aanvaring speedboot en vrachtschip cuijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liekevb

aanvaring speedboot en vrachtschip cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:31

http://nos.nl/artikel/278923-een-dode-d ... -maas.html

Op de Maas bij Cuijk is een 32-jarige man uit Gennep, omgekomen na een aanvaring tussen een vrachtschip en een speedboot. Drie andere mannen worden nog vermist. De politie gaat er niet van uit dat zij nog levend worden teruggevonden

Dramatisch ongeluk, worden nog steeds mensen vermist...
Ken ze zelf niet direct maar vrienden van mij wel, en het heeft echt een impact op ze.
Iedereen is geschokt, sommige zelfs na huis gegaan vanuit het werk toen ze de namen hoorden...
Verschrikkelijk!!!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:11

Inderdaad vreselijk! Er zijn inmiddels nog 2 lijken geborgen, naar de derde is men nog op zoek. Wat een drama. Over de oorzaak is nog weinig bekend. Sterkte aan de nabestaanden!

liekevb

Re: aanvaring speedboot en vrachtschip cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:26

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:59

Vind het maar een 'vreemd' ongeluk als ik eerlijk ben... Hoe kan je in godsnaam tegen een vrachtschip aanvaren?!

Sterkte in ieder geval voor de nabestaanden!

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:07

BSensation schreef:
Vind het maar een 'vreemd' ongeluk als ik eerlijk ben... Hoe kan je in godsnaam tegen een vrachtschip aanvaren?!

Sterkte in ieder geval voor de nabestaanden!

Het is inderdaad echt een "vreemd" ongeluk...
Ben zelf ook erg benieuwd naar de oorzaak.

Hier in de buurt praat iedereen erover ( 10 minuten bij mij vandaan)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:23

Stuurfout, domweg te laat gezien, ... Een meisje uit mijn dorp had een vrachtwagen niet gezien bij het oprijden van de Rijksweg, en kon het helaas ook niet na vertellen. Ontzettend l*llig, maar zulke dingen gebeuren

Sterkte voor de nabestaanden van deze mensen. In die zin fijn dat hun lichamen gevonden zijn, dat er nu zekerheid is en ook afscheid genomen kan worden

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:26

Mijn vader heeft dit ook eens meegemaakt wel vroeger maar toch. Hij voer toen met familie mee op het vrachtschip. Die mensen hebben het gelukkig wel overleeft.

Deze mensen hebben echt heel veel pech gehad. Heel veel sterkte voor de nabestaanden!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:28

Wat afschuwelijk, een leuk boottochtje met mannen onder elkaar dat eindigt in zo'n drama...
En ook alle 4 zo jong nog, niet te bevatten.
Wat ik in de krant las was dat de burgemeester heeft verklaard dat het ook nog om 4 jonge vaders ging... verschrikkelijk ;( Y;(

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:51

Dat kan gauw gebeuren in het donker. Heb zelf 20 jaar speedboten en andere boten gehad en op een woonark gewoond, bij een groot meer.
Kan van alles zijn, even afgeleid, wel/niet gedronken, wel/niet te hard gevaren of een combi van dit alles. Zelfs een technisch mankement of iets in de heckdrive.
Dat zal het onderzoek wel uitwijzen.

Eenmaal door zo een vrachtschip wordt overvaren e/o er tegen aan botst ben je kansloos.

Het was trouwens een cuddy cabin, dat is een een vrij grote speedboot met een kleine kajuit voorin onder deks, zag ik op de foto.

Moest zelf altijd s nachts en in het donker heel goed kijken, want als ze geladen zijn zie je alleen de navigatielichten, en dan nog vaak onder een bepaalde hoek niet.

Overigens is het zo dat je voor het besturen van een snelle motorboot een vaarbewijs moet hebben, dus echt niet iedereen mag daar zo maar mee varen.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:52

ashley1 schreef:
Wat afschuwelijk, een leuk boottochtje met mannen onder elkaar dat eindigt in zo'n drama...
En ook alle 4 zo jong nog, niet te bevatten.
Wat ik in de krant las was dat de burgemeester heeft verklaard dat het ook nog om 4 jonge vaders ging... verschrikkelijk ;( Y;(

Ja ze zijn allemaal nog jong...
Hier komt het echt hard aan, de gemeenschap is echt geraakt.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:02

Ik weet nog dat er een poosje geleden bij ons een visserschip is vergaan voor de kust van Frankrijk, moet nog met regelmaat aan de jongens denken, ook 2 jonge vaders erbij... vreselijk.

Zo kom je ze op het dorp tegen, zo vergaat het schip en vind je ze nooit meer terug.
Ook 's avonds, in het donker, in het koude water... zo afschuwelijk, wat moeten ze bang zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:55

Dat je een vrachtschip over het hoofd ziet zegt? Het gaat om een binnenvaartschip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:58

Op zee zie je dat zeilboten vaak in de weg van zeeschepen liggen. Denken er niet bij na dat op een zeeschip geen rem zit en dat het wel even duurt eer ze vaart kunnen minderen.

@ Johnnyreiner, hebben ze geen hek- en toplichten dan?

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:16

ik kende de jongeman van 31 ipv 32.
erg zwaar allemaal.
ook hij was vader.
ik ben schippersdochter en een schip kan niet even snel uitwijken of op de rem gaan staan.
misschien heeft die schipper ze niet eens gezien.

even niet opletten,of drank of stuurfout hoe dan ook het is helaas gebeurt.
het is al erg genoeg en wat dan ook de oorzaak is zulke dingen kunnen altijd gebeuren.

schip heeft altijd verlichting in het donker.
en idd heb je voor deze boot een vaarbewijs nodig.
ze voeren al jaren en jaren dus ervaring was er ook genoeg.
ik weet niet wie de boot bestuurde op dat moment dus daar kan ik niks over zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:08

Ik weet dat schepen van verlichting zijn voorzien. Maar iemand boven mij dat alleen de navigatielichten te zien zijn bij geladen schepen, ik neem aan dat hij daarmee bakboord en stuurboordlichten bedoeld? Van 1 kant zie je er dan maar 1, maar er worden tot meer lichten gevoerd dan dat? Of is dat bij binnenvaartschepen niet zo.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:06

Mindim schreef:
Op zee zie je dat zeilboten vaak in de weg van zeeschepen liggen. Denken er niet bij na dat op een zeeschip geen rem zit en dat het wel even duurt eer ze vaart kunnen minderen.

Natuurlijk, maar als het donker is is het vaak echt donker op het water, heel anders dan overdag. Ken natuurlijk niet de situatie ter plekke.
Het is echt opletten dan, en de vrachtschepen zijn bijna altijd zwart aan de onderkant, als ze bv geladen zijn liggen ze ook nog diep.
Maar ja, de oorzaak, weet ik ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:29

JohnnyReiner schreef:
Mindim schreef:

Natuurlijk, maar als het donker is is het vaak echt donker op het water, heel anders dan overdag. Ken natuurlijk niet de situatie ter plekke.
Het is echt opletten dan, en de vrachtschepen zijn bijna altijd zwart aan de onderkant, als ze bv geladen zijn liggen ze ook nog diep.
Maar ja, de oorzaak, weet ik ook niet.

Mijn man is kapitein op een zeeschip en ik ben een paar keer meegeweest, dus ik weet hoe donker het kan zijn. Toch kon je passerende schepen vaak wel goed aan verlichting herkennen. Maar goed bij zeeschepen zit er vaak aan de opbouw ook wel verlichting. Ik weet echter niet of het met binnenvaartschepen hetzelfde is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:19

Hier een binnenvaart-ondernemer.
Een binnenvaartschip is altijd goed te zien, geladen of leeg, donker (navigatie-verlichting) of overdag. De enige momenten die echt link zijn voor het blote oog is met mist (dus radar aan) of sneeuw (grote witte vlekken op het radar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:34

gem schreef:
Hier een binnenvaart-ondernemer.
Een binnenvaartschip is altijd goed te zien, geladen of leeg, donker (navigatie-verlichting) of overdag. De enige momenten die echt link zijn voor het blote oog is met mist (dus radar aan) of sneeuw (grote witte vlekken op het radar).

Dat dacht ik toch ook, ik kon me al niet voorstellen dat je ze soms niet goed kan zien.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:00

Echt heftig om te horen.. Tijdens de herdenking waren er wel super veel mensen.