Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:53

Net op het nieuws was een item te zien over Duran Renkema.
Een overtuigd gereformeerde docent, aan een gereformeerde basisschool.
Echter is hij ook praktiserend homoseksueel....

Voor de school genoeg reden om hem te schorsen en zijn ontslag dreigt nu.
Hij is ook de eerste docent die het ontslag vanwege geaardheid gaat aanvechten.
Tot nu kunnen/mogen scholen op basis van een bepaald wetsartikel docenten ontslaan vanwege hun geaardheid.

Deze 'zaak' doet mij ook meteen weer denken aan het meisje met het hoofddoekje op het Don Bosco in Volendam.
Ook deze (katholieke) school werd in het gelijk gesteld. De school zou uitingen van een ander geloof niet hoeven te aanvaarden.

Als een school uitingen welke blijkbaar in strijd zijn met de eigen overtuiging, niet hoeft te aanvaarden...mag een school dan ook geaardheden welke in strijd zijn met de overtuiging niet aanvaarden?

En stel Duran wint de zaak, is dat dan in strijd met de uitspraak over het Don Bosco?
En wat is belangrijker? Vrijheid van godsdienst of vrijheid van geaardheid?
(dit alles even los van de juridische kant van het verhaal, maar puur de ethische kant)

Citaat:
Ontslag dreigt voor homoseksuele docent Oegstgeest

(Novum) - Een gereformeerde basisschool in Oegstgeest dreigt een docent te ontslaan vanwege zijn geaardheid. De homoseksuele man werd geschorst toen hij bekendmaakte dat hij een relatie heeft met een man. Dat meldt homobelangenorganisatie COC Nederland donderdag.

De docent, Duran Renkema, zegt zijn ontslag bij de Commissie Gelijke Behandeling te willen aanvechten. Volgens het COC is het de eerste keer dat een leraar dat aandurft. "Ik ben gereformeerd, homoseksueel en functioneerde uitstekend op deze school", stelt Renkema in een verklaring. "Nu dreig ik ontslagen te worden om iets dat niet relevant is voor mijn werk."

Het COC pleit voor directe afschaffing van de enkele-feitconstructie, het wetsartikel waarmee religieuze scholen openlijk homoseksuele leerlingen en docenten mee wegsturen. De regel schrijft echter voor dat leraren alleen ontslagen mogen worden als er 'bijkomende omstandigheden' zijn. "Van de enkele-feitconstructie gaat een compleet verkeerd signaal uit", zegt COC-voorzitter Vera Bergkamp.

VVD, PvdA, SP en GroenLinks steunen het COC en pleitten vorig jaar september al voor afschaffing van de constructie. De zaak is nog niet behandeld door de Tweede Kamer.

Citaat:
Don Bosco College Volendam mag hoofddoekje verbieden

Amsterdam , 6-9-2011

Het gerechtshof Amsterdam heeft vandaag geoordeeld dat het hoofddoekjesverbod van het rooms-katholieke Don Bosco College te Volendam niet onrechtmatig is jegens een leerlinge die een hoofddoek wil dragen als uiting van haar islamitische geloof.

Volgens de Commissie Gelijke Behandeling maakt de school met het hoofddoekjesverbod een verboden onderscheid op grond van godsdienst.
De kantonrechter in de rechtbank Haarlem oordeelde anders. De kantonrechter stelde vast dat het de school vrij stond te beslissen dat haar katholieke grondslag meebrengt dat uitingen van een ander geloof, zoals hoofddoekjes, binnen de school niet worden aanvaard.

Het gerechtshof Amsterdam is het eens met de kantonrechter. Het gerechtshof wijkt uitdrukkelijk af van het toetsingskader van de Commissie Gelijke Behandeling en oordeelt verder als volgt.

De Algemene wet gelijke behandeling laat aan een school voor bijzonder onderwijs de vrijheid eisen te stellen die nodig zijn voor de verwezenlijking van de grondslag van de school. Als het daarbij gaat om bijzonder onderwijs op een godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag, moet de rechter zeer terughoudend zijn bij zijn beoordeling of bepaalde eisen die een school stelt, nodig zijn voor de verwezenlijking van die grondslag. In beginsel beoordeelt de school dat zelf. Het is ook de school die in beginsel zo’n eis uitlegt en beoordeelt of in een concreet geval aan zo’n eis is voldaan. De rechter moet wél nagaan of een school die bepaalde eisen stelt, die eisen niet inconsequent toepast.

Van 2002-2004 heeft één leerlinge op het college een hoofddoek gedragen, als uiting van haar islamitische geloof. De school trad daar niet tegen op omdat na de Volendamse cafébrand van 1 januari 2001 ook andere hoofddeksels werden toegestaan wegens hoofdverminkingen van leerlingen. Van 2004 tot nu toe heeft niemand anders op het college een hoofddoek als uiting van het islamitische geloof gedragen. Het is dan niet willekeurig en getuigt niet van een inconsequent beleid als de school vanaf augustus 2010 uitdrukkelijk ook de hoofddoek verbiedt.

De leerlinge en haar vader waren bekend met de katholieke grondslag van het college toen het aanmeldingsformulier voor de leerlinge werd ingevuld. Zij moesten er dan rekening mee houden dat een zichtbare uiting van het islamitische geloof (zoals het dragen van een hoofddoek) mogelijk niet toegestaan zou zijn. Of hun door de school medegedeeld is waarin de katholieke grondslag precies tot uitdrukking kwam, doet niet ter zake.

Of het college in de praktijk niet strikt katholiek is, staat niet ter beoordeling van de rechter.

Amsterdam, 6 september 2011

JuliaMaria

Re: Docent vecht ontslag vanwege homoseksualiteit aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:16

Ik mis een beetje het raakvlak tussen homoseksualiteit en religie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:23

Nou ja raakvlak...
Mijn persoonlijke mening is dat ik het beide in strijd vind met grondrechten (recht op godsdienstvrijheid en recht op seksuele geaardheid).

Ik vind het dan ook jammer dat het meisje op het Don Bosco haar hoofddoek niet mag dragen.
En vind het zeer jammer dat een gereformeerde school een homoseksuele docent wil (en blijkbaar mag) ontslaan.

Maar stel dat deze docent de zaak wint, moet het andere dan ook ongedaan gemaakt worden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:51

Ja, dat is een heel moeilijke. Het zijn allebei grondrechten, dus welke heeft nu voorrang?
Wat ik me wel afvraag is wat deze docent ermee wil bereiken. Wil hij echt zijn baan terug op een school waar de arbeidsverhouding dan toch wel zo verstoord is dat hij door zijn collega's met de nek wordt aangekeken? Of wil hij dat docenten voortaan niet meer worden geweerd van christelijke scholen op basis van hun geaardheid? Want dan is er altijd wel een andere reden om die bepaalde docent niet aan te nemen.

Dus de vraag wat nu juist is vind ik lastig, maar ik snap ook niet zo goed wat de betreffende docent hier wil bereiken.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:33

Over de docent die zijn ontslag aanvecht wil ik wel wat kwijt...Het maakt natuurlijk niets uit of je lesbisch of homofiel bent, maar ik zit een beetje met het woord praktiserend. Wat wordt hier mee bedoeld? Als je leraar goed zijn werk doet, hoeft een ander toch niet te merken hoe de geaardheid is? Homofiliteit moet geaccepteerd worden, maar soms slaan we echt wel door.
Ongetwijfeld is het geschrevene niet helemaal compleet en kunnen we verontwaardigd doen als de leraar in het ongelijk wordt gesteld. Maar als deze zaak grondig bekeken gaat worden, dan telt het hardst (denk ik) of zijn gedrag tegen de normen en waarden van de school zijn.
Als je gaat solliciteren worden er allerlei dingen gevraagd. Je wordt uitgeselecteerd op wat het best bij de school past. Er was niets aan de hand geweest als hij bij een openbare school had gesolliciteerd. We kunnen wel altijd roepen dat iets ons recht is, maar laten we niet vergeten dat we ook plichten hebben. Ongetwijfeld was deze leraar niet aangenomen als hij eerlijk vertelt had dat hij homofiel was en dit wil uitdragen (wat dit ook mag betekenen). Ik leer mijn kinderen om eerlijk te zijn, maar invloeden op school zijn erg belangrijk. Ik zou er dan ook niet over vallen dat de leraar homofiel is, wél dat hij nu provoceerd en hoogstwaarschijnlijk niet eerlijk bij zijn sollicitatie was.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:45

met praktiserend wordt bedoeld dat de goede man een relatie heeft met een andere man niet dat hij in een roze tutu voor de klas staat... over generalizeren gesproken 8)7

ik kan er echt niet bij dat je in dit land gediscrininerd mag worden omdat je geboren wordt zo als je geboren wordt ......... probeer maar eens een neger te ontslaan omdat hij zwart is dan staat het land op de achterste benen, maar een homo is vogelvrij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:50

Enorm goed dat hij het gevecht aan wil gaan. Het gaat niet om de baan, het gaat om het principe.

In april heb ik gesolliciteerd bij een school met een Katholieke inslag, en ergens vond ik het belachelijk van mezelf dat ik erover nadacht dat ik nergens uit wilde laten blijken dat ik op vrouwen val. Niet dat het ter sprake komt bij een sollicitatiegesprek, maar ik vroeg me wel af wat er zou gebeuren als men er achter zou komen terwijl ik in dienst was, wat voor school het zou zijn...

Alle respect voor godsdienstvrijheid, maar ik vind recht op privacy en recht op seksuele geaardheid persoonlijk zwaarder tellen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:53

In feite is religie een 'keuze' en seksuele geaardheid uiteraard niet.
Ik vind, evenals Rock, seksuele geaardheid een stuk zwaarder tellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:54

Men kan natuurlijk het argument aanvoeren dat je er wellicht niks aan kan doen of je hetero of homo bent, maar dat 'er iets mee doen' nog altijd een keuze is. :)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:55

Poeh, dat is dan wel een hele gedurfde argument cq uitspraak :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:56

Maar toch een die je vaak tegenkomt. :j

De kerk keurt over het algemeen ook alleen het praktiseren af...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:57

Dit is appels met peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:04

Waarom is het appels met peren vergelijken?

Gemene deler is een school die vanuit religieuze grondslag een docent/leerling wegstuurt die iets doet dat niet overeen komt met die grondslag.

Punt is; dit mag inderdaad. Net als dat een Islamitische basisschool een leerling mag weigeren die niet Islamitisch is, dat is de vrijheid van bijzonder onderwijs. Hetzelfde geldt overigens ook voor een Montessorischool die leerlingen mag weigeren die niet met de grondslag overeen komen.

Aan de ene kant is daar iets voor te zeggen; wil jij als docent/leerling/ouder verbonden zijn aan een school waarvan jouw opvattingen erg verschillen?

Aan de andere kant... ik vind het nogal indruisen tegen het 'respect' wat veel religies ook juist uitdragen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:13

Practiserend...hij heeft dus een relatie..."so what",de kerk kan zich beter bezig kan houden met pedofilie,daar zijn genoeg schandalen van.
Vind het schandalig dat men nog steeds vanwege homosexualiteit ontslagen kan worden...

Ik hoop van harte dat deze docent de zaak gaat winnen...

"Gij zult uw naaste lief hebben" ...behalve als je homo bent... :(
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 30-09-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:14

Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar in de bijbel staat toch niet expliciet dat je geen homoseksueel mag zijn? Het is toch maar net hoe het geïnterpreteerd wordt.
Dus dan zou hij er niet om ontslagen mogen worden, want het zou dan allemaal afhangen van hoe je de bijbel interpreteert.

Afgezien daar van vindt ik het maar jammer dat het zo gaat. Zou fijn zijn als er eerst naar de kwaliteiten van de docent wordt gekeken ipv of hij overeen komt met de grondslag van de school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:15

Behalve als je praktiserend homo bent ja...

Althans, dat geldt gelukkig niet voor elke Christen. *knuffelt Blue_Eyes*

In de Bijbel staat zoiets als (vrij vertaald, de exacte woorden weet ik niet) dat een man niet met een man mag liggen zoals hij met een vrouw ligt. Over vrouwen en vrouwen staat dan geloof ik weer niks :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:19

De bijbel is dan ook geschereven in een ander tijdsperk, we laten het ene ding achterwegen en blijven het andere aanhouden. Bijbel is ook meer een blauwdruk geen regelboek. Denk god als naaste/medelevende god geen seksualiteit afkeurt integenstelling tot sommige gelovende mensen.

Ik kan wel voorstellen dat op een gemeenteschool geen religieuze uitingen mogen zijn. Dat betekent niet dat je niet mag geloven. Net zoals de homofiele leerkracht zou het moeten zijn, hij mag een relatie hebben maar moet niet staan tongkussen in een roos glitterpakje voor de klas. Maar dat verwachten we ook van hetero's

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:20

Dat dit nog kan in nederland. En dat mensen nog op deze manier denken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:23

Tja Lesilla, dat vind ik ook het moeilijke van de Bijbel... het is zo lang geleden geschreven, in een andere tijd, toen andere normen en waarden golden.

Maar zolang er niet weer een nieuwe messias opstaat denk ik niet dat de Bijbel gemoderniseerd zal worden. En dan nog zullen een aantal mensen bij de 'oude' Bijbel blijven, zo werkt het nu eenmaal; je kiest wat te geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:53

Rock schreef:
Maar toch een die je vaak tegenkomt. :j

De kerk keurt over het algemeen ook alleen het praktiseren af...

Daarom vind ik ook niet dat een school iemand mag ontslaan vanwege geaardheid, en qua praktiseren, ligt het er imo ook nog vreselijk aan hóe..... er zit nog wel iets tussen Gay Pride, en het krampachtig verborgen houden, lijkt me.

Hoe dan ook, alleen het feit dat hij op mannen valt, dat kan hij niet helpen, en ik vind niet dat hij om die reden ontslagen zou moeten worden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:53

Ook al is het gay pride, in mijn ogen staat dat los van wat je voor de klas doet.

En hij valt niet alleen op mannen he, hij heeft er ook een relatie mee...

Slecht voorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:06

Ik zou als ouder, die haar kind op die school zou zitten, niet echt happy zijn als die leraar meedeed aan de Gay Pride, en in een string op zo een boot zou gaat staan, dat bedoel ik daarmee.
Maar ik vind het best oké dat hij er een relatie mee heeft, daarom zeg ik: er zit nog wel iets tussen de Gay Pride, en krampachtig verbergen van een relatie. Het is mijn ding niet, dat zeg ik erbij, maar aan de andere kant, ik kan me ook niet voorstellen dat ik een andere vrouw ooit op die manier leuk zou vinden, dus ík kan er niet echt over oordelen, snap je? :)
Dat hij op mannen valt, is niet iets wat hij kan helpen, en daarom vind ik ook niet dat hij daarom ontslagen zou moeten worden.
En als hij gewoon een nette, monogame relatie heeft met een andere man, vind ik dat gewoon oké, en dan vind ik ook niet dat hij ontslagen zou moeten worden.

Ik zou rondbazuinen dat je hetero bent, en dat echt ook aan iedereen laten zien op een nogal decadente manier ook niet oké vinden, om het even in perspectief te zetten, en zo iemand zou ik ook niet willen dat lesgeeft aan mijn kinderen. En technisch gezien staat het er idd los van, maar emotioneel toch niet.
En tegelijk voel ik me nu een beetje bezwaard, dat ik dit typ, want hoezo er iets van vinden? Dat vind ik sowieso raar, ik vind ook niet iets van heterorelaties, en hiervan nu opeens wel.....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:10

Los van het feit of ik het ermee eens ben, probeer ik me nu wel even in te leven in waarom de school er zo tegenover staat en zal ik proberen uit te leggen wat hun overwegingen zijn.

Deze school is waarschijnlijk (gezien de plaats waar deze ligt en deze actie) een vrij streng gereformeerde school. Als ik zo even google, vind ik dat het een vrijgemaakt gereformeerde school is, dat is inderdaad gemiddeld genomen een tamelijk radicale stroming. Deze mensen geloven oprecht dat homoseksualiteit niet is zoals God het bedoeld heeft; sommigen zullen zeggen dat het een ziekte is.
Daarnaast is het zo dat deze school is opgericht met het doel om kinderen naast degelijk basisonderwijs, ook een gedegen christelijke opvoeding te geven. En zoals christenen vaak zeggen (en daarbij tel ik dan ook mezelf): niets werkt zo goed in de opvoeding als voorleven waar je voor staat.
Een docent die een homoseksuele relatie heeft, handelt daarmee dus in strijd met de normen en waarden van het geloof waar deze mensen voor staan. Het voorleven van die normen en waarden wordt daarmee dus in gevaar gebracht. Vandaar dat de school ervoor kiest om de samenwerking met deze meneer - van wie niemand betwijfelt dat hij een goede leraar is - te beëindigen.
Het heeft niks te maken met of ze hem willen veroordelen, of ze hem niet aardig vinden of dat ze vinden dat hij een slechte leraar is. Maar het past niet in hun beleid van de christelijke opvoeding.
Overigens wordt - zeker in streng gereformeerde kringen - religie zéker niet gezien als een keuze!

Ik vind het persoonlijk moeilijk om daar enige uitspraak over te doen. Ik kan me het principe wel voorstellen, dat je er moeite mee hebt dat iemand wordt weggekeken om zijn geaardheid. Maar ik kan me de overwegingen van de school ook wel voorstellen.

*Thnx Steen, knuffel terug* :D
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 30-09-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:10

Een man die op een boot in string staat kan dan niet. Maar je weet toch ook niet of die keurige lerares engels in het weekend misschien wel met haar man naar een sexclub gaat, of in hun eigen sexkelder thuis allerlei dingen doet die je niet wil weten ;).

Ik begrijp niet waarom een sexuele geaardheid van invloed moet zijn op hoe een docent aan z'n leerlingen natuurkunde, wiskunde of geschiedenis leert.

En eigenlijk vind ik dat niemand zich heeft te bemoeien met wat iemand buiten werktijd doet, zolang hij z'n werk maar naar behoren uitvoert. Als hij in een leren string voor de klas komt staan, dan is het natuurlijk wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:19

Keurige lerares Engels, daarvan hebben we er hier al twee _O-

Eerlijkgezegd zegt een groot deel van mij; Ik heb werkelijk schijt aan wat de school waar ik kom te werken van mijn geaardheid vindt. Als ik op een boot wil tijdens de pride (net als een deel van de politie, politiek, etc.) dan doe ik dat gewoon!

Maar er is dat stukje van me dat denkt; is het me waard om een baan te verliezen?

Ik vind het moeilijk...

De drang naar 'openlijk kunnen uitkomen voor wie ik ben' overwint het tot nu toe, maar ik heb ook de verantwoordelijkheid voor mijn gezin. Moeilijk, moeilijk en nog eens moeilijk...