Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ja, zo weet ik dat het dier een goed leven heeft gehad en ik weet wat ik eet.
48 (18%)
Nee, de band met het dier is dan te groot geworden om het op te eten.
155 (60%)
Het ligt eraan welk dier.
38 (14%)
Anders. (graag toelichten in het topic)
17 (6%)

Totaal aantal stemmen: 258

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:44

Het staat me tegen om vlees te eten waarvan ik weet dat het dier een slecht leven heeft gehad. Daarom haal ik het liefst biologisch of scharrelvlees. Maar dat is toch best wel duur. Over een tijdje ga ik met mijn vriend samenwonen op het platteland, en dan zou ik wel zelf dieren willen houden, die goed verzorgen en later (laten) slachten. Het idee is leuk, maar het komt nu wel heel dichtbij. Zou ik dat kunnen? Kippen? Misschien. Een varken? Al een heel stuk moeilijker. Konijnen...?
De reden is dus dat ik de dieren een goed leven wil bezorgen, en ook dat ik weet wat er bij die dieren naar binnen is gegaan. (eten en medicijnen)
Mijn vraag aan jullie, zouden jullie dat kunnen? Een dier grootbrengen en het dan slachten? En maakt het dan nog verschil wat voor een dier het is?

Noor17

Re: Je eigen dieren slachten, zou jij dat kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:48

Hoe hypocriet het ook mag wezen zou ik het nooit kunnen. Het idee dat je weet hoe het dier heeft geleefd, wat het heeft gegeten en evt. medicijnen heeft gehad kan ik mij wel voorstellen. Op die manier weet je in ieder geval zeker dat het dier een goed leven heeft gehad maar het zou echt niks voor mijn zijn.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:49

Laten slachten zou ik nog wel kunnen, maar zelf slachten, nee

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:51

:j en :n ik heb overwogen een koe te kopen en op laten groeien bij een boer voorzien van genoeg buitenleven en biologisch voer ik stond er helemaal achter. Zou ong 3 jaar duren

Maar mijn vriezer is te klein :')
Dier zou ik niet zelf slachten maar laten ophalen door bedrijf en laten slachten het vlees verpakken zodat er niks zichtbaar is van jouw koe...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:51

Vriendin van me fokte kipjes.. voor de show, tja, dan krijg je ook haantjes en heleboel niet goede show kipjes.

Deel ervan werd verkocht aan andere hobby mensen.
Maar er bleven altijd veel haantjes over, die gingen we dan slachten.
(onze honden vonden dat feest! want die kregen bv de miltjes etc. te eten.)
Tja, niet te veel bij nadenken en wel bedenken dat deze scharrel haantjes een prachtig leven hadden gehad.
En daarna vooral genieten van de kipfilets en kippesoep.
(wel eerst vlees laten besterven, niet meteen in de pan gooien)

Varken zelf houden is overigens qua regelgeving hele hoop gedoe, zou niet het eerste zijn waar ik voor zou kiezen.
(deden ze daar heel lang geleden, voor de regelgeving ook. Overigens lieten ze die slachten, deden ze niet zelf, ging na thuiskomst van de slager, in keurige mootjes de vriezer in.)

Kalkoentje kan ik me ook nog indenken dat dat wat is om op te eten, maar maken hoop herrie, dus moet je geen directe buren hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:53

Ik heb een keer samen met mijn vriend een haan geslacht. Dat was een vrij agressief exemplaar dus na 2x aangevallen geweest te zijn was de knop om hem te vangen en letterlijk een kopje kleiner te maken snel gemaakt. Ik heb hem verder gepluimd en gefileerd net zoals wanneer ze een net overreden fazant binnenbrengen, maar ik kan er niet van eten. Als ik de ingewanden en dergelijke gezien heb, dan is mijn trek in vlees over...

Echter als we een tijdje bij de buren voor de herten gaan zorgen en er wordt enkele weken later een hert geschoten en we krijgen het vlees in bakken binnen, dan heb ik er geen problemen mee ook al heeft misschien datzelfde hertje een week ervoor nog uit mijn hand gegeten...Zolang ik het zelf niet moet dood doen en uitbenen en ik weet dat het een goed leven gehad heeft, maakt het niet zoveel uit. Ik overweeg ook om een varken te gaan houden. Gelukkig mag je dat zelf niet slachten en als het zo ver komt, dan zal dat wel "pijn" doen en zal ik al enkele weken op voorhand "afstand" nemen van dat varken...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:56

Ja hoor elk jaar aan het einde van de zomer gaan hier de overtollige kipjes in de pan :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:57

ow met me eigen beesten naar de slacht brengen geen probleem mee hoor..met me pony ook gedaan..
enkel zelf een beest ze nek omdraaien nee dat kan ik dus echt over me hart niet verkrijgen...

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:58

Nee dat vind ik zoo zielig dat kan ik echt niet ik heb een keer op tv gezien hoe ze dat doen en dat kun je dat een dier gewoon niet aandoen
Vertel me wat heeft het dier misdaan?niks waarom zou je ze leven dan verpesten

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:59

Ik had laatst al grote moeite met een muisje uit z'n lijden verlossen nadat m'n kat ermee had gespeeld, dus ik denk niet dat ik het zou kunnen :n

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:01

Nee, hoe hypocriet ook.... Ik eet wel vlees maar zou het nooit zelf kunnen slachten.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:02

Mensen die zelf slachten: ik vind het knap van jullie.

tita schreef:
:j en :n ik heb overwogen een koe te kopen en op laten groeien bij een boer voorzien van genoeg buitenleven en biologisch voer ik stond er helemaal achter. Zou ong 3 jaar duren

Dier zou ik niet zelf slachten maar laten ophalen door bedrijf en laten slachten het vlees verpakken zodat er niks zichtbaar is van jouw koe...

Heb je ook een berekening gemaakt wat dat zou kosten, drie jaar bij een boer laten opgroeien en hoeveel kilo vlees je ervan overhoudt? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Mag je kippen wel eigenhandig slachten? Hoe zit dat, welke dieren wel en welke niet?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:02

Shaggysophie schreef:
Nee dat vind ik zoo zielig dat kan ik echt niet ik heb een keer op tv gezien hoe ze dat doen en dat kun je dat een dier gewoon niet aandoen

Ik denk dat ik met een gerust hart kan zeggen dat de beestjes die bij ons geslacht worden een wereldleven hebben gehad en eerder diep ongelukkig zouden worden als ze verkocht zouden worden naar een plekje waar ze de rest van hun leven in een kooitje moeten zitten.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:03

Shaggysophie schreef:

Maar zo'n dier heeft het toch veel beter dan een dier uit de vleesindustrie?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:03

Nee. Ook ik zou het niet kunnen.. En ik zou het ook niet kunnen om mijn eigen dier te laten slachten en het dan vervolgens dan zelf op te eten. :n Het liefst wil ik doen alsof het geen dier is geweest en er niet te veel bij stil staan. :o

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:04

Ik heb nog nooit de 'kans' gehad om het gehele slachten bij te wonen.
Ik heb toen ik in de slagerij werkte heel wat binnen zien komen en had er ook echt geen problemen mee (was wel eerlijk vlees) om er mee te werken. Ik vind alleen organen nog steeds heeeeel vies :')

Ik zal het wel een keer mee willen maken, en zeker als ik een stukje grond zou hebben. Dan gaan er echt wel wat kipjes in de tuin, voor eieren maar net zo goed voor het vlees.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:05

zelf slachten doe ik niet/ kan ik niet/ durf ik niet. Maar een eigen kipje opeten heb ik weleens gedaan. Ze smaakte herlijk en het vlees heeft in elk geval lekker rondgescharreld door onze tuin. lekker de ruimte gehad, daglicht gezien enz enz. Ik eet liever een eigen kip dan een kip uit de supermakrt!

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:06

Polly schreef:
Shaggysophie schreef:

Ik denk dat ik met een gerust hart kan zeggen dat de beestjes die bij ons geslacht worden een wereldleven hebben gehad en eerder diep ongelukkig zouden worden als ze verkocht zouden worden naar een plekje waar ze de rest van hun leven in een kooitje moeten zitten.

Zo bedoel ik het niet natuurlijk wel naar goed baasje maar waarom zou je nie die hele kleine moeite kunnen doen om een dier nog een laatste goede leven kan geven. En breng ze anders naar een pesion. Kijk als heeeel veel pijn hebben okee dan snap ik het maar anders niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:06

KasparovX schreef:
Mensen die zelf slachten: ik vind het knap van jullie.

tita schreef:

Heb je ook een berekening gemaakt wat dat zou kosten, drie jaar bij een boer laten opgroeien en hoeveel kilo vlees je ervan overhoudt? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Mag je kippen wel eigenhandig slachten? Hoe zit dat, welke dieren wel en welke niet?

Nope voer moest ik zelf kopen en boertje wilde wel voeren verder had beest een stalletje met zijn eigen melkkoeien overdag de weide op en s'avonds op stal ik moest 25 euro per maand betalen aan stalgeld.
Boertje wilde zelf ook wel stukkie vlees

Ik weet niet meer precies hoeveel ik kreeg maar het was ontzettend veel ik schrok ervan kon er meer dan jaar van eten.
Waarom heb ik het echt niet gedaan??????????????? Omdat ik maar 2x in de week vlees eet en dat betekend dat ik zowat 3-5 jaar oude koe zit te eten :D
Boertje teleurgesteld :')

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:08

Als ik al 6 weken niet gegeten heb, mijn kind honger lijd en er geen andere mogelijkheid tot eten is... Tja dan wil ik er wel over na gaan denken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:10

Het zelf opfokken zou ik geen probleem mee hebben. Maar het slachten vind ik dat het toch iets is dat een proffesioneel iemand moet doen. Dat vind ik eerlijker tegenover het dier

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:12

Wij hebben het thuis ook. M'n broer haalt kuikentjes van een dag oud, die doet hij dan samen met onze volwassen legkipjes, als het warm is mogen ze scharrelen in de tuin in de zon en anders zitten ze met 10 in een hele grote stal met zaagsel en stro licht en frisse buiten lucht. En dan als ze groot en dik genoeg zijn brengt hij ze weg en kunnen we de volgende dag het vlees ophalen.
De slager zegt dat hij nooit zulke mooie gezonde kippen heeft gezien, omdat ze bij ons ook groenvoer (restjes uit de keuken en van het scharrelen buiten) krijgen, goeie graan en veel beweging. Die van ons kunnen fatsoelijk lopen en zitten mooi in de veren, dat ziet ie niet vaak zegt ie.
Daarbij krijgen onze kipjes alle tijd om van normaal voer langzaam te groeien ipv dat ze in een paar weken dik genoeg moeten zijn om te slachten.
Het slachten zou ik niet zelf kunnen, maar het vlees schijnt veel lekkerder te zijn (ik ben vega) dan van de super ook lekkerder dan het biologische vlees van de super.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:16

Nope, kan ik niet. Heb ik de kracht gewoon niet voor. Ik heb een keer een haas aangereden en die lag te spartelen toen moest ik er nog 2 keer overheen rijden totdat hij dood was, daar heb ik echt weken van wakker gelegen..... Zelfs gewonde dieren die je uit hun lossen wil verlijden lukt me gewoon weg bijna niet...

Dus laat staan mijn eigen dieren waar ik voor gezorgd heb, die niets mankeren, puur en alleen voor menselijk consumptie...

Niet aan mij besteed.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:20

Ik zou dat ook niet kunnen. Zou sowieso niet dieren kunnen eten waar ik een emotionele band mee heb.
Ik heb wel heel wat koeien en varkens opgegeten van de boerderij, maar daar had ik geen problemen mee.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:24

Ik wel. Sterker nog, ik ben op zoek naar een manier om zelf een paar schaapjes en koeien te houden voor eigen slacht.
Nu koop ik vlees van een vriendin, zijn houden heel kleinschalig koeien.. DIe beesten lopen lekker lang bij hun moeders, en altijd op de weide.
Ze hebben allemaal een naam, ze houden echt van hun dieren.

Voor mij nooit meer "fabrieksvlees"