Zware aardbeving in Turkije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Zware aardbeving in Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 15:53

Ik zag er nog geen topic over, maar vanmiddag heeft er in het oosten van Turkije vlakbij de stad Van een zware aardbeving plaatsgevonden van 7,3 op de schaal van Richter. Er is geschat dat er tussen de 500 en 1000 mensen zijn omgekomen.
Er staat een filmpje van de aardbeving op youtube:

Bron: http://www.nu.nl

Citaat:
AMSTERDAM - Een zware aardbeving zondag in het oosten van Turkije nabij de stad Van heeft aan 500 tot 1000 mensen het leven gekost. Dat schat het Turkse geologische instituut Kandilli.

In Van zijn tien gebouwen ingestort, aldus vicepremier Besir Atalay. Ook in andere steden in de bergachtige regio zouden gebouwen zijn verwoest. Premier Recep Tayyip Erdogan is op weg naar het getroffen gebied.

Volgens de Turkse Rode Halvemaan zijn in het nabijgelegen Ercis 25 apartementencomplexen en een studentenflat ingestort.

De beving had een kracht van 7,2 op de schaal van Richter, aldus het Amerikaanse geologische bureau USGS. Het Turkse geologische instituut Kandilli mat een kracht van 6,6. Een kwartier later was er nog een naschok met een kracht van 5,6 op de schaal van Richter.

'Veel doden'

Diverse steden lijken zwaar getroffen te zijn. "Er zijn zoveel doden. Diverse gebouwen zijn ingestort, er is te veel verwoesting", aldus Zulfikar Arapoglu, de burgemeester van Ercis. "We hebben dringend hulp nodig. We hebben gezondheidswerkers nodig."

Reddingswerkers zijn bezig om mensen die onder het puin begraven zitten te bevrijden, aldus het Turkse persbureau Anatolia.

Ondiep

Het epicentrum van de beving lag in het dorpje Tabanli nabij de grens met Iran. Volgens de USGS had de beving plaats op een diepte van 7,2 kilometer, wat tamelijk ondiep is en de kans op schade en slachtoffers groot maakt.

Kandilli sprak van een diepte van 5 kilometer. Turkije ligt op belangrijke breuklijnen waardoor kleine aardbevingen bijna dagelijks voorkomen.

Twee grote aardbevingen doodden in 1999 meer dan 20.000 mensen in het industriële noordwesten van het land. In mei kwamen daar twee mensen om en raakten 79 gewond door een aardbeving in Sivam.

Brrr, krijg helemaal de kriebels van het filmpje, het gaat ongelooflijk te keer!
Laatst bijgewerkt door Rinske op 23-10-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sani

Re: Zware aardbeving in Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:57

Zo zeg!
Die kasten bewegen flink! :oo

Vreselijk voor het land en de inwoners, vooral degene die geraakt zijn hierdoor!
Wens ze veel sterkte!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:58

zohee.....dat is niet te zuinig zeg!!!
vreselijk voor die mensen daar :(:)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:24

Wat afschuwelijk, nu een schatting 500-1000 doden betekent dat het er waarschijnlijk nog veel meer zijn....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:44

jeetje. TOen ik dit topic zag ben ik gelijk ff op nu.nl gaan kijken en heb ik mijn vriend gebeld (die komt uit turkije). Maar zijn familie woont gelukkig in het westen en zijn dus veilig. Ik wist wel dat het op 2 breuklijnen lag en dat het daar vrij vaak voorkwam, maar ik las op nu.nl dat kleine aardbevingen bijna dagelijks voorkomen in oost Turkije.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:28

echt enorm heftig altijd die aardbevingen.. :\
maar ben best wel blij dat het in het oosten is, en niet in de buurt van antalya..
mn moeder is daar nu op vakantie! schoot echt even in de stress toen ik vaag van de radio opving:
zware aardbeving in turkije, schatting 500-1000 doden...
meteen op gaan zoeken waar het gebeurde net zoals 'knuffeldier'..