Auto rijden zonder rijbewijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Auto rijden zonder rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:45

Naar aanleiding van een ander topic valt het me op dat er nog best een hoop mensen zijn, een in mijn ogen schrikbarend aantal mensen, die het rijden in een auto, op de weg, zonder rijbewijs niet zo erg lijken te vinden. Het zien als een kwajongensstreek, iets dat bij de puberteit hoort.

Nou heb ik een collega die dat in z'n jonge jaren ook heeft gedaan. Die dacht ook dat ie na een aantal lessen wel goed genoeg kon rijden om alleen de weg op te gaan, omdat de instructeur zei dat hij prima kon rijden, alleen nog even dat examen moest doen. Jongen had ook faalangst, zoals velen. En zakte. Maar de instructeur had gezegd dat hij prima kon rijden, dus zo gezegd zo gedaan. Auto stond al voor de deur, zoals bij best veel mensen. Voila, even de bob spelen voor vrienden bij het stappen. (hij was dus nuchter).

Helaas, het ging gruwelijk mis. Slecht weer in combinatie met een weg die hij niet kende, onervarenheid en een tegenligger die slingerde waren genoeg. Boem, pats. Ongeluk. Ernstig. Een van z'n beste maten was dood, de slingerende tegenligger (die slingerde omdat ie afgeleid was door de autoradio, geen drankrijder) zwaargewond en zal nooit meer lopen. Een van z'n andere maten ook zwaargewond, maar die is na jaren revalidatie en alles wat daarbij hoort uiteindelijk volledig hersteld.

Hij had op zich alles best netjes voor elkaar. Het ongeluk was door de zeer zeldzame en ongelukkige omstandigheden vrijwel niet te voorkomen geweest, het was een echt stomme, zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden. Maar geen verzekering die betaalde! Hij had immers geen rijbewijs. Goed, met rijbewijs was het hoogstwaarschijnlijk precies hetzelfde afgelopen, maar dan was ie alleen z'n no-claim kwijtgeweest en was er verder geen vuiltje aan de lucht geweest.

Het gevolg van dit gebeuren laat zich raden. Hij mag de rest van z'n leven werken voor de nabestaanden van z'n maat, het blijvend invalide slachtoffer en z'n andere maat die een stervensduur traject heeft moeten doorlopen om te herstellen. Wat hij ooit in z'n leven ook mag gaan verdienen, hoe goed z'n inkomen ook mag worden, hij mag zelf nooit meer houden dan bijstandsnivo. Elke cent die hij meer verdient mag linea-recta naar de nabestaanden/ slachtoffers. Al z'n (dure) hobby's heeft ie noodgedwongen op moeten geven, geen geld meer voor. Hij werkt zich een slag in de rondte in de hoop ooit, voor z'n pensioen, klaar te zijn met afbetalen zodat ie nog iets van oude dag heeft. Hij is al z'n vrienden kwijtgeraakt, die hebben het hem nooit vergeven. Als hij ooit een relatie krijgt en samen gaat wonen zal ook die meid mee moeten gaan betalen aan zijn jeugdzonde, samenwonen kan hij dus feitelijk niet. Hij werkt voor in elk geval het overgrote deel van zijn werkzame leven gewoon voor bijstandsnivo, maar maakt geen aanspraak op toeslagen of tegemoetkomingen. Dat is namelijk allemaal voor de slachtoffers. Alle luxe die hij ooit had is ie kwijt voor de rest van z'n leven, door een stomme fout, onder groepsdruk gemaakt, in z'n jonge jaren. Is dat een ritje zonder dat stomme pasje nou echt waard?

En zijn rijbewijs? Dat kan ie wel op z'n buik schrijven. Recentelijk (is ongeveer 10 jaar geleden gebeurt) is zijn zaak door het CBR herbeoordeeld, en is er verklaard dat omdat hij niet alleen vreemden maar ook z'n eigen maten moedwillig heeft meegenomen en daarmee in gevaar heeft gebracht hij in elk geval de eerstkomende 10 jaar nog steeds geen rijexamen mag doen. En waarschijnlijk nooit.

Ik hoop dat iedereen die wel eens zonder rijbewijs achter het stuur kruipt dit leest, en er lering uit trekt! Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, en hoeft helemaal niet jouw schuld te zijn. Er zijn miljoenen medeweggebruikers die ook niet bepaald feilloos zijn. Maar omdat jij moedwillig het risico neemt, terwijl je niet verzekerd bent, loop je altijd het weleenswaar kleine risico dat je net zo eindigd als mijn collega. En dat is zo ongelooflijk simpel te voorkomen! Heb gewoon geduld totdat je dat stomme pasje in handen hebt. Er zijn zoveel mogelijkheden om dat stukkie plastic te halen, vrijwel iedereen kan het, kijk maar om je heen, de grootste idioten krijgen dat pasje in handen, linksom of rechtsom. Doe dat dan ook! Voor jezelf, je vrienden en iedere medeweggebruiker!

Authentic

Re: Auto rijden zonder rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:03

Ik weet welk topic je bedoelt ik schrok er zelf heel erg van.

Ik snap het ook echt niet, al kan je zelf zo goed rijden, vertrouw nooit blindelings op je medeweggebruikers, een ongeluk zit écht in een heel klein hoekje en dat overkomt echt niet alleen een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:06

Het zou bij mij niet eens in me opkomen, het idee dat je daarop gepakt kunt worden en idd zoals je beschrijft 'als' het fout gaat, heb je echt een huge probleem!

Nee ik kan het niet accepteren, hoe goed je ook rijdt, je bent een gevaar voor jezelf maar VOORAL voor anderen!

Edit: Wat als iemand jou aanrijdt? Heb je ook een probleem want je bent altijd de sjaak, ook al reed de andere in slaap op de verkeerde weghelft...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-11 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:08

Tsja ik ben 1 van de weinige die echt geluk heb gehad dat die in 1 keer is geslaagd voor het afrijden.

Maar frustatie is wel eens te begrijpen.
Ook hoor ik bijvoorbeeld verhalen van andere waarop ze zijn gezakt en soms zijn het dan de raarste opmerkingen van de examinator zelf.

Maja inderdaad niet zonder rijbewijs gaan autorijden!
Alhoewel ik soms loop te denken hoe sommige mensen uberhaupt hun rijbewijs hebben gehaalt als je ze al op de weg ziet voorbij rijden bijv op wegen waar je 70 mag en dat ze toch met gemak 90 tot zelf 100 km/u rijden.

Meer agenten op de weg zetten en flitspalen mobieler maken!
Laatst bijgewerkt door kensha op 02-11-11 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:09

Ik ben ook in 1 keer geslaagd maar dat heeft een reden. Als je niet slaagt, ben je gewoon niet goed genoeg.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:10

kensha schreef:
Tsja ik ben 1 van de weinige die echt geluk heb gehad dat die in 1 keer is geslaagd voor het afrijden.

Maar frustatie is wel eens te begrijpen.
Ook hoor ik bijvoorbeeld verhalen van andere waarop ze zijn gezakt en soms zijn het dan de raarste opmerkingen van de examinator zelf.

Maja inderdaad niet zonder rijbewijs gaan autorijden!
Alhoewel ik soms loop te denken hoe sommige mensen uberhaupt hun rijbewijs hebben gehaalt als je ze al op de weg ziet voorbij rijden bijv op wegen waar je 70 mag en dat ze toch met gemak 90 tot zelf 100 km/u rijden.

Meer agenten op de weg zetten en flitspalen mobieler maken!

:')

Asjeblieft niet..

Ik heb liever dat ze de mensen van de weg halen die 50 rijden waar je 70 mag.. of 80 zonder reden op een 100 weg, of autobaan..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:10

Ik ben het helemaal met je eens. Een ongeluk is altijd naar, maar als je geen rijbewijs hebt - en dus niet verzekerd bent - heb je naast alle ellende ook nog eens kans op enorme financiële gevolgen. Ik ken ze ook, mensen die zonder rijbewijs (hebben) rondgereden. Een ervan is zelfs met de auto naar het CBR gegaan om af te rijden. Zo ken ik ook mensen die rondrijden met een auto met verlopen apk en mensen die met teveel alcohol op achter het stuur gaan zitten. :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:11

Onzin Joolien, er zijn zat zeikerds van examinatoren die flauw genoeg zijn om iemand te laten zakken. Net zoals dat er ook examinatoren zijn die soepkippen laten slagen..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:12

Ik kan me er ook echt niets bij voorstellen :n een ongeluk zit in een klein hoekje en een auto weegt al snel minimal 800kg. Daar kan al bij lage snelheid heel veel fout mee gaan.

Mijn rij-instructeur zei vlak voor m'n afrijden 'in noodgevallen mag je van mij nu autorijden. Daarmee bedoel ik: als het huis in de fik staat, mag je de auto 20 meter verder parkeren zodat die heel blijft.' En ik denk dat dat een mooi maximum is.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:12

Joolien schreef:
Ik ben ook in 1 keer geslaagd maar dat heeft een reden. Als je niet slaagt, ben je gewoon niet goed genoeg.

Inderdaad..

Ik denk ook dat het tegenwoordig wel erg makkelijk lijkt, 24 lessen en dan examen willen doen is echt niet voor iedereen geschikt hoor. :=

Vind de nieuwe ontwikkelingen rondom het rijbewijs ook absurd. Maar dat is weer wat nieuws...

Rijden zonder rijbewijs.. zo ken ik er ook wel een paar. Maar die jongen vond het destijds ook heel normaal. Hij vertelt er graag in geuren en kleuren over.. en als het kan dat ie ook nog gezopen had terwijl die dan reed. Hi-hi-ha-ha ''ja maar was maar een klein stukje''.
Kan ik alleen maar minachting voor hebben zo'n mensen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:13

Ook ik weet wel topic je bedoelt.

Ik vind het schandalig als mensen zonder rijbewijs in de auto stappen, evenals onder in invloed in de auto stappen.
Ik vind het eigen schuld dikke bult als jij zoiets zo veroorzaakt. Dan moet je maar op de blaren zitten!

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar als jij nog geen rijbewijs hebt vind ik het ook niet meer dan normaal dat je niet rijd. Ik mag toch ook niet een vliegtuig besturen? Een trein rijden? Een touringcar besturen?

Blijf gewoon uit die auto totdat je je pasje hebt!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:13

Oeioei,, wat een verhaal!!

Mijn collega kachelt nu ook rond zonder rijbewijs en ze lijkt me een beetje een roekeloze..
Brr.. stel je voor zeg!!

Ik heb m ook in 1x, incl botsing, maar heb m toch gehaald.
Kan me niet voorstellen dat ik m vaker had moeten doen, was er helemaal klaar mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:14

MarcoBorsato schreef:
Onzin Joolien, er zijn zat zeikerds van examinatoren die flauw genoeg zijn om iemand te laten zakken. Net zoals dat er ook examinatoren zijn die soepkippen laten slagen..

Ok, misschien kort door de bocht, het is natuurlijk een momentopname, maar als je 5 keer zakt is er wel iets mis met je rij-inzicht...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:14

lucifertje schreef:
Ook ik weet wel topic je bedoelt.

Ik vind het schandalig als mensen zonder rijbewijs in de auto stappen, evenals onder in invloed in de auto stappen.
Ik vind het eigen schuld dikke bult als jij zoiets zo veroorzaakt. Dan moet je maar op de blaren zitten!

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar als jij nog geen rijbewijs hebt vind ik het ook niet meer dan normaal dat je niet rijd. Ik mag toch ook niet een vliegtuig besturen? Een trein rijden? Een touringcar besturen?

Blijf gewoon uit die auto totdat je je pasje hebt!

Even wat vliegsimulatie spellen spelen en dan je vliegtuig gaan besturen :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:15

heel cru om te zeggen, maar aan zulke gekken hou ik mn werk.
meer agenten? met al die bezuiningen??
alles moet samen en centraal.
klpd komt al bijna niet meer hier op de snelweg aan deze kant van het land.
flitspalen? die worden 3 keer per week gesloopt en van onze belastingcenten hersteld.
(of ze hangen er een bom aan met alle gevolgen vandien)

en natuurlijk kennen we allemaal de " slechtste chauffeur van nederland", helaas zijn dat de enkele die in bekendheid komen. maar ze zijn met zoveel.

mijn advies: gebruik je gezonde verstand en denk eens na.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:16

Joolien, mijn vriendin heeft m 5x mogen doen.. En als ik nu bij haar in de auto zit.. Ik snap het niet, ze is echt een heeeeel goede chauffeur.. Je zou niet zeggen dat ze daar 5x over heeft moeten doen..

Ik geloof ook dat examinatoren zo'n beetje geldwolven zijn, die je laten zakken op het minste wat er fout gaat..
Gelukkig had ik er niet zo een!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:17

Joolien schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ok, misschien kort door de bocht, het is natuurlijk een momentopname, maar als je 5 keer zakt is er wel iets mis met je rij-inzicht...

Weet je niet, misschien heeft iemand wel faalangst met zo'n examinator.

Polivy

Ik vind het ook onverantwoord. Heb het zelf dan ook nooit gedaan. Wilde dat risico niet nemen.

Wel apart trouwens in je verhaal dat die vrienden geen contact meer met 'm willen omdat ze 'm niet vergeven. Vind dat een beetje kort door de bocht door die vrienden, want zij zijn tenslotte bij hem in de auto gestapt. Daar heeft die jongen nu niets aan, maar toch....

Sjolvir

Heb het bewuste topic ook met verbazing gelezen, snap niet hoe iemand het in zijn hoofd kan halen.
Totaal niet nagedacht over de gevolgen, niet over de gevolgen voor anderen, niet over de gevolgen voor henzelf.

Dan maar paar keer extra afrijden en meer geld kwijt, maar wel verzekerd de weg op.
Niet alleen drank maakt meer kapot dan je lief is......

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:18

Misschien is ze een hele goede chauffeur juist omdat ze 'm 5 eer heeft moeten doen..

(ben overigens wel benieuwd welk topic het nu is..)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:19

Ik ook := ik ken het niet..

RoseK

Belachelijk om zonder rijbewijs te gaan rijden, dat pasje bestaat niet voor niets. Vrij arrogante en egoïstische gedachte dat je wel goed genoeg kan rijden zonder rijbewijs.
Wel vraag ik mij in jouw verhaal af of zijn vrienden wisten dat hij zonder rijbewijs reed? Waarschijnlijk wel en ik moet zeggen dat ik het ook heel dom vind om dan bij iemand in de auto te gaan zitten.

Urbanus

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:20

Ik snap het ook niet hoor, zonder rijbewijs in de auto gaan zitten. Een stalgenootje deed dat ook, reed gerust met haar twee hele jonge kinderen in het busje van haar man, heeft ook wel eens een botsinkje gehad en gaf dan zelfs gewoon de naam van haar vriendin op... Schandalig, kan er echt niet bij meet mijn hoofd.

En dan lees je een verhaal zoals bovenstaande, wat voor alle betrokken partijen verschrikkelijk is. Mensen, doe niet zo dom, haal je rijbewijs en rij fatsoenlijk rond zoals het hoort...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:21

Verschrikkelijk dat die dingen gebeuren, maar ik denk dat het voor die man erger is dat zijn vriend dood is dan dat hij die schulden moet betalen....

Btw vind ik het nogal rot van die vrienden dat ze hem niet "vergeven". Hun zijn toch willens en wetens bij in die auto gekropen. Een van hun zal toch wel zijn rijbewijs hebben gehad?