Honger in Afrika; nog lang niet over

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solis

Honger in Afrika; nog lang niet over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:57

http://nieuwsuur.nl/video/276983-honger ... orbij.html
Wat ben ik toch onhandig met embedden van video's, wat doe ik fout?

We herinneren ons giro 555 nog wel, om geld in te zamelen ten goede van de dreigende hongersnood in onder andere Ethiopië. Ruim 25 miljoen euro is binnengekomen.

In deze uitzending van nieuwsuur is te zien dat de honger nog lang niet voorbij is.
Te zien is dat een Indiase ondernemer op land wat voorheen van Ethiopische boeren was, rijst en mais teelt voor de (hoogste bieder op) wereldmarkt, waaronder de voedselhulporganisaties. Die het vervolgens weer aan hongerige Ethiopiers geeft.

Dan ga ik toch denken; doen we goed aan het doneren van geld? Houden we op die manier niet de gang van zaken juist in stand, doen we op deze manier niet mee aan het afhankelijkheids syndroom (genoemd in het fragment)?

Het is misschien niets nieuws, maar toch vraag ik me af.. We hebben 25 miljoen euro ingezameld, weet iedereen dan wel hoe dat ingezet wordt en waar dat precies heen gaat?

Daantje1981

Re: Honger in Afrika; nog lang niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:00

Tja, ik het daar toch wel een mening over. Geld inzamelen en daarheen sturen is voor eventjes een oplossing. Maar het uiteindelijke probleem los je er niet mee op.
Daar zijn toch echt hele andere middelen voor nodig.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:01

Andere middelen waar die 25 miljoen euro misschien wel heel goed van pas komt.
En toch.. wat een geld op een plek waar het schijnbaar op de lange duur niet ten goede komt. Dure druppel op de gloeiende plaat?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:06

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:11

Al de geld wat wij doneren, verwijdert in de portemonnee van de hoge heren in Afrika..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:20

Het toont weer eens hoe corrupt een aantal regeringen daar zijn en ook dat voedselhulp bij mensen een heel verkeerde reactie kan geven. Die mensen zijn nu zo afhankelijk van de hulporganisaties dat ze apatisch worden en alleen wachten totdat het eten komt. Regering moet maar eens verantwoordelijk gaan worden en zijn eigen bevolking gaan voeden ipv dat aan anderen overlaten. Moet zeggen dat als ik dit zie ik Wilders ook gelijk geef als die aangeeft dat die ontwikkelingshulp moet minderen/stoppen. Regering heeft geen interesse in/verantwoordelijkheidsgevoel naar eigen bevolking en dat zou eerst eens anders moeten.
MoonChloe schreef:
Al de geld wat wij doneren, verwijdert in de portemonnee van de hoge heren in Afrika..
Eerder dat ze geen geld hoeven uitgeven aan basisbehoeften en dus dat verbrassen aan "volwassen speelgoed" als tanks ipv bevolking zelfvoorzienend te maken en op te leiden.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:36

Uit reacties tot zover lijkt het dus wel dat veel mensen weten waar het geld naartoe gaat en dat het niet bepaald ten goede komt van de ontwikkeling van de mensen zelf die honger hebben. En toch komt er zóveel binnenstromen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:05

klinkt heel hard misschien maar ik zie dit als een soort natuurlijke selectie
dat stuk van de aarde is over bevolkt.. er moet iets gebeuren

mensen blijven daar maar doorfokken en handje ophouden.. komen zelf niet in beweging om het land beter te maken.. of iig hun eigen leven.. zitten maar tegen hun plaggenhutjes aan wachtend op de vrachtwagens van het rooie kruis

ze krijgen daar al jaren hulp maar er veranderd geen bal daar
zolang wij die mensen daar allemaal betuttelen door ervoor te zorgen dat ze een kommentje rijst krijgen, lost het probleem niet op.. geef die mensen zelf de benodigheden om hun EIGEN leven op te bouwen
en een enorme schop onder hun kont

maar doordat hun maar door blijven neuken, komen er steeds meer monden bij die gevoed moeten worden.. zo hou je het probleem alleen maar in stand

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:20

LimaMambo schreef:
mensen blijven daar maar doorfokken en handje ophouden.. komen zelf niet in beweging om het land beter te maken.. of iig hun eigen leven.. zitten maar tegen hun plaggenhutjes aan wachtend op de vrachtwagens van het rooie kruis

Dat lijkt me ook weer wat naïef. In hoeverre kun je van mensen zelf het initiatief verwachten hun leven verstanding en onafhankelijk in te stellen, als je (zoals in het geval van die man in het fragment) 30 jaar afhankelijk bent geweest en simpelweg niet anders kent en weet. Bezit je de kennis en middelen niet, dan is het lastig om te realiseren dat het uberhaupt ook anders kán. Leven, eten en voortplanten is toch natuurlijk gedrag, zij geloven dat god hun geeft wat ze krijgen en als ze anders verdienen dat god daar ook wel voor zorgt.

Is ze het dan wel zelf aan te rekenen? Ik denk van niet. Wat je zegt over dat deze 'hulp' die ze krijgen ze niet helpt klopt misschien wel, maar het zou eigenlijk niet 'hulp' mogen heten. Voedselhulp is nog geen ontwikkelingshulp :)* .
Als ze hulp krijgen kweek je genoemd afhankelijkheidssyndroom en daar is moeilijk tegenaan te 'helpen', maar om dan helemaal niks meer te doen? Er zijn boeren die hard werkten waar het kon, maar hun land is ze afgepakt en aan een ondernemer gegeven die de oogst voor de hoogste prijs aan de voedselbank verkoopt zodat op die manier bevolking die van het land verdreven is, afhankelijk gemaakt wordt; vicieuze cirkel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:24

LimaMambo schreef:

Dat is wel heel makkelijk gezegd vanaf hier vind je ook niet? Vrij kortzichtige reactie. Het ligt niet zo zeer aan de 'gewone' mensen maar meer aan de machthebbers. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:50

Het is onderhand water naar zee dragen. Dit gaat al tientallen jaren zo. Ik geef daar ook niet meer voor, helpt niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:53

Pantykous schreef:
LimaMambo schreef:

Dat is wel heel makkelijk gezegd vanaf hier vind je ook niet? Vrij kortzichtige reactie. Het ligt niet zo zeer aan de 'gewone' mensen maar meer aan de machthebbers. :)

Ik heb eens een serie gezien over mensen die een vakantielodge daar begonnen en de bouw uitgaven aan plaatselijke bewoners. De mensen kwamen werken, kregen die dag betaald en kwamen voorts een week niet. Tja, als dat een beetje voorbeeld staat voor de afrikanen, werkt dat ook niet mee. Er wat was dat ook al weer met die blanke boeren die een land welvarend hadden gemaakt, met werk voor de plaatselijke bevolking? Oja, die hebben ze weg gejaagd, in bezit genomen, nu is het niet welvarend meer en nu zijn ze weer aan de armoede en aan de honger.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:09

Ts, vinger op de zere plek!
Dit systeem heet kapitalisme, afrika is min of meer een dump voor overproductie. Graan over? Naar afrikaa onder het kopje "hulp". Zo word een bevolking ook nooit zelfvoorzienend, het word juist arm gehouden op deze manier.

Daarnaast is de mentaliteit van afrikanen ook anders dan de onze, heb daar nog wel wat grappige anekdotes over. Als het westen echt afrika erbovenop had willen helpen was dat allang gebeurd maar zonder arm gebied voor goedkope grondstoffen en afzetmarkt voor teveel is er geen kapitalisme ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:12

Als je wilt helpen moet je er heen gaan en geen geld doneren, dat werkt namelijk niet en gaat alleen naar de rijke stinkerds.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:17

LimaMambo schreef:

zolang wij die mensen daar allemaal betuttelen door ervoor te zorgen dat ze een kommentje rijst krijgen, lost het probleem niet op.. geef die mensen zelf de benodigheden om hun EIGEN leven op te bouwen

maar doordat hun maar door blijven neuken, komen er steeds meer monden bij die gevoed moeten worden.. zo hou je het probleem alleen maar in stand

Tuurlijk, want in het westen is helemaal geen overbevolking.
Ow en alle mensen die wij hier met allemaal vreselijke ziektes kunnen helpen, nou laat maar doodgaan.. natuurlijke selectie.
Lekker makkelijk praten als westerling...
Het zijn levende wezens hoor waar je het over hebt, levende wezens die hongerlijden en smachten naar dat kommetje rijst.

Het rijkere gedeelte van de wereld werkt er hard aan mee om het daar zo te houden, grote bedrijven die daar zitten geven
eigen bevolking geen kans zelf iets te bereiken.
Ik denk dat je meer bereikt met fair-trade producten te kopen, dan met daadwerkelijk geld doneren.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:45

LimaMambo schreef:

Daar hebben ze misschien geen eten, maar hier ontbreekt het nogal aan intelligentie als ik dit zo lees.

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:48

LimaMambo schreef:

Ben jij wel eens in Afrika geweest? Waarschijnlijk niet.. Ik ben vorig jaar in Kenia geweest en jij zet jezelf echt vreselijk voor banketstaaf door dit soort uitspraken want je hebt duidelijk geen énkel benul van hoe het er daar aan toe gaat. Oordeel dan ook niet zo, je maakt jezelf volkomen belachelijk!

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:54

Ik dacht precies hetzelfde
Een beetje natuurlijke selectie zou hier ook niet overbodig zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:57

stefan3 schreef:

Jij durft dan wel iets van een ander te zeggen, maar zelf dan wel een sneue reactie plaatsen? Hoe oud ben je.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:53

Biologisch gezien zal de bevolking blijven groeien zolang er genoeg te eten is. Ondanks de hongersnoden, oorlogen en ellende groeit de bevolking ook in die gebieden nog steeds. Hoe vreemd het ook mag klinken er moet dus genoeg voedsel zijn, anders kan de bevolking nl niet groeien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:23

Mindim schreef:
stefan3 schreef:

Jij durft dan wel iets van een ander te zeggen, maar zelf dan wel een sneue reactie plaatsen? Hoe oud ben je.

Eerlijk gezegd, kan ik mij de reactie wel voorstellen.
Ik verbaas me vaak op Bokt over de harde opstelling t.o.v. de zwakkeren op deze aarde. Dat niet iedereen geholpen kan worden, OK, maar wat mededogen en inleving zou niet gek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:53

Electra63 schreef:
[Eerlijk gezegd, kan ik mij de reactie wel voorstellen.
Ik verbaas me vaak op Bokt over de harde opstelling t.o.v. de zwakkeren op deze aarde. Dat niet iedereen geholpen kan worden, OK, maar wat mededogen en inleving zou niet gek zijn.

Ik heb wel mededogen hoor, ben geen koud iemand. Maar je kunt niet met een vinger naar een ander wijzen als je het zelf niet veel beter doet of erger zelfs.

Het is water naar zee dragen onderhand. Als de regeringen zelf niet mee willen werken voor hun eigen mensen, tja dan krijg je geen blijvende situatie. Je kunt geld sturen, maar wta helpt het? Dit probleem was er 20 jaar geleden ook al, even als de aids patienten. Vrouwen geven ook toe, ja we gaan naar bed met mannen van wie we weten dat ze aids hebben, maar ik heb het geld nodig. Het is een bodemloze put. Ja het is heel triest, maar ben er inmiddels praktisch immuun voor. De kerst komt er weer aan en dan zie je alle reclamespots met ellende weer, het valt al niet meer op.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:31

Ik moet zeggen dat ik het ook niet op kan brengen om geld te doneren o.i.d. Heel zielig inderdaad voor de ouders die hun kinderen moeten begraven, maar ik besteed mijn geld liever aan degenen voor wie ik wél verantwoordelijk ben --> mijn beestenboel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:58

Mindim schreef:
Electra63 schreef:
[Eerlijk gezegd, kan ik mij de reactie wel voorstellen.

Ik heb wel mededogen hoor, ben geen koud iemand. Maar je kunt niet met een vinger naar een ander wijzen als je het zelf niet veel beter doet of erger zelfs.

Het is water naar zee dragen onderhand. Als de regeringen zelf niet mee willen werken voor hun eigen mensen, tja dan krijg je geen blijvende situatie. Je kunt geld sturen, maar wta helpt het? Dit probleem was er 20 jaar geleden ook al, even als de aids patienten. Vrouwen geven ook toe, ja we gaan naar bed met mannen van wie we weten dat ze aids hebben, maar ik heb het geld nodig. Het is een bodemloze put. Ja het is heel triest, maar ben er inmiddels praktisch immuun voor. De kerst komt er weer aan en dan zie je alle reclamespots met ellende weer, het valt al niet meer op.

Als je jouw vorige bericht lees, staan daar toch wel wat vooroordelen/beledigingen in, zoals ze zijn te lui/dom om te werken (mbt die vakantie-lodge). Ik ben wel eens in West-Afrika op vakantie geweest, ik kan je zeggen: ze maken daar erg lange dagen, 7 dagen per week 14-16 uur per dag, daar krijg je weinig Hollanders voor.
Maar ik ga hierover niet meer in discussie, ik heb inmiddels wel geleerd dat dit totaal geen nut heeft.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:28

Vind dit altijd een lastige discussie.... Omdat de hulp die nodig is tweeledig is. De mensen in leven houden heeft prioriteit, en daarna kun je pas aan de rest gaan werken. Ik ben altijd in dubio over geld doneren ja of nee, want ik vind enerzijds dat je mensen niet mag laten verhongeren, maar anderzijds dat het uiteindelijke probleem (de oorzaak) totaal niet wordt opgelost of zelfs in stand wordt gehouden door het schenken van geld.

Ik hoop dat er ooit een fatsoenlijke regering komt te zitten, met deskundigheid en visie, met een goed hart, en met slimme ideeen om de samenleving daar op eigen benen te leren staan. Juiste voorlichting doet ook wonderen.