militairen, wie mag blijven en wie moet gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Be_stronger

militairen, wie mag blijven en wie moet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:58

hoi,
Ik ben benieuwd of er nog meer militairen op bokt zitten of familie leden van militairen.
vooral ben ik nieuwsgierig of je in dienst mag blijven ja of nee.
er word veel ontslag gegeven nu in deze tijden, veel meiden waar ik mee omga zijn eruit gekickt
word er bij alle afdelingen zoveel bezuinigd of valt dit wel mee?

mijn man is militair en hij heeft over 2 weken een gesprek over hoe en wat, zijn functie is opgeheven en toekomst is nu erg onzeker :(
meiden op de basis waar ik veel mee omga zijn allemaal al ontslagen, mogen wel hun contractjaren uitdienen maar moeten er dus over gemiddeld 2 jaar allemaal uit. vooral medisch en sport vallen de klappen heb ik het idee.

weet iemand al meer over welke functies er wel blijven draaien? dan heb ik ook een indruk...
mijn man laat nog niet veel merken en denkt/ zegt dat het allemaal wel goed komt, hij zit al 10 jaar in dienst en hij zegt dat ze hem niet zomaar laten gaan ivm dure studies die hij gevolgd heeft.
toch wil ik graag ervaringen en zover dat kan iets meer "zekerheid" dat is wel nodig als je een huisje, boompje, beestje hebt... zekr in deze tijd.

twijtel

Re: militairen, wie mag blijven en wie moet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:04

een vriendin van mij zat in oirschot bij afdeling sport, zij mag haar contract nog uitdienen maar moet er dan uit, erg vervelend want nooit verdere opleidingen gedaan daar ze toch in dienst zou blijven en daar hogerop zou komen.
denk dat er wel veel verschil is in afdelingen, de mensen waar ze echt iets aan hebben zullen wel mogen blijven of andere plekken op gaan vullen zover dat nodig is en zover er plekken zijn. sport en medisch hebben ze geen duizenden mensen in nodig dus daar zal het eerste bezuinigd worden denk ik. daar er ook geen missies meer zijn of veel minder dan voorheen hoeft er ook minder medich geschoold personeel te zijn, en sportinstructeurs idem.

hoop dat je man mag blijven, scheelt een hoop. ligt eraan welke functie hij wil en wat hij aangeboden krijgt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:06

Pfuh wel scheel, als je dan vorige week dat topic leest over een bokker die baalt van haar job in het leger omdat ze er voor niks zit. En dan worden mensen die genoeg te doen hebben en graag de job doen ontslagen := Rare wereld

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:11

Mijn broertjes zitten bijde bij de marine, speelt ongeveer het zelfde weet totaal niet of het te vergelijken is in dit geval.

Maar bij bij de marine speelt het zo momenteel daar gooien ze de ouderen er uit die kosten te veel en de jongeren waar ze nu al veel geld in hebben gestoken en net allemaal cursussen hebben gedaan die houden ze liever

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:13

Ik denk dat je op dit moment maar heel moeilijk aan kunt geven of iemand meer of minder kans heeft om ontslagen te worden. Dat hangt van zoveel factoren en omstandigheden af, maar ook heel veel van de timing, wat je vak is, of er tekorten zijn, of je onderdeel blijft, hoeveel collega's van je op een zeker moment weggaan etc. etc. En ook met een vast dienstverband heb je geen garantie, hoe vervelend dat ook is.
Zo heb ik gehoord dat medisch personeel eerder niet ontslagen wordt dan wel, maar er gaan zoveel geruchten rond dat je waarschijnlijk toch beter op uitsluitsel kunt wachten waar je echt iets aan hebt. En op het moment dat zijn functie wordt opgeheven of afloopt en hij dus beschikbaar komt voor het functietoewijzingsproes kan hij via peoplesoft op alle openstaande vacatures reageren, voor zover hij geschikt is. Daar heeft hij een halfjaar de tijd voor. Vindt hij dan niets zoekt defensie vervolgens binnen de organisatie iets (9 maanden). Heeft hij dan nog steeds niets dan wordt hij extern bemiddeld en zal hij defensie moeten verlaten. Dit geldt voor alle medewerkers van defensie, ook al hebben ze een vast dienstverband.
Mijn man (26 jaar in dienst) mag vooralsnog blijven, maar moet volgend jaar weer aan een nieuwe functie, dus dan wordt het toch weer spannend.
Wat doet jouw man en waar is hij gelegerd? Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Emma_s_girl op 05-10-11 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:14

Mijn broer bij de commando,s mag gewoon blijven. Hij zit ook al 13jaar in dienst.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:15

moonie schreef:
Mijn broertjes zitten bijde bij de marine, speelt ongeveer het zelfde weet totaal niet of het te vergelijken is in dit geval.

Maar bij bij de marine speelt het zo momenteel daar gooien ze de ouderen er uit die kosten te veel en de jongeren waar ze nu al veel geld in hebben gestoken en net allemaal cursussen hebben gedaan die houden ze liever

Sterker nog je kan weer solliciteren bij de marine hoe vaag }>
Ik stap van de kl over naar de marine :')

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:20

De commando's hebben het geluk dat er niet zoveel geschikten zijn voor hun functies, vandaar dat daar weinig/geen mensen weg moeten. Dus in R'daal valt het op dit moment mee, maar ook daar: garantie tot de voordeur, niet dus.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:24

Tina1965 schreef:
De commando's hebben het geluk dat er niet zoveel geschikten zijn voor hun functies, vandaar dat daar weinig/geen mensen weg moeten. Dus in R'daal valt het op dit moment mee, maar ook daar: garantie tot de voordeur, niet dus.

Idd die hebben mazzel de rest niet. Ach ja ik ga me er niet meer druk om maken. Heb ik wel gedaan maar heb zoeits van ik heb goede diplomas dus vind wel een goede baan als de marine toch niet doorgaat.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:34

het zit heel krom in elkaar allemaal, medisch personeel is voor zover ik weet een stop en er moeten er ook heel wat uit, ze kunnen daar intern niet veel natuurlijk, 100 huisartsen zal niet nodig zijn op 1 basis en mee op missie hoeft ook niet meer dus zullen ze hier ook in moeten knippen.
het is wel zo dat het kaf van het koren gescheiden word hier op het moment. mijn man zegt altijd dat eerst de spijkerbroeken ( burgers haha) eruit gaan en dat ze dan pas gaan knippen in vast personeel, daarin word ook gekeken naar werkhouding. mijn man heeft een leidinggevende functie, zat voorheen bij de tanks maar helaas..... weg zijn ze.
het maakt hem niet uit wat hij moet doen dus dat scheelt weer, als je al met een instelling gaat van ik wil persee dit en dit en dit niet dan houdt het voor nu denk ik snel op, dan zoeken ze wel een gemotiveerd persoon voor de job en is het voor jou einde oefening.
opzich wel eens goed dat er kritisch gekeken word naar banen binnen defensie, wat er wel en niet nodig is. als je bezuinigd op functies die je niet of amper nodig hebt heb je meer budget voor de rest.

wel vind ik het jammer voor hem dat er nu veel oefeningen niet doorgaan, dat was juist wat hij leuk vond....

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:40

dennisje schreef:
Tina1965 schreef:

Idd die hebben mazzel de rest niet. Ach ja ik ga me er niet meer druk om maken. Heb ik wel gedaan maar heb zoeits van ik heb goede diplomas dus vind wel een goede baan als de marine toch niet doorgaat.

commando's zullen ze niet snel gaan bezuinigen, misschien hooguit de zwakke eruit halen waar ze niet mee verder kunnen, dit is een apparte groep en heel anders opgeleid, denk dat die tot het laatst wel safe zullen zijn.

marine wod nu juist mega bezuinigd, denk dat je beter meteen verder kan kijken, er zijn of gaan veel boten weg, en veel personeel zit thuis met betaald verlof omdat er gewoon niks te doen is ( weet ik door mijn thuissituatie) lijkt lekker met betaald verlof maar je loopt een hoop inkomsten mis, daar vergissen velen zich in ( gevarentoeslag, oefentoelage's, geloof ook een toelage voor als je op zee zit enzenz)

binnenkomen binnen defensie zal nu erg lastig worden, ze zullen moeten blijven werven maar er zijn weinig kansen op een vast contract het moment

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:50

mijn vriend zit in oirschot gelegerd, was eindelijk na lang leren tank commandant, en na een week ermee gewerkt te mogen hebben werd er doorgevoerd dat de tanks weggingen, hele grote teleurstelling voor hem dat is het jammere, dit wilde hij heel graag en was zijn doel binnen defensie.
nu hebben ze hem vanwege zijn vele opleidingen een mooi aanbod gedaan en mag hij dus blijven. hij zit nu bij de genie als leidinggevende. ben laatst een dag mee geweest ( familiedag) en is wel leuk en afwisselend werk, hij heeft dus echt mazzel gehad.
het zal inderdaad zo zijn dat mensen die een opleiding hebben gedaan die niet veel gedaan word dat die voorang hebben naar andere functies die normaal niet snel iemand zoeken.

ook op oirschot zaten wat meisjes die bezig waren met medisch en/of sport zij zitten nu in amersfoort en moeten hun contract uitdienen, moeten er daarna echt uit.
luchtmacht is helemaal drama en marine zitten ook veel mensen thuis door verkoop van een aantal boten.

denk dat niemand nu helemaal 1000% zeker is van een plek binnen defensie, ze blijven toch wel aanrommelen, dat gebeurd nu overal door die fijne bezuinigingen

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:35

Mijn zwager zit bij defensie. Hij is in ieder geval aan het solliciteren voor andere banen binnen defensie, ook mede omdat hij dichter bij huis wil werken. In hoeverre bezuinigingen en eventueel onzekerheid over zijn baan meespelen weet ik niet. Weet wel dat maten van hem (waar hij leiding aan gaf) al hun spullen hebben kunnen pakken.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:57

Mijn mannetje zit in Amersfoort, sergeant aan de School Verbindingsdienst, ondersteuningsgroep.
2 weken terug een briefing gehad over de bezuinigingen, er wordt komende maanden onderzoek gedaan naar waar er geknipt kan worden. Zelf geeft hij aan dat ze het binnen zijn team best al met 1 minder af kunnen, maar blijft afwachten wat dat onderzoeksteam ervan vindt.

Maandje terug heeft hij wel een brief gehad dat hij sowieso tot z'n 35e verzekerd is van een plekje. Begin 2013 heeft hij z'n eerste 5 contractjaren erop zitten en gaat hij over naar een fase2 contract.

Nu is het voor ons allemaal niet zo'n issue, de planning is toch dat hij er januari 2013 mee stopt omdat hij een baan in de burgerwereld wil gaan zoeken. Zaak is nu om nog zoveel mogelijk cursussen mee te pakken op ICT gebied (vormen ook zijn huidige werk) en dat Defensie gaat helpen bij het integreren in de burgerwerkwereld. Waarschijnlijk start hij halverwege 2012 al met een HBO-opleiding om z'n kansen groter te vergroten.

Mocht hij er dus uit moeten, dan is het te overzien omdat er toch al plannen zijn om eruit te stappen.
Maar heftig genoeg voor de mannen en vrouwen die wél een carriere bij Defensie hebben of in gedachten hadden...