Iranees recht: oog om oog, tand om tand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Iranees recht: oog om oog, tand om tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 13:50

Iran bevestigt omstreden straf: Man moet oog verliezen

Het Iraanse hooggerechtshof heeft een 'oog om oog, tand om tand'-straf bevestigd voor een man die iemand tijdens een familieruzie met een bijtend product van het zicht beroofd had. Hij moet nu een oog verliezen.
De aanvaller, de 26-jarige Mohammad, werd vijf jaar geleden door de schoonbroer van het slachtoffer voor de rechtbank gedaagd. Het slachtoffer, Vali, raakte bij de aanval verminkt en verloor het zicht in één oog, aldus de krant.

Een rechtbank in Teheran beval dat de agressor ook een oog moest verliezen volgens de wet 'oog om oog, tand om tand', die in de Islamitische sharia vervat zit en voor bepaalde misdaden in Iran van kracht is. Hij werd ook veroordeeld tot twee jaar cel en moet schadevergoedingen aan zijn slachtoffer betalen.

Volgens de krant kreeg de aanvaller, een drugsverslaafde in geldnood, een miljoen rial (100 dollar of 74 euro) voor de misdaad uitbetaald. De opdrachtgever werd ook veroordeeld.

De laatste jaren werden in Iran verschillende aanvallen met bijtende producten jegens vrouwen opgetekend. In december vorig jaar nog werd een man die zijn vrouw verblind had tot de vergeldingsmaatregel veroordeeld. Er bestaat echter geen enkel verslag dat de straf ooit werd uitgevoerd.

Amnesty International en talrijke andere mensenrechtenorganisaties veroordeelden de lijfstraf als "wreed" en gelijkend op "marteling". (belga/gb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... ezen.dhtml

Een tijd terug was er iets gelijkaardigs, van een Iranese vrouw die bijtend zuur in haar gezicht kreeg van een man die ze als partner had geweigerd. Een uiteraard meer dan gruwelijke daad, deze vrouws gezicht was verminkt voor het leven dus haar hele leven is sowieso vernietigd. Toen had de rechtbank geoordeeld dat de vrouw zelf ook bijtend zuur in het gezicht van de man mocht doen. Als ik het me nog goed herinner heeft zij zich op het laatste moment bedacht en is ze toch niet doorgegaan met haar wraak.

Maargoed we spreken dus van een land waar het dus oog om oog, tand op tand gaat. Als er iets ergs op bokt verschijnt, een nieuwsbericht over een kind verkracht of een paard vermoord, klinkt het al heel verwensingen dat de dader(s) hetzelfde moeten ondergaan.
Nu vraag ik mij toch wel af wat men ervan denkt als het niet een stille hoop is, maar als het echt gebeurt. Zijn mensen die zulke dingen roepen het er nog steeds mee eens dat de Iraanse rechtbank goed handelt en dat ze dit hier ook moesten invoeren?

Ikzelf vind het een uiterst moeilijke kwestie, maar van karakter uit ben ik niet zo voor oog om oog, tand om tand. Anderzijds kan ik mij de wraakgevoelens goed voorstellen als het in je naaste omgeving gebeurt, als is het dan weer natuurlijk de vraag of zo'n vergeldingsactie ook maar iets van de pijn zou verzachten.

Primavera

Re: Iranees recht: oog om oog, tand om tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:58

ik vind uiteraard dat dit niet moet kunnen, maar ik vind ook dat wij ons niet moeten gaan verlagen tot de gruwelen die gepleegd zijn

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:03

Ik vind uitspraken als "afschieten die handel", ze moeten m zelf eens aan zn ballen ophangen" altijd maar vaag.. Er gebeuren verschrikkelijke dingen, maar kwaad met kwaad vergelden geloof ik niet in.
Dergelijke dingen zijn uit het stenen tijdperk, dit bewijst in hoeverre dergelijke landen achter lopen op het westen. Maar is dat in basis dan slecht? je weet direct wat de gevolgen zijn, en wellicht heeft dit wel invloed op de misdaad :?
Uiteraard sta ik er niet achter, maar ik ben dan ook westers opgevoed. Voor niet westerse mensen zal zoiets doodnormaal zijn.
In 1600 was het hier ook normaal dat je hand afgehakt werd als je iets gestolen had...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:06

ik ben westers opgevoed en zeg ja! dan doen ze het nooit meer!
onze "westerse" straffen zijn veels te mild!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:10

Aan de ene kant denk ik misschien dat déze daders het nooit meer doen, maar dat het andere zal tegenhouden? Deze mensen wisten immers ook goed genoeg op voorhand dat dit de straf is die erop staat, maar ze hebben het toch evengoed gedaan? Misschien in een vlaag van woede en zinsverbijstering gehandeld, op dat moment niet meer in staat na te denken over de gevolgen voor zichzelf? Dus of zoiets zou oplossen dat het niet meer zou gebeuren(misschien wel niet of minder met voorbedachte rade) betwijfel ik.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:11

Ik vind dat het slachtoffer het zelf mag beslissen als ze die wraak wil hebben ofniet, als dat toegestaan wordt in dat bepaalde land. Het is misschien wel niet terrecht wegens de dader. Maar hij heeft wel een ander persoon van zijn of haar 'normale' leven beroofd, dit is ook niet terrecht.. Er mogen best wat meer gevolgen aan hun daden zitten! Verder moet er wel goed naar de zaak gekeken worden en 100% zeker van zijn dat dat echt de dader is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:13

Ja, toch denk ik dat dat het beste is... Zo leren ze het misschien wel af... En bedenken anderen zich voordat ze zoiets gruwelijks willen doen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:14

Ik vind dit ook een goede zaak.. Dat zijn tenminste nog eens straffen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:14

En wat als blijkt dat de dader de dader toch niet is? dan mag er nog iemand verminkt worden wat het was de verkeerde?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:03

Ja, want uit ervaring in landen met zware straffen is gebleken dat daar minder criminaliteit is... :roll: Niet dus.
Tot zover het nut van dit soort straffen. Het heeft geen zin, het werkt niet. Hoogstens als genoegdoening voor een slachtoffer, maar zeg nou eens eerlijk - als jij een oog kwijt bent, wat heb je er dan aan als die ander ook een oog kwijt is? Niks. Dat heeft die vrouw van dat bijtende zuur ook begrepen, zij heeft inderdaad besloten te vergeven en haar aanvaller niet met zuur te overgieten. Dat vind ik vele malen sterker dan wraaknemen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:01

Volgens mij werken zulk soort straffen inderdaad niet, wat Blue_Eyes zegt landen waar zwaarder gestraft wordt of de doodstraf geldt is niet minder criminaliteit. Daarnaast vind ik het niet passen binnen de westerse cultuur.

Waarom hebben mensen altijd die drang naar wraak? Uiteindelijk schiet je daar helemaal niets mee op. Om de wijze Mahatma Gandhi te quoten: "An eye for an eye makes the whole world blind"

Stel je voor dat je dit in zou voeren, met de extra leuke aanvulling dat het slachtoffer zelf mag beslissen of die wraak wil of niet. Een meisje, jong onschuldig wordt verkracht en daarmee getraumatiseerd. Vervolgens komt er een rechtzaak er de dader wordt veroordeeld. De straf die hierop staat is 'het afhakken van de ballen van de man'. Dan moet het meisje kiezen of ze hem dit wil aandoen. Beslissen of je iemand anders enorme pijn wil laten voelen omdat hij jou iets heeft aangedaan. Misschien voelt dat eerst wel goed. Maar uiteindelijk ben jij dan net zo schuldig aan het toebrengen van leed als jouw aanvaller. Dat moet zo iemand dan ook nog met zich meedragen. Fijn vergelding. ;(

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:40

tja ik heb daar nou eenmaal een ander gevoel bij, mijn verkrachter zou walgelijk gecastreerd gaan worden zonder enig schuldgevoel van mijn kant......

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:11

Ojajoh schreef:
tja ik heb daar nou eenmaal een ander gevoel bij, mijn verkrachter zou walgelijk gecastreerd gaan worden zonder enig schuldgevoel van mijn kant......

is zo makkelijk gezegd natuurlijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:28

Depende, je vindt het niet passen in de westerse cultuur.... Iran valt ook niet onder de westerse cultuur, alleen hebben wij westerlingen de vervelende gewoonte dat iedereen onze cultuur maar als de enige juiste moet zien

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:28

patatkraam schreef:
Ojajoh schreef:

is ook makkelijk oordelen , want je kent mij niet ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:34

Maar denk je dat dat jouw pijn op een of andere manier zal verzachten? Dat je het plots beter zou kunnen accepteren dat je verkracht gruwelijk verminkt of je naaste vermoord is? Ik denk dat dat bij mij iet zo het geval zou zijn. Misschien heel even, in een vlaag van woede dat het heerlijk zou voelen om wraak te nemen, maar dan het besef zou komen dat het toch niets veranderd van wat er gebeurt is en dat ik gewoon even slechte dingen hebben gedaan...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:34

Ojajoh schreef:
patatkraam schreef:

is ook makkelijk oordelen , want je kent mij niet ;)

waar oordeel ik dan

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:38

dat ik dat makkelijk zeg.........

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:38

en wat is precies het oordeel dan

ik zeg in het algemeen is dat makkelijker te zeggen dan het werkelijk uit te voeren

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:39

Kwanyin schreef:
Maar denk je dat dat jouw pijn op een of andere manier zal verzachten? Dat je het plots beter zou kunnen accepteren dat je verkracht gruwelijk verminkt of je naaste vermoord is? Ik denk dat dat bij mij iet zo het geval zou zijn. Misschien heel even, in een vlaag van woede dat het heerlijk zou voelen om wraak te nemen, maar dan het besef zou komen dat het toch niets veranderd van wat er gebeurt is en dat ik gewoon even slechte dingen hebben gedaan...

ja mijn geestelijke pijn wel :j want ik zou zeker niet kunnen rusten voordat diegene gestraft is....daarna kan ik beginnen aan de verwerking

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:40

patatkraam schreef:
en wat is precies het oordeel dan

ik zeg in het algemeen is dat makkelijker te zeggen dan het werkelijk uit te voeren

patatkraam schreef:
Ojajoh schreef:

hier oordeel jij over mijn uitspraak........

ik zou geen schuldgevoel hebben, niet een centimeter....en dat is niet makkelijk gezegd, maar makkelijk gedaan ook :Y)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:41

dat zeg ik toch niet :roll:

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:42

en ik mag toch wel reageren op je uitspraak
of niet dan

djiezus

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:43

Als hierdoor minder misdaden gepleegd zouden worden, prima. Maar net als met de doodstraf: de cellen worden er niet echt leger op :+
Dus nee, ik zou dit niet willen hier :n

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:48

Grappig voorbeeld:

In Bali ligt op het vliegveld tapijt, en er is geen enkel kauwgompje/vlekje/prulletje op te vinden.
Simpelweg omdat de straffen/boetes daar zo hoog zijn dat niemand het in zijn hoofd haalt.

Is natuurlijk iets anders dan moord/verminking/verkrachting, maar geeft het wel op kleine schaal weer.
Als het geweten iemand niet tegen houdt moet de dreigende straf dat doen..