Uitkering/bijstand een vetpot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Uitkering/bijstand een vetpot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:56

Goedenavond,

Ik loop nu al weken met een vraag waar ik graag antwoord op zou willen hebben..
Maar eerst wil ik zeggen dat ik hiermee niemand tegen het hoofd wil stoten want het is absoluut niet gemeen bedoelt.

Ik zal de situatie waardoor mijn vraag is ontstaan even voorschetsen.

Mijn vriendin is een alleenstaand moeder van een dochtertje. Ze heeft een cyste in haar hoofd waarvoor ze nu in 3 ziekenhuizen geweest is. Ze is meerdere keren geopereerd en heeft nu een drain die naar behoren werkt. Haar hoofdpijn is waarschijnlijk chronisch omdat haar lichaam dat gewend is.

Ze werkt al heel lang niet meer en heeft ook niet de intentie ooit nog aan het werk te gaan. Van de artsen mag ze dat wel weer, maar zij zegt dat die artsen niet weten waar ze over praten.. :x

Nu zit ze sinds vorige maand in de bijstand, maar ze kan zichzelf wel doodroken aan sigaretten á 6.50 het pakje, heeft kasten vol voedsel in huis, heeft een nieuwe schutting + bestrating voor de tuin en een Wii spelcomputer kunnen kopen en gaat bijna elke week naar de stad..

Nu weet ik voldoende van haar financiele situatie om er zeker van te zijn dat ze geen spaargeld heeft.

Ik vraag mezelf echt af hoeveel je krijgt als je in de bijstand zit want ik werk volledig en heb soms moeite met een eigen huis ed om het einde van de maand te halen.
Elk dubbeltje word omgedraaid en alle aankopen worden wel overwogen.

Ik kan dit dus niet begrijpen.

Ik hoef absoluut niet te weten wat iemand krijgt die in de bijstand/uitkering zit, maar is het normaal dat je zo'n levensstijl er op na kunt halen?

zonnebloem18

Re: Uitkering/bijstand een vetpot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:02

Bijstand is landelijk 1248,- per maand met een huurhuis zal ze recht hebben op gemiddeld 230 euro huurtoeslag en 90 euro zorgtoeslag.

Mijn vriend en ik leven nu ook van een bijsatdnsuitkering, is goed te doen, we roken en drinken niet en hebben maar 60 euro per week voor de boodschappen en hebben 3 katten maar daarnaast kunnen we nog wel redelijk sparen.
Het is geen vetpot maar als alleenstaande moeder kan je eigenlijk beter een uitkering hebben als werken dat kan financieel eigenlijk niet uit.
Je krijgt als alleenstaand moeder ook nog allemaal kinderkortingen, toeslagen enz.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:06

Toen ik problemen had met school zei de leerplichtambtenaar dat ik beter een kindje kon hebben, dan had ik veel meer mogelijkheden gekregen..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:07

Zonnebloem18,

Bedankt voor je antwoord. :)

Ja als je zoveel kortingen krijgt kan ik mezelf er wel iets bij voorstellen.. Maar ik vraag mezelf afentoe af of het uberhaupt wel loont om te werken?
Ik ben niet het type wat thuis gaat zitten, onder normale omstandigheden, maar ik kan mezelf er wel over opwinden.

En eigenlijk nog meer verbaast het mij hoe slecht de controle eigenlijk is. Van haar artsen mag zij nl werken, maar zelf zegt ze het niet te kunnen.. Ondanks dat het een vriendin is, vind ik dat soort dingen onacceptabel..

Lieveli,

Dat ga je niet menen! :oo

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:08

Dat vind ik nog best veel idd! Wist ik niet!
Ken idd mensen die voor minder werken! Maar kan dat 'zomaar' dan? Als je goedgekeurd bent?
Ik wil daarmee overigens niet zeggen dat ik zou willen ruilen, want persoonlijk lijkt het me wat 'leeg' en alleenstaand moeder is ook niet niks, maar dat ter zijde..

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:09

Een alleenstaande ouder krijgt € € 923,90 netto per maand incl. vakantiegeld.
Daarvan kan je leven maar geen wilde sprongen maken.
Het overgrote deel van de mensen die langer in de bijstand zitten heeft betalingsachterstanden omdat het op termijn gewoon niet lukt om de eindjes aan elkaar te knopen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:10

Dat is alweer een ander bedrag...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:12

Voor een alleenstaande moeder is de bijstand 877,70 + vakantiegeld. Het bedrag wat zonnebloem geeft is voor gehuwden of samenwonenden. (waar ook nog vakantiegeld bij komt)

Lieveli: wat een raar advies om te krijgen!

{edit} te lang gewacht met op verzenden drukken :) Het staat er inmiddels al.
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 28-10-11 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:13

Ik kon er altijd er ruim van leven toen ik alleenstaande moeder was.
Je komt vrijwel overal voor in aanmerking. (ligt overigens wel aan in welke stad je woont)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:13

En hoeveel is kinderbijslag dan eigenlijk?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:15

Dit wist ik dus allemaal niet..

Ze zit in de bijstand omdat ze zoveel maanden ziek was en het bedrijf waarbij ze in dienst was haar eruit kon zetten. ;)

Soms sta ik er echt verbaasd van hoeveel ze kan doen qua geld en ik, verdien aardig, draai alles twee keer om..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:17

Dat bedrag van zonnebloem is dan voor beide partners bij elkaar?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:17

Nanne: Zou ze dan niet een bepaald perentage van haar laatst verdiende salaris krijgen? Of heb ik nu slechts de klok horen luiden?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:18

Ja, maar dat was geloof ik ook geen vetpot aangezien ze niet fulltime werkte..

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:21

Ik zit zelf aan een gedeelde
uitkering werk 20 uur en 18 uur uwv geld
ik moet zeer gaan bezuinigen maar eerlijk gezegd kun je nooit in een portomonee van een ander kijken al zullen er genoeg zijn die liever opnde bank blijven zitten
moet zeggen ene uwv kantoor is streng ik moet bijv elke maand op afspraak komen en mijn sollicitaties laten zien, van andere hoor ik weer hele andere dingen

ik zou niet te snel oordelen als je niet zelf in de situatie zit
wel ben ik eens dat t hele uitkering gedoe krom is

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:22

Nanne schreef:

Ze zit in de bijstand omdat ze zoveel maanden ziek was en het bedrijf waarbij ze in dienst was haar eruit kon zetten. ;)

Soms sta ik er echt verbaasd van hoeveel ze kan doen qua geld en ik, verdien aardig, draai alles twee keer om..

Maar als ze bijstand krijgt, krijgt ze die niet omdat ze ziek is, want dan zou ze een wia krijgen.

Kinderbijslag is gewoon hezelfde, alleen waarschijnlijk dan nog wel de kindertoeslag (heet dat zo?)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:23

Nanne schreef:

De eerste twee jaar heeft haar werkgever dan haar loon doorbetaald als het goed is (104 weken). daarna zou ze eigenlijk een WIA uitkering moeten krijgen en geen bijstand. Dat is al een beetje raar. Dat zou kunnen komen doordat ze misschien goedgekeurd is, dus dat ze gewoon moet kunnen werken. De bijstand heeft wel een reintegratieverplichting normaal gesproken..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:24

Mijn bedrag was idd voor gehuwden/samenwonenden.
Kinderbijslag is afhankelijk van de leeftijd maar gaat van 190 tot 280 per kind per kwartaal.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:25

Ik probeer ook juist niet te oordelen, maar ik ken haar goed genoeg dat ik ook vrij precies op de hoogte ben van haar financiele situatie en daarom verbaast het mij dat ze zoveel meer kan/doet qua geld dan mij.

Ik weet wel dat zij niet hoeft te solliciteren oid. Zij denkt zelf namelijk dat ze nog gewoon in dienst is bij haar werkgever ondanks dat ik haar heb geprobeerd uit te leggen dat dit dus sinds haar uitkering/bijstand niet meer het geval is. Maar dat gelooft ze niet.

Volgens mij heeft ze WIA + bijstand omdat de WIA alleen te weinig was oid. Kan dat of zeg ik nu iets raars?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:28

bijstand is 70% van het minimum loon, en wia is 70% van je laatst verdiende loon. In de meeste gevallen is de wia-uitkering dus hoger dan een bijstandsuitkering.

Zag net wel dat gemeenten nog een toeslag kunnen geven tot 20%...

(Vind het kijken in andermans portemonnee wel altijd erg lastig, want zelfs als je iemand heel goed kent, kan het nog net anders zijn dan je denkt. Mensen vertellen vrienden vaak veel, maar vertellen ze alles...)
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 28-10-11 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:29

Als ze daadwerkelijk aan haar hersenen is geopereerd zal ik er van op kijken als ze er niks van over gehouden heeft. Vind ook niet dat jij de persoon bent om daar over te kunnen oordelen ;)

Weet je zeker of ze een bijstandsuitkering heeft, of heeft ze bv een wia/wa-jong/ wao?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:33

Wat jij verteld kan je dus niet van een uitkering betalen, dus dat geld komt van een andere weg, alimentatie? Erfenis? Lenen.nl??

Dan vind ik het wel cru om te zeggen dat ze met haar klachten nu toch wel kan gaan werken, een baan met een kind heb je niet zomaar en ik denk dat haar situatie wel wat minder vrolijk zal zijn dan de jouwe...ik denk dat ze het een en ander aan problemen heeft en daardoor nu leeft op de manier zoals ze nu doet...

Overigens weet jij wellicht niet wat het is om elke dag behoorlijke hoofdpijn te hebben, hoe moe je dat maakt en hoe je echt totaal geen zin hebt om je in te spannen.

Overigens vind ik het veel eerlijker om haar rechtstreeks te vragen hoe ze het kan betalen en dan kan je met haar bespreken wat jij dan fout doet om die dingen niet te kunnen doen. Wellicht rookt ze een pakje per dag en eet ze niet??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-11 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:35

Heb net even gegoogled, maar je kan inderdaad bijstand naast je wia krijgen.

Hoe weet je trouwens zo zeker dat haar artsen zeggen dat ze gewoon kan gaan werken?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:38

Pubelia,

Ze is indirect geopereerd aan haar hersenen. Ze hebben een drain geplaatst die naar behoren werkt om de cyste leeg te houden. Ze heeft er, behalve een litteken, niks aan overgehouden.

ik zeg ook niet dat ik de persoon ben om daar over te oordelen dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

Maar ze is door 3 artsen aangeraden dat ze op therapeutische basis weer aan het werk mag gaan en dat haar hoofdpijn iets chronisch is omdat haar hersenen vrij lang onder druk hebben gestaan. Maar zelf heeft ze absoluut niet de intentie om weer te gaan werken. Naar eigen zeggen kan ze dat niet, maar ik vind het dan heel verwonderlijk dat ze wel gewoon 5 dagen zo fit als een hoentje naar de kermis kan. :?

Ik probeer daar geen oordeel over te vellen, maar dit soort dingen strijken mij wel tegen de haren in.

Wat ik van haar zelf begrijp heeft ze een WIA + bijstandaanvulling.

Russel,

Alimentatie krijgt ze niet, kindje heeft geen vader op papier. ;)
Erfenis oid is het ook niet.

Begrijp mij niet verkeerd, de artsen hebben aangeraden dat ze aan het werk kan. Niet vol uit natuurlijk, maar wel weer proberen. Ze had tot ongeveer 2 maanden geleden nog een baan met vast contract. Dus die problemen heeft/had ze al niet.
Ik probeer echt niet te oordelen oid, ben oprecht nieuwsgierig of dit soort dingen normaal gesproken haalbaar zijn als je WIA + bijstand krijgt.

Jammer genoeg weet ik wel hoe het is om, bijna, elke dag hoofdpijn te hebben. Heb zelf een oogafwijking waardoor ik veel hoofdpijn heb. Nu toevallig al 6 dagen achter elkaar. En ik word er met recht gek van.

PriscaZ,

Omdat ik heel vaak met haar naar het ziekenhuis ben geweest omdat haar moeder geen rijbewijs heeft en ze is naar 3 verschillende ziekenhuizen geweest. Ze ging bij elk ziekenhuis weer op zoek naar de volgende omdat ze dus zeiden dat ze haar leven weer op moest pakken en weer moest proberen te gaan werken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:40

Bijstand is naar mijn weten geen vetpot. Heeft ze een auto? Gaat ze op vakantie? Hobby's? Wat voor huis heeft ze? En in wat voor wijk?
De één geeft geld uit aan dit, de ander aan dat. Soms is dat gewoon moeilijk te vergelijken.

Daarnaast denk ik dat ze, als ze enkel bijstand heeft, een persoonlijke lening erbij heeft afgesloten om haar levensstijl te kunnen betalen. Uiteindelijk zal dit haar wellicht in de problemen kunnen brengen waardoor ze in de schuldsanering terecht komt.