Griekenland wel en Turkije niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Griekenland wel en Turkije niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:59

Indertijd is Griekenland, het meest corrupte land dat er in Europa is, zonder slag of stoot toegelaten tot het EU. Toen men overwoog om Turkije toe te laten verliet onze grote visionair Wilders uit protest op hoge poten de VVD en bleef als eenmanspartij in de kamer.
Zijn motivatie was de Islam en nog steeds roept hij de meest denigrerende dingen over Turkije en diens regering.
Dus puur omdat er in het ene land hoofdoekjes gedragen worden en in het andere niet heeft Europa zich flink in de vingers gesneden
Intussen is de economie in Turkije booming en heeft men daar na al die jaren van smeken weinig zin meer in Europa. Europa heeft altijd wat schijnheilig de Armeense kwestie als voorwendsel gebruikt, maar als dat een richtlijn zou zijn zouden veel Europese landen niet toegelaten mogen zijn.
Nu gaat gebeuren wat niemand wilde Turkije, altijd als een verlichte westers gezinde staat gezien, gaat zich meer naar de Arabische landen buigen.
Intussen zit Europa met Griekenland en alle ellende die dat oplevert die nog lang niet opgelost is

Hierbij een artikel uit de VK van vandaag

Volkskrant
Reportage: Griekenland kampt door crisis met een braindrain
Rijk Turkije in trek bij hoogopgeleide Grieken
ARJEN VAN DER ZIEL
ISTANBUL
De Griekse academicus slaat lachend zijn handen voor zijn gezicht. 'Die taal', zegt hij. 'Turks is écht lastig. Ik heb het druk, maar ik moet dringend meer tijd vrij maken om de taal te leren.'

Dimitrios Triantaphyllou was docent aan een universiteit in Griekenland, maar hij stapte een jaar geleden over naar een universiteit in de Turkse stad Istanbul. Hij had genoeg van het cliëntelistische Griekse onderwijssysteem. 'In Griekenland draait alles om connecties. Ik werd voortdurend gebeld door politici die wilden dat ik een bepaalde docent of student zou aannemen. De huidige Griekse crisis is niet alleen economisch, maar ook politiek en maatschappelijk. Het hele systeem is aan het instorten.'

Triantaphyllou (45) is een gedrongen man met donkerbruin, achterover gekamd haar. Hij vertelt zijn verhaal 's avonds in een Istanbuls café waar veel westerlingen komen. Uit de luidsprekers klinken Franse chansons en aan een tafeltje verder wordt in het Engels gediscussieerd. 'Ik doceer internationale betrekkingen', zegt Triantaphyllou. 'Op dat terrein is Istanbul een heel stimulerende plek. Ik verdien hier bovendien twee keer zo veel als in Griekenland.'

Steeds meer hoogopgeleide Grieken komen, net als Triantaphyllou, naar Turkije. Want terwijl de Griekse economie al drie jaar krimpt, en volgend jaar waarschijnlijk opnieuw zal krimpen, is Turkije booming. De Turkse economie groeit dit jaar naar verwachting met zo'n 7 procent.

Piloten

Niet alleen Griekse academici komen daaropaf. Ook managers, bankiers en andere beroepsgroepen zoeken hun heil in het buurland. Zo nam Turkish Airlines Griekse piloten in dienst die overbodig waren geworden bij het gekrompen Olympic Air. 'Ik had niet gedacht dat we zo'n goede verhouding zouden hebben met onze Turkse collega's', jubelde een Griekse piloot in een Turkse krant. 'Ik voel mezelf hier in Istanbul helemaal geen buitenlander.'

Hoeveel Grieken de stap naar het grote islamitische buurland wagen, is niet helemaal duidelijk. Maar het Griekse consulaat in Istanbul krijgt wekelijks tientallen verzoeken van Grieken die informatie willen over banen in Turkije. En ook de Turkish-Greek Business Council ziet toenemende interesse. 'Wij worden door heel veel Grieken benaderd voor werk', zegt voorzitter Selim Egeli. 'Wij verwijzen hen naar bedrijven. Hoe het afloopt, horen we meestal niet.'

Griekenland kampt door de crisis met een braindrain. Steeds meer hoogopgeleiden verlaten het land. Velen van hen zoeken hun heil in andere landen van de Europese Unie of in landen als Amerika en Australië. Maar voor een groeiend aantal Grieken is Turkije een optie.

Een opvallende ontwikkeling, want Turkije en Griekenland zijn van oudsher rivalen. De buurlanden raakten in 1996 nog bijna in oorlog om een onbewoond rotseilandje en vijf jaar geleden kwam een Griekse gevechtspiloot om bij een schijnduel met een Turks vliegtuig. Maar de betrekkingen tussen de buurlanden zijn de laatste jaren verbeterd. 'Tien jaar geleden zouden mensen je voor gek hebben verklaard als je in Turkije ging werken', zegt de 35-jarige Anthi Mara. 'Nu zijn de reacties positiever.'

Mara kon in Griekenland geen werk vinden als lerares Frans en geeft tegenwoordig in Istanbul les aan een Franstalig lyceum. 'Frans wordt in Turkije nog gezien als chic. Turkse ouders hebben er veel geld voor over om hun kinderen aan een goede Franstalige privéschool te laten studeren. Ik verdien hier het dubbele van wat ik in Griekenland zou hebben verdiend.'

Obstakels

De Griekse nieuwkomers moeten in Turkije soms wel obstakels overwinnen. Zo valt het lang niet altijd mee om een werk- en verblijfsvergunning te krijgen. Veel Turken wantrouwen de Grieken bovendien nog steeds. Maar de Grieken ontdekken vaak ook dat ze veel gemeen hebben met de Turken. 'Ik heb vroeger in België en Luxemburg gewoond', zegt Mara. 'Maar ik voel me in Turkije meer op mijn gemak, omdat de onderlinge verhoudingen hier meer zijn zoals in Griekenland. De familiebanden zijn nauwer en de mensen zijn warmer dan in West-Europa.'

Ook voorTriantaphyllou is de verhuizing naar Turkije goed uitgepakt. De academicus wandelt 's avonds van het café naar zijn huis in het oude hart van Istanbul. De straten glanzen van de regen. Uit cafés komt geroezemoes, op een hoek ligt een zwerfhond opgekruld tegen een gevel. 'Natuurlijk heb je in Turkije ook veel corruptie en cliëntelisme, maar hier ben ik meer een buitenstaander. Daardoor merk ik er minder van.'

Triantaphyllou zegt dat hij soms wel op zijn woorden moet letten. Zo zwijgt hij in de collegezaal wijselijk over de Armeense genocide, die door veel Turkse academici nog altijd wordt ontkend. Maar verder heeft hij het naar zijn zin. 'Het doet me pijn het te zeggen, maar ik heb weinig hoop meer voor Griekenland. Als het aan mij ligt, blijf ik voorlopig hier.'

Electra63

Re: Griekenland wel en Turkije niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:00

In vind de reden een beetje schijnheilig van Triantaphyllou: hij is gewoon puur om het geld geëmigreerd en gelijk heeft hij. Hij moet daar niet het "connectie-verhaal" bijhalen, want zo is het al eeuwen in Griekenland en dat was nooit eerder een probleem voor hem, sterker, misschien heeft hij er zelf ook ooit zijn voordeel uit gehaald. Ik denk trouwens, dat het "connectie-systeem" ook wel in Turkije bestaat.

Europa heeft ooit een reden gehad om Griekenland toe te laten tot de EU: de ligging.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:07

En in Turkije hadden/hebben ze ook nog wat issues met mensenrechten die de toetreding in de weg stonden. Het ligt (gelukkig!) wel iets genuanceerder dan dat het aan Wilders toe te schrijven is dat Turkije niet bij de EU is gekomen.

Maar wat ik wel met de strekking van het verhaal eens ben is dat A. de problemen met Griekenland te voorzien waren en dat B. Turkije een land met een erg positieve ontwikkeling is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:16

Dat klopt, maar bijna alle landen met kolonies hebben issues met mensenrechten uit het verleden, Turkije doet daar wat meer spastisch over dan anderen.

Electra Griekenland heeft altijd gelogen over de financiële stand van zaken, dat hebben ze bij toetreding gedaan en zijn ze blijven doen en vervolgens op dezelfde manier doorgegaan een non belastingsysteem.

Als ze een modern Europees land hadden willen worden hadden ze ook dat oude systeem moeten afschaffen, beide kan niet.

Europa heeft daar ook weinig aan gedaan, dat klopt omdat daar voordelen tegenover stonden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:23

Wat mensenrechten betreft is dat in Turkije wel recenter dan Armenië (Koerdische kwestie oa)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:19

hebben wij het nu over de toetreding van Griekenland tot de EU of tot de Eurozone?
Griekenland is al in 1981 toegetreden tot de EU.

PS: niet vergeten: de beschaving komt van de Grieken, anders woonden we nu nog in grotten :D

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:19

De Grieken zijn niet de enige die een belangrijke rol spelen in het ontstaan van onze beschaving. Zeker ook landen uit Midden-Oosten en Afrika hebben hierin hun deel gehad. Denk bijvoorbeeld aan het westerse alfabet :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:28

De Europese Unie.
En ja wat ze in Egypte gevonden hebben leek ook op beschaving :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:29

Chris schreef:
De Grieken zijn niet de enige die een belangrijke rol spelen in het ontstaan van onze beschaving. Zeker ook landen uit Midden-Oosten en Afrika hebben hierin hun deel gehad. Denk bijvoorbeeld aan het westerse alfabet :)

Het was niet helemaal serieus bedoeld :D

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:29

Grapje. Dan is het bedoeld als wist u datje :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:59

sarabande schreef:
De Europese Unie.
En ja wat ze in Egypte gevonden hebben leek ook op beschaving :D

Griekenland zit al sinds 1981 bij de Europese Unie. Dat is 30 jaar.
Wil je dan landen, waar het minder gaat, uit de Unie gooien? Doen we dat dan met andere landen ook?
Spanje, Portugal, daar gaat het ook niet best. Of kijken we bijvoorbeeld nog naar het aantal jaren dat een land al lid is? En jullie denken toch niet, dat er alleen in Griekenland gefraudeerd wordt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:04

Chris schreef:
Grapje. Dan is het bedoeld als wist u datje :')

Er stond een smiley: :D achter, dus ik nam aan, dat de meeste bokkers en zeker Sarabande, wel begrijpen dat het een grapje was. Al zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in.
De beschaving is vooral gekomen uit de tijd van het Griekse en Romeinse Rijk. Als we ons tot Europa beperken. :D
Maar er is ook nog een gezegde: behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:11

Dus juist daarom is er met invoering van de euro niet zo streng gekeken en hebben ze de inlichtingen van Griekenland voor waar aangenomen, terwijl zich Griekenland eigenlijk de Olympische spelen al niet kon veroorloven.
Ook daar kreeg het sentiment van het verleden te veel de overhand.
Maar het gaat mij er niet om wat tegen Griekenland aan te schoppen, ik denk dat de gewone man het daar heel zwaar heeft, het gaat mij meer om de wijze waarop Turkije bij herhaling gewogen is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:56

Ik denk dat bij de invoering van de Euro de Europese toezichthouders bewust een oogje hebben dichtgeknepen, het was algemeen bekend dat de Grieken rommelen met cijfers.
Wat de toelating van Turkije tot de EU betreft, Griekenland was daar vroeger op tegen en sprak haar veto daar over uit, dit kwam o.a. door de kwestie Cyprus. Sommigen zijn van mening dat Griekenland zo in de problemen zit door de grote uitgaven aan defensie o.a. door de jaren (eeuwen)lange problemen met Turkije.
Jaren geleden heeft Griekenland echter haar veto ingetrokken en is Turkije kandidaat-lid.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is en dan is Turkije gewoon lid van de EU, al heb ik al eens gelezen dat de Turken misschien niet meer willen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:09

De Turken willen niet meer, die hebben het prima zonder Europa

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:11

sarabande schreef:

Gelijk hebben die Turken :P

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:12

Electra63 schreef:
sarabande schreef:

Gelijk hebben die Turken :P

Ja zeg dat wel, stel dat ze zouden moeten betalen voor Griekenland, zie je dat voor je :D :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:14

Dat zou erg pijn doen.
Nee hoor, de verstandhouding is heel erg verbeterd. Dat is begonnen jaren geleden met een aardbeving in Turkije. Griekenland heeft toen noodhulp gestuurd en sindsdien helpen ze elkaar mondjesmaat. Maar het begin is er.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:18

Nou dat van die 'hoofddoekjes' gaat wel veel verder dan alleen hoofddoekjes hoor, dat is gewoon een totáál ander geloof en ook nog eens over 't algemeen degen die moslim etc. zijn die met die hoofddoekjes dus, zijn ook heel streng gelovig iig in vergelijking met bijv. het christendom. Mensen gaan hier niet meer zoveel naar de kerk al die 'kerk feesten' die er zijn de helft weet waarschijnlijk niet eens waar ze vandaan komen en waarom ze er zijn. En dat is bij de islam gewoon niet het geval, naast dat het ook een totaal ander geloof is. En ik ben het gewoon niet eens met hun normen en waarden. Dus ik vind het best prima dat die turken niet meer bij Europa willen.
Even voor de duidelijkheid, ik heb een moslims meisje in de klas waar ik het prima mee kan vinden en harstikke leuk mee kan kletsen etc. Ik ben het gewoon niet eens met het geloof gewoon omdat het simpelweg zo anders is en ik zou niet willen dat zo'n geloof een (grotere) invloed zou krijgen op de EU.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:21

Uhhhhhhhhhhhhh, wat heeft hoofddoekje met de EU te maken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:24

In Turkije dragen lang niet alle meisjes een hoofddoekje, integendeel, dus die anti Islam oprisping is wat misplaatst in dit topic

Het geeft wel aan hoe er op het woord hoofddoekjes gereageerd wordt, nogal ongenuanceerd dus

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:32

dat met die hoofddoekjes was hierop:

Citaat:
Dus puur omdat er in het ene land hoofdoekjes gedragen worden en in het andere niet heeft Europa zich flink in de vingers gesneden

Turkije is een islamtisch land, dat bedoel ik. En die ben je beter kwijt dat rijk

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:35

Maartje,
Ik zie dat jij de PABO doet? Wat nu als je meisjes op school krijgt later met een hoofddoekje op?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:39

Maartje1990 schreef:
dat met die hoofddoekjes was hierop:

Citaat:

Turkije is een islamtisch land, dat bedoel ik. En die ben je beter kwijt dat rijk

Misschien zou je je eens ergens in moeten verdiepen voor je als door een wesp gestoken op zon woord, hier in overdrachtelijke zin gebruikt, springt. Turkije is geen islamitisch land, tot op heden niet, staat en geloof worden strikt gescheiden.

Uit je uitspraak over het kunnen missen van landen blinkt ook weinig kennis van de materie, dus laat ons nu maar gewoon over de Europese Unie discussiëren

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:47

jij begint zelf in je openingspost over turkije en hoofddoekjes. En ik zeg gewoon dat het van europa goed was dat ze turkije er niet bij hebben genomenen voor welke reden ik dat vind, en dat ik het niet eens ben met wat je in je openingspost zegt. Of dat geloof en staat nu los van elkaar is doet er niet toe, maar daarbij de politieke partijen die het in turkije het beste doen zijn de rechts-islamitische, maargoed dat terzijde. De meerderheid van de turken zijn aanhangers van de islam en dus is turkije te karakteriseren als een islamtisch land.

Om de vraag hierboven even te beantwoorden, ik zou die gewoon behandelen zoals elke andere leerling. Dat meisje uit mijn klas dat moslim is behandel ik ook niet anders.