Zembla: "Misbruik onder toezicht." Wie heeft het gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zembla: "Misbruik onder toezicht." Wie heeft het gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:36

Ik heb gisteravond de documentaire van Zembla gekeken over "Misbruik onder Toezicht" en zat echt met open mond naar de tv te staren.
Ja, het was al duidelijk dat er van alles mis is met jeugdzorg, maar dat er toch kinderen worden geplaatst bij mensen waarvan ze weten dat deze kinderen mishandelen en misbruiken?? Waar gaat dit heen??
Echt schandalig dit, en ondanks eerdere meldingen deed Jeugdzorg en het AMK helemaal niets. Echt, ik kan er niet bij met m'n verstand.
Heel heftig dit. En de verhalen van de stagaires en kinderen die daar hebben gezeten... ;( Verschrikkelijk.

Ik ben benieuwd of hier nou eens kamervragen over komen. Het is in ieder geval wel duidelijk dat er van alles mis zit daar.
Wie heeft dit nog meer gezien? De docu is ook online te bekijken (duurt 35 minuten).
Link: http://player.omroep.nl/?aflID=13274440

Citaat:
Afl: Misbruikt onder toezicht. De pleegouders Sophia en Frans M. uit het Brabantse dorpje Langenboom worden in april 2011 veroordeeld voor mishandeling en seksueel misbruik van hun pleegkinderen. De pleegouders blijken zwakbegaafd en beschikken over geen enkele pedagogische opleiding. Toch krijgen ze van jeugdzorg in de afgelopen jaren de verantwoordelijkheid over in totaal 77 kinderen.
Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Hoe veilig zijn kinderen die onder toezicht van de overheid in een pleeggezin zijn geplaatst?
We laten zien hoe jeugdzorgorganisaties door falende communicatie, maar soms ook bijna moedwillig kinderen in gevaar brengen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-10-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Zembla: "Misbruik onder toezicht." Wie heeft het gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:40

ik heb het niet gezien...maar hoe kunnen pleegouders in vredesnaam zwakbegaafd zijn?
Ik bedoel...je zou toch verwachten dat mensen die 'beschadigde' kinderen opvangen gescreended worden?
Ik begrijp dit niet hoor....arme kinderen!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:42

Ik heb het ook niet gezien maar zal het vanmiddag eens bekijken. Klinkt erg zorgelijk!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:02

Ik heb driekwart van de documentaire gezien (viel er middenin tijdens het zappen). Heel erg wrang om dat allemaal te zien. Verschrikkelijk, vooral omdat er - tenzij de overheid druk gaat uitoefenen - er niks zal veranderen. Vooral de stukjes waarin die pleegouders systematisch alles ontkenden, maakten me misselijk.
Ik kan me goed voorstellen dat die stagaires af en toe van wanhoop en frustratie moesten huilen. En dan maar meldingen doen, waar niks mee gebeurd.
Voorheen gaf ik Jeugdzorg altijd het voordeel van de twijfel, maar mijn vertrouwen in Jeugdzorg Brabant is nogal gedaald.

Ik hoop echt dat er kamervragen komen.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 29-10-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:04

Ook schandalig trouwens: Dit gezin is nog te zien geweest in een serie van Talpa waarbij ze mensen helpen (soort van Hart in Aktie, uitzending staat nog online). Hun huis werd speciaal voor de kinderen helemaal opnieuw ingericht met meubels etc en de kinderen kregen speelgoed en eigen bedjes en spulletjes. De pleegouders werden in een zonnetje gezet als lieve aardige en behulpzame mensen, maar de spullen van de kinderen zijn na de uitzending meteen door de pleegouders op marktplaats gezet om te verkopen :x

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:41

Heb het net even gekeken wat een ongelofelijke blunder is hier begaan. Heb er eigenlijk geen woorden voor.
Als ik me plaats in bijv de stagiaires ben ik bang dat ik die mensen zelf wat aan had gedaan, eigen rechter spelen is nooit goed maar als er niks gedaan wordt dan moet het soms. Loop zelf al jaren te denken om de opleiding jeugdzorg te doen maar iets hield mij steeds tegen nu weet ik waarom.. Je zal steeds tegen muren oplopen foute dingen zien waar je niks aan kan veranderen wegens luie bureaucratische mensen die vanuit hun luxe stoelen moeten beslissen of een kind zich aan stelt ja of nee.
Het filmpje heeft me erg kwaad maar ook heel erg verdrietig gemaakt waardoor ik nu misschien rare dingen type maar ook ik hoop van harte dat hier kamervragen over gesteld gaan worden, even wat nuttigs doen daar in den haag.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:43

Ik heb het gisteravond ook gezien, en vind het echt schandalig hoe het kan dat zulke mensen kinderen in huis krijgen :n

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:46

Ik vond vooral het commentaar van die mevrouw van de hulpverlening heel erg: "ja, dit is vervelend, maar soms moet je kiezen tussen het ene kwaad en het andere kwaad."
Alsof je het over een stel schoenen hebt..

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:55

Ik kon mezelf erg kwaad maken over die moeder die zij dat die pleegouders vermeld hadden dat ze dood was.. Nee moet hier eigenlijk niet mee bezig zijn want maak me er verschrikkelijk kwaad over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:06

Cayenne schreef:
Ik vond vooral het commentaar van die mevrouw van de hulpverlening heel erg: "ja, dit is vervelend, maar soms moet je kiezen tussen het ene kwaad en het andere kwaad."
Alsof je het over een stel schoenen hebt..

Die mevrouw had inderdaad flinke moeite om zichzelf ook maar enigszins meelevend te presenteren... Ze was duidelijk not amused.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:10

Al zo veel rare dingen mee gemaakt met Jeugdzorg. Hou op schei uit. Kút instelling. Aantal kinderen zouden op straat nog beter af zijn dan bij de mensen die Jeugdzorg pleegouders noemt. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:19

geerke schreef:
ik heb het niet gezien...maar hoe kunnen pleegouders in vredesnaam zwakbegaafd zijn?
Ik bedoel...je zou toch verwachten dat mensen die 'beschadigde' kinderen opvangen gescreended worden?
Ik begrijp dit niet hoor....arme kinderen!

Niet de pleegouderS, maar de pleegmoeder. En de pleegvader zat aan de meisjes. Ik ben ervan overtuigd dat een verstandelijke beperking niet per se een reden hoeft te zijn om iemand ongeschikt te verklaren als pleegouder, zeker als het één van de twee betreft, maar ik kreeg niet de indruk dat de begaafdheid van de pleegmoeder hier het grootste probleem was. Hier was veel meer aan de hand.

Er kwam in de uitzending ook een man aan het woord van een andere instatie die inderdaad meermaals hebben besloten (al in 1998) dat ze dit geen geschikt echtpaar vonden voor het pleegouderschap. Zelfs al zonder signalen van seksueel misbruik (die kwamen pas later) vonden ze het geen veilig huis. Maar blijkbaar heeft niet iedere instantie dat erg goed onderzocht.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:22

juline schreef:
Ik kon mezelf erg kwaad maken over die moeder die zij dat die pleegouders vermeld hadden dat ze dood was.. Nee moet hier eigenlijk niet mee bezig zijn want maak me er verschrikkelijk kwaad over.

Je moet wel eventjes erbij denken dat ze aldus die vrouw, op dat moment niets wisten van de mishandelingen en het seksueelmisbruik, alleen van het ongeschikte pedagogische klimaat.
Als je dan een kind hebt wat thuis echt onveilig is, dan was dat pleeggezin met wat zij als voorkennis hadden op dat moment, misschien wel de beste keuze. Dus vanuit dat standpunt kan ik die opmerking wel begrijpen.
Wat natuurlijk niet weg neemt dat hier gigantische fouten zijn gemaakt doordat alle verschillende instanties zo langs elkaar heen communiceren, waar uiteindelijk de kinderen de dupe van zijn geworden.
Een situatie als deze had nooit zo lang voort kunnen duren als er bijvoorbeeld één duidelijke overkoepelende organisatie was geweest. En ik hoop dat die er ook gaat komen nav deze uitzending en dit onderzoek.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:37

Ik ben hem nu aan het kijken!

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 03:55

ik vind dat zo'n foute gewoon weg niet gemaakt mogen worden, punt uit.
welke uit reden ze ook hebben, wij moeten ons maar allemaal aan de regeltjes houden die hun ons voorschrijven.
maar zelf nemen ze het allemaal maar fijn met een korreltje zout. en wat maakt dat nu uit of iemand van 15 of iemand van 55 een melding aangeeft, ik vind dat zo iets altijd serieus genomen moet worden ongeacht de leeftijd!

het liefst zou ik daar wel even de touwtjes in de handen nemen, maargoed..

bah verschrikkelijk voor die kinderen, zijn voor hun leven getekend.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:06

Vreselijk, zo misselijk dat dit kan gebeuren!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:33

Werkelijk niet te geloven....
Waar is een kind nog veilig?!?!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:33

Ik heb het programma gelukkig niet gezien! Gelukkig, omdat ik van zoiets wat je beschrijft een paar dagen niet goed kan slapen en mijn antipathie voor jeugdzorg gaat dan nog meer groeien. Kamervragen? Jaarlijks sterven er kinderen waarvan de ouders al lang en breed bekend zijn bij jeugdzorg. Er zijn meerdere uitzendingen geweest over het falende beleid en de instantie bestaat nog steeds.
Ik zou heel graag iets lezen over succes wat geboekt is bij jeugdzorg. Dat zal er toch ook wel zijn?

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:37

Heb het ook gezien... denk je dat kwetsbare kinderen bij *pleegouders* veilig zijn.. dus not!!
De kinderen hebben voor de rest van hun leven een trauma.... bah

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:44

Mijn ex werkte in de pleegzorg. Breek me de bek niet open. Ik heb zovaak geroepen van haal die kinderen weg, maar nee dat kon niet, papiermolen dit en dat. Ik had slapeloze nachten, maar hij niet hoor. Ze zijn gewoon of hard of blind of allebei, ik weet het niet, maar ik had uiteindelijk wel altijd gelijk. Het ging heel vaak mis. Er was bv een adres waar hij eens onaangekondigd heenging en toen kwam de pleevader met een geweer op hem af. Hij kon alleen op afspraak komen. Nou dan weet je toch dat er wat mis is, maar nee hoor, hij liet zich lekker intimideren en manipuleren en kwam op afspraak als de kinderen netjes opzaten en pootjes gaven. Ik kan wel honderd voorbeelden noemen binnen 8 jaar tijd van idiote, schrijnende, nutteloze situaties die in stand werden gehadden omdat het makkelijker was dan actie ondernemen of omdat hij het gewoon niet wilde zien, terwijl ik als buitenstaander meteen doorhad wat er aan de hand was. Maar ja, ik had er zogenaamd geen verstand van, he.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:13

Ik wist al dat dit soort missstanden op grote schaal voorkomen, en dat de signalen allemaal netjes onder het kleedje geveegd worden. Het blijft toch altijd weer schokkend om te zien.

Vooral het relaas van dat voormalige pleegkind, en ook van die twee dappere! meiden die op hun zeventiende toch maar even deze misstanden aan de kaak stelden en uiteindelijk ook mede gezorgd hebben dat dit niet kon blijven duren...
Daar zou ik tegen willen zeggen, super van jullie, echt het soort mensen waar er binnen jeugdzorg veel te weinig van zijn!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:23

ooit komt zoiets dichtbij, maar dit is zelfs bij ons in het dorp! zo'n rustig klein dorpje,... waar iedereen eigenlijk ook onder sociale controle staat...
ik snap er daadwerkelijk helemaaaaaaaaaaal niets van dat er niet meer controle is, ook onaangekondigd, om te zien of het ten alle tijden zo is zoals het lijkt...
en ook dat die kinderen zonder pleegouders niets gevraagd word, ik snap er de ballen niet meer van hoor!

wat een schande!