meeste paardenboeken.

Wat mij eigenlijk meer verbaast is dat zo weinig mensen daarwerkelijk wíllen leren. Zodra het niet aan komt waaien is het teveel moeite.

dat is eigenlijk ook wel weer zo ja...
zonde is dat!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:01

dat merk ik ook. dat ECAHO lid vertelde dat ook al dat er zo weinig mensen zijn die echt om kennis komen vragen, of die net als ik al blij zijn als ze erbij mogen staan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 13:04

ja of de mensen die om ervaring en kennis vragen om je vervolgens als je de kennis en ervaring geeft af te moeten katten dat ze het zelf nog altijd beter weten :') _O-
euhm... juist...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:46

Het lastige van schrijven/typen is natuurlijk ook dat je geen toon hoort en geen gezicht ziet. Daardoor komen sommige stellingen en vragen soms wat bot over. Zoals de vraag: Je paard heeft toch een wintervacht? Dat kan overkomen als: wat een flauwekul, al die dekens. Maar ook als: ik begrijp niet waarom je dekens nodig hebt, als je een paard een dikke vacht heeft.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 14:16

ja klopt...
maar het verschil zat hem voor mij b.v. op dat moment in het aantal vraagtekens :+

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:23

Interessant punt.... Ik sluit me aan de ene kant volledig aan bij de OP. Maar ik weet ook van mezelf dat ik het heel moeilijk vind om die oprechte interesse te tonen als ik weer eens overtuigd ben van mijn eigen gelijk. Ik ben me ervan bewust en erger me er ook aan, maar ik vind het zo moeilijk om in een eerste reactie te veranderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:28

M_D_H schreef:
ja precies en als ik nu b.v. naar mijn omgaan met het paard kijk dan zie je daar zoveel verschillende dingen en stijlen in terug...
zo heb ik b.v. stage gelopen op een klassieke dressuuurstal in duitsland waar ze ook veel andere stijlen hadden...
njaa duitsland is al heel anders en klassieke dressuur voor mij ook... en ik gebruik nog zoveel dingen daar uit, maar tegelijkertijd rij ik ook modern, longeer ik volgens lammert haanstra, gooi ik los op de freestyl manier, maar ook gewoon met een slofje om enz enz enz...
uiteindelijk blijf ik erbij dat je niet 1 manier hebt van doen, maar meerdere manieren en je zoekt het geen uit waar jou paard(jou paard en niet jezelf) zich het beste bij voelt!!

En dat is dus niet gewoon, met een slofje om... Meeste slofgebruik = dierenmishandeling, tenzij je me kunt uitleggen waarom je een slof MOET gebruiken. En ja, ook professionals misbruiken de slof vaak om de paarden naar beneden te houden, of als manier zodat het paard niet kan laten blijken wat hij of zij er nu van vind. Slof mag NOOIT gewoon worden.

P.S. ik doe van alles en sta overal voor open, klassiek, NH, gewoon Engels, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:29

Huertecilla schreef:
M_D_H schreef:

Geen idee.

Ik heb jouw website bekeken en ik ben onder de indruk (heb hem bij mijn favorieten gezet), ga hem helemaal doorspitten, daar kan ik nog heel wat van leren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:00

joenohoe schreef:
M_D_H schreef:

En dat is dus niet gewoon, met een slofje om... Meeste slofgebruik = dierenmishandeling, tenzij je me kunt uitleggen waarom je een slof MOET gebruiken. En ja, ook professionals misbruiken de slof vaak om de paarden naar beneden te houden, of als manier zodat het paard niet kan laten blijken wat hij of zij er nu van vind. Slof mag NOOIT gewoon worden.

P.S. ik doe van alles en sta overal voor open, klassiek, NH, gewoon Engels, enz.

TOP voorbeeld, jou reactie geeft precies aan waar het om gaat! Zonder reden oordelen...
Bedankt voor dit duidelijke voorbeeld :)