Boete voor Nederland wegens melkquota

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:02

Bron: http://www.nu.nl/economie/2644412/boete ... quota.html

Citaat:
BRUSSEL - Nederland heeft zijn Europese melkquota overschreden, zowel wat betreft de leveranties aan zuivelproducenten als de directe verkoop. Brussel heeft daarom een forse boete van bijna 40 miljoen euro opgelegd.

Dat maakte de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, dinsdag bekend. Ook Denemarken overtrad in de periode 2010/2011 beide quota. Oostenrijk, Cyprus en Luxemburg leverden te veel aan zuivelbedrijven. Voor die vier EU-lidstaten was de totale boete ruim 15 miljoen euro. Voor de vorige periode, van 1 april 2009 tot 31 maart 2010, kreeg Nederland nog een boete van bijna 14 miljoen euro. De quotaregeling eindigt in 2015.

Limieten verhoogd
Volgens de voorlopige cijfers bleef in de periode 2010-2011 de totale productie in de EU 6 procent onder de vastgestelde quota. De limieten waren met 1 procent verhoogd in vergelijking met de voorgaande periode. Toch overschreden Nederland en de andere vier EU-landen de quota met bijna 200.000 ton, aldus de commissie.

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het echt raar dat we een boete krijgen omdat we te veel melk hebben geproduceerd en verkocht.. Wat moeten we dan met de melk doen? Het niet van de boeren kopen zodat ze hun bedrijf kunnen opdoeken? Ik vind het raar dat we een boete krijgen omdat we hardwerkende boeren hebben die veel melk produceren. Snap het nut van de quota ook niet helemaal.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 18-10-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Originele artikel in quote gezet

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:09

Das nog eens een boete! :oo Ik vind het maar raar, hoe kan je nou gestraft worden op zoiets als melk?
Kijk gaat het nou om visserij dan snap ik het wel, als je dan te veel vangt blijft er minder over om zich voort te planten. Maar zoiets kan ik niet in verband brengen met melk..

Misschien omdat we nu ook meer melk konden exporteren en daarmee de andere boeren in andere landen tot last bezorgen??

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:10

Dit heeft niets met hardwerkende boeren te maken, dit heeft te maken met koeien die al sinds jaar en dag zo gefokt worden dat ze zoveel mogelijk melk geven, wat we aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Is geen nieuw probleem, bestaat al jaren. Kwestie van vraag en aanbod lijkt me... Alleen is het in geval van de boeren volgens mi zo dat ze, ongeacht of er vraag naar is, geld krijgen voor wat ze produceren.

Maar omdat ik het niet zeker weet, ga ik het nu even opzoeken. Ps. waarom er zo'n hoge boete op staat, begrijp ik ook niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:11

Lolacabana

Re: Boete voor Nederland wegens melkquota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:13

Dat had ik inderdaad ook gelezen Gummie, maar toch vind ik het raar dat er zo'n hoge boete op staat. Waarom laten ze niet gewoon de vrije marktwerking zijn gang gaan? Ik denk dat er genoeg landen blij zouden zijn met de extra melk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:15

Ik blijf het van de zotte vinden dat we daar een boete voor krijgen. Melk voor de kaasindustrie is niet aan te slepen, er zitten landen te springen om melkpoeder, wees blij dat er een dergelijk overschot is! Maar dan moet er wel wat mee gedaan worden, en geen melk door de boeren de sloot in geloosd worden omdat de enige die er wat op verdient de tussenhandel is en de boeren niet uit de kosten komen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:18

Dat is echt flauwekul (sorry)... We hebben ooit de fout gemaakt boeren flink te subsidieren voor de productie, ongeacht wat de consumptie was. Vervolgens was er een overschot aan melk, wat tot gevolg had dat de prijs van melk daalde (groot aanbod, kleine vraag = prijsdaling). Om de boeren te compenseren kregen ze dan weer een handje geld toegeschoven. Op die manier hou je het probleem in stand. De enige manier om productie en prijs af te stemmen op de markt, is om overproductie tegen te gaan. Zolang boeren gewoon gesubsidieerd worden blijven ze produceren waar geen vraag naar is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:19

Sja.. elke keer als ik bij de Albert Heijn naar binnen loop verbaas ik me weer over de hoeveelheid melkpakken met kortingstickers die de dag erna in de container verdwijnen.. zonde. Daar mogen ze zeker iets aan doen.. Maar er zullen toch zeker betere manieren zijn dan zo'n belachelijk hoge boete, niet?

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:22

Je kan er kazen, houdbare melk en nog veel meer van maken. Volgens mij zou je zelfs houdbare producten naar landen in afrika (waar hier vast wel veel behoefte aan is) te verschepen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:05

gummie schreef:
Dat is echt flauwekul (sorry)... We hebben ooit de fout gemaakt boeren flink te subsidieren voor de productie, ongeacht wat de consumptie was. Vervolgens was er een overschot aan melk, wat tot gevolg had dat de prijs van melk daalde (groot aanbod, kleine vraag = prijsdaling). Om de boeren te compenseren kregen ze dan weer een handje geld toegeschoven. Op die manier hou je het probleem in stand. De enige manier om productie en prijs af te stemmen op de markt, is om overproductie tegen te gaan. Zolang boeren gewoon gesubsidieerd worden blijven ze produceren waar geen vraag naar is.

Is daar de melkquota niet voor ingevoerd? En om die melkquota te bereiken, is er toen geen afspraak gemaakt voor het uiteindelijk benodigde aantal koeien dat daar voor nodig is? Meer kan een melkboer toch niet houden?
En naast die melkquota (waar uiteindelijk een levendige handel in is ontstaan) is er toen niet ook een mestquota afgesproken? Willen boeren uiteindelijk niet meer melk per koe, want dat vreet minder en schijt minder?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:28

Volgens mij doen we met z'n allen gewoon aan het symptoombestrijding... Er is een moment geweest waarop we besloten dat we koeien zo moesten gaan foken dat ze per dier meer melk gaven. En dat is gelukt. De koeien van nu zijn niet de koeien van vroeger. De koeien van nu produceren veel meer melk. Zoveel zelfs, dat ze wel gemolken MOETEN worden, omdat ze anders hun achterpoten niet meer onder het lijf kunnen zetten... En voorheen was dat prachtig, meer melk per koe. Maar nu betekent het gewoon dat we te veel hebben, en dat is er gewoon ingefokt en krijg je er dus niet zomaar meer uit.

Tis een beetje als de gastarbeiders die we destijds vol plezier binnenhaalden om allerlei rotklusjes en klotebaantjes te laten vervullen die Hollanders niet wilden vervullen. Totdat dat niet meer nodig was, en we met gastarbeiders inclusief familie zaten die je nu eenmaal niet zomaar weer terug kunt sturen.

Wat toen nodig was, kost ons nu de kop. Zoals zo vaak. Maar dat is mijn mening.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:49

Het persbericht staat er heel krom en kan best verwarrend zijn, ik zal proberen uit te leggen hoe het precies werkt.

Ieder land heeft een zogenaamd quota. Het aantal liters wat een land mag produceren, gecorrigeerd naar verpercentage.

Dit quotum wat nederland totaal heeft is dus ''verdeeld'' onder de veehouders.
Ieder bedrijf dat melk wil leveren heeft dus zijn/haar productierechten (melkquota) moeten kopen.

Als je weet hoeveel koeien je hebt en wat je gemiddelde productie per koe per jaar is dan kun je dus uitrekenen hoeveel je totale jaarproductie is.
Heb je dunne melk (met minder vet% als je referentie) dan mag je meer liters leveren als je quotum.
Heb je dikke melk (met meer vet% als je referentie) dan mag je minder liters leveren als je quotum.

Iedere 3 dagen wordt de melk gehaald om naar de fabriek te gaan, en je kunt dan op internet de kwaliteit etc bekijken.
Afbeelding

Daarnaast heb je een soort van quotum planner. Hierop kun je precies zien wat je nog mag leveren per dag.
Afbeelding
Als onze laatste ophaaldag op 31 maart zou zijn betekent dit dat wij nog 161 dagen melk leveren voor dat jaar en dat we dan afhankelijk van ons vet% ca 2800 liter melk per dag mogen produceren.

Iedere boer is dus zelf verantwoordelijk voor zijn/haar planning, en kan daar ook tijdig op sturen. Dit door quotum bij te kopen/ leasen of door de gok te nemen en te hopen dat de rest van nederland niet zo veel produceert waardoor het landelijke quotum niet vol wordt gemolken waardoor ook geen boete (superheffing) betaald hoeft te worden.

Citaat:
Informatie over het fabrieksquotum
Quotumjaar 2010/2011

Het melkquotum van FrieslandCampina Nederland BV is in heffingsjaar 2010/2011
- overschreden met 99,7 miljoen kg vetgecorrigeerde melk (1,19%)
- de verevening is 0,440 % bestaande uit 0,088 % landelijke verevening en 0,352 % fabrieksverevening.
- Over 92,3 miljoen kg moet superheffing afgedragen worden.

Het melkquotum van FrieslandCampina CPE BV (Ecomel) is in heffingsjaar 2010/2011
- overschreden met 0,83 miljoen kg vetgecorrigeerde melk (1,60%)
- de verevening is 0,983 % bestaande uit 0,088 % landelijke verevening en 0,895 % fabrieksverevening.
- Over 0,8 miljoen kg moet superheffing afgedragen worden.

Voor de jaren wordt getoond welk percentage van het quotum van FrieslandCampina is volgemolken.
Er wordt gerekend volgens de regelgeving zoals deze voor het betreffende heffingsjaar van toepassing is.

De superheffing bedraagt tot 2015: 27,83 euro per 100 kilo melk.
Afbeelding

In bovenstaand tabel kun je zien hoeveel % van het quotum tot nu toe volgemolken is.
Nederland betaalt de boete niet, dat moet iedere veehouder doen die te veel heeft geleverd. Dus in principe een eerlijk systeem.

Wij hebben afgelopen jaar 5800 liter te veel geproduceerd * 27,83 = € 1615,- wat wij dus moeten meebetalen aan de boete.