Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yessy schreef:Naast dat het natuurlijk volstrekt onethisch is, is ook de vraag waar je op wilt selecteren. In de natuur is het simpel: de individuen met de beste genen (lees: mutaties), planten zich het beste voort waardoor deze genen verspreid worden en een soort 'beter' wordt.
Voor mensen geldt in principe hetzelfde: hoe meer kinderen iemand krijgt, hoe meer nakomelingen rondlopen met zijn of haar genen. Als jouw hele familie op m'n 60e overlijdt aan wat dan ook, dan heeft dan geen directe invloed op het aantal kinderen.
Dus in dit geval: wat wil je wel of juist niet hebben? Als jouw vader als 60-jarige overlijdt, mag jij dan geen kinderen krijgen? Is je IQ onder de 100, jammer, voor jou geen kids? Ben je slecht in rekenen, taal, turnen, schaatsen of autorijden? Komt er in je familie staar, linkshandigheid of hartritmestoornissen voor? Etc...Overigens ben ik wel van mening dat natuurlijke selectie in een Afrikaans land een stuk beter z'n werk doet dan hier. Misschien is over een lange tijd daar iedereen wel resistent tegen HIV, malaria, etc...
Yessy schreef:Naast dat het natuurlijk volstrekt onethisch is, is ook de vraag waar je op wilt selecteren. In de natuur is het simpel: de individuen met de beste genen (lees: mutaties), planten zich het beste voort waardoor deze genen verspreid worden en een soort 'beter' wordt.
Voor mensen geldt in principe hetzelfde: hoe meer kinderen iemand krijgt, hoe meer nakomelingen rondlopen met zijn of haar genen. Als jouw hele familie op m'n 60e overlijdt aan wat dan ook, dan heeft dan geen directe invloed op het aantal kinderen.
Dus in dit geval: wat wil je wel of juist niet hebben? Als jouw vader als 60-jarige overlijdt, mag jij dan geen kinderen krijgen? Is je IQ onder de 100, jammer, voor jou geen kids? Ben je slecht in rekenen, taal, turnen, schaatsen of autorijden? Komt er in je familie staar, linkshandigheid of hartritmestoornissen voor? Etc...
Overigens ben ik wel van mening dat natuurlijke selectie in een Afrikaans land een stuk beter z'n werk doet dan hier. Misschien is over een lange tijd daar iedereen wel resistent tegen HIV, malaria, etc...
Cowgirl schreef:Yessy schreef:Naast dat het natuurlijk volstrekt onethisch is, is ook de vraag waar je op wilt selecteren. In de natuur is het simpel: de individuen met de beste genen (lees: mutaties), planten zich het beste voort waardoor deze genen verspreid worden en een soort 'beter' wordt.
Dus in dit geval: wat wil je wel of juist niet hebben? Als jouw vader als 60-jarige overlijdt, mag jij dan geen kinderen krijgen? Is je IQ onder de 100, jammer, voor jou geen kids? Ben je slecht in rekenen, taal, turnen, schaatsen of autorijden? Komt er in je familie staar, linkshandigheid of hartritmestoornissen voor? Etc...
Overigens ben ik wel van mening dat natuurlijke selectie in een Afrikaans land een stuk beter z'n werk doet dan hier. Misschien is over een lange tijd daar iedereen wel resistent tegen HIV, malaria, etc...
Toevallig las ik laatst ergens een stukje (of het was op tv) dat men nu of straks in staat is autisme in kaart te brengen en zo te voorkomen bij nieuwe kinderen. Iedereen blij maar de tegenpool was juist dat veel autistische kinderen enorme slimme mensen zijn en dat deze in de toekomst bv in staat kunnen zijn een medicijn tegen kanker of aids te ontwikkelen.
Hitler was een persoon die al aan selectie deed.
Een ander probleem is dat men tegenwoordig per se kinderen moet krijgen. Als het niet via de natuurlijke weg lukt(in mijn inziens natuurlijke selectie) dan zijn er legio wegen te bewandelen om alsnog kinderen te krijgen. En dan heb ik het niet over adoptie.
KLfan schreef:Ik denk er steeds vaker over na over hoe raar wij als mens eigenlijk zijn. Laat ik het even uitleggen:
Wij vinden zelf dat we bij het fokken van dieren goed op moeten letten want er zijn er toch al teveel van, maar hoe zit het met ons. Wij mogen gaan en staan waar we willen iedereen mag een kind krijgen in welke lichaamsconditie die persoon ook staat. Het is allemaal eigen belang maar we doe het toch. Hoe komt het dat er overbevolking is? Tja komt toch echt doordat wij ons ook lukraak voortplanten. Zouden we hier kieskeuriger mee zijn dan zouden er ook genoeg banen etc. zijn en betere lichaams conditie. Het klinkt nu wel plat maar eigenlijk zouden wij ook een 'foksysteem' moeten hebben. En dan kan je wel denken vele vrouwen hebben een kinderwens maarja. Als wij nu aan onze toekomst denken ziet dit er niet rooskleurig uit. Ik bedoel, er bestaat geen perfecte mens maar je kunt hierdoor ook zorgen dat dingen minder vaak gebeuren. Als ik kijk naar mijn moeders familie is bijv. elke man overleden aan kanker, dus dat zou best genetisch kunnen zijn. etc. etc. Wat denken jullie nou? Want ik vind ons zelf als mens te egoistisch worden.
ranna schreef:Dit is nou typisch een vraag waarbij ik me afvraag: moet je altijd doen wat kan?
Ik roep m'n leven lang al dat we terug moeten naar de natuur. Niet alleen qua voeding om gezond te blijven maar op allerlei fronten.
Maar dat zijn dingen die je niet mag zeggen in deze maatschappij, want dat betekent dat veel mensen ziektes e.d. niet zouden overleven en dat is onmenselijk